Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Allmänt om: Behringer Xenyx UFX1604/1204

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Allmänt om: Behringer Xenyx UFX1604/1204

    EDIT: Bytte rubrik då det mest blivit snack om Behringer Xenyx UFX1604. Tycker vi kan fortsätta med det i denna tråd (som från början handlade om val mellan nämnda bord och Roland MX-1)

    -----------------

    Oavsett egna erfarenheter av modellerna, vilken hade ni valt? Förutsätt att det finns ett par andra aira-maskiner, så man skulle kunna dra nytta av den fördelen med mx1 om man velat.
    Senast redigerat av bitbob den 2016-02-23 klockan 11:22. Anledning: Har valt

  2. #2
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Förr hade behringer små mixerbord som kunde skicka alla kanalerna via usb till datorn men nu verkar det bara finnas med 2 kanaler via usb. Varför har utvecklingen gått baklänges?

  3. #3
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Denna behringern skickar ju allt till datan iaf

  4. #4
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Ett styck UFX1604 inhandlad. Bara öppnat lådan hittills och inte kopplat in den. Insåg att jag så klart inte hade någon plats till den heller... Jaja, det ska nog ordna sig

  5. #5
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Skriv gärna några rader om den när du testat. Är lite sugen på en själv.

  6. #6
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skriv gärna några rader om den när du testat. Är lite sugen på en själv.
    Okej. Jag skriver gärna några rader nu även om jag inte testat allt till 100% och till trots att jag har väldigt liten erfarenhet av mixerbord överlag, så jag kan inte direkt jämföra bordet mot något annat.

    Väldigt nöjd med 1604 så långt. Lagom stort för min setup och många möjligheter. Kör en + och - lista:

    + I mina öron låter det bra och transparent.
    + One-knob compression fungerar utmärkt utan några artefakter.
    + Efter att ha installerat USB-drivrutiner så dök bordet upp som 16 in 4 ut (+ midi in/ut) i Reason direkt.
    + Säkert så här på många bord men smidigt att kunna skicka ut alla mutade kanaler på egen out. Har kopplat in en Kaospad här. Routade först den tillbaka till Tape In för att spara kanaler, men smidigare att koppla in på en av sterokanalerna in i stället

    - Kopplade in en extern hårddisk. Var lite väl otydligt när man skulle formatera den, om det funkade och om den var klar. Verkar ha funkat dock, men har inte testat att spela in något på den än iofs.
    - De två effektenheterna är inget att hurra för direkt. Funkar som nödlösning om man inte har något annat. Men man kan låta blir att använda dem och har då 4 aux tillgängliga iaf.
    - Den punkt jag stör mig på på riktigt är att jag skulle vilja ha en fast route till hörlurar - som är identisk med main out utan undantag. Och det borde i samma veva gå att stänga av main out till monitorerna. NU måste jag rycka kablarna till monitorerna för att kunna jobba med lurar.
    - Köpte ett par lite billigare lurar på Black Friday AKG Y55. Någon får gärna förklara för mig, med de här lurarna fungerar inte ALLS tillsammans med bordet. Det lägre registret försvinner helt. Förstår inte riktigt hur det kan vara så. Mina ATH-M50 låter som de ska iaf...

  7. #7
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Då är jag inte ensam om att sakna separat ut till hörlurarna. Jag försökte koppla monitorerna till någon annan utgång men har inte fått det att fungera som jag vill. Titt som tätt låter inspelningarna som om de spelar parallellt med en ilskan humla och detta fenomen uppstod inte med Windows 7 så jag skyller allt på Windows 10. Omstart av musikprogrammet löser detta eftersom det bara är uppspelning som påverkas. De lealösa reglarna stör mig varje gång jag rör dem.

  8. #8
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Stör mig faktiskt inte så mycket på reglarna. De är ju så klart inte helt 100 i byggkvalite men gillar ändå att de rör sig näst intill friktionsfritt. Har bordet ställt lite off, så väldigt liten risk att jag råkar komma åt en regel av misstag

  9. #9
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Gah. Plötsligt är där en kanal som börjat brusa och spraka. Typiskt Behringer eller? Något generellt fel som orsakar brus och spark (sprak och knäpp kommer sporadiskt, brus är konstant) på en mixerkanal?

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gah. Plötsligt är där en kanal som börjat brusa och spraka. Typiskt Behringer eller? Något generellt fel som orsakar brus och spark (sprak och knäpp kommer sporadiskt, brus är konstant) på en mixerkanal?
    När du säger det... jag har också noterat lite skumma ljud. Det kan knäppa till någon enstaka gång eller så kan jag höra ett svagt brus tonas upp och sedan lika snabbt tonas ned. Jag har inte tänkt på om det kommer från någon särskild kanal. Jag bytte studiomonitorer samtidigt som jag köpte mixerbordet och även noterat ett svagt surrande från dessa. Rycker jag ut USB-kopplingen mellan mixer och dator blir det tyst. Detta är inget jag hör vid normalt lyssnande och nu när jag provar är det knäpptyst. Det ensa som hörs är lite brus när jag drar upp MAIN MIX på högsta. Jag har aldrig fått med några störningar vid inspelning.

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Kan nämna att jag lite då har problem med drivrutinen för bordet. Ibland slutar ljudet att fungera. Ibland halveras hastigheten på det som spelas upp och det blir bitkrossat. I helgen orkade ASIO-drivarna inte med att spela in en enda kanal. Omstart av hela datorn brukar lösa att ljudet inte fungerar. Omstart av program brukar lösa det andra. Jag säger inte att det är mixerbordet det beror på, det kan lika gärna bero på Windows 10. Jag köpte mixerbordet i samma veva som jag uppgraderade till Windows 10. Men helt klart är att det händer mystiska saker.

  12. #12
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jag har pinsamt nog inte kommit så långt att jag spelat in något än.

    Kollade så att kanalerna mappades upp i Reason och att det indikerades att det kom in ljud och sen inte gjort mer i burken sedan dess. Ska snart testa lite mer ordentligt. Kör också Windows 10. Får återkomma om jag upplever det samma som du.

    Har du flashat in senaste firmware btw? Kändes på något sätt skumt att kunna flasha in ny firmware i en burk under tiden man använde den, utan något avbrott öht. :P

    Ang mitt problem tidigare med brus i en av kanalerna så har jag låtit saken bero. Kändes inte alls lustigt att skicka iväg en så pass tung pjäs. Sessionen efter så var bruset borta. Misstänker en kallödning som släppt lite när bordet gått varmt under en hel dag, men att det sen har fäst igen när bordet svalnat. Men lär väl komma tillbaka igen i så fall. Så länge det håller sig till en kanal så kan jag leva med det.

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Öh varför ska du leva med det? Det är väl bara kontakta Behringer el butik.. det kostar väl ändå närmare 10k el.... vadan..lite arg konsument.

  14. #14
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jo, men jag måste stå för frakten till butiken som sen tar det med Behringer. Det är fraktkostnaden där som jag inte har lust med. Hade jag kunnat kila in på butiken så hade det varit fine. Tyckte att de borde ta fraktkostnaden, men icke

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Man borde ju åtminstone kunna få det retroaktivt om det visar sig att det är fabriksfel och inte du som gjort något... man ska väl för fan inte behöva betala något extra för det som man har rätt till från början.... vad hände med kunden har alltid rätt?!?!?

    Blev ju sugen på en (blev lite avskräckt nu) men den verkar ju inte finnas någonstans bara 12:an..kanske är det ett känna fel och dom har dragit tillbaka maskiner...eller väntar med att lassa ut nya tills dom fixat det..... luska runt lite.

    Jag gillar ju att man kan köra den som porta med USB sticka.. slippa datorn helt och sen bara eftereditera där ...

  16. #16
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1251613 Både ordermusic och 4sound ska ha. (jag beställde från djservice - så vet ni det)

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    fast 4sound har inte i webben och bara i två butiker. diservice slut.. så det kan ju vara de som är kvar... funderar på 12:an i stället..

  18. #18
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Tror det är en klassisk produkt man inte har i lager, utan beställer från tillverkaren on-demand. Kanske lättare att ha plats över till 12:an. Tror inte den fanns inne när jag köpte den heller, men den kom på mindre än en vecka ändå.

    Måste dock tillägga att det varit en kraftig prishöjning på 1604. Samma prishöjning har inte hängt med till 12:an. Så den är nog mer prisvärd just nu.

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vad gav du för din? ..jo tycker 7999:- är lite fett när en 24 eurodesk kostar nästan lika mkt... men jag är såld på 16ut portoprylen... rakdi USB el data... eller på USB sen i data

  20. #20
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    5199 gav jag (kolla prisutvecklingsgrafen på prisjakt).

    Fyi:
    Normalt är kanal 15/16 dedikerad till output från dator. Tror det samma gäller 13/14. Man kan ändra det om man absolut vill köra 16 kanaler in.

  21. #21
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    5199:- å dyfan.. det var ju helt klart bättre...

    Nä det funkar ju med 12 också.... måste läsa på lite om 12:an.

  22. #22
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    5199 gav jag (kolla prisutvecklingsgrafen på prisjakt).

    Fyi:
    Normalt är kanal 15/16 dedikerad till output från dator. Tror det samma gäller 13/14. Man kan ändra det om man absolut vill köra 16 kanaler in.
    Det där har jag inte hajat. Jag använder alla 16 kanaler och får ljud via datan. Fråga mig inte hur det går till, men går till gör det. Jag fattar nada av alla routingar. Min erfarenhet av mixerbord är ringa. Mitt gamla hade 16 in och två ut och inga fräsiga saker som att routa hit och dit. Jag skulle vilja ha separat volymkontroll till högtalarna och hörlurarna så att jag kan dra ned ljuder på högtalarna men ändå spela hyfsat högt i lurarna. Dessvärre verkar ALLT styras av MAIN MIX-regeln. Det hade vart fint att kunna koppla högtalarna till ALT 3-4 och styra volymen dit med den för ALT 3-4 dedikerade volymkontrollen.

    Jag flashade mixern för 15 minuter sedan. Har inte testat den efter detta. Min dator har svårt med drivarna. Idag när jag kollade så verkar det som att de laddas men inte funkar och då kan de inte laddas igen för de är redan laddade. Jag har den senaste drivrutinen så det är ingen idé att uppdatera.

    Jag noterade en intressant sak och det är att bilden på det UFX1004 som Behringer visar här skiljer sig från hur min mixer ser ut. Mina MUTE- och SOLO-knappar är gråa och har en röd respektive gul lysdiod bredvid sig. På bilden så ser det ut som att knapparna i sig lyser med olika färger.

  23. #23
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja ha separat volymkontroll till högtalarna och hörlurarna så att jag kan dra ned ljuder på högtalarna men ändå spela hyfsat högt i lurarna. Dessvärre verkar ALLT styras av MAIN MIX-regeln. Det hade vart fint att kunna koppla högtalarna till ALT 3-4 och styra volymen dit med den för ALT 3-4 dedikerade volymkontrollen.
    Jag köpte en begagnad Nano Patch här via forumet, funkar perfekt
    Har MUTE kopplat till ALT 3-4 för att kunna skicka en valfri grupp (alla muteade kanaler alltså) till en inserteffekt eller liknande efter compressor, eq och regel. Och så hela gruppen tillbaka in på annan kanal

    Tror min mixer ser ut som din. Kan inte komma ihåg det som att knapparna för mute och solo lyser i sig själva. Fast vågar inte lova att det är så

  24. #24
    655321
    655321 är uppkopplad nu
    655321s avatar
    Veteran
    Någon uppdatering kring dessa, ni som haft de i nåt år nu? Håller de än? Priset verkar ha gått ner rejält men de är slut överallt, förutom 12an då. Funderar på att lägga en beställning på 1604 just för att kunna växla mellan att spela in i datorn och köra datorlöst.

  25. #25
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Mitt håller än men jag har internt sprak och knäppningar på kanal 7. I övrigt så jobbar det på. Någon enstaka gång ljudet ballat ur och låtit som en 2 bitars sampler när jag lyssnat på youtube och då har en omstart hjälpt. En gång slutade datorn hitta det som uppspelningsenhet (win10) så jag fick köra en systemåterställning på datamaskinen.

  26. #26
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Vann en på eBay för typ 110 eur precis. Beredd att ge den en chans för det som submixer. Tänkte passa på fråga om ni andra har kvar era?

Liknande ämnen

  1. Vilket bord ska man välja Soundcraft 600 eller Soundcraft ghost le.
    Av emanuele i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 08:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •