Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Inspirerande EPS!

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Inspirerande EPS!

    Köpte ju en EPS 16+ igen i veckan, 1990 års mest förbluffande sampler.

    DÅ: ungefär halva priset av Akai S1000 som låg på cirka 40.000:-.
    NU: ligger bägge och skvalpar runt tusenlappen.

    Min första inbyttes mot ett helt billass med syntar ungefär, sedan körde jag ett tag nästan enbart denna plus Atari. Det började kring 1993.

    VIVA EL ENSONIQUE!

    Hittat i diskettsam(p)lingarna: En gammal låt kallad Sad Tuesday från 1994. På denna disk låg hela låten inklusive alla ljud. Brukade ibland överföra hela cubasearret in i 16+ sequencer.

    På den tiden kunde jag inte sequencern i Ensoniq'en, det lärde jag mig långt långt senare, en vecka i Årsta 2012 närmare bestämt. (Med en ASR som sedemera rasade, har haft enormt mkt hårdvarufel på gamla Ensoniqprylar, må denna nu klara sig!)

    Åsså ba.

    21 år senare laddar jag in samma disk och blir superinspirerad.

    3,5"-disketterna är fasen långt mer pålitliga än alla hårddiskar man kraschat under årens lopp.

    Nu skapade jag tre nya sequences på samma ljudbank å lekte med lite väldigt lösa remixidéer.

    Sparade ner det på samma diskett! Livin' on the edge!

    Ensoniq kunde det där med gränssnitt. Fem minuter efter pauser på x antal år och knapptryckningarna sitter där i märgen minsann, vips hade man kvantat tracket å tryckt okej och Keep New? Yes!

    Sen stod jag å jammade i flera timmar denna natt, bytte sequences on the fly och lirade on top & kom på en massa nya 'licks' på en halvfärdig låt påbörjad '94.

    Tänk att ljuddata och sekvensdata på totalt < 720 kilobyte kan underhålla så länge.

    Ganska häftig upplevelse.

    (Kanske youtube'ar en sån här session framöver då, tack för pepp Kroffe!)

  2. #2
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Yes! Youtube vill vi se! Skön känsla du förmedlar också.

  3. #3
    swede99
    swede99 är inte uppkopplad
    swede99s avatar
    Senior
    oj vad kul att läsa, jag fick precis börja använda min pga föraäljning, men den känslan du har har jag aldrig haft inför denna sampler. nu fick jag lite gas på min egna, kul.

    undrar om inte jag med har lite tidiga grejer på diskett...

    kul inlägg iaf, och jamma på

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    16+ens sequencer sitter ju ryggmärgen och det bästa med den är att den är lika snabb och intuitiv för live-inspelning som detaljerad i step-edit. Tyvärr är step-edit inte riktigt lika snabb-arbetat som ESQ-1 men å andra sidan kan du editera i stort sett vilket midi-meddelande som helst, i vilken midi-klock cykel som helst - lite bökigt dock.
    Älska EPS16+ <3!

  5. #5
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Älskar såna här inlägg, de ger mig lust att återupptäcka gamla saker som inte fått vara med och leka på ett tag!

  6. #6
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Gott! Ja, de är sköna när de funkar men kan fallera grymt om de pajjar.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inläggen ja! Finns alltid risk för urspårning.

    Räknar i minnet med lätt obehagskänsla till cirka fem passerade Ensoniq-vrak under åren. Värst var den som dog av en teleplugg. Fick du liv i den sedemera Saddox?

  8. #8
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Estrad musik lödde bort glappande bandkablar emellan kretskort åt kunder, för bättre stabilitet. helst skulle alla EPS/ASR behöva användas i ett kylrum, för dom blir skållheta annars. t.o.m. lysdioder och panelknappar runt displayen kan bli deformerade av värmen!
    men gosse, vilket tryck i trummor med mera jag fick på mina EPS och EPS16+!

  9. #9
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran
    Min första "riktiga" synth (den har faktiskt inbygd fyrkantsvåg), köptes 1991 på A-tangenten i Göteborg. Minns när jag som 16-åring lämnade ett helt hav av sedlar till tanten i luckan på Postkontoret som betraktade mig med misstänksamma ögon. Den försvann i samband med magasinering av grejor när jag flyttade söderut för några år sedan. Vet inte om den finns kvar eller är borta, men jävlar vad bra den var! ;'(

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Rätt grej bland alla romplers... hoppas han nu gör något vettigt med den där(Därmed inte sagt att det andra är dåligt)

    Det tänkte jag när jag såg att du köpte den.

    Eller jag skulle nog sagt massa vettigt.

  11. #11
    pistolpete
    pistolpete är inte uppkopplad
    pistolpetes avatar
    Senior
    Har en studion, men använder mestadels som Rhodes som följde med på orginaldiskett. Kanske är värt att sätta sig in lite mer i den. Effekterna är ju nice!

  12. #12
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Kul läsning!
    Ett sådant här inlägg kan inte hittas på, det kommer från själen!

    Hittade själv gamla EIII och Emaxfloppys när jag flyttade som innehöll sequences jag hade glömt bort.
    Kul att co-writea med sig själv 20 år senare!

    Jag blev glad när jag läste detta!

  13. #13
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag gick igenom de flesta modellerna -EPS, EPS-16+, ASR-10 keyboard och nu en (nedpackad) ASR-10 rack. Jag jag gillar mest med dem är nog effektdelen som hag tycker låter riktigt köttigt och rejält - inte sådär tråkigt polerat som de flesta moderna synthar gör.
    När det gäller sequencern så var den ju trevlig och snabbjobbad men man blev lite galen på dess dåliga timing! Rekommendationen var att lägga trummor på de första kanalerna men jag vet inte om det hjälpte så mycket...

  14. #14
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Den som dog av telepluggen fick bli reservdelssynth. Den och en annan trasig byggdes ihop till en fungerande lite senare! Nu har jag bara en död VFX i garderoben...😃

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul läsning!
    Ett sådant här inlägg kan inte hittas på, det kommer från själen!

    Hittade själv gamla EIII och Emaxfloppys när jag flyttade som innehöll sequences jag hade glömt bort.
    Kul att co-writea med sig själv 20 år senare!

    Jag blev glad när jag läste detta!
    Tackar! Ja det är en mysko & härlig känsla.

    Nu ska den förmodligen permanent kopplas till en Atari 1040 som också hittades på ett märkligt vis. Sökte på Blocket nämligen och den enda Atari i hela landet just då fanns här 300 meter bort från mig. I detta lilla samhälle med blott cirka 2000 invånare. Hur stora är chanserna?! Helt absurt!!!

  16. #16
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    fick du med breakout boxen också? annars så är nog den svåraste att hitta nu antar jag.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mm nej den behöver jag ändå aldrig.

  18. #18
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad gör egentligen EPS16+ hetare än EPS eller ASR10?

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    EPS kom först och är bara 12 bitar - inga effekter
    EPS16+ kom sen med effekter, men bara monosampling
    ASR-10 är bäst, stereosampling och rubimentär hårddisk-inspelning.

  20. #20
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EPS kom först och är bara 12 bitar - inga effekter
    EPS16+ kom sen med effekter, men bara monosampling
    ASR-10 är bäst, stereosampling och rubimentär hårddisk-inspelning.
    ASR10

    Layer knapparna är inte heller att förglömma, också en fin del av användarinterfacet som man tyvärr saknar på rackversionerna.

  21. #21
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Kul att läsa! Igår tog jag mig an min nyinköpta Akai S950 som man klarar utan manual och en Zoom 2002 som är busenkel när allt står på fronten.

    1,5 MB samplingsminne, räcker långt!

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör egentligen EPS16+ hetare än EPS eller ASR10?
    Bättre maskin än EPS. Bättre pris och stabilitet än ASR. Stabilitet, why? Bra fråga men många ASRer har notorisk hicka numera. En ASR i fungerande skick kan så klart inte argumenteras bort.

  23. #23
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre maskin än EPS. Bättre pris och stabilitet än ASR. Stabilitet, why? Bra fråga men många ASRer har notorisk hicka numera. En ASR i fungerande skick kan så klart inte argumenteras bort.
    Jag har en ASR10R i prima skick som aldrig strular (eller nja, en säkring gick för ett par veckor sen)

    Hade en EPS16+ som strula som fasen, trots att den var lödd mellan klaviaturkorten så fick man ERROR144 - REBOOT. Ett sätt att gå runt detta vara att inte lyda den när den startas, dvs tuning keyboard - hands off = spela fullt ös, då fick man calibration failed, och kunde gå vidare utan keyboard. Då slapp man ERROR144.
    Ljudmässigt tycker jag att ASR10 är flera snäpp fetare än EPS16+. EPS har en helt annan karatär i ljudet och ska väl inte riktigt jämföras. Men om jag skulle göra någon slags lista av hur jag gillar de tre så blir det för min del:
    1 ASR
    2 EPS
    3 16plus
    Senast redigerat av dannes den 2015-11-29 klockan 10:14.

  24. #24
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Jag använde min EPS i massa år. Fantastiskt enkel och inspirerande maskin att jobba med.

    Har lite strul med Floppydriven i min. Är det special special eller kan man byta ut mot en vanlig?

  25. #25
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Vilket jävla as å låta bra!

    Verkligen det där sampler-soundet man gillar och det känns som ett instrument mer än en sampler, jag brukar inte tycka om att spela klaviatur men på EPS16+ är det kul! Fläsk!

  26. #26
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar! Ja det är en mysko & härlig känsla.

    Nu ska den förmodligen permanent kopplas till en Atari 1040 som också hittades på ett märkligt vis. Sökte på Blocket nämligen och den enda Atari i hela landet just då fanns här 300 meter bort från mig. I detta lilla samhälle med blott cirka 2000 invånare. Hur stora är chanserna?! Helt absurt!!!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	MONTHY.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	14,0 KB 
Id:	63480

    Inspirerande tråd

  27. #27
    Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    EPS var min första sampler och den maskin som gjorde att jag kunde göra riktiga låtar; innan dess stod jag mest med en CS-5, Trident och distpedal och nudlade. Den var som sagt snorenkel att lära sig och riktigt kul att jobba med. Usch va sugen jag blev på Ensoniqsampler nu

  28. #28
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Nu vet jag inte om detta är gjort med en EPS/EPS 16+ men har det sköna hårda ljudet jag gillar hos 90-tals samplers.
    https://www.youtube.com/watch?v=27Ut989E348

    Kanske någon kan säga med vilken synth/utrustning låten är skapad?

  29. #29
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Massor av 4-op FM, 1991 - skulle gissa på TX81Z (som var väldigt trendig då) - men det finns många att välja på. Samplers kan göra lite åt detta sound med extremt korta ljud som loopas. Men här var det alltså i huvudsak FM, och ganska lustigt uttal.

  30. #30
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En inte helt dum grej med EPS var att man kunde ladda samplingar medan den spelade.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Smått av en edgesport eftersom den gärna hänger sig vid sådana manoeuvres in the dark.

  32. #32
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smått av en edgesport eftersom den gärna hänger sig vid sådana manoeuvres in the dark.
    Åh fanken. Min brukade klara sig. Nu var det i och för sig sällan jag gjorde så men den brukade sällan konstra.

  33. #33
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hehe. Bobisch, det där lät väldigt mycket Adlib/opfm ;-)

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

  35. #35
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran
    Jag minns att det fanns vissa manövrar man absolut inte fick göra på EPS16+ för då kraschade den direkt, men man lärde sig fort att undvika dem

  36. #36
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hade också en EPS16+ Rack för många år sedan. Lät förbannat bra!
    Fick min "importerad" av en polare från USA vilket blev jävligt mycket billigare då dollarn stod runt 5.50 SEK.
    Fortfarande det bästa "live-brass" jag haft.
    Sålde den då jag skulle köpa en K2000R (denna blev "importerad" av mig själv fr NYC i en resväska )
    Ja satan, det blev mycket pengar sparade på dessa två...

  37. #37
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Kommer köpa en EPS som komplement till den EPS16+ jag har lånad, helvete vilket sound det är i den!

    Jag är helt övertygad som att det är skärmarna på dom maskinerna som gjort mig besatt av Ensoniq.. man känner sig som ett geni när man "rattar" dom, helt märkligt vilken kännsla.

    Jag provade en VFX innan jag testade EPS och tror ESQ-1 elller VFX är nästa synt som jag köper (eller fizmo i mina drömmar) helvete vilka grejjer...

  38. #38
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer köpa en EPS som komplement till den EPS16+ jag har lånad, helvete vilket sound det är i den!

    Jag är helt övertygad som att det är skärmarna på dom maskinerna som gjort mig besatt av Ensoniq.. man känner sig som ett geni när man "rattar" dom, helt märkligt vilken kännsla.

    Jag provade en VFX innan jag testade EPS och tror ESQ-1 elller VFX är nästa synt som jag köper (eller fizmo i mina drömmar) helvete vilka grejjer...
    Det är bekant att VFX:en är instabil. Köp SD-1 istället.

Liknande ämnen

  1. Otroligt inspirerande och imponerande
    Av Thulo i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-06-07, 15:21
  2. Inspirerande med Imogen Heaps MIDI-handskar
    Av Bobbski i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-09, 13:36
  3. Skaffa sig något nytt, spännande och väldigt inspirerande?
    Av evirob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 17:15
  4. Oinspirerande nya synthar kontra inspirerande klenoder
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 16:42
  5. Inspirerande projekt
    Av saddox i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •