Sidan 2 av 22 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 12 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 1277

Ämne: Minimoog Model D reissue

  1. #61
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror också 99musik generellt överskattar intresset för ortodoxt korrekta reissues, och underskattar priskänsligheten hos köpare. Acidlab har kloner av både TR-606 och TR-808, men det verkar inte vara många som köpt. Betydligt fler verkar ha köpt TR-8, tex.
    Det tror jag också - men så länge det finns folk som älskar nytt kan jag köpa gammalt och slippa reissues.
    Att sedan inte folk köper acidlab utan discotrams istället handlar nog bara om distributionskanaler och det faktum att det står Roland på panelen. Den effekten är ju applicerbar i andra sammanhang också...

  2. #62
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja det går nog att tillverka hyfsat billigt, men glöm kloner och direkta kopior. De flesta kretslösningar går nog att använda, men sedan gäller en ordentlig produktionsanpassning och kretsoptimering för moderna kinesiska fabriker med lagom låga kvalitetskrav. Ytan blir snarlik men innehållet är helt annorlunda. Är tillräckligt många nöjda med att köpa sådant kan nog affären räknas hem...

    Tänk karp helt enkelt...

  3. #63

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är idioti att inte Roland gör en 1:1 klon av 808 och säljer för 7995:-.
    Varför skulle de göra det, när 1) de redan säljer TR-8 som förmodligen har bättre marginaler (speciellt om de fortsätter sälja extra trummaskiner till den), och 2) Acidlabs motsvarighet inte verkar vara någon bästsäljare?

    Många här verkar också räkna utifrån att priset borde vara på en viss nivå utifrån försäljningskostnaden, men det är ju inte så det fungerar.

    Priset på en vara beror på vad folk är beredda att betala för den, inte utifrån hur dyr den var att utveckla, tillverka eller skeppa runt. (Även om det naturligtvis påverkar.) Jag skulle också hävda att en dyrare konstruktion i mång fall är ett sätt att ta ett högre pris för en produkt – ska du sälja en kompressor för 100.000kr måste det vara dyra rattar och helst handgjort. Eller Apple Watch för den delen – Edition-modellen kostar inte 15-20x mer bara för att guld är så mycket dyrare.

  4. #64
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror också 99musik generellt överskattar intresset för ortodoxt korrekta reissues, och underskattar priskänsligheten hos köpare. Acidlab har kloner av både TR-606 och TR-808, men det verkar inte vara många som köpt. Betydligt fler verkar ha köpt TR-8, tex.
    +1 angående korrekta reissues. Vad gäller Acidlabs uteblivna framgång beror kanske på bristande marknadsföring och distribution. Jam och 4 Sound har inte Acidlab tex... Och en äkta Roland smäller klart högre i slutändan.

  5. #65

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att sedan inte folk köper acidlab utan discotrams istället handlar nog bara om distributionskanaler och det faktum att det står Roland på panelen. Den effekten är ju applicerbar i andra sammanhang också...
    Tja, det går ju att diskutera:

    TR-8:

    + TR-808 + TR-909-ljud med fler parametrar än originalen
    + TR-707 + TR-727-ljud kan köpas till
    + Inbyggda effekter
    + Minnen
    + Externt ljud in
    + USB-ljud

    Acidlab Miami:

    + Analog
    + Inte illgrön
    + Ingen Scatter
    - Det står inte Roland på panelen

    Så även oaktat det betydligt lägre priset tycker jag inte det är så märkligt att folk väljer TR-8… (eller Analog Rytm ifall man vill ha en flexibel analogtrummis.)

  6. #66
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, det går ju att diskutera:

    TR-8:

    + TR-808 + TR-909-ljud med fler parametrar än originalen
    + TR-707 + TR-727-ljud kan köpas till
    + Inbyggda effekter
    + Minnen
    + Externt ljud in
    + USB-ljud

    Acidlab Miami:

    + Analog
    + Inte illgrön
    + Ingen Scatter
    - Det står inte Roland på panelen

    Så även oaktat det betydligt lägre priset tycker jag inte det är så märkligt att folk väljer TR-8… (eller Analog Rytm ifall man vill ha en flexibel analogtrummis.)
    Precis exakt allt i de listorna talar för acidlab om jag skulle tvingas välja. Extern in är nog det kuligaste på ep-anfallet. Meeeen, så söker jag ingen av dessa oavsett. Jag har roligare trummisar (enligt mig själv då).

  7. #67
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Problemet är att Acidlab inte ser ut som en TR-808.. medan t.ex. TT-303 säkerligen har sålt betydligt bättre för den ser ut som en 303:a... TR-8 har ju fördelen att ha Roland printat på panelen och spelar på vår affekt....säljer som smör. Hade Roland varit riktigt smarta så hade de köpt upp Cyclone och printat Roland TB-303 på den så hade saken varit biff... alternativt stoppat TB-3 i ett TB-303 skal så hade den sålt ännu bättre..... det mesta handlar om estetiken... en TR-808 helt digital men i 808 originalkostym hade sålt som smör... En synthi AKS med ett litet DSP chip i men originalväska och rattar, matris mm hade alla köpt....

  8. #68
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Huvudet på spiken, Emu! Jag tror det är exakt som du säger.
    Många köper helt enkelt med ögonen (jag själv inräknad (i alla fall ibland)).

    Det är precis därför MS-20 Mini och kARP:en sålt bra (och förmodligen sålt ännu bättre i rätt storlek).

    En digital AKS hade jag nog också trillat dit på, mot bättre vetande..

  9. #69
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Minimoog Model DSP

  10. #70
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimoog Model DSP

  11. #71
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Jag förstår inte allt detta hat mot Voyager. Det är en fantastisk synth! Det är inte en Model D som låter sjuttiotalsmysfint när barometern blinkar blå och konstellationerna signalerar vattumannens tidsålder och man inte råkar peta på den med en slagruta på en udda måndag. Istället är det en synth som låter fenomenalt nästan hur man än bär sig åt med den. Dessutom kan den trix som ingen Model D ens kan drömma om.

  12. #72
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Voyagern är sjukt bra!

    Jag har sagt det förut, men säger det igen: när jag köpte en Model D, så trodde jag att jag skulle sälja min Voyager direkt, men jag kunde inte förmå mig.

    Listan på monosyntar jag ägt eller använt väldigt mycket är hyggligt lång. Den inkluderar nya och gamla klassiker som SH-2, SH-101, CS-40m, Prodigy, Rogue, MonoPoly, MS-20, Pro-2 och nåt tiotal till. Men skulle jag utse en personlig favorit, så blir det faktiskt Voyagern.

    Nu har jag ju gått ner mig i euroträsket och sålt nästan allt annat, men när jag vinner på lotto, så ska jag tamefanken köpa tillbaka min gamla Voyager SE. <3

  13. #73
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men när jag vinner på lotto, så ska jag tamefanken köpa tillbaka min gamla Voyager SE. <3
    Vafalls!?! Har du sålt din Voyager också? Du är värre däran än vad jag vetat om...

  14. #74
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hahaha, jo, jag är seriöst nergången i eurocracket nu!

    Det enda icke-euro jag har kvar är en MS-20 kit och en Telemark-K. Och enda anledningen till att jag har kvar dem är att jag måste fixa en LED på MS-20:n och hörlursurtaget på Telemarken, innan jag säljer dem.

    Jag börjar till och med få konstiga tankar om Buchla...

  15. #75
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte allt detta hat mot Voyager. Det är en fantastisk synth!
    Hatas det så mycket? Jag tycker nog mest att den är skitful!





    (men så är inte model D så snygg den heller... *duckar*)

  16. #76
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hatas det så mycket? Jag tycker nog mest att den är skitful!
    Ja, särskilt XL loggan på 40th Anniversery edition!

  17. #77
    deleted user
    Jag tycker de är hur fina som helst. Det handlar väl mest om att de var okreddiga på SAS-listan eller nåt sånt?

  18. #78
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker de är hur fina som helst. Det handlar väl mest om att de var okreddiga på SAS-listan eller nåt sånt?
    Nej, det handlar inte om det. Det handlar om display och "surfplattan" mitt på panelen. Det och att de sedan gjorde Aira-rymdskepp av dem med bakgrundsbelysning och så'nt.

    Det finns många fula syntar, men flera av dessa låter kanon. Det finns många vackra syntar och flera av dessa låter ganska kackigt. Svårare är det inte. I min bok är V'ger en ganska ful synt. Jag tycker t ex att Sub 37an är mer stilren (trots rubankprofilen) och för att lägga motvikt till ditt påstående: även PolyMoog är ful.

    Men så älskar jag ju designen på OSCar, en synt andra tycker är fulast på planeten...

  19. #79
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men så älskar jag ju designen på OSCar, en synt andra tycker är fulast på planeten...
    Kör du Volvo 242 för att den är snygg också…?

    Finns ju en hel tråd om snygga syntar, men pratar man ljud tror jag alla är överens om att Voyager faktiskt låter grymt, och har några djäkligt egna och sköna features.

  20. #80
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du Volvo 242 för att den är snygg också…?

    Finns ju en hel tråd om snygga syntar, men pratar man ljud tror jag alla är överens om att Voyager faktiskt låter grymt, och har några djäkligt egna och sköna features.
    Jag körde faktiskt 242 till för tolv (?) år sedan? Riktig bodybil och snyggare än 740 som tog vid.

    Och japp, ingen har väl egentligen hackat på ljudet? Jag hackade på utseendet och Skilling på SAS.

  21. #81
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker de är hur fina som helst. Det handlar väl mest om att de var okreddiga på SAS-listan eller nåt sånt?
    För handlar det mest om att den intuitiva känslan från tidiga moogar känns helt bortblåst i och med det otroligt krångliga meny-systemet. Bara att slå på manual-mode är krångligt.

  22. #82
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har ju Model D och Johan i Familjen kör Voyager. Många gånger när jag varit i hans studio och hört/skruvat hans moog har jag känt att jag verkligen skulle vilja ha en sådan. Inte istället för Model D förstås, men Voyager låter sjukt bra! En XL vore inte dumt.

    Synd en inte är gjord av pengar.

    Och ja, Model D är snyggare och jag gick med i SAS redan på nittonhundratalet (i slutet, visserligen).

  23. #83
    deleted user
    Nej nej, jag hackar inte på SAS, men det är en kultur som inte är relevant för alla. Eller relevant i olika grad.

    Men jag tycker det var trevligt med nyanserade åsikter om Voyagern här på slutet. Fint så.

  24. #84
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej nej, jag hackar inte på SAS, men det är en kultur som inte är relevant för alla. Eller relevant i olika grad.

    Men jag tycker det var trevligt med nyanserade åsikter om Voyagern här på slutet. Fint så.
    Härligt - tur vi är så överens om Polivoksen då!

  25. #85
    deleted user
    Det där med relevans i olika grad. Jag fattar ju vad ni pratar om.

    Samtidigt är jag mer exalterad än någonsin tror jag över att snart få hem en Pro 2 och är överförtjust i att den inte på något sätt är gjord för att tillfredsställa de mest konservativa analogfantasterna. I det ligger dess styrka.

    Och jag är rätt säker på att jag skulle stortrivas med en Voyager.

  26. #86
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hatas det så mycket? Jag tycker nog mest att den är skitful!





    (men så är inte model D så snygg den heller... *duckar*)
    Ja, ful är den. Fast det är (som sagt) Model D också.

  27. #87
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med relevans i olika grad. Jag fattar ju vad ni pratar om.

    Samtidigt är jag mer exalterad än någonsin tror jag över att snart få hem en Pro 2 och är överförtjust i att den inte på något sätt är gjord för att tillfredsställa de mest konservativa analogfantasterna. I det ligger dess styrka.

    Och jag är rätt säker på att jag skulle stortrivas med en Voyager.
    Håller med. Gillar bättre när ett instrument låter på eget sätt och görs för att förnya musikskapandet än ännu en kopia på en 25 - 30 år gammal maskin.

    JU-06, Korg Odyssey, TB-3 etc. De är ju coola de också, men det är mer spännande med något som inte ska säljas in med orden att det låter preciiis som det gjorde för 30 år sedan.

  28. #88
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JU-06, Korg Odyssey, TB-3 etc. De är ju coola de också, men det är mer spännande med något som inte ska säljas in med orden att det låter preciiis som det gjorde för 30 år sedan.
    Medhåll... återstår att se om Moog delar vår åsikt. Jag tvivlar på det.

  29. #89

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll... återstår att se om Moog delar vår åsikt. Jag tvivlar på det.
    Nej, Moog siktar ju på att låta precis som det gjorde för 50 år sedan.

  30. #90
    deleted user
    ...samtidigt bejakar jag olika typer av syntar och tycker verkligen att det är bra med mer traditionella analoga subtraktiva syntar OCKSÅ.

    Men det behöver inte vara reissues. Gärna traditionellt Moog-sound, men gör en ny synt.

  31. #91
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med. Gillar bättre när ett instrument låter på eget sätt och görs för att förnya musikskapandet än ännu en kopia på en 25 - 30 år gammal maskin.
    Kan hålla med, samtidigt är det väl ändå rätt häftigt om allmänt erkänt bra instrument som Oddysey eller nu kanske Model D tas upp igen i produktion så att även dom som varken har råd eller intresse av att jaga vita valar, utan bara vill lira, kan få ta del av dessa instrument. Det är ju dessutom så att rätt många som spelar inte nödvändigtvis vill utveckla sin genre utan mer eftersträvar ett speciellt sound och då har ju många av klassikerna en given plats.

    Men som sagt, det behöver ju inte vara antingen eller...

  32. #92
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...samtidigt bejakar jag olika typer av syntar och tycker verkligen att det är bra med mer traditionella analoga subtraktiva syntar OCKSÅ.

    Men det behöver inte vara reissues. Gärna traditionellt Moog-sound, men gör en ny synt.
    Precis - knöka den full med nya features!

  33. #93
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Det tog mig 10 år att acceptera Voyagern.
    Vi hade en gammal D förr, så jag tyckte Voyagern var för steril vid jämförelse.
    Sedan testade jag en i en modern produktion, och den satt perfekt i mixen.
    Då ändrade jag åsikt och köpte en svart Anniversary med blå belysning.
    Jag tycker den svarta Voyagern är den snyggaste synth som gjorts!
    Ibland kan jag släcka ner på natten och bara sitta och mysa i panelskenet..

    Gillar ni inte belysningen?
    Jag tycker det är kanonsnyggt -och väldigt praktiskt!

    Jag håller på att bygga en Model D klon med lite extra features.
    Mest eftersom det vore helgerån att borra i en gammal.
    Alla mods jag sett har varit förskräckliga.
    Då var det bättre att bygga från scratch så man inte förstör värdet.
    Anledningen till det var egentligen att jag ville ha den helt modulär för att kunna interagera fritt med TTSH:n. Så den får CV in/ut på i princip allt!
    PWM på alla oscillatorer, sync samt en avancerad LFO med alla tänkbara vågformer. Fatarkeyboard med velocity är också en viktig uppdatering.
    Midi och usb gör maskinen till det bästa av två världar!
    Det blir min dröm Mini, precis så som jag önskade att Moog skulle göra den.
    De kanske de gör nu också, då de reggat Model D!

    Och mitt i allt köpte jag en gammal D igen i förrgår..

    Det återstå att se om någon får gå.
    Oavsett så är nog Voyagern den som trots allt lämnar skeppet sist.
    Om inte Moog kommer med något som totalt utklassar den, så är den en perfekt balans av gammalt och nytt enligt mig.

  34. #94
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ju Model D och Johan i Familjen kör Voyager. Många gånger när jag varit i hans studio och hört/skruvat hans moog har jag känt att jag verkligen skulle vilja ha en sådan. Inte istället för Model D förstås, men Voyager låter sjukt bra! En XL vore inte dumt.

    Synd en inte är gjord av pengar.


    Och ja, Model D är snyggare och jag gick med i SAS redan på nittonhundratalet (i slutet, visserligen).
    Ja och Voyagern har en fördel över Minin i det att den inte låter så "gammalt" Den låter modernare och klarare.
    Jag kan tröttna på Minins "Kraftwerk" sound, och Voyagern och andra Moogar som Micro tex har ett lite "poppigare" sound

  35. #95
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan tröttna på Minins "Kraftwerk" sound, och Voyagern och andra Moogar som Micro tex har ett lite "poppigare" sound
    Det är därför man ska ha flera!

  36. #96
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, jag är rädd för att den vägen är svår att undvika...

  37. #97
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Som Mr Mgronros bygger jag också min "D" modulärt. Jag hävdar bestämt (tror många dock inte håller med) att hjärtat av soundet i minin är oscillatorerna - och de bygger på MOOGs 901or i kombination med ladder filter. Det finns bra kloner på dessa så det låter MOOG.

    Jag har kört min Old School tillsammans med modularen och de delar väldigt mycket karaktär i soundet - gott nog åt mig iallafall. Sen är väl minin väldigt mycket "spelbarhet" - dvs respons på tangentbord i kombination med realtidsrattande - inte minst på filtret. Detta får man i stort sett identiskt på Old Schoolen också. Tycker det är ganska udda Moog valde ta bort den om det finns ett sådant sug på D's idag.

  38. #98
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hävdar bestämt (tror många dock inte håller med) att hjärtat av soundet i minin är oscillatorerna
    Jag är en av dem som inte håller med. När jag A/B-testar Minimoog originalet mot andra syntar t.ex. Midimini, MG1, Ody, MP4 etc etc definierar jag Minimoogens särdrag i följande ordning:

    1. Enveloperna. På ingen annan synt har jag hört så snärtiga, exponentiella enveloper på på D. Helt unik.
    2. Filtret. Just resonansen har en lite speciell karaktär. Dock finns andra som ligger i närheten med bra, djupa 24dB filter.
    3. Oscillatorerna. Att det är tre gör ju ljudet fetare än vanligt, men personligen tyckte jag TTSH t.ex. var en bra match i osc-fetma med liknande modulation.

    Hade jag valt en enda sak att klona i en D hade det varit enveloperna.

  39. #99
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är en av dem som inte håller med. När jag A/B-testar Minimoog originalet mot andra syntar t.ex. Midimini, MG1, Ody, MP4 etc etc definierar jag Minimoogens särdrag i följande ordning:

    1. Enveloperna. På ingen annan synt har jag hört så snärtiga, exponentiella enveloper på på D. Helt unik.
    2. Filtret. Just resonansen har en lite speciell karaktär. Dock finns andra som ligger i närheten med bra, djupa 24dB filter.
    3. Oscillatorerna. Att det är tre gör ju ljudet fetare än vanligt, men personligen tyckte jag TTSH t.ex. var en bra match i osc-fetma med liknande modulation.

    Hade jag valt en enda sak att klona i en D hade det varit enveloperna.
    Det är delarna som gör en helhet.

    Den överstyrande oscillatormixern och VCA'n är också viktiga delar i den helheten (speciellt i Minimoog).

  40. #100
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    En Synt är en Synt är en Synt är en Synt ........

    Mitt sista inlägg. Goodbye

  41. #101
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är delarna som gör en helhet.
    Jo självklart, mycket av soundet sitter ju i träramen också… Men jag menade bara om man skulle sätta fingret på en enda grej, så är det imo inte oscillatorerna, utan envelopen.

  42. #102
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är delarna som gör en helhet.
    Den överstyrande oscillatormixern och VCA'n är också viktiga delar i den helheten (speciellt i Minimoog).
    +1 Just det senare är ett klart underskattat element i Minimoog soundet.

  43. #103
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller på att bygga en Model D klon med lite extra features.
    Det där låter ju som nåt som borde förtjäna en egen tråd med lite info, bilder osv. Pretty please?

  44. #104
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där låter ju som nåt som borde förtjäna en egen tråd med lite info, bilder osv. Pretty please?
    +1 jag vill också bygga den!

  45. #105
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Har ni sett den där Minimoog DIY Eurorack 60HP på Muff?

    Minimoog DIY clone on it's way


  46. #106
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Tänker er den som partner till Mother-32 och i ett sådant Mother case. Mmmm.

  47. #107
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Belysningen på Voyagern är fin men skapligt kul då den börjar "surra" vid fullt pådrag.

  48. #108
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni sett den där Minimoog DIY Eurorack 60HP på Muff?

    Minimoog DIY clone on it's way

    Jo, den där följer jag med visst intresse. Sen finns ju AJH:s modulversioner:
    http://escapefromnoise.com/tillverkare/ajh-synth/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Belysningen på Voyagern är fin men skapligt kul då den börjar "surra" vid fullt pådrag.
    Det är därför man ska ha en obelyst (och i mitt tycke mycket snyggare) SE.

  49. #109
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Belysningen på Voyagern är fin men skapligt kul då den börjar "surra" vid fullt pådrag.
    Det gör den bara ur hörlursuttaget. Min iaf. Och jag älskar att stå och ratta ett analogt svart och blått lysande rymdskepp!

  50. #110
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns ju hursomhelst en fix att få från Moog om man har det problemet.

  51. #111
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Ujuj vad mycket man missar när man är borta en dag!

    Först och främst så håller jag med Lackan att enveloperna ofta är förbisedda som signifikant del av Minisoundet.
    Jag testade att styra TTSH:n helt med Voyagerns enveloper, och VIPS! så lät det betydligt mer Mini om TTSH:n än 2600, ja till och med mer Mini än Voyagern..

    Jag tror soundet verkligen är en kombinerad efffekt av oscillatorer, filter, enveloper och mixer/vca - precis som sig bör.

    Jag håller med om att surrandet från belysningen är störande. Det finns visst en mod för det.
    Har för mig att den inte funkar till min eftersom det är en Anniversary och därigenom en tidigare modell än Electric Blue osv.
    (Jag har en belysningsfri Perfomer Edition också som står i studion, men jag gillar gamle svarten bäst ändå!)

    Det där med att bygga en klon är både enkelt och svårt på samma gång.
    Allt finns egentligen tillgängligt på The Internets™ idag, så jag började mitt projekt med tanken att göra identiska kloner av samtliga kort i maskinen. Alltså använda Moogs originalkorts lödbanor och komponentplacering mm.
    På dessa tänkte jag sedan applicera allehanda moddar, samt addera CV-styrning och lägga till en LFO.

    Sedan dök det här intressanta Moogkloningsprojektet upp och AJH:s moduler, så jag började fundera på om det finns en enklare lösning.
    Eftersom jag kommer att ha fritt sittande potar precis som i originalet, så kan jag ju faktiskt koppla dem till vilket kretskort som helst.
    Så just nu tror jag faktiskt att jag skall testa att slänga in ett kort från fransmannen och testa hur det blir.
    Det jag hört av hans 1:1-klon låter tillräckligt övertygande för att jag skall prova.
    Blir jag inte nöjd är det ju bara att byta det som sitter i lådan!

    Jag kanske gör en tråd sedan med lite byggbilder, men här kommer en smygis.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8189.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	41,0 KB 
Id:	63341

  52. #112
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, särskilt XL loggan på 40th Anniversery edition!
    Man kan ju fundera på vad som är mini med den minimoogen?

  53. #113
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Mindre än en sån här?


  54. #114
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Om Moog kör en Model D i samma replika som Modularena så kommer det ändå att bli svårt att importera dom annat än privat ...dom går som giftigt avfall pga allt bly mm.

  55. #115
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran

  56. #116
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej det där en gammal.

  57. #117
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  58. #118
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det där en gammal.
    Vad skyltar de då om bakom casual snubbe i vit tischa?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	moog2.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	28,2 KB 
Id:	67375

    Edit: Fast de kanske bandrollar hej vilt kring om sina favvosynthar då det är Moogfest. Eventnamnet låter ju lite metal och smått tappat bakom en vagn så en motsvarande attityd av overtly go bananas och spöka ut sig till sin gamla KISS-favorit kanske är vardagsmat där.
    Senast redigerat av ryssen den 2016-05-18 klockan 18:04.

  59. #119
    akestromer
    akestromer är inte uppkopplad
    akestromers avatar
    Senior
    Verkar som den fått en separat LFO nu? Två nya knappar & en ny ratt har jag hittat än så länge...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13108774_1175671359132175_1658943165_n.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	90,4 KB 
Id:	67376

  60. #120
    akestromer
    akestromer är inte uppkopplad
    akestromers avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13108774_1175671359132175_1658943165_n.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	90,4 KB 
Id:	67378

    Kolla ratten vid modulationshjulen. & knapparna vid glide. (eller vafasen det heter. börjar tappa språket...)

Liknande ämnen

  1. Moog börjar med modulärt igen
    Av Wiktorion i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 03:36
  2. Moog börjar med modular igen?
    Av SnareTheMind i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 15:14
  3. Moog model 15 för endast 6.843€
    Av geeklund i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 21:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •