Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Djupa andetag?

  1. #1
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran

    Djupa andetag?

    Vad säger lagen om djupa andetag i sång.
    Klipp bort utan reson, eller behåll om Du vill?

    Jag förstår att man kanske inte kan generalisera, men det vore kull att höra vad snittet säger.

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Klipp bort allt utom andningarna.

  3. #3
    deadbeats avatar
    Veteran
    Ibland stör jag mig som sjutton på det och klipper, medan det vid andra tillfällen bara låter naturligt att behålla dem.

    Tipsar på att de flesta kommer säga att de ska behållas

    Ett mellanting är ju att bara sänka volymen på dem så att det finns lite (fixad) mänsklighet kvar i sången

    Fast personligen tar jag lika gärna bort dem!

    (Klart och tydligt svar

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klipp bort allt utom andningarna.
    Som i Doktor Murkes samlade tystnad ungefär.

    Andning kan ju vara ett "parasitljud" på samma sätt som gnidljudet mot strängarna när man byter position på en gitarr. Komprimera allt som en tok så kommer det tydligt fram dessutom.

  5. #5
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klipp bort allt utom andningarna.

    https://youtu.be/WmuwuNVQ6ro

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...beror på vad det är man arbetar med.

    Närmikad mer intim sång låter konstigt utan andning - samma artificiella effekt som samplat blås som bara rinner på utan "andningspauser".

    Är det tryck i sången så hörs andningen knappt alls...

    ...men...

    ...sedan har vi Mariah Carey-effekten aka astmasång - närmikat in i en skitig preamp följd av en gigantisk kompressor - sångaren tar i från tårna, följt av en väsande visslande inandning som överröstar resten av arret

    Bland et fulaste jag vet, även om det bara "råkar bli litegrann"

    Edit: Mr Bellamy i Muse kör det som effekt... Totalsabbar ett annars så bra band! Fan...

  7. #7
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Det beror så mycket på stil såklart men generellt skulle jag hellre sänka än ta bort. Om du ändå klipper kan du ju flytta ner dom till en egen kanal och justera separat sen efter smak.

  8. #8
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...sedan har vi Mariah Carey-effekten aka astmasång - närmikat in i en skitig preamp följd av en gigantisk kompressor - sångaren tar i från tårna, följt av en väsande visslande inandning som överröstar resten av arret

    Bland et fulaste jag vet, även om det bara "råkar bli litegrann"
    Försökte få en kompis i högstadiet att lyssna på Björk men han tyckte hon hade för kass andningsteknik med alla tydliga inandningar.. jahopp.

  9. #9
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Tack alla för input!
    Det är musik av poppigare slag. Jag tror jag tar bort allt.
    Det låter kliniskt och bra, sen kan man ju prova en annan variant någon annan gång.

  10. #10
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som i Doktor Murkes samlade tystnad ungefär.

    Andning kan ju vara ett "parasitljud" på samma sätt som gnidljudet mot strängarna när man byter position på en gitarr. Komprimera allt som en tok så kommer det tydligt fram dessutom.
    Minns den boken som väldigt sympatisk, även om det var väldigt länge sedan jag läste den.

    Min kommentar var väl lite barnslig, mest ett slappt sätt att säga "gör som du vill".

  11. #11
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack alla för input!
    Det är musik av poppigare slag. Jag tror jag tar bort allt.
    Det låter kliniskt och bra, sen kan man ju prova en annan variant någon annan gång.
    ..själv tänker jag njuta av astmasång på full kraft här i ren protest bara för det!

    https://youtu.be/vMdIxPnM5hA?t=44

  12. #12
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..själv tänker jag njuta av astmasång på full kraft här i ren protest bara för det!

    https://youtu.be/vMdIxPnM5hA?t=44
    Hehe,
    Som sagt, det gäller bara denna låten. Jag vill gärna prova en intimare grej med kvinnlig röst framöver.
    Då kör jag gärna andetag, pust och stånk.

  13. #13
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klipp bort allt utom andningarna.



    https://youtu.be/pquYAEfbBFM

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försökte få en kompis i högstadiet att lyssna på Björk men han tyckte hon hade för kass andningsteknik med alla tydliga inandningar.. jahopp.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag och superdigital pratade om det där för en timme sedan bara. Jag klipper bara host och så'nt. Andning och smackande etc som kan komma med om man sjunger nära kondingmik tycker jag bara ger liv åt inspelningarna.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det beror ju på flåsets karaktär, och på låtens. Beach Boys har en del djupa andningar, men inte alltid. Däremot finns det ju andra besläktade munljud som ska bort. Smask och sånt...

    Jag använder gärna gate till sånt här. Med lagom attack kan man rentav få med lite lagom mycket inandning här och där.

  17. #17
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som i Doktor Murkes samlade tystnad ungefär.
    Fantastisk novell!

  18. #18
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag klipper aldrig bort. Andningen är ju en naturlig del av rösten, så det blir bara konstigt. Det var väl Madonna som hade någon låt för ett par år sedan, där andningarna var helt bortplockade - och det lät milt uttryckt för jävligt!
    Är det för kraftiga andningar, så redigerar jag och sänker där det är värst, men det mesta får vara kvar opåverkat. Nu har både jag och min sambo ok andningsteknik efter bådas mångåriga körsång (och hon dessutom från operan och sånglektioner), så att det normalt inte blir särskilt extrema andningsljud (trots att vi båda har astma... ), men om man har kass andningsteknik så får man lära sig det - eller lära sig redigera så att det låter ok.

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kom att tänka på ett hörspel jag gjorde där det var många personer inblandade som skulle läsa text. Även om de flesta var vana att läsa upp ville jag ha en speciell karaktär på läsningen, så jag lät dem springa ett varv i korridoren på radiohuset. De kom in flämtande i studion och fick stupa direkt fram till mikrofonen. Resultatet blev riktigt bra.

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror så mycket på stil såklart men generellt skulle jag hellre sänka än ta bort. Om du ändå klipper kan du ju flytta ner dom till en egen kanal och justera separat sen efter smak.
    Precis. Det där är min generella strategi, om andningarna stör på nåt sätt, klipp ut, lägg på egen kanal, muta eller sänk efter behov. Det kan ju mycket väl vara så att man kan muta på många ställen utan att det låter onaturligt, men att man behöver plocka med en (eventuellt nivåsänkt) andning på andra ställen, i samma låt.

    Jag brukar hårdklippa körer dock. Om det låter konstigt, så hårdklipper jag alla röster utom en (det händer att jag dessutom ger mig på sibilianter och plosiver in extremum, på alla röster utom en, i en kör).

Liknande ämnen

  1. M6 muttrar som är 7mm djupa
    Av valsolo i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-08, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •