Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 96 av 96

Ämne: Reparation och felsökning av Juno-106

  1. #61
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag mäter kondensatorerna till 270-280pf, schemat för juno-60 säger 240pf men det kan ju vara under felmarginalen om det är 10% tolerans.
    Juno 6/60/Jupiter-8/SH-101 använder 240pF, MC-202 använder 250pF, Jupiter-6/JX-3P använder 330pF samt Jupiter-4 rev2 använder 470pF. Juno-106/MKS-7/30 med 270-280pF verkar rimligt

  2. #62
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag socklat har jag bara klippt sönder en 24 bens svarvad sockel och lyft bort "pinne 2" d v s där mellanrummet är mellan pinne 1 och 2 på 80017A. Men det kanske inte är pro.
    Samma här!

  3. #63
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag socklat har jag bara klippt sönder en 24 bens svarvad sockel och lyft bort "pinne 2" d v s där mellanrummet är mellan pinne 1 och 2 på 80017A. Men det kanske inte är pro.
    haha, nja, tänker mer längre socklar, bättre hållmoment om den ska ut och turnera etc. Är piggare idag, postar artikelnumren när jag hittat!

  4. #64
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha, nja, tänker mer längre socklar, bättre hållmoment om den ska ut och turnera etc. Är piggare idag, postar artikelnumren när jag hittat!
    Pro!

  5. #65
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det fanns inga 12:or på honorna så det fick bli 13, bara att klippa av en.
    http://www.mouser.se/ProductDetail/3...7usa3wEA%3d%3d

    och dessa pins, de är inte så långa som på bilden utan de är 8mm

    EDIT: Jag köpte ju fel först men dessa tror jag är 12:or:
    http://www.mouser.se/ProductDetail/3...6EdBZGMnCe0%3d

    Annars finns det ju 24:or att klippa, dessa är tillverkade för att enkelt kunna delas!
    http://www.mouser.se/search/ProductD...929705-01-12_i

    (EDIT: dessa är 6-pinnars, köp ej dessa om ni inte vill använda 2 per modul!)
    http://www.mouser.se/ProductDetail/3...WnR%2fmXMOVZ0Z

    Får se om det passar!
    Senast redigerat av dar303 den 2015-11-03 klockan 20:51.

  6. #66
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Ok, av någon outgrundlig anledning fick jag 14 st 6-pinnars pinheaders så jag kunde bara göra 7 moduler. De där 13-pinnars honorna var stabila och ett rent nöje att modifiera till 10+1!

    5 moduler fungerade direkt, en helt död och en utan CV till cutoff vilket jag förutsätter är fixbart!

    EDIT: ha, den döda hade en kallödning, nu har jag en (nästan) fungerande Juno-106 tjohoo! Rösterna låter knappt off från varandra heller utan trimning, typ som på en Jupiter 4, fantastiskt!

    Ok, så nu är det den begränsade rangen på cutoff som ska fixas.



    Senast redigerat av dar303 den 2015-10-09 klockan 00:45.

  7. #67
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nice

  8. #68
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Tack!
    Hmm, refspänningen till panelen är precis 5V och poten har också 5V som den ska, misstänker multiplexeringången eller så är poten skadad och inte längre linjär. Blir till att ta av panelkortet!
    Senast redigerat av dar303 den 2015-10-09 klockan 00:57.

  9. #69
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Lödde själv dit en ny voice #3 idag efter jobbet. Jeroens senaste design låter (i mina öron) verkligen 100 % autentiskt (och då drog jag i reglar och härjade bra länge för att försöka höra diskrepans). Riktigt bra kloner

  10. #70
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    topp nice! Vi har ju 6 st extraröster och jag tror att det går att laga även de döda så det är ju lovande för framtida fynd! =)

  11. #71
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!
    Hmm, refspänningen till panelen är precis 5V och poten har också 5V som den ska, misstänker multiplexeringången eller så är poten skadad och inte längre linjär. Blir till att ta av panelkortet!
    Var det flera potar som hade samma begränsning eller bara cutoff?

  12. #72
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det var bara cutoff och jag fann faktiskt anledningen! Det var så att filtmaterialet hade stelnat och trillat ner, fastnat under "gafflarna" och sedan slipat av banan så den faktiskt inte var linjär längre!
    Sen upptäckte jag att det sitter samma modell potar i mc202 som i bender-delen på juno-106, enda skillnaden är 100k/50k värden men här spelar det ingen roll så nu är det fixat!

    Så nu behöver jag fixa fram:

    En 50kB slider till cutoff
    En svart tangent
    En slider cap

  13. #73
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var bara cutoff och jag fann faktiskt anledningen! Det var så att filtmaterialet hade stelnat och trillat ner, fastnat under "gafflarna" och sedan slipat av banan så den faktiskt inte var linjär längre!
    Fixade en Juno-106 i veckan med, just det, delar av det pulveriserade dammskyddet nere i cutoff-slidern. Dock inte förstörd bana, så rengöring och fettinpackning var där tillräckligt.

    Har slider+cap om du inte hittar...

  14. #74
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Tack, schysst! Ingen med en svart tangent? Det var samma i jx8p men de är ju vägda märkte jag när jag plockat loss en....
    Har hittat en ebaysäljare som verkar ha en 106:a i delar jag hoppas på att köpa allt från honom!

  15. #75
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Ulf, har PM:at dig, köper gärna en slider + top!

    Har beställt en svart tangent och sen tyvärr upptäckt ett fel till, den punktvetsade ramen som håller panelkortet har lossnat så det blir till att epoxilimma, vill inte borra och skruva om jag slipper!

  16. #76
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Alltså, dricka vin och laga syntar samtidigt som man lyssnar på sin egen musik på P3, finns det nåt bättre?!

    Uppdatering:

    Tack Ulf för delarna, nu funkar alla panelkomponenterna!

    Jag köpte även filt till nya dammskydd, det som passade bäst var faktiskt svart kashmirullstyg, det kostade 60:- för 20x100 cm som räcker till många syntar! Köpt på Tygverket vid Mariatorget, killen som jobbar där dealar med vintagegitarrer och hade koll på syntar så jag fick toppenservice!


    Jag epoxilimmade även kretskortshållaren motpanelen, den var tidigare punktsvetsad men flera svetsar hade släppt så knapparna sviktade. Limmar man på flera ställen längs och under hållaren så sitter det som berget!

    Sen så rengjorde jag volympoten med DeOxit och så plockade jag isär switchen där man ställer in utgångsnivån, den var riktigt äcklig. Dock så satte jag ihop den lite fel så när allt var monterat igen så var maxvolymen på tok för låg så jag fick ta isär den igen! Gör ni detta så kolla noga så de små kontakttungorna sitter åt rätt håll och verkligen åker in i sina små hållare i den svarta plastdelen! För att rengöra de små kopparblecken så sprayade jag lite medel på en bit A4-papper och drog emellan konakttungorna, det är nog för att ta bort smuts och oxid.


    Jag har dock upptäckt att ena gångjärnet eller vad man ska kolla det till pitchbendern är knäckt, detta gör att LFO-trig inte fungerar då en detalj inte når fram till switchen för detta. Ska epoxilimma fast en liten bit böjlig plast eller liknande där tror jag.

  17. #77
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Grymt jobb, dar303, du har verkligen gått in för 106'or, Polysix'or och P61'or verkar det som.

    En fråga (lite relaterat), du sade att du hade löst DR55/TR808 start-knapp med en IBM-lösning?

    Jag har en Juno60 där LFO-trig knappen är helt död. Och problemet verkar vara en dubbel-knapp där den ena funkar som on/off och den andre funkar som "amount" och det är denna som jag gissar är liknande de andra "gummi-plupps"-triggade.

    Har ingen egentlig aning eftersom jag inte hittat någon fakta om detta. Bara vad jag sett i service manualen.

    Vet du mer om denna, eller vad var det du gjorde med IBM-lösningen egentligen?

  18. #78
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag tog en bit av ett gammalt liftkort från Storlien (viktigt med rätt ort, tex Sälen eller Åre hade aldrig funkat) och gjorde en reservdel som jag limmade fast , det kan bli lite filande men det borde funka!



    Hehe, jag går in för allt trasigt!

    Har du några bilder? Amount borde ju vara en pot eller liknande...eller hmm

    ok, kollade. Det är en switch och en guide pin så den ska inte skicka någon signal, bara där för att hålla i knappen.


    Knappen ska ge -15V, finns det hela vägen till panelkortet? Pin 18 på benderkontakten och pin 38 på panel board A.

  19. #79
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Fan, finns det inga svårare polysyntvrak att fixa? Ge mig en Elka Synthex eller en PS3100!

  20. #80
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Aha, trodde guide-pin i alla fall hade on/off funktion, men så icke alltså.

    Då är det bara KEH10903-switchen som är boven. Verkar vara liknande som TAP och Start/stop på en 808 enligt vad jag lurkat på nätet. Inte helt 100 dock.

    Men vad var det du gjorde med IBM-tangentbordet? Lyfte du en hel kontakt eller bara gummidelarna?

  21. #81
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det är inga gummidelar, allt sitter inuti switchen, det är den gamla modellen.




  22. #82
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    OK, great! Så var köper man dessa?

  23. #83
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Kashmir minsann. Fint ska det vara ;-)

  24. #84
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, great! Så var köper man dessa?
    Det finns hundratals modeller, du måste ta loss den du har, mäta dimensionerna och hur pinnarna sitter och sedan leta efter en som passar. Även axelnsmått och mönster behöver stämma. Det är inte lätt att köra vintage!

  25. #85
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ok, eller så skiter man i det - vem använder LFO i alla fall? Har tre LFO på min SX400 och använder ingen...

    Nä skojar, men har precis fixat i ordning J60, så jag orkar inte öppna den igen just nu. Har en CAT där jag ska byta alla trimpotar som ligger på operationsbordet just nu.

    Tack i alla fall dar303. Kollar upp detta längre fram.

  26. #86
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det var så lite så! Fota och mät så kan jag kolla i förrådet! Är det samma typ som i 808 så har jag switch men du får ev borra eller fila upp nya hål i kortet.

    Idag har jag testat och skruvat ihop synten, den låter super! Tog en idolbild på den och 909:an jag precis bytt RAM i också!

  27. #87
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Bra jobbat!! Varför bytte du RAM i 909:an? RAM brukar väl aldrig gå sönder i 909:or?

  28. #88
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jo, det hade faktiskt gått sönder, snare och clap var alltid på på slag nummer 11 på vissa patterns så logiken sa mig att det var RAM:et och det stämde!

    För er som är paranoida så är det en billig livförsäkring, 65:- kostade det från denna säljare och det är exakt samma modell som satt i.
    http://www.ebay.com/itm/260784270170...%3AMEBIDX%3AIT

  29. #89
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Utbrutet och flyttat till egen tråd!

  30. #90
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Tack!

    Kolla här, vilken skönhet, fick tag på originalcaset också! Betalade ca 2x mer än jag gav för synten hehe


  31. #91
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Härlig tråd med så mycket bilder, länkar och tips! Kommer att vara en guldgruva för framtida renoveringar!

  32. #92
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Kul att det uppskattas, jag tänkte att jag skulle dela med mig som ett arkiv för framtiden!

    Nu ska jag ha lite renoveringspaus tror jag men sen blir det två eller tre PolySixer på en gång, ny tråd då!

  33. #93
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Har spökröster som ligger i bakgrunden på en juno106a hemma? Vet att jag haft samma fenomen på en Juno60 för längesedan men 106an ligger ganska högt i bakgrunden och hörs tydligt när man slutar spela. Någon som har en idè vad som är felet?

  34. #94
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har spökröster som ligger i bakgrunden på en juno106a hemma? Vet att jag haft samma fenomen på en Juno60 för längesedan men 106an ligger ganska högt i bakgrunden och hörs tydligt när man slutar spela. Någon som har en idè vad som är felet?
    VCA som läcker...?

  35. #95
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VCA som läcker...?
    Kanske det? Funderar på om alla röstkort funkar som de ska, ibland när synten är varmt sprakar det till en del ibland.

  36. #96
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har acetonbadat och halvlagat 80017a#2 men behöver lite hjälp från er som kan bättre.

    1. Test mode röst #1 låter när den triggas när den ska vara tyst

    Däremot när jag kör test mode och precis ställt in alla settings och poly1+2 så den går i rotary så ska den ju vara tyst på alla röster men dessvärre låter röst 1 varje gång den triggas istället för att vara tyst. Min känsla är att chip #1 börjat att bråka men varför låter det vid trig?

    2. 80017a#2 fungerar nu och låter såväl vid square Och saw men square är rätt tyst. Vid kalibrering kan man ställa vca gain endast för square eller är 80017a#2 fortfarande defekt?

    3. Vid test mode ligger röst#5 som en låg ton tills den triggas igen. Tror ni det fixas med fungerande 80017a?

    Min känsla är att fix av 80017a#1, 80017a#5 och kalibrering möjligtvis skulle räcka men är osäker på hur fel. Med ba662 yttrar sig.

    Testprogrammet jag refererar till: http://www.analoguerenaissance.com/JUNOTEST/
    Senast redigerat av Fluster den 2019-12-07 klockan 10:09.

Liknande ämnen

  1. Juno-2-reparation
    Av ricard i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 89
    Senaste inlägg: 2022-01-01, 15:50
  2. Felsökning av Doepfer MCV24
    Av johey i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 13:01
  3. Hjälp! Felsökning
    Av henrik_death i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-20, 23:27
  4. (LÖST) - Felsökning Q
    Av Frengus i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 10:02
  5. Felsökning av kretsar
    Av robboten i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •