Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 96

Ämne: Reparation och felsökning av Juno-106

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    Reparation och felsökning av Juno-106

    Speciellt första tipset här är viktigt (att löpa igenom samtliga röstkorten. tryck en och samma tangent så kommer du se siffrorna 1-6 visas i displayen. Tyst ton = röstkort N är paj):

    #ENTERING TEST MODE & INITIAL SETTINGS
    -Hold KEY TRANSPOSE, turn on your JUNO-106 and release KEY TRANSPOSE.
    *The display should now show '-_'. This means that your JUNO-106 is now in
    'test mode'.
    -Turn on POLY 1 and POLY 2.
    *Your JUNO-106 is now in 'rotary' mode. The display shows which voice is
    playing.
    -Do following settings:
    -RANGE to '8
    -PWM: man
    -SQR & SAW: off
    -VCA switch to ENV
    -PORTAMENTO: off
    -All sliders to 0 except:
    -VCF FREQ: 10
    -KYBD: 10
    -VCA: +5
    -D: 10
    -S: 5
    -R: 2,5
    *Your JUNO-106 should now be silent

    #NOISE TEST:
    -Set NOISE to 10.
    -Play a few notes.
    *You should hear noise (and noise only) from all voices.
    *If you hear constant noise without playing a key, then you have one or more
    hanging VCA's.
    *If you hear no noise at all, then you have a dead noise generator. There is
    only one noise generator.
    *If you have one or more voices without noise, then the VCA for that voice is
    dead.
    -Set NOISE back to 0.

    #WAVE FORM TEST:
    -Turn on SQUARE.
    -Play a few notes while playing with the PWM slider.
    *You should hear sound from all voices and pwm should work too.
    -Turn off SQUARE and turn on SAW.
    -Play a few notes.
    *You should hear sound from all voices.
    -Turn off SAW and set SUB to 10:
    -Play a few notes.
    *You should hear sound from all voices.
    *If any of the above failed for a voice (except the ones that already failed in
    the above noise test), then that voice has a broken wave generator chip.
    *If you have a hanging note, then play some different notes with any wave form.
    When the pitch of the hanging note changes, then the voice you last played has
    a broken VCA.
    -Set SUB back to 0.

    #FILTER TEST:
    -Make sure SQUARE, SAW, SUB and NOISE are off.
    -Set FREQ to 5.
    -Set RES to 10.
    -Play a few notes.
    *You should hear sound from all voices.
    *When playing 6 times the same note, you should hear 6 time 'almost' the same
    note.
    *If you hear no sound from a voice or the pitch is 'way' off, then that voice
    has a broken VCF. If the pitch is a little off, then your JUNO-106 needs
    adjustment.
    -Now play a bit with different RES settings. The sound should disappear for all
    voices at about the same RES level. If a voice still plays with a RES level far
    below the ones where the other voices stop, it means that this voice's feedback
    VCA is hanging.

  2. #2
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Finns det någon Juno-106-tråd förutom denna?

    Jag köpte precis en som sprakar och har sig med minst ett röstkort trasigt samt med en svart tangent avbruten.
    Tänkte fixa till den, har börjat med att göra rent den då den stått i studio i många år och rock-böösat till sig!

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Oxid verkar vara standardproblem 1A, troligtvis alla jag testat i modern tid har lidit av det. Väldigt bra på att samla damm inuti också. Sedan så har jag just erfarit vissa ahaupplevelser med slitna "nabbar" / ("gångjärn" nästan, i renaste plast så klart) i undre baksida av tangenterna. En fixad, en kvar att fixa (alternativt spela som en åldrad skolfröken på).

  4. #4
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en Juno-106 en massa år för längesedan. Den var lite märkligt. Den hoppade över toner då och då när den spelade 16-delar. Det konstiga var att det bara var när jag använde datorn som sequencer. När jag matade den med samma slinga från sequencern i en synt så märktes det aldrig.
    Just Juno-106 har jag inte någon större erfarenhet av, men Rolandsyntar på den tiden hade egenheten att så fort alla tangenter släppts på tangentbordet skicka All Notes Off. I varje fall i sequencern i min E-Mu XL-7 så resulterar det i avklippta toner, troligen för att sequencern hanterar note on/off och control change (som All Notes Off är) olika, så att de inte nödvändigtvis spelas upp i samma ordning som de spelats in. Genom att filtrera bort All Notes Off, antingen med en midifilterburk på syntens utgång, eller i sequencern, så blir man av med problemet. (Eller min specialare: patcha om syntens OS så att den inte skickar ut All Notes Off).

  5. #5
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en Juno-106 en massa år för längesedan. Den var lite märkligt. Den hoppade över toner då och då när den spelade 16-delar. Det konstiga var att det bara var när jag använde datorn som sequencer. När jag matade den med samma slinga från sequencern i en synt så märktes det aldrig.

    Juno-106 är en härlig synt som tyvärr blivit för dyr för sitt eget bästa.
    Det kommer jag ihåg! Precis som om note off ignorerades lite random. Min lösning var att korta ner notlängden en aning så gick det fint.
    Torra sliders med kolbanor som slits upp är standardfel på dessa.

  6. #6
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Min har ghost-editing i form av att den slår på modulation efter 5 < x < 20 sekunder när man valt en patch.
    Vet inte om det är nåt man bör hålla utkik efter när man köper.

  7. #7
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Någon av parametrarna har förresten större range över midi (sysex) än vad man får via reglarna på panelen. Let the good times roll!

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min har ghost-editing i form av att den slår på modulation efter 5 < x < 20 sekunder när man valt en patch.
    Vet inte om det är nåt man bör hålla utkik efter när man köper.
    Dålig pot, byt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon av parametrarna har förresten större range över midi (sysex) än vad man får via reglarna på panelen. Let the good times roll!
    Dålig pot, byt x 2

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja HPF-pot'en är slut på min, är det svårt, var kan man hitta en erättare? Vore ultrasnällt med lite tips!

  10. #10
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja HPF-pot'en är slut på min, är det svårt, var kan man hitta en erättare? Vore ultrasnällt med lite tips!
    http://www.ebay.com/itm/Roland-Juno-...item2a521b8958

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja HPF-pot'en är slut på min, är det svårt, var kan man hitta en erättare? Vore ultrasnällt med lite tips!
    Tror just den är jäkligt svår att få tag på eftersom det är en switch, ingen potentiometer:
    https://syntaur.com/Items/3081.html

  12. #12
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Skulle vilja dutta i lite grå-färg på min på ett ställe. Nån som har en aning om NCS-kod eller vad som kan behövas för en något sånär liknande nyans?

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, uppskattar svaret Den funkar uppåt men halvbra nedåt & kan inte hitta nolläget igen när man dragit i den.

  14. #14
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Fyll den med 5-56

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja why not

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, uppskattar svaret Den funkar uppåt men halvbra nedåt & kan inte hitta nolläget igen när man dragit i den.
    Nyds tips är felaktigt, kolla schemat. HPF är benämnd SW33 d v s en fyrpols-switch.

  17. #17
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min har ghost-editing i form av att den slår på modulation efter 5 < x < 20 sekunder när man valt en patch.
    Vet inte om det är nåt man bör hålla utkik efter när man köper.
    Om inte Kroffes tips om pot stämmer kan det vara en multiplexer till panelkontrollerna, enkelt bytt det med!

  18. #18
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyds tips är felaktigt, kolla schemat. HPF är benämnd SW33 d v s en fyrpols-switch.
    Det borde gå att ta isär den och göra rent om man är lite pillig av sig!

  19. #19
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Kroffe, har du varit med om att cutoff på en sån här fungerar men har sin range komprimerad till precis runt 5:an? Det är samma på alla röster så det tyder ju på att det är på ingången av pot-scanningen men det känns inte som det är multiplexern då övriga parametrar fungerar!
    Nåja, ska acetona alla rösterna först och sockla så tar jag det problemet sen!

  20. #20
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dålig pot, byt.

    - - - Uppdaterad - - -



    Dålig pot, byt x 2
    Tack tack!

  21. #21
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Lite segt att de verkar vara så sköra ändå. Men saaaaatan va fint den låter. Mjukt. Allt är en sweetspot, 100% allt.

  22. #22
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Är det bara en vanlig bonn-slider till 106 så har jag en extra. Är det däremot den som kroffe nämner så är det värre

  23. #23
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag söker en svart tangent, en lite modulations-slider och en hatt till en slider om någon har!

  24. #24
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en Juno-106 en massa år för längesedan. Den var lite märkligt. Den hoppade över toner då och då när den spelade 16-delar. Det konstiga var att det bara var när jag använde datorn som sequencer. När jag matade den med samma slinga från sequencern i en synt så märktes det aldrig.

    Juno-106 är en härlig synt som tyvärr blivit för dyr för sitt eget bästa.
    Min gjorde inte det i början jag hade den, men senare... jag minns bara att jag bytte nån konding och nån resistorbrygga på nått kort så funkade den sen. Minns knappt var ju ca 1992-1995.
    Tips från Roland-service på den tiden. Kanske kan luska ut om det finns bra foto på kretskorten...

  25. #25
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Bara korta ner noterna i piano rollen så dom inte sitter för tätt ihop så funkar det galant.

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sköra är de inte. Superbra kvalitet. Men det har gått 31 år...

  27. #27
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kroffe, har du varit med om att cutoff på en sån här fungerar men har sin range komprimerad till precis runt 5:an? Det är samma på alla röster så det tyder ju på att det är på ingången av pot-scanningen men det känns inte som det är multiplexern då övriga parametrar fungerar.
    Spontant känns det som att panelreferens-spänningen på anslutning 20, 5 volts referensen är off?
    Senast redigerat av kroffe den 2015-09-29 klockan 08:08.

  28. #28
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sköra är de inte. Superbra kvalitet. Men det har gått 31 år...
    Nä absolut, gamla grejer men många andra verkar ju tex inte tappa röstkort osv. Jx-3 & 8p osv tex.

  29. #29
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spontant känns det som att panelreferens-spänningen på anslutning 20, 5 volts referensen är off?
    Ska testa det när jag fixat alla rösterna om nån vecka. Det låter FANTASTISKT på de som funkar dock, satan vad synth wave!
    Hur lång tid ska de ligga i acetonet, 5 dagar som det sägs i filmen?

  30. #30
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä absolut, gamla grejer men många andra verkar ju tex inte tappa röstkort osv. Jx-3 & 8p osv tex.
    Just rösterna är ju ett konstruktions/materialfel, det är den där epoxin som de är inklädda i som är boven. De sparade pengar på att göra små kort som de gjöt in istället för en serie med customchip som i vissa av de andra maskinerna från samma era.

  31. #31
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska testa det när jag fixat alla rösterna om nån vecka. Det låter FANTASTISKT på de som funkar dock, satan vad synth wave!
    Hur lång tid ska de ligga i acetonet, 5 dagar som det sägs i filmen?
    Jag har aldrig kört så länge. Kör ett dygn eller två, skär sedan av toppen av höljet med skalpell, om plasten inte delar på sig då så soaka nåt dygn till.

  32. #32
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara korta ner noterna i piano rollen så dom inte sitter för tätt ihop så funkar det galant.
    På min hjälpte inte det utan den missade sporadiskt noter.

  33. #33
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Tar ca ett dygn innan de första delarna av massan mjuknar. Jag brukar då skära bort kanten runt PCB:et med skalpell för att ge acetonen bättre tillträde. Därefter plockar jag bort de släpta delarna varannan dag med pincett och nål. Tänk på att inte försöka forcera bort massan då det underliggande PCB:et har tryckta resistorer.

    Inte alla 80017A kan väckas till liv med ovanstående trick, och några av de som vaknar har skador som visar sig efter en tid. Testa noga under lång tid för att säkerställa funktionen.

  34. #34
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Tack för tipsen! Vi har två Juno-106:or som vi ska rädda och ett MKS-30-moderkort med fem röster kvar som donator tror jag så det borde fungera!

    Hur mycket off är de om man byter kort med varandra inom en maskin, måste man trimma om allt?

  35. #35
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Jag lånar tråden med ytterligare en fråga. Det kanske blir lite mer DIY av tråden än Syntar & sånt men om man har en 106'a med epoxyn kvar och alla röster intakta, ska man ändå köra epoxytricket eller är det "inte röra om det funkar" som gäller?

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    High end skillz här, intressant läsning!

  37. #37
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket off är de om man byter kort med varandra inom en maskin, måste man trimma om allt?
    Det funkar att bara byta moduler, men vill du ex att VCF ska ha perfekt KBD-tracking för att kunna spela på det självsvängande filtret måste VCF-delen kalibreras om. En total kalibrering av maskinen känns ändå som något man vill göra efter att ha fixat iordning modulerna.

  38. #38
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage

    Ett vanligt fel på chip som är döda efter aceton-soak är att pinne 10 och pinne 9 på vänstra BA662an inte längre har kontakt, dra då en wire.

  39. #39
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det funkar att bara byta moduler, men vill du ex att VCF ska ha perfekt KBD-tracking för att kunna spela på det självsvängande filtret måste VCF-delen kalibreras om. En total kalibrering av maskinen känns ändå som något man vill göra efter att ha fixat iordning modulerna.
    Jag brukar kalibrera om allt efter byte då man vill ha VCA helt utan bias bumps (steg 3 & 4 i kalibreringen).

  40. #40
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Ja, proceduren är ju förhållandevis enkel jämfört med vissa andra apparater!

    ADMIN, kan inte någon ändra namn på tråden till "Reparation av Roland Juno 106" och flytta till "DIY"?

  41. #41
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon av parametrarna har förresten större range över midi (sysex) än vad man får via reglarna på panelen. Let the good times roll!

    Förresten, här menade jag inte att det är något som är defekt på mitt ex utan att det gäller samtliga 106:or, läste det i dokumentationen till en editor jag körde nångånh 1995 på panelen kan du sätta 0-100 men via midi 0-127. Önskar jag minns vilken parameter det var..

  42. #42
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    PWM tror jag killen i filmen sa när han visade sin testmjukvara. Är det någon som har en bra midi-editor?
    Den där som han visar i filmerna på youtube verkar inte gå att få tag på, "Vyzor Juno-106". Vill mest kolla kontrollrespons och sånt samt backa upp patchar innan batteribyte.

  43. #43
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Angående steg 4 så (tror jag att jag) minns att det inbegrep oscilloskop, inte sant? Man skulle ha så små "bumpar" som möjligt. Är det ens lönt att försöka använda någon mjukvarubaserad historia för att analysera ljudsignalen och försöka trimma försiktigt eller är det döfött?

    (har en klonröst på ingång ifrån A.reneissance själv nämligen) och vad gäller att skruva in det hela så kanske det inte ens behövs iofs, men det är ju alltid bra att veta

  44. #44
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående steg 4 så (tror jag att jag) minns att det inbegrep oscilloskop, inte sant? Man skulle ha så små "bumpar" som möjligt. Är det ens lönt att försöka använda någon mjukvarubaserad historia för att analysera ljudsignalen och försöka trimma försiktigt eller är det döfött?
    Skulle nog rekommendera oscilloskåp. Men man hör när det inte är helt tyst, det knäpper lågfrekvent liksom.

  45. #45
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående steg 4 så (tror jag att jag) minns att det inbegrep oscilloskop, inte sant? Man skulle ha så små "bumpar" som möjligt. Är det ens lönt att försöka använda någon mjukvarubaserad historia för att analysera ljudsignalen och försöka trimma försiktigt eller är det döfött?
    VCA offset går bra att kalibrera med hjälp av kontrollyssning. Använd VCA OFFSET (Bank 1) i testprogrammet kombination med roterande röstallokering (POLY 1 + POLY 2). Spela på en tangent så att rösterna kontinuerligt reaktiveras en efter en i snabb följd. Lyssna på hög volym och justera med hjälp av LED-displayen och respektive rösts trimpot (VR30, VR25, VR20, VR15, VR10 och VR5) för minsta möjliga "bump"-ljud. Tänk på att rösterna allokeras från höger till vänster, dvs Röst 1 = VR30 och Röst 6 = VR5.

    Motsvarande gäller för fyrkantsvågens renhet (VR31) - hörselsinnet är mycket känsligt för just denna typ av avvikelser.

    Kom också ihåg att alltid verifiera nätdelens kalibrering innan några övriga justeringar i maskinen görs.

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VCA offset går bra att kalibrera med hjälp av kontrollyssning. Använd VCA OFFSET (Bank 1) i testprogrammet kombination med roterande röstallokering (POLY 1 + POLY 2). Spela på en tangent så att rösterna kontinuerligt reaktiveras en efter en i snabb följd. Lyssna på hög volym och justera med hjälp av LED-displayen och respektive rösts trimpot (VR30, VR25, VR20, VR15, VR10 och VR5) för minsta möjliga "bump"-ljud. Tänk på att rösterna allokeras från höger till vänster, dvs Röst 1 = VR30 och Röst 6 = VR5.

    Motsvarande gäller för fyrkantsvågens renhet (VR31) - hörselsinnet är mycket känsligt för just denna typ av avvikelser.

    Kom också ihåg att alltid verifiera nätdelens kalibrering innan några övriga justeringar i maskinen görs.
    Jäkla skills! <3

    En fråga ur enklare synvinkel: Ska hörlursvolymen på 106:an "på vanligt ljud" och "med vanliga lurar" vara JÄVLIGT stark? Typ så att man inte kan lyssna på högre volym än 50%. Eller är maskinen för hårt kalibrerad då? Jag undrar nämligen om jag inte hört en dylik knäppning eller två.

  47. #47
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäkla skills! <3

    En fråga ur enklare synvinkel: Ska hörlursvolymen på 106:an "på vanligt ljud" och "med vanliga lurar" vara JÄVLIGT stark? Typ så att man inte kan lyssna på högre volym än 50%. Eller är maskinen för hårt kalibrerad då? Jag undrar nämligen om jag inte hört en dylik knäppning eller två.
    Japp, Ulf (och Kroffe, Nyd, Ricard, och många många fler här) är guld värda :-D

  48. #48
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lånar tråden med ytterligare en fråga. Det kanske blir lite mer DIY av tråden än Syntar & sånt men om man har en 106'a med epoxyn kvar och alla röster intakta, ska man ändå köra epoxytricket eller är det "inte röra om det funkar" som gäller?
    Ingen som vågar sig på att svara på den här?

  49. #49
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Vad jag har förstått så brukar vissa plocka bort epoxyn för att ev. förlänga livet på kretsarna något (det är ju pga värmeproblem som eländet med knaster/döda röster/etc uppstår). Personligen skulle jag inte ta mig mödan att löda loss benen, fixa loss epoxyt och sedan löda tillbaka. Min uppfattning är att det är lite gambling oavsett hur du gör (med epoxyn av så är det ju ingenting som säger att inte chippet dör imorgon....).

    Det som kan tala FÖR är ju att du ev. förlänger livet något. Om du då ändå löder av härligheten så skulle jag personligen åka till Elfa (eller liknande) och handla socklar istället. Blir enklare då att byta chippen mot kloner då den dagen kommer (tro mig: den dagen kommer!).

  50. #50
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Problemet är att aceton-fix inte är 100%ig. Ibland dödar den redan fungerande röster, därför använder jag den helst endast för att rädda döda röster. Don't fix whats not broken.

  51. #51
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska hörlursvolymen på 106:an "på vanligt ljud" och "med vanliga lurar" vara JÄVLIGT stark? Typ så att man inte kan lyssna på högre volym än 50%. Eller är maskinen för hårt kalibrerad då?
    Ja, på en helt nykalibrerad Roland Juno-106 med ett par Sony MDR-7509 vill man inte gärna ha volymen högre än 50% när man testar igenom fabriksljuden

  52. #52
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Själv tänkte jag precis lite "för" långt och beställde en uppsättning av dessa:

    Bifogad fil 61539

    Analogt ska trä ha

  53. #53
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, på en helt nykalibrerad Roland Juno-106 med ett par Sony MDR-7509 vill man inte gärna ha volymen högre än 50% när man testar igenom fabriksljuden
    Hehe, skönt, duger som kalibrering åt mig då! ;-)

  54. #54
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    jag ville alltid ha en slimmad juno106 utan tjocka sidorna och kanske med supersmala alu-kanter istället?

    alltid gillat synths med bend å mod-hjul ovanför klav också...

  55. #55
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag plockade ut de felaktiga rösterna och testade och då hade ett par till börjat apa sig så jag tog alla! Plus de Calle hade i sitt mks-30-vrak (två hade segare dip och fick ligga lite till). Två dagar tog det.



    Jag vill ha en stabil synt och inga problem i framtiden!

    Funderar på en sak, detta är ju en mycket enkel krets, 8 printade resistorer, fem kondingar, två BA662 VCA:er och ett IR3109N filterchip. Jag vet att det finns kloner för 400:- men jag funderar på att göra ett identiskt kort där man bara flyttar över IC-kretsarna och löder på några SMD-komponenter, kondensator och resistorvärdena är ju en timmes jobb att lista ut!

  56. #56
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på en sak, detta är ju en mycket enkel krets, 8 printade resistorer, fem kondingar, två BA662 VCA:er och ett IR3109N filterchip. Jag vet att det finns kloner för 400:- men jag funderar på att göra ett identiskt kort där man bara flyttar över IC-kretsarna och löder på några SMD-komponenter, kondensator och resistorvärdena är ju en timmes jobb att lista ut!
    Har för mig att det stora problemet med att få loss smd-BA662orna och dito IR3109an, är att de är limmade mot kortet innan epoxiering. Men testa, du gör ju världen en stor tjänst om du får till det.

  57. #57
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på en sak, detta är ju en mycket enkel krets, 8 printade resistorer, fem kondingar, två BA662 VCA:er och ett IR3109N filterchip. Jag vet att det finns kloner för 400:- men jag funderar på att göra ett identiskt kort där man bara flyttar över IC-kretsarna och löder på några SMD-komponenter, kondensator och resistorvärdena är ju en timmes jobb att lista ut!
    Intressant, jämför då gärna de uppmätta värdena med ex Juno-60 för att se om dessa är identiska fast SMD.

    VCx för Juno-106, Juno-60 samt JX-3P (vs MKS-30):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Juno-106_VCx.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	61629Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Juno-60_VCx.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	84,1 KB 
Id:	61630Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	JX-3P_VCx.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	61631

  58. #58
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Hej igen!
    Det visade sig att värdena ÄR identiska, minst två andra har redan gjort detta:

    http://polysynth.tumblr.com/post/925...ter-chip-clone

    och

    https://obsoletetechnology.wordpress...fvca-teardown/


    Jag betvivlar att de är limmade faktiskt, som det ser ut så är det bara samma ämne som de var inkapslade i som krupit under.
    Det fina med dessa moduler är ju att de är på ett keramiskt substrat så egentligen borde det bara vara att lägga dom på en "hotplate" som man använder för att förvärma SMD eller kanske tom en vanlig vämeplatta och sen bara ta bort komponenterna!

    Jag får se sen när jag har skaffat socklarna och testat hur många av modulerna som funkar om det är värt tiden det tar!

  59. #59
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag mäter kondensatorerna till 270-280pf, schemat för juno-60 säger 240pf men det kan ju vara under felmarginalen om det är 10% tolerans.

    Är det någon som har artikelnummer på mouser till bra socklar och stiftlister för modulerna? Jag är förkyld och det finns flera hundra tusen alternativ känns det som..

  60. #60
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som har artikelnummer på mouser till bra socklar och stiftlister för modulerna? Jag är förkyld och det finns flera hundra tusen alternativ känns det som..
    När jag socklat har jag bara klippt sönder en 24 bens svarvad sockel och lyft bort "pinne 2" d v s där mellanrummet är mellan pinne 1 och 2 på 80017A. Men det kanske inte är pro.

Liknande ämnen

  1. Juno-2-reparation
    Av ricard i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 89
    Senaste inlägg: 2022-01-01, 15:50
  2. Felsökning av Doepfer MCV24
    Av johey i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-02, 13:01
  3. Hjälp! Felsökning
    Av henrik_death i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-20, 23:27
  4. (LÖST) - Felsökning Q
    Av Frengus i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 10:02
  5. Felsökning av kretsar
    Av robboten i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •