Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: MusicMan Stingray

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    MusicMan Stingray

    Testade en på 4Sound idag och blev så sjukt spelsugen på att lira funkbas! Har en Rickenbacker som jag älskar men den har inte riktigt den karaktären som jag vill åt till funk. Har klurat på en jazzbas, p-bas eller MusicMan för mer det soundet och för att kunna slappa (känns som jag skändar Rickenbackern när jag slappar på den). Testade en jazzbas först och dom har ju sköna smala halsar o lät bra. Men sen kopplade jag in MusicMan:en o jävlar vilket tryck! Så stabil och sparkande botten och skön snärt när jag drog i strängarna. Med fingerspel blev det riktigt distinkt. Inte alls sådär dovt som jag kan tycka det blir med fingrar på Rickenbackern. Precis ett sånt sound jag strävar efter. En riktig uppenbarelse helt enkelt!

    Alltid varit sugen på en MusicMan Stingray sen jag började spela bas -91 för att Flea körde på en sån. Men då var den ju ouppnåeligt dyr och sen gled jag åt andra stilar och sound. Så jag har aldrig riktigt fått chans att testa en. Bara haft ett visst sound jag velat åt när funkbas-suget dragit igång. Gillar det där lite stiffa moderna bassoundet som typ Justice kör med (iofs helt galet komprimerat) och med en MusicMan så fanns det där. Egentligen tycker jag aktiva mickar låter alldeles för modernt, strängljudshårt o "bandrassligt". Men på MusicMan:en fattade jag verkligen grejen. Det blev verkligen tryck!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2015-10-29 klockan 22:15.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Stingray är nog den kraftfullaste funkbasen! Den tappar inte tyngden och låter inte gummisnodd som Fendrarna ofta gör.

  3. #3
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Inte aktuellt att skaffa en nu iom att jag inte skulle ha tid att spela bas i nåt sammanhang men det känns skönt att veta att när läge ges för att spela bas igen och då det soundet skulle behövas eller passa, då är det bara att hugga en sån och köra på!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stingray är nog den kraftfullaste funkbasen!
    Kraftfull var ordet, sa Bull!

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/cufB-l6HgMQ

    lite mer tryck från ca 50s

  5. #5
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Älskar!

    Fan, nu blev jag ju bara ännu mer sugen!

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Köp min 3 tone sunburst Stingray 4a i mint, jag har G bass, super swede och stinger redan😉

  7. #7
    Robotruck
    Robotruck är uppkopplad nu
    Robotrucks avatar
    Senior
    Vill du ha en matchande gura har jag en MM Stingray II till salu.

  8. #8
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	37 
Storlek:	73,8 KB 
Id:	62727

    Alltså, om ni bara visste hur jag gått igång på att skaffa Stingray och komma igång med basspelandet. Jeeeez. Har alltid haft det suget sen jag började (-91) men aldrig riktigt fått utlopp. Har egentligen varken pengar eller tid för ett "nytt" instrument. Men att spela musik är by far det roligaste jag vet och ger mig alltid det där fåniga lyckliga leendet. Så egentligen, vad ska pengar och tid användas till om inte sånt här? (Det är nu ni alla svarar "Kör på!" )

    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp min 3 tone sunburst Stingray 4a i mint, jag har G bass, super swede och stinger redan��
    Tack för erbjudandet, men sunburst ger mig rysningar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Robotruck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du ha en matchande gura har jag en MM Stingray II till salu.
    Hade varit coolt! Om pengarna funnits...
    Senast redigerat av M i Gbg den 2015-11-01 klockan 03:16.

  9. #9
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Älskade min Stingray men sålde den för massa år sedan till förmån för ljudkort/klaviatur mm
    Grymt skön att spela på och suktar lite på någon av de kopior som finns ute (S.U.B, OLP mfl).

  10. #10
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Testade den idag igen. Satt i butikens provrum i två timmar! Först blev jag lite besviken. Hade pumpat upp förväntningarna så. Hade med min Rickenbacker för att jämföra. Såklart de låter olika, men det behöver vara tillräckligt för att rättfärdiga ett köp när jag egentligen inte har ett behov av en till bas iom att de två band jag spelar i för tillfället är med Minimoog i det ena och trumma i det andra.

    Å andra sidan har jag alltid älskat att spela bas, det är ju också det jag gör med Minimoogen. Älskar att spela funkigt sväng på bas o synth. Så på ett sätt är det väl dags för en rejäl funkbas.

    Testade att slappa lite och när jag ökade mid o bas lite så blev det riktigt growligt. Rejält tryck! Efter en stund hamrade jag på ordentligt. Är egentligen inte en sån som trivs med att ta plats på musikaffärer.

    Åkte därifrån utan att köpa. Tänkte att jag ska ta det vuxna beslutet att inte impulsköpa. Ska fundera några dagar. Men fan va roligt det var att spela på den. Hade helt klart ett annat tryck o snärt vid fingerspel än Rickenbackern.

  11. #11
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har en femsträngad olp stingray kopia. Impulsköptes på jam för 1600:- och kan nog räknas till en av dom bästa köpen jag gjort.
    Gillar den som fan och en riktig är säkert mycket bättre men den duger till mina suddiga dub-basar.

  12. #12
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	29,3 KB 
Id:	62760

    Kan inte bestämma mig för om den är stiligt snygg eller för bling bling. Har alltid varit sugen på en i natur med lönnhals och svart plektrumskydd. Gillar det vita dock. Kanske byta plektrumskyddet t ett svart. Hmmm.

  13. #13
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en femsträngad olp stingray kopia. Impulsköptes på jam för 1600:- och kan nog räknas till en av dom bästa köpen jag gjort.
    Gillar den som fan och en riktig är säkert mycket bättre men den duger till mina suddiga dub-basar.

    Är det aktiv mik på den?

    Jag hade en Music Man kopia när jag var tonåring men den hade nog bara p-bas-mickar har jag för mig och soundet i den var inte på långa vägar som en Stingray. Men det fattade jag ju inte då tyvärr.

  14. #14
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Ingen aning. Den låter när jag pluggar in den. Det är ungefär dit min kunskap sträcker sig.

  15. #15
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen aning. Den låter när jag pluggar in den. Det är ungefär dit min kunskap sträcker sig.
    Batterilucka på baksidan?

  16. #16
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran

  17. #17
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Då är det nog inte aktiva mickar (nog = inte så duktig på sånt) så som på en Music Man Stingray. Ingen diss eller så, var bara nyfiken.

  18. #18
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nån som vet hur det funkar med en Music Man Stingray och Moogerfoogers, tänker apropå de aktiva mickarna. Skulle vilja kunna köra den rakt in i mixern (möjligen via Moogerfoogers) och ut ur monitorerna. Men det vore ju synd om nivåerna inte tillåter detta.

  19. #19
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	29,3 KB 
Id:	62760

    Kan inte bestämma mig för om den är stiligt snygg eller för bling bling. Har alltid varit sugen på en i natur med lönnhals och svart plektrumskydd. Gillar det vita dock. Kanske byta plektrumskyddet t ett svart. Hmmm.
    Helt ok men röstar också för svart plektrumskydd. Så här såg min ut:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stingray.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	62762

  20. #20
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Snygg! Ja, det får bli svart plektrumskydd isf.

    ...men fan va snyggt det är med natur!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2015-11-02 klockan 22:02.

  21. #21
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygg! Ja, det får bli svart plektrumskydd isf.

    ...men fan va snyggt det är med natur!
    Som tusan, den var oljad och inte lackad dessutom.

    Om du har vägarna förbi Linköping:
    http://www.blocket.se/ostergotland/B...88346.htm?aw=1

  22. #22
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Var vääääldigt nära att köpa den men just som butiksbiträdet gjorde i ordning allt backade jag ur. Spelar två andra instrument i andra band där jag behöver öva mer. Så att skaffa en MusicMan "bara för att" kändes inte rimligt. Så jag köpte nya strängar t Rickenbackern och bestämde mig för att öva mig på fingerspel o funkrytmer med den istället och när framtiden ger möjlighet till att spela funkbas med andra, då hugger jag en Stingray! Kändes som en liten seger mot GASen. Men jag är fortfarande sjukt sugen, så jag ska inte ropa hej förrän basen är borta.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    The BAS is strong with this one...

  24. #24
    gs1
    gs1 är inte uppkopplad
    gs1s avatar
    Senior
    Knep en OLP på blocket i veckan, tusan vilka babyfingertoppar man har fått efter att inte ha spelat på minst 5 år.

  25. #25
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var vääääldigt nära att köpa den men just som butiksbiträdet gjorde i ordning allt backade jag ur. Spelar två andra instrument i andra band där jag behöver öva mer. Så att skaffa en MusicMan "bara för att" kändes inte rimligt. Så jag köpte nya strängar t Rickenbackern och bestämde mig för att öva mig på fingerspel o funkrytmer med den istället och när framtiden ger möjlighet till att spela funkbas med andra, då hugger jag en Stingray! Kändes som en liten seger mot GASen. Men jag är fortfarande sjukt sugen, så jag ska inte ropa hej förrän basen är borta.
    Gissar att rickenbackern är svår att skiljas ifrån, annars kan den väl vara värdig kandidat för ett byte?

  26. #26
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, den släpper jag nog aldrig. Helt underbar att spela på, men den har ju en speciell karaktär i tonen och passar inte all musik. Men den är nog värd en 20k idag skulle jag tro, apropå byte.

  27. #27
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Så här blev det:

    Sålde min Rickenbacker för 19000 (typ tretusen mer än vad basforumsförståsigpåarna trodde jag skulle få, pga is i magen). Blev nästan tårögd när jag lämnat den t säljaren o gick hem. Men jag spelade i princip aldrig på den så det var ändå rätt beslut.

    Hittade en MusicMan Sabre (typ uppdaterad Stingray) på annons för 26000, fick veta att detta var typ tiotusen mer än marknadspris i Sverige så jag mailade säljaren några länkar på tidigare sålda Sabres i Sverige. Efter måååååånga om och men, tror affären tog 2-3 månader, så köpte jag den i förra veckan för 18000. Hade kunnat hitta en Sabre billigare om jag väntat men nu gillade jag verkligen denna. (Vit m svart plektrumskydd, precis som Rickenbackern, och lönnhals!) och det var ju ändå mindre än jag fick för min Rickenbacker. Bytte strängar och gick loss på den. Sjuhelvete vilket gött sound! Precis det jag längtat efter. Så nu är det bara till att träna upp fingrar, arm och slappen. Och det är ju nästan det roligaste tycker jag. Att ha ett mål och träna sig dit.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	98,0 KB 
Id:	68351

Liknande ämnen

  1. Åldersbestämma en Stingray?
    Av imported_Jonaz i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-06, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •