Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 74

Ämne: Instrument med ojordad kontakt

  1. #1
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran

    Instrument med ojordad kontakt

    Vad gör man om man har ett gammalt instrument, typ orgel eller liknande som har den gamla runda typen av ojordade strömkontakter, men huset/lägenheten man bor i, bara har jordade uttag?



    Hur stort företag är det att lämna in instrumentet till någon som kan byta sladd (om det ens är möjligt)? Jag antar att måste "jorda" instrumentet också (kan 0 om ellära).

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag hade klippt/knippsatt av "öronen" så att den passar. Gjort så med lampor o andra gamla prylar. Funkar

  3. #3
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Jag har också klippt/sågat/filat bort "öronen" på kontakter i gummi/mjukplast men det där ser ut som en kontakt i bakelit/hårdplast och de brukar inte hålla för det. Jag vet hur jag hade löst problemet men det är nog inte tillåtet (det heller) så det ska bli intressant att höra vad de kunniga svarar...

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Klippa till kontakten brukar funka. Har gjort så med hårdplastvarianter också. Man får tejpa dem snyggt bara. Men hellre skulle jag nog bytt ut sladden. Den där sitter fast inne i instrumentet med en skruv per ledare, och eventuellt en grej som klämmer fast sladden. Ta en sladd med platt kontakt och sätt dit istället för den du har helt enkelt! Varken svårt eller farligt.

    En annan, eventuellt enklare variant är att köpa en jordad kontakt på typ ÖB och byta till.

  5. #5
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Kontakten jag har är iof av gummi så nog skulle det gå att klippa. Men det blir ramaskri på andra forum när det kommer på tal att blanda ojordat och jordat. Antingen eller gäller. Verkar det som.

  6. #6
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klippa till kontakten brukar funka. Har gjort så med hårdplastvarianter också. Man får tejpa dem snyggt bara. Men hellre skulle jag nog bytt ut sladden. Den där sitter fast inne i instrumentet med en skruv per ledare, och eventuellt en grej som klämmer fast sladden. Ta en sladd med platt kontakt och sätt dit istället för den du har helt enkelt! Varken svårt eller farligt.

    En annan, eventuellt enklare variant är att köpa en jordad kontakt på typ ÖB och byta till.
    Men om du byter till en jordad sladd, är det inte en tredje "jord"-sladd som ska fästas på lämpligt ställe också? Shit, är på djupt vatten nu känner jag.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Om du byter bara stickkontakten så kommer det att finnas en skruv inne i den där sladdens jordkabel skulle ha suttit. Men eftersom sladden (och instrumentet) är ojordat så låter du den delen av kontakten vara.

  8. #8
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Jag får känslan att detta är ett jobb en el-firma gör på 5 minuter om man lämnar in den. Så med material kanske det går på 200kr ink moms, och då blir det gjort enligt konstens alla regler och ingen dör på slutet?

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Rätt sätt: Byt hela kabeln och fäst jordkabeln inne i maskinen på lämplig plats i chassi etc.
    Fult sätt: Såga eller fila i bakelitkontakten.
    Lite snyggare sätt: Byt hela kabeln mot en ojordad kabel med smal kontakt som passar jacket.
    Svinfult sätt: Byt kontakten till en jordad, men jorda inte maskinen.

    Jag föredrar rätt sätt i första hand och lite snyggare i andra. De andra går imho fetbort. Den dag du kanske säljer maskinen lurar du en mottagare med svinfula sättet att den är säkrare än den är. Fula sättet indikerar att du är en trixare och det är iaf ärligare...

    Man _KAN_ också skaffa en gammal ojordad grenkontakt och modda den. Dp har man plats till fler dylika tingestar dessutom. Men det var inte jag som sa det.

  10. #10
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får känslan att detta är ett jobb en el-firma gör på 5 minuter om man lämnar in den. Så med material kanske det går på 200kr ink moms, och då blir det gjort enligt konstens alla regler och ingen dör på slutet?
    Elfirman kommer med lätthet ta minst 800+moms för det där tror jag. Titta förbi studion med den så kan jag vara din elektriker! Free of charge.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elfirman kommer med lätthet ta minst 800+moms för det där tror jag. Titta förbi studion med den så kan jag vara din elektriker! Free of charge.
    Kanonförslag - ta med en påse godis eller nå't. Lätt värt det. 99-love. <3

    (Svårt att få med maskinen om det är en stor elorgel dock)

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elfirman kommer med lätthet ta minst 800+moms för det där tror jag. Titta förbi studion med den så kan jag vara din elektriker! Free of charge.
    Manlove! Respect ❤️

  13. #13
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag insåg precis att den enda grejjen i hela min maskinpark som är jordad är ett japanskt analog-eko från 70-talet.

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    (Jag har tvärtom nästan. Massa jordade prylar och bara ett enda jordat uttag i hela lägenheten, ovanför diskbänken.)

  15. #15
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man _KAN_ också skaffa en gammal ojordad grenkontakt och modda den. Dp har man plats till fler dylika tingestar dessutom. Men det var inte jag som sa det.
    Hehe, det var precis det där jag inte sa i mitt inlägg...

  16. #16
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Jag har tvärtom nästan. Massa jordade prylar och bara ett enda jordat uttag i hela lägenheten, ovanför diskbänken.)
    Sitter i samma sits. Fruktansvärt! När jag har råd ska jag anlita en elektriker som får dra jord till studion.

  17. #17
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter i samma sits. Fruktansvärt! När jag har råd ska jag anlita en elektriker som får dra jord till studion.
    Varför har du behov av jord?

  18. #18
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför har du behov av jord?
    Alla saker som är inkopplade i samma uttag som datorn får ett hög-pitchat tjutande blandat med sin signal in i ljudkortet. Batteridrivna grejer tjuter inte.

    Såvitt jag förstått kommer det från att det inte finns jord till datorn, att det blir nån loop som sedan kan höras vid inspelning.

  19. #19
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Oj! Det problemet har inte jag iaf.

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det är skumt hur mycket gamla grejer som är ojordade. Sällan nåt problem dock, men blir det problem så är det lite värre förstås.

    För övrigt inte alls svinfult att byta till en jordad stickplugg Självklart är det dock fult att lura nån annan att den är jordad.

  21. #21
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elfirman kommer med lätthet ta minst 800+moms för det där tror jag. Titta förbi studion med den så kan jag vara din elektriker! Free of charge.
    Wow! DrKorg for president!

  22. #22
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kontakten jag har är iof av gummi så nog skulle det gå att klippa. Men det blir ramaskri på andra forum när det kommer på tal att blanda ojordat och jordat. Antingen eller gäller. Verkar det som.
    Såhär:

    Jordat: Metallhöljet är kopplat till jord, så blir det något fel på maskinen så höljet annars skulle blivit ledande kommer det leda till kortslutning och säkringen går. (Eller, i värsta fall, höljet är kopplat till jord via en ledare som leder betydligt bättre än du gör, så även om du tar i höljet kommer strömmen inte gå genom dig). Du överlever.

    Ojordat: Om metallhöljet blir ledande får du en redig kyss. Om du då har kontakt med jord finns god risk att du får ett kontinuerligt strömflöde genom kroppen, vilket är livsfarligt. Oftast har du dock inte (bra) kontakt med jord, så istället får du en redig stöt och svär i en kvart. Du överlever troligen.

    Blandat: Om en av de ojordade maskinerna får ett strömförande hölje och du samtidigt håller i/lutar dig emot en maskin som ÄR jordad, har du per definition bra kontakt med jord, via den jordade maskinen. Samma fenomen som att få en stöt när nu håller i diskbänken. Risken är stor att du inte överlever.

  23. #23
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Att modda stickproppen eller byta ut den själv är olagligt och innebär potentiell livsfara. Eftersom du behöver fråga skulle mitt svar vara att anlita behörig fackman.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är väl inte olagligt att byta en stickpropp? Källa tack.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl inte olagligt att byta en stickpropp? Källa tack.
    Att byta lika mot lika är inget problem.

    Så här säger Elsäkerhetsverket:

    "Det är generellt inte tillåtet att byta ut en ojordad stickkontakt mot en jordad. Enda undantaget från denna regel är anslutningssladden till lampor som saknar beröringsbara metalldelar. (Behöver du byta stickkontakt på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)"

    Notera att en platt ojordad stickpropp endast får användas med dubbelisolerade apparater (märkta med fyrkant-i-fyrkant-symbolen.

    Även om man överlever ev. problem så blir typ alla försäkringar ogiltiga.

  26. #26
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Japp, inte heller en behörig fackman får göra modifikationen så det här stackars instrumentet måste destrueras.

    För att bespara dig kostnaden för detta så kan jag hämta den och ta hand om destrueringen. Detta gäller även alla andra som sitter på gamla analoga härken som inte är jordade. Hör av er till mig så hämtar jag upp dem kostnadsfritt.












  27. #27
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Notera att jag i mitt svar har med uttrycket "eftersom du behöver fråga". Jag skulle själv inte dra mig för att byta sladd och jorda i chassit, även om jag vet att det ändå inte är godkänt. Kanske även skulle kunna fila till stickproppen om jag bara ska använda den i hemmamiljö där jag har jordfelsbrytare. Men att rekommendera någon som känner sig så pass osäker på saken att han väljer att fråga om det, att bryta mot lagen och äventyra hemförsäkringen, tycker jag är lite magstarkt.

  28. #28
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Mycket snack i denna tråd. Antingen köper du en ojodad grendosa där nuvarande kontakt passar, eller så köper du en ojordad stickpropp och byter. Eftersom det då bara är två ledare kan det inte bli fel.

    Förutsatt att någon tidigare ägare inte klippt någon jordtamp i kabeln/kontakten och att du kan använda en skruvmejsel.

  29. #29
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Och det där med att blanda jord och ojordat, det som man inte får göra är att blanda olika uttag i samma rum, men apparater kan du blanda fritt, det finns ju liksom inget val när vissa apparater har jord och andra inte.

  30. #30
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket snack i denna tråd. Antingen köper du en ojodad grendosa där nuvarande kontakt passar, eller så köper du en ojordad stickpropp och byter. Eftersom det då bara är två ledare kan det inte bli fel.

    Förutsatt att någon tidigare ägare inte klippt någon jordtamp i kabeln/kontakten och att du kan använda en skruvmejsel.
    Problemet med en ojordad grendosa är att den inte kommer passa i väggen lika lite som den kontakt han har idag. Alltså måste han fortfarande byta kontakt...

    Jag tycker du ska nappa på DrKorgs erbjudande, han är en hyvens man som vet vad han håller på med...

  31. #31
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och det där med att blanda jord och ojordat, det som man inte får göra är att blanda olika uttag i samma rum, men apparater kan du blanda fritt, det finns ju liksom inget val när vissa apparater har jord och andra inte.
    Nej. Det är precis lika dödligt om du har enbart jordade uttag, men blandar jordade och ojordade (och då menar jag inte dubbelisolerade med europakontakt, utan det som diskuterats här, ojordat med bytt kontakt). Anledningen till att det är olagligt att ha blandade uttag är just att förhindra att det händer, eftersom traditionellt ojordad utrustning då inte passar i kontakten. Även därför det är otillåtet att bara byta kontakt...

  32. #32
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tack för att jag har ojordat och jordloopsfritt med jordfelsbrytare som funkar (testat av misstag, japp!).

    (En spännande grej är gamla orglar i trä utan en enda exponerad metalldel. Lik förbaskat är det samma regler...)

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Behöver man fråga kanske man ska ta hjälp då, åtminstone första gången.

    Grejen för mig är att jag uppmuntrades av farsan att dra egna kablar och sätta dit egna strömbrytare från att jag var typ 9 år. Jag har aldrig fått en stöt eller kopplat nåt farligt fel. Men det kanske bara är tur Hursomhelst är det nåt man har hjälp av att kunna i livet. Olagligt är det ju dessutom mycket som är utan att man lägger särskilt stor vikt vid det

  34. #34
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Det är precis lika dödligt om du har enbart jordade uttag, men blandar jordade och ojordade (och då menar jag inte dubbelisolerade med europakontakt, utan det som diskuterats här, ojordat med bytt kontakt). Anledningen till att det är olagligt att ha blandade uttag är just att förhindra att det händer, eftersom traditionellt ojordad utrustning då inte passar i kontakten. Även därför det är otillåtet att bara byta kontakt...
    Jag syftade på vad som är tillåtet och inte, vad som är lämpligt är något helt annat.

  35. #35
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag syftade på vad som är tillåtet och inte, vad som är lämpligt är något helt annat.
    Ah, i så fall är vi överens. =)

  36. #36
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen för mig är att jag uppmuntrades av farsan att dra egna kablar och sätta dit egna strömbrytare från att jag var typ 9 år. Jag har aldrig fått en stöt eller kopplat nåt farligt fel. Men det kanske bara är tur Hursomhelst är det nåt man har hjälp av att kunna i livet. Olagligt är det ju dessutom mycket som är utan att man lägger särskilt stor vikt vid det
    Att du själv kopplar friskt är jag helt ok med, sålänge du vet vad det innebär. Däremot skulle jag aldrig rekommendera dig att göra det om jag inte visste att du kunde tillräckligt om det. Och om du kan tillräckligt behöver du inte min rekommendation.

    Om jag moddar en synth eller någon annan typ av apparat på ett generellt tvivelaktigt sätt (exempelvis genom att jorda en apparat som endast är godkänd för ojordad anslutning) så skulle jag aldrig sälja den eller låna ut den med mindre än att göra mig helt på det klara med att personen som övertar den är införstådd med det på åtminstone samma nivå som jag själv.

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bra sagt.

    Sen är det ju inte så att man på något sätt jordar apparaten genom att sätta på en jordad stickpropp på kabeln. Inget alls händer, precis som när man använder en platt kontakt. Så detta också står klart.

  38. #38
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Man jordar inte genom att byta kontakt, men man kan byta hela sladden och jorda i chassit (givet att det är plåtchassi). Det är dock inget man får göra själv. Platt kontakt får endast användas på dubbelisolerade prylar märkta med .

  39. #39
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man jordar inte genom att byta kontakt, men man kan byta hela sladden och jorda i chassit (givet att det är plåtchassi). Det är dock inget man får göra själv. Platt kontakt får endast användas på dubbelisolerade prylar märkta med .
    Finns inga förbud mot att rota runt fritt i apparater. Det är det som är så lustigt i Sverige, ström är det farligaste som finns, farligare än krig, radioaktivitet och jätteräkor. Elfirmor har mycket att tacka elsäkerhetsverket för. Men bara så länge det rör sig om fast installation, stapla gärna åttahundra grendosor på varandra, det är godkänt.

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Samtidigt helt sjukt att om jag drar en skarvsladd över glovet in i ett rum så är det okej, men om jag färster upp samma sladd snyggt längs väggen så är det fast installation och ogillas.

  41. #41
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Elsäkerhetsverket ja...

    Mitt favoritexempel för att illustrera galenskapen är Rhodes Chroma. Modellnumrets fjärde siffra indikerar säljregion baserat på PSU-kraven för det området. Fullt rimligt att det finns Europa (indikeras av 1, 220 volt, 50 Hz), USA (indikeras av 3, 110 volt, 60 Hz) och Australien/NZ (indikeras av 4, 120 volt, 50 Hz).
    Men gissa vad 2an används till! Just det, Sverige!

    "There are a number of models in the Chroma line: 2101, 2102, 2103, and 2104. These appear to correspond to geographic regions: Europe (2101), North America (2103), and Australia (2104), with the 2102s originally purchased in Sweden."

    http://rhodeschroma.com/?id=registry

    En stor amerikansk tillverkare går alltså så långt för att prångla ut max tio (troligen bara sex) instrument på den svenska marknaden. Allt för att få dit S-märkning och ett OK i exportlapparna. Lite komiskt är det när övriga Europa fick samma batch för hela kontinenten. Detta gäller även Storbritannien och deras annars så udda lösningar.

    p.s. Min är Tysklandssåld, så jag har 2101... Men Firechild sitter på en av de svensksålda. d.s.

  42. #42
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    S-märkningen var ju det bästa exemplet på "handelshinder" när man läste om detta begrepp i skolan minns jag. Det fanns ju massa sköna myter om elprylar på 70 och 80-talet. Allt som inte var statligt godkänt dog du av.

    Bl.a. fick du absolut inte använda någon annan telefon än Televerkets godkända gråa, för då skulle det med stor sannolikhet börja brinna och då gällde inte försäkringarna.

    Minns att brorsan köpte någon importerad telefon i form av en groda, men han fick bara koppla in den när han skulle ringa. Sedan var han tvungen att koppla ur den. För brandfaran sade mamma…

  43. #43
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det är förvisso skillnader i elnätet mellan länder. Vet inte om det påverkar just den aspekten med ovannämt modellnummer. I Sverige har vi jordad nolla vilket man inte har i exempelvis grannlandet Danmark. Det skulle kunna påverka konstruktionen.

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...det verkar vara många som hur det ska vara...


  45. #45
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Hur många dör av nätspänning i sverige varje år? 0.05 st?

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja det är ovanligt - 0 personer år 2013, 5 personer år 2014, varav 2 vid mek med elanläggning enligt elsäkerhetsverket.

  47. #47
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Frågan är hur många bränder som startar p.g.a. felpul?

  48. #48
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är ovanligt - 0 personer år 2013, 5 personer år 2014, varav 2 vid mek med elanläggning enligt elsäkerhetsverket.
    Skulle gissa det blir allt mer ovanligt i o m jordfelsbrytarnas intåg i hemmen. Med sådan behöver man ju bete sig dumt på riktigt för att faktiskt lyckas ha ihjäl sig...

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med sådan behöver man ju bete sig dumt på riktigt för att faktiskt lyckas ha ihjäl sig...
    ...typ delta i NASCAR-racet på Essingeleden varje dag före köerna

  50. #50
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är hur många bränder som startar p.g.a. felpul?
    Utan att ha någon statistikinsikt alls i den frågan är jag hyfsat säker på att det är en jävligt liten bråkdel av motsvarande pga sängrökning. Och annan rökning på illa vald plats och i d:o sammanhang.

    Men ja statistik på't hade varit intressant att se. Kanske nån 99:a som har koll?

  51. #51
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Noll komma prutt prutt skulle man kunna säga...

    http://www.elsakerhetsverket.se/om-o...dodlig-utgang/

    4.1 Antal elolyckor med dödlig utgång
    Ingen person förolyckades under 2013 vilket är första gången på över hundra år. Enligt Elsäker- hetsverkets statistik, sedan 1898, har 2 261 personer omkommit på grund av elektrisk ström. Under fyrtiotalet omkom i medeltal 41 personer per år med en topp 1945 med 56 döda. Statisti- ken visar att under det senaste decenniet är det nästan helt jämt fördelat mellan de dödsolyckor som förorsakats av lågspänning som av högspänning.

    http://www.elsakerhetsverket.se/glob...pport-2013.pdf
    - - - UPPDATERAD - - -
    När det gäller bränder pga elfel så verkar det ligga nånstans runt 1500 per år. Men då är det bara bränder som lett till utryckning och inte enbart elfel pga hemmapul...
    http://www.gd.se/ekonomi/konsument/h...sor-av-brander

    Och här står det 6000 bränder... så vem vet?
    http://www.svd.se/elbrander-rekordok...nd-av-hemmafix
    Senast redigerat av synthjohan den 2015-10-27 klockan 08:14. Anledning: Det gällde ju bränder nu, inte dödsfall... det gäller att läsa ordentligt!

  52. #52
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Be någon med lite el/elektronikkunskaper kolla på det. Om det är orginalsladden så är det ju bara att byta till en sladd med flat kontakt. Det viktiga är att det görs på ett "fackmannamässigt" sätt. Visst ska man vara försiktig när man handskas med el, men vet man vad man sysslar med så behöver det inte vara så dramatiskt.

  53. #53
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Neeeeej, inte råda någon att byta till flat kontakt! Tål tydligen att repeteras.

  54. #54
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaugin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Be någon med lite el/elektronikkunskaper kolla på det. Om det är orginalsladden så är det ju bara att byta till en sladd med flat kontakt. Det viktiga är att det görs på ett "fackmannamässigt" sätt. Visst ska man vara försiktig när man handskas med el, men vet man vad man sysslar med så behöver det inte vara så dramatiskt.
    Termen "fackmannamässigt" används vid VVS, ej gällande el.

  55. #55
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Men om instrumentet har varit ojordad från början har det väl ingen betydelse?

  56. #56
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Står helt riktigt så här:

    "Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
    Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen. Du får bara ersätta sladd, stickpropp och skarvuttag med samma slags materiel som tidigare. (Behöver du byta stickpropp på lampor av annat slag eller på hushållsapparater, ska de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)"

    Jag tolkar det som att "samma slag" är om det sitter en ojordad kontakt får den bara ersättas med en ojordad. Flat eller rund har väl ingen betydelse i så fall?
    I övrigt får man tydligen inte ge sig in i apparaten och byta hela sladden. Men man får byta en kontakt eller strömbrytare som sitter i väggen.
    I det ena fallet klassas det tydligen som "ombyggnad" och i det andra som "reparation". Personligen anser jag att byta strömbrytare eller vägguttag i huset är betydligt riskablare än att byta en sladd i en apparat. När man byter apparatsladd är ju strömmen per automatik bortkopplad.
    Men sådana är tydligen reglerna.
    Jag har dock byggt många förstärkare som har starkströmsmatning och skulle inte tveka att göra ingreppet jag nämnde ovan.

  57. #57
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Flat kontakt får bara användas på dubbelisolerade prylar. Installerar du en sådan i din gamla apparat kommer det ju rent teoretiskt att funka identiskt (precis som du säger), men du lurar ju andra och kommande användare att tro att den är säkrare än vad den är.

    Så byter du till platt kontakt, kan du lika väl byta till en jordad kontakt men skita i skyddsjorden. Lika "fult".

    Så tolkar jag reglerna iaf.

  58. #58
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Men om det finn dubbelisolerade prylar med ojord "tjockiskontakt". Är det container för den då?

    Viktigast är att använda huvudet trots allt. Inget hindrar en hemmafixare att på sladden närmast pluggen sätta en tejpbit (vit eltejp ftw!) med texten: "OBS, ojordad apparat" eller liknande.

  59. #59
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    ^^^ Som jag fattat det, ja. Eller till elektrikern för sladdbyte med jord.

    Men håller helt med dig om vad du säger. Jag personligen har ju inga problem med att lösa saker på lite "alternativa" sätt, om man bara tänker efter före. Så personligen hade jag nog också ersatt en ojordad med en platt, hellre än att slänga prylen eller dra iväg den till elektrikern för ett 1400:- sladdbyte...

    Men om vi diskuterar reglerna, så är de ju rätt tydliga…

    PS; Dessutom har jag låtit fackman installera jordfelsbrytare i kåken, så det ger ju lite extra trygghet.

  60. #60
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det sjuka är alla S-märkta och ojordade plåtgrejer som finns därute, till exempel massa gamla Korg och Roland. Det är ju läskigt på riktigt, på min lossnade faktiskt en tråd inne också, men på rätt sida av kontakten, så den slapp lägga sig mot plåten och göra hela panelen strömförande.

Liknande ämnen

  1. Philicorda - Ojordad till tretandad jack?
    Av Larshöga Jonke i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 13:34
  2. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 23:15
  3. Amerikansk ojordad stickprop
    Av Frengus i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 20:28
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 23:59
  5. ojordad gitarr
    Av parker i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-22, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •