Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Andningstekniker för blås

  1. #1
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran

    Andningstekniker för blås

    Jag är självlärd och på total hobbynivå men är ändå nyfiken på vilka tekniker som finns. Är det bara å köra diafragmaövningar några timmar per kväll? Det finns ju en uppsjö informationen om detta online men jag anförtror mig hellre till 99-pöbeln än till någon random jazzgubbe på youtube.

    För egen del gäller det framförallt trumpet. Helst vill jag kunna hålla atonal låda så länge som möjligt

  2. #2
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kretsandning är väl den man hör talas om när det gäller att spela oavbrutet. Vet inte hur bra det går på trumpet.

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Diafragmaövningar är bra för att kontrollera styrkan på tonen. En bra övning som jag har fått lära mig, är att stå framåtböjd och "låtsasspy", så högljutt som möjligt. De muskler som man känner då, är de som man skall utnyttja.

    Cirkulationsandning är (mer eller mindre) till för att ta en ton under väldigt lång tid. Drone typ. Om man skall byta ton, kan man ju (oftast) passa på att andas då. Jag kan inte cirkulationsandas, och har aldrig känt något behov av det.

    En nyttig övning är att fundera på var luften "tar vägen" när du andas. Jag fick lära mig tidigt att låtsas "fylla magen" med luft (vid inandning), för att först därefter fylla lungorna. Motsatt ordning när du blåser ut.

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Det är när man börjar med sånt här som man blir en random jazzgubbe på youtube. Efter ett tag.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Cirkulationsandning är egentligen kuriosa i blåsspel. Inte det första man behöver Jag lärde mig det på didge, och har man principen klar så funkar den på andra instrument också. Men jag gör det nästan aldrig.

    Jag började hursomhelst med flöjter och gick sen upp till tyngre blåsgrejer och den grunden hjälper mycket. Det handlar ju egentligen mest om kontroll av luftströmmen. Så kan man kontrollera en flöjt, kan man typ kontrollera ett annat blåsinstrument.

    Vet inte hur tydligt det där lät, men min poäng är nog att spela flöjt är bra andningsträning

  6. #6
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag spelade tvärflöjt i ungdomen. De flesta flöjtnoter har andningspauser utsatta... Men om man ska freestyla så får man improvisera. Jag blev aldrig nå'n James Galway, men kan åtminstone fortfarande tekniken. Cirkulationsandning lärde jag mig dock aldrig.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag spelade tvärflöjt i ungdomen. De flesta flöjtnoter har andningspauser utsatta... Men om man ska freestyla så får man improvisera. Jag blev aldrig nå'n James Galway, men kan åtminstone fortfarande tekniken. Cirkulationsandning lärde jag mig dock aldrig.
    Cirkulationsanding låter som inward singing med Tenacious D. Fast mindre rockigt

  8. #8
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    trumpet kan jag inget om men när det gäller sax är det viktigt att andas genom munnen och inte näsan. kan låta självklart men det är lätt att missa eller lära in fel. grejen är att du kan dra in typ 5 ggr så mkt luft per tidsenhet när du drar in snabbt genom munnen isf näsan.

    sedan skulle jag säga att andningen kommer med spelandet, övar du mkt så kommer din lungkapacitet och volym öka och kontrollen av andningen också. av sig självt.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lungkapacitet ja. Jag har astma, men väldigt bra lungkapacitet ändå pga blåsinstrument (och pranayama...). Detta gjorde att jag inte blev betrodd om min astma förrän efter två vändor till akuten. Varje gång jag skulle kollas upp på VC (planerat besök, dvs ingen astmaattack) så uppvisade jag ju utmärkt lungtryck...

  10. #10
    enhalvkokt
    enhalvkokt är inte uppkopplad
    enhalvkokts avatar
    Veteran
    Intressanta inlägg. Jag testade "spytekniken" lite grann, men har inte hunnit med så mycket pga vill inte störa grannarna (de tycker nog att det redan är ytterst märkliga ljud som strömmar ut från lägenheten). Lungkapacitet är nog något jag verkligen borde öva upp mera. Jag har nog i grunden hyfsat goda förutsättningar, men efter "ett paket om dagen"-rökning i många år så jag knappt gå upp för en trappa utan att börja flåsa längre

  11. #11
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag kan cirkulationsandas, tror jag... "min teknik" går ut på att fylla munnen med luft, och klämma ut den ur munnen med kinderna medans en tar andetag med näsan. Resultatet blir iaf att det kommer konstant luft ur munnen, trots att jag andas in. Jag kan dock inte spela blås... börjar bli lagom kass på xaphoon istället för bara jätte kass... Ska iaf testa spytekniken...

  12. #12
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan cirkulationsandas, tror jag... "min teknik" går ut på att fylla munnen med luft, och klämma ut den ur munnen med kinderna medans en tar andetag med näsan. Resultatet blir iaf att det kommer konstant luft ur munnen, trots att jag andas in.
    Det är exakt så det går till!

  13. #13
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    fast den tekniken har aldrig räckt något vidare för saxspel inte för mig iaf, vad heter han nu, klassikern som typ pumpar upp hela svalget ser det ut som (samtidigt som han då drar in genom näsan). han lyckas liksom behålla styrkan i tonen. svårt.


  14. #14
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ja, jag har undrat hur saxofonister gör. Munnstycket kräver så mycket luft. Jag lärde mig i min korta hackiboll+digeridoo era på 90 talet. Med didgeridoo kan du nypa läpparna så att luften får styrka trots liten mängd. Jag var ifs usel på både hacki och digeridoo, men den grejjen kirrade jag....

  15. #15
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Roland Kirk heter han förstås. Här kör han förvisso tvärflöjt men kolla vid typ 1.45 för att se hans klassiska oändlighetsblås!


    https://youtu.be/BsaxODHI3fA

  16. #16
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    haha! Serenade to a cuckoo! wow! tipset delyx! sicken duuuude!!!!!! booom!

    edit: aaaaaaaaaaaaahahahhahaha!!!!!! HAN KICKAR NÄSFLÖJT!!!HAN KICKAR NÄSFLÖJT!!!

    POI: swiiiiirrzzzzzz adningsapparaten. du blåser ut skiten, och andas in i harrmonikatt.
    Senast redigerat av reSet den 2015-10-31 klockan 01:35. Anledning: HJÄLTEN I NÖDEN! beviSET!

  17. #17
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Javeeet!! Så sjukt grym. Ja näsflöjtandet är också omtalat! Skulle vara svårt att tillämpa på sax dock.

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    När jag hör Eb-klarinett trakteras brukar jag ta några djupa, lugna andetag. Det hjälper. Ibland.

    (förlåt... =) )

  19. #19
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag hör Eb-klarinett trakteras brukar jag ta några djupa, lugna andetag. Det hjälper. Ibland.

    (förlåt... =) )
    Ganska begripligt. De har en naturlig tendens att låta extra sura.

  20. #20
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Snubblade precis över ett ganska roligt exempel på cirkulationsandning.


    https://youtu.be/brqxEdwsTQs

  21. #21
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    En övning jag har hört är att ta en badanka, lägga sig med den på magen och sedan magandas så att det ser ut som om den simmar fram över vågorna.

Liknande ämnen

  1. Bra vsti för blås
    Av Mein i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 01:41
  2. Spela in blås
    Av Curium i forum Inspelning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 13:15
  3. Fett blås!!!
    Av imported_Lothar i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 11:09
  4. Stråkar och blås?
    Av imported_Rico i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-02-05, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •