Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: Är det dags att överge Cubase? För vad isf?

  1. #61
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Www.körabletonlive.com

    Tryck play och kör? Vad mer behövs? Dessutom om det är så att en vill använda loopgrejerna så är det en jättekul funktion. Men det går utmärkt att göra helt "vanliga" låtuppbyggnader också. Dessutom så rullar det galet fint med overbridge som snart kommer med nya grejer.

  2. #62
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är beroende av stabil MIDI sync när jag spelar in. Cubase har en särskild knapp för att minimera latency på bekostnad av att vissa pluggar då tystnar, men är guld när man spelar in från en midi synkad pryl.

    I övrigt är min MIDI setup väldigt standard tror jag. Inga massiva CC eller Sysex företag.
    Värt att notera i sammanhanget är att Live kan justera timing på midiklocka, per midiport. Vet ingen annan daw som kan det.

  3. #63
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värt att notera i sammanhanget är att Live kan justera timing på midiklocka, per midiport. Vet ingen annan daw som kan det.
    Nu kanske jag helt missförstår vad du menar men just detta trodde jag Cubase kunnat väldigt länge. Jag kör Cubase 5 och där är jag rätt säker på att detta kan justeras per midikanal.

  4. #64
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kanske jag helt missförstår vad du menar men just detta trodde jag Cubase kunnat väldigt länge. Jag kör Cubase 5 och där är jag rätt säker på att detta kan justeras per midikanal.
    Midiklocka/midisync. Inte noter/events på midikanaler...

    Kan ju ha kommit efter jag lämnade Cubase såklart. Cubase4 kunde i alla fall inte justera midiklockan alls.

    (Midiklocka går f ö inte att justera per midikanal, enbart per midi-port, i o m att midiklock-meddelanden inte har kanalinformation)

  5. #65
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det här kan man ju hoppas har ändrats i 3.0, men jag gav upp om Studio One 2.5 när de aldrig fixade buggen med att de skickade fel MIDI-meddelanden till extern synk. Jag minns inte exakt detaljerna, men det var nåt i stil med att de skickade stop+continue istället för start, eller nåt liknande. Det förvirrade åtminstone externa burkar som lyssnade på både start, stop och continue (vilket inte alla gör, men en del).

    Upprepade kontakter med supporten, ink MIDI-monitordumpar från både Studio One och DAW:ar med korrekt implementation, citat från standarddokument etc ledde mest till goddagyxskaft-svar, vilket inte ökade min kärlek.

    Synd, för annars är det en DAW med potential.

  6. #66
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    jag fortsätter spamma reaper i dessa trådar.

    kraschar i princip aldrig. vet inte ens om det gjort det för mig en enda gång.
    dessutom kan jag köra in mycekt fler pluggar etc i mina projekt jämfört med andra daw's.. alltså MYCkET fler.

    http://www.extremraym.com/en/reaper-5-review/
    Senast redigerat av modusoperandi den 2015-11-14 klockan 22:21.

  7. #67
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av modusoperandi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag fortsätter spamma reaper i dessa trådar.

    kraschar i princip aldrig. vet inte ens om det gjort det för mig en enda gång.
    dessutom kan jag köra in mycekt fler pluggar etc i mina projekt jämfört med andra daw's.. alltså MYCkET fler.

    http://www.extremraym.com/en/reaper-5-review/
    Jag laddade precis ner det. 14 Mb! WTF

    Tog ju inte ens en minut på mitt ulands-internet. Trodde bara det var nån installer som skulle tanka ner några gigabyte, men nähä det var det hela.

    Jaha, nu drog jag precis igång det. "Reaper has quit unexpectedly". Ingen bra start

    Andra försöket går bättre. Blir spännande det här...

  8. #68
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av modusoperandi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag fortsätter spamma reaper i dessa trådar.

    kraschar i princip aldrig. vet inte ens om det gjort det för mig en enda gång.
    dessutom kan jag köra in mycekt fler pluggar etc i mina projekt jämfört med andra daw's.. alltså MYCkET fler.

    http://www.extremraym.com/en/reaper-5-review/
    hur fungerar reaper med waves-pluggar och instrument-paket som tex Arturia V Collection??

  9. #69
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur fungerar reaper med waves-pluggar och instrument-paket som tex Arturia V Collection??
    Reaper funkar bra med pluggar generellt, det är som vilket annat DAW som helst.

  10. #70
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Så, nu har jag testat både Reaper och Studio One.

    Första intrycket av Reaper är att det känns väldigt mycket som ett Open Source projekt (fast det inte är det). Det är packat med en del smarta funktioner och väldigt många funktioner som jag är tveksam till hur många som använder, men vad vet jag. Det blev väldigt mycket menydykande för att hitta sånt som annars brukar finnas på ett högerklick eller lättillgänglig verktygslåda. Menyerna är inte att leka med och man verkar kunna ställa in exakt allt ända ner på färg på skosnörena-nivå.

    Jag blev inte imponerad av de inbyggda effekterna. De är många, flera hundra tror jag, men många känns mer som halvfärdiga experiment som aldrig blev mer än just experiment. På det hela taget känns det lite ofärdigt. Lite "ursäkta röran vi bygger om". Med det sagt tror jag säkert man kan hitta ett bra arbetsflöde när man lärt sig alla kortkommandon (eller, byggt och konfigurerat upp sin miljö) och har man redan ett pluginbibliotek så är det bara att tuta och köra. Tröskeln kändes för stor för mig.

    Sen laddade jag in Studio One (2.5). Det kändes nästan som kärlek vid första ögonkastet. Inte för att det är snyggt (Reaper är nog snyggare) men just att allting plötsligt kändes så enkelt och logiskt. Inga telefonkatalogsmenyer, enkla inställningar, smidig layout som känns överblickbar även på en 15" skärm. De vanliga verktyg och kommandona som jag är van vid från Cubase och Logic fanns där direkt. Att routa ljud och jobba med pluggar och fx kedjor kändes intuitivt och smidigt nästan direkt. De inbyggda fx pluggarna låter bra överlag och har tydliga och smidiga Kontroller. Plus också såklart att det ju funkade seamless med mitt Presonus ljudkort så att t ex Cue-mix blev automagiskt uppmappat till hörlurskanalerna.

    Ska sägas att MIDI funkade utan problem för mig i båda daw:en (extern synk till bl a Analog Rytm). När det gäller audio så visade S1 på dubbelt så hög input latency vid samma buffert-storlek men det var inget som jag märkte av vid inspelning.

    Jag kommer fortsätta att krocka mig fram i Studio One och säkert ge Reaper en chans till när jag repat mod.
    Senast redigerat av donfuego den 2015-11-16 klockan 17:40.

  11. #71
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Reaper kan d bara värt att lägga ner en dag till an konfigga upp. Du kan ju i princip få det att agera/se it lite hur du själv vill. Enkelt att lägga in nya meny-alternativ eller shortcuts etc.

    Förövrigt är priset nästan för bra för att tacka nej till.

  12. #72
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reaper funkar bra med pluggar generellt, det är som vilket annat DAW som helst.
    ok, tack

  13. #73
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första intrycket av Reaper är att det känns väldigt mycket som ett Open Source projekt (fast det inte är det). Det är packat med en del smarta funktioner och väldigt många funktioner som jag är tveksam till hur många som använder, men vad vet jag. Det blev väldigt mycket menydykande för att hitta sånt som annars brukar finnas på ett högerklick eller lättillgänglig verktygslåda. Menyerna är inte att leka med och man verkar kunna ställa in exakt allt ända ner på färg på skosnörena-nivå.
    Jag blev nyfiken och kikade runt lite... Dom använder lite LGPL grejjer och OSC (det kanske är självklart nu för tiden?) Och dom har dokumentation för 3e parts utvecklare i websidans footer. Så dom är iaf öppna till Opensource Sånt gillar jag

  14. #74
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    En av styrkorna med Reaper är ju att det är så tweakbart och öppet.

    Man kan även ladda ner themes som ändrar om rätt radikalt. Jag kör med Imperial, känns lite mer lättjobbat och väldigt tilltalande att se på. Sjukt enkelt att ändra theme, man bara släpper zip-filen i sitt öppna Reaper så vips. Trolleri!

    http://www.houseofwhitetie.com/reape..._imperial.html

  15. #75
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    fler exempel på teman finns här:
    http://stash.reaper.fm/tag/Themes

  16. #76
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Jo, grejen med Reaper som blev uppenbart ganska omgående, är att här måste man verkligen först sätta sig ner och snickra ihop sin miljö som man vill ha den. I stället för att göra musik satt jag i över en timma och surfade runt och testade olika Themes för att hitta nåt som funkade på min laptop skärm.

    Lite samma sak med kortkommandon eftersom det inte verkar finnas någon generell "verktygslåda" som i många andra DAWs, så får man spendera lite tid på att hitta rätt kommando. Lite andra småsaker kändes märkliga med navigeringen, men förmodar att allt sånt går att fixa efter behag, bara man vet hur man gör.

    För mig är att bara komma igång med skapande processen en stor mental tröskel. Minsta lilla hinder på vägen kan snabbt förvandlas till ett berg. Men ja, priset, kanske öppenheten och communityn runt Reaper tilltalar. Är dock rädd att jag skulle tillbringa mer tid med communityn än att göra musik i slutändan :P

    Problemet med Studio One är priset. Ja, förmodligen skulle jag klara mig bra med den bantade "Artist" utgåvan men skulle behöva köpa till VST/AU support och MP3 export (kan inte hitta prisuppgifter på dessa tillägg) men gissar på att jag hamnar nånstans mellan 1500 och 2000 kr totalt. Vilket är nästan lika mycket som Logic Pro X med alla sina bells and whistles. Eller så hostar jag upp ytterligare en femhunka över Logic och uppgraderar min befintliga Cubase till 8.

    Mest bang for the bucks tycks Logic representera, ett DAW som jag är bekant med sen gammalt. Men jag gillar verkligen arbetsflödet i Studio One. Gaaaah!!!

  17. #77
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Kolla in Mulab från Mutools.
    Den har inte timestretch men det mesta annat.
    Förvillande enkelt gränssnitt ovanpå ett modulärt monster.
    Den dyraste versionen kostar 69 euro.

    Den modulära maskinen MUX kan köpas separat för 59 euro och den kan användas i alla daw.

    Jag har kört den sedan version 2.

  18. #78
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla in Mulab från Mutools.
    Den har inte timestretch men det mesta annat.
    Förvillande enkelt gränssnitt ovanpå ett modulärt monster.
    Den dyraste versionen kostar 69 euro.
    Verkade klart ha potential inledningsvis, men efter att jag laddade in en VSTi började den bete sig konstigt. Automationen fick hicka och de verkade inte gilla varandra. Fan vad det ska vara svårt att hitta rätt DAW. Men jag skall inte låta mig nedslås. Keep 'em coming!!!

    Kanske borde skapa ny tråd: "DonFuego sågar sig fram i DAW djungeln"

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 22:16
  2. Det är dags
    Av Infra i forum Modularer & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 01:01
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 19:32
  4. Dags för FM
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-03-10, 07:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •