Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 78

Ämne: Är det dags att överge Cubase? För vad isf?

  1. #1
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran

    Är det dags att överge Cubase? För vad isf?

    Mitt tålamod är förbrukat. Cubase kraschar för ofta. Oftast när jag ska öppna en plugg. Inga fulgrejer, utan tex. NI, PSP osv. Oavsett var felet ligger så måste jag ha en DAW som inte dyker flera gånger i timman, och att köra utan tredjepartspluggar är inget alternativ. Dessutom ogillar jag starkt en del ui-trix som kommit i senare versioner, bla. hur man aktiverar eq eller styr sendeffekter. Hemliga areor som ska klickas osv. Otydligt och ointuitivt.

    Så, vilken är den stabila DAW som är mest lik Cubase? Vill lära om så lite som möjligt, har begränsat med tid & energi, vill bara få ner saker snabbt och effektivt.

    Ableton lockar, då det är den enda som klarar av att köra Overbridge än så länge. Testade det en del för några år sedan och var inte helt övertygad, men kan ju hänt mycket sedan dess. Vad skulle jag sakna från Cubase? Om man skippar clips eller vad det heter, funkar den bra som linjär daw, eller missar man hela poängen?

    Logic går helt bort, försökte mig på en reunion när jag gick över till Mac, men vi har växt ifrån varandra, fick spader.

    Studio One har jag aldrig testat, men är rätt nyfiken, gillar att den är lite mer avskalad, Cubase börjar få alldeles för mycket crap...

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Testat Reaper?

  3. #3
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Lämnade Cubase för Logic många år sedan - tyckte den övergången gick ganska smärtfritt; mycket samma grundläggande tänk. Bytte för några år sedan till en hybrid Logic/ableton. Logic är lite meckigt med environments etc stundtals - Live är blixtsnabbt. Tycker min miljö (mac, os x 10.6 för stabilitet) är mycket bra. Kör inte heller några ful-pluggar på studio-datorn så funkar väldigt bra. Värt en test tycker jag! Det är lite annat tänk, men jobbar man väl in sig i Ableton vänjer man sig ganska fort. Har ett helt linjärt flöde också.. men då missar man lite av det trevliga pattern-tänket med Ableton live. Testa testa är enda seriösa vägen framåt!

  4. #4
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Studio One låter ju som det jag skulle testat först helt klart. För min del har jag gått från Cubase till Ableton vilket känns som ett totalt lyft på många plan men med vissa brister i redigering och automation. Kanske är det en vanesak men jag har då aldrig lyckats vänja mig, svårt att säga men jag jobbar fortfarande med ljuddesign i Cubase just pga det (men även media bay till ljudarkiven).

    Däremot hantering av kanaler och effekter är så sjukt mycket smidigare i Ableton så för musikproduktion
    är Ableton det enda jag orkar med, men så gör jag elektronisk musik och nyttjar även gärna session view.

  5. #5
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat Reaper?
    Precis! Full version gratis i sextio dagar, kan knappt bli generösare än så.

    http://www.reaper.fm/

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om du vill köra linjärt och få en stabil miljö - ge Logic X en chans men det är som sagt gott om alternativ... Testa även Digital Performer

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Rason är faktiskt mycket trevligt men då går ju VST och Overbridge bort. Det är väldigt lätt att förstå sig på... Det är därför jag kör det...

    Gratis att testa hur länge man vill och du kan spara det du gör. Den enda begränsningen är att man inte kan öppna sparade projekt.

  8. #8
    deleted user
    Jag är extremt nöjd med Studio One, men vågar inte längre rekommendera något till någon. Ingen upplever något på samma sätt som någon annan och folk tenderar att få problem med allt, även när man själv inte får några. Vad jag kan säga är valet av Studio One har jag inte ångrat en sekund.

    En annan sak är att tredjepartspluggar alltid kan ställa till det. Det behöver inte bero på DAW:et.

  9. #9
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Ardour? Kostar vad du vill betala, från en USD.

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton lockar, då det är den enda som klarar av att köra Overbridge än så länge. Testade det en del för några år sedan och var inte helt övertygad, men kan ju hänt mycket sedan dess. Vad skulle jag sakna från Cubase? Om man skippar clips eller vad det heter, funkar den bra som linjär daw, eller missar man hela poängen?
    Jag skulle nog säga att ja, då missar man åtminstone nästan hela poängen. Det linjära läget (arrange mode) är ganska primitivt jämfört med Cubase, Logic et al och kan vara frustrerande om man är van vid Cubase eller Logic.

    Förrutom Live har jag kört mycket Cubase, Logic och Studio One och skulle ranka dem i den ordningen, särskilt sen Cubase fick en överhalning av gränssnittet i sjuan. Fast på den punkten verkar du ju inte hålla med. Studio One körde jag som min enda DAW i ett par år, men tyckte den kändes ofärdig. Jag har inte testat v 3 dock.

    En DAW jag aldrig testat, men som jag vet har lojala fans, är Digital Performer. Kollat nåt på den?

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat Reaper?
    +1

    Vet inget om Cubase men Reaper är verkligen en fröjd. Förstår ärligt talat inte hur man kan tipsa om logic... Maken till dålig röra av kompromisser, gammalt bös från antiken och idiotiska begränsningar har jag sällan sett. Så om du inte gillade Logic kan nog Reaper vara något!

  12. #12
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tom Shear (Assemblage 23) har tidigare förespråkat BitWig också.. har aldrig testat själv. Men är den mest moderna DAWen på marknaden. Vad det nu betyder

    Skulle hävda det viktigaste som vanligt är ditt injobbade workflow. Är du van med Cubase - är det som sagt nära till Logic X - rent workflowmässigt.

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Mitt Cubase kraschar typ aldrig

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Mitt Cubase kraschade typ jämt

  15. #15
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Lugna nu, ni kan ju inte ge mig ännu fler alternativ

    Tror jag avskriver Ableton, vill snarast ha mindre loop/pattern-tänk (räcker bra med Elektron-prylarna för det). Och då är väl inte Bitwig heller så aktuellt, känns som samma upplägg?

    Reaper är intressant, verkar väldigt flexibelt. Inte testat, men kanske ska ge demon en chans.

    Körde ju Logic på PC förr, och trivdes bra med det. Sen gick det som det gick och det blev Cubase SX1 istället. När jag sen skaffade Mac så köpte jag Logic 9, men vi var inte kompatibla alls längre. Ser inget i Logic X som skulle ändra på det tyvärr.

    Reason finns inte på kartan, tänker inte börja om med ett nytt pluginformat. Aldrig gillat sequencern heller.

    Studio One ligger fortfarande bra till. Blir nog en shootout mellan den och Reaper...

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag sen skaffade Mac så köpte jag Logic 9, men vi var inte kompatibla alls längre. Ser inget i Logic X som skulle ändra på det tyvärr
    ...vad var/är det ni blev osams om? (Just for the record - jag är ingen evangelist )

  17. #17
    nixpix
    nixpix är inte uppkopplad

    Senior
    Mitt Cubase kraschar mycket sällan. Om det gör det är det oftast någon 32-bitsplugg som inte gillar 64-bit som jag har installerat Cubase 8 i. Har även 5:an 32-bit installerad. 8:an är en fröjd att jobba i.

    Logic kommer jag inte överens med, det känns omodernt. Men det har sina fördelar det med. Verkar vara snabbjobbat och smidigt när man ska bygga upp arr.

    Jag vet inte men jag tror att har du problem med en DAW som kraschar, då finns det risk att du även får problem med andra. Hårdvara/drivrutiner.

  18. #18
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog säga att ja, då missar man åtminstone nästan hela poängen. Det linjära läget (arrange mode) är ganska primitivt jämfört med Cubase, Logic et al och kan vara frustrerande om man är van vid Cubase eller Logic.
    Håller inte riktigt med. Jag skulle hellre köra Ableton än Cubase även om jag bara arbetade i linjär arrange. "Adaptive Grid" och quantize to grid är suveränt. Samma med kombinationen automation/modulation-envelopes. Routingmöjlighetera är också fantastiska. EffectRacks är kalas! (Och, sen har vi ju Max4live, men det är en annan femma)

    (Däremot har Cubase mer kraftfulla klipp/redigeringsmöjligheter, det är ingen tvekan om. Samma om man behöver comp:a tagningar, vilket live inte har någon vettig funktionalitet för alls...)

    Nu kör jag uteslutande elektroniskt jag med, och det kan nog vara så att live lämpar sig väl för elektronisk musik av alla slag, även om man inte jobbar helt loopbaserat. Skulle jag spela in liveband eller massa sångtagningar å grejor skulle jag nog välja något annat. Förmodligen Studio One. Gillar det jag sett av den.

    (Har kört Cubase sedan 1.02 på Atari, skaffade Ableton samtidigt som Cubase 4 (och då menar jag den 4 som kom efter SX3, inte Cubase VST 4.0...), körde båda parallellt ett tag men gick allt mer över till Ableton, och har sedan dess inte ångrat bytet en sekund.)
    Senast redigerat av rydan den 2015-10-18 klockan 17:54.

  19. #19
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...vad var/är det ni blev osams om? (Just for the record - jag är ingen evangelist )
    Nu är det ju 6-7 år sedan så jag minns inte detaljerna, men gillade inte gränssnittet alls. Kändes plottrigt och svåröverskådligt (min mentala bild så här i efterhand var att det var i stor sett helt gråfärgat med enbart subtila nyansskillnader att navigera efter. Är väl såklart överdrivet, men känslan består). Hade stora problem med att bounca ut separata spår (vilket var en av huvudanledningarna att komma bort från Cubase, det saknades helt där då). Var något krångel med midi och VST-instrument. Extern midi likaså. En massa småsaker helt enkelt, och inget som kändes bättre än Cubase, så till slut ledsnade jag helt.

  20. #20
    deleted user
    Gick från Cubase till Live, även om man plockar bort loopgrejerna i Live så finns det så mkt mer även om man bara kör linjärt. Just fusionen med m4l är otroligt trevlig och man plockar in de som man tycker är intressant, kör man dessutom Overbridge är Live givet, hade inte minsta lilla knas med OB ens under Betaperioden, mkt tyder väl på att Elektron primärt försöker att kombon Osx och Live ska funka i första hand.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var något krångel med midi och VST-instrument. Extern midi likaså.
    ..det där har varit Logics akilleshäl länge, inte minst dålig integration mellan MIDI och AU-pluggarna som tvingar fram en massa omvägar med externa program, Environment-mek etc.... Designmässigt har ju båda gått mot mörkgrått på svart bakgrund men det jag föredrar med Logic är mindre "fotorealistisk" plottrighet, framför allt mixern.

  22. #22
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gick från Cubase till Live, även om man plockar bort loopgrejerna i Live så finns det så mkt mer även om man bara kör linjärt. Just fusionen med m4l är otroligt trevlig och man plockar in de som man tycker är intressant, kör man dessutom Overbridge är Live givet, hade inte minsta lilla knas med OB ens under Betaperioden, mkt tyder väl på att Elektron primärt försöker att kombon Osx och Live ska funka i första hand.
    +1

    jag använder extrerna sequencers och Live är min adat + effektenhet

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    jag använder extrerna sequencers och Live är min adat + effektenhet
    Precis det jag gillar med Live, det går att använda lite hursomhelst efter behag iom sin "modulära" uppbyggnad.

  24. #24
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller inte riktigt med. Jag skulle hellre köra Ableton än Cubase även om jag bara arbetade i linjär arrange. "Adaptive Grid" och quantize to grid är suveränt. Samma med kombinationen automation/modulation-envelopes. Routingmöjlighetera är också fantastiska. EffectRacks är kalas! (Och, sen har vi ju Max4live, men det är en annan femma)

    (Däremot har Cubase mer kraftfulla klipp/redigeringsmöjligheter, det är ingen tvekan om)
    Visst finns det saker som är bra även i arrange mode, t.ex. det du nämner. Det beror väl på hur man jobbar, om man tycker fördelarna väger upp nackdelarna eller ej. Jag spelar t.ex. in mycket sång och då är avsaknaden av comping och vågformsredigering väldigt irriterande. Avsaknaden av en "riktig" mixer i arrange mode stör mig också nåt grymt.

    Jag älskar verkligen Live och har kört det sen v5 tror jag. Och jag har gått tillbaka till Live nu igen (för femte gången tror jag), efter ett par år med Cubase 7 och 8. Men hade det inte varit för session mode, som jag tycker är fantastiskt, så hade jag nog inte gjort det.

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nixpix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte men jag tror att har du problem med en DAW som kraschar, då finns det risk att du även får problem med andra. Hårdvara/drivrutiner.
    Bra poäng. Jag har kört sjuan mycket och åttan en del, båda på Mac och jag vet inte om de nånsin kraschade, utom i en väldigt specifik situation. (Kombinationen Amplitube + ett visst sätt att scrolla mellan effekter med Nektar Panorama.)

  26. #26
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Inser att det kan vara andra problem än Cubase i sig. Och hade jag varit helt nöjd i övrigt hade jag nog börjat felsöka. Men är som sagt en hel del jag börjat störa mig på. Känns dom dom är på väg åt fel håll helt enkelt...

    Det där med comping o dyl. är relevant förresten. Inte så ofta jag jobbar med multimickade trummor, men när man väl gör det så måste det funka smidigt. Matchar alternativen Cubase där?

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är extremt nöjd med Studio One, men vågar inte längre rekommendera något till någon. Ingen upplever något på samma sätt som någon annan och folk tenderar att få problem med allt, även när man själv inte får några. Vad jag kan säga är valet av Studio One har jag inte ångrat en sekund.

    En annan sak är att tredjepartspluggar alltid kan ställa till det. Det behöver inte bero på DAW:et.
    Jag tycker du kan fortsätta rekommendera S1, speciellt till Cubaseanvändare. Och jag gör detsamma, helt klart.

  28. #28
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där med comping o dyl. är relevant förresten. Inte så ofta jag jobbar med multimickade trummor, men när man väl gör det så måste det funka smidigt. Matchar alternativen Cubase där?
    Jag blev iofs inte helsåld på S1 under de nästan två år jag körde det, men compingen var verkligen ett starkt kort.

  29. #29
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inser att det kan vara andra problem än Cubase i sig. Och hade jag varit helt nöjd i övrigt hade jag nog börjat felsöka. Men är som sagt en hel del jag börjat störa mig på. Känns dom dom är på väg åt fel håll helt enkelt...

    Det där med comping o dyl. är relevant förresten. Inte så ofta jag jobbar med multimickade trummor, men när man väl gör det så måste det funka smidigt. Matchar alternativen Cubase där?
    Comp i S1 är den bästa jag sett. Kör S1 free bredvid live när (om) jag behöver comp:a någon sångtagning eller annan livetagning någon gång ibland...

  30. #30
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja övergav Cubase för StudioOne.

  31. #31
    deleted user
    Comping i Studio One. Detta är inte nya versionen, men ändå.


    https://youtu.be/WYh9EoeExtg

  32. #32
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag håller på att utvärderar http://www.multitrackstudio.com som verkar vara väldigt stabilt och enkelt att jobba med. Kör just nu med det på en Surface med penna och touch plus en TranzPort controller, och det funkar riktigt fint. Har dock inte lastat ner det än, men återkommer med rapport senare. Har också kört crash-cubase, Ableton och Reason.

  33. #33
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Studio One saknar OMF/AAF Import och export.
    Så behöver du dessa import/export möjligheter så är det till att kika på en annan DAW.
    Hoppas innerligt på att Presonus löser det i nån version inom en snar framtid.

  34. #34

    Veteran
    Grymmaste användargränsnittet för linjärinspelning:

    http://www.tracktion.com

  35. #35
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Märkligt att ingen föreslagit Sonar ännu. För en del år sen så pendlade jag mellan Cubase (visserligen LE som hängde med någon grunka jag köpte) och Sonar. De är hyffsat lika varandra men med vissa små skillnader som fällde avgörandet för mig (mestadels handgreppsmässiga). Man jobbar linjärt med den äran i Sonar.

    Jämför t.ex dessa

    Cubase

    Bifogad fil 62441


    Sonar X3

    Bifogad fil 62442

  36. #36
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden i målgrupp för dessa två program.
    Är Sonat riktat något mer åt ProTools hållet avseende audio?

  37. #37
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Sonar finns väl bara på Windows?

  38. #38
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Jag hade också stora problem med att Cubase kraschade tills jag uppdaterade till senaste version 8.0.30. Ingen krasch på några veckor nu. Känns klockrent.

    Annars tycker jag steget till Logic numera är rätt litet. Det mesta fungerar likadant.

  39. #39
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    ah, sorry Peter, missade att du kör Mac.

    Jo, bara windows som den snurrar på.

  40. #40
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden i målgrupp för dessa två program.
    Är Sonat riktat något mer åt ProTools hållet avseende audio?
    Bra fråga. Jag har förstått det som att Cubase är mer poppis i Europa, kontra Sonar i USA (på windowssidan).

  41. #41
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kan det vara värt att ominstallera? Eller gå tillbaka till en äldre version?

    Har du tittat på Pro Tools?

  42. #42
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Pro Tools och midi har jag inte hört mycket gott om

    Känns rätt overkill för mina behov dessutom.

    Får för mig att jag har v8.0.20 nu, ska kolla och uppdatera till 8.0.30 om det är så. Är en helt ren installation på en relativt ny dator. Men det saknas iofs en massa Groove Agent och impulsfiler, så något kan ju vara snett med installationen...

  43. #43
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mitt Cubase har aldrig kraschat, och jag har kört det länge. Med det sagt så tycker jag inte det varit jättesvårt att anpassa mig till andra daw jag kört i olika sammanhang (logic, pro tools, DP).

  44. #44
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Cubase är ett jävla skit,
    men nu har vi baxat det ända hit.
    Sen ska det fyllas med massor av toner,
    och inte klagas på nya versioner.
    Nu behöver vi inte någon mer logic,
    för nu ska vi fan göra musik.

    Fritt efter K-O Feldt

  45. #45
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har inte kört Cubase på väldigt många år men om Steinberg inte släppt en väldigt buggig release (Ableton hade problem med det får några år sedan och då skrevs det en hel del om det på forumen) så borde problemet ligga i din installation/operativ/ljudkort/drivrutiner etc. Att byta utan att veta är en risk utan att lösa roten till problemet. Visst är det kul med nya verktyg och visst kanske en ny DAW inte får problem även om du inte löser orsaken till problemet. Men det är en risk - så jag skulle rekommendera att köra demo i din dator en hel del innan jag la pengar på en ny DAW.

    Reaper kör jag av och till och den är mycket stabil. Dom är dessutom väldigt snabba att rätta till buggar. Men det är ett visst steg att vänja sig hur Reaper funkar - sedan går det som tåget. Det finns dock inte några inbyggda instrument. Och midi har blivit bättre senare år men jag har på känn att Cubase är vassare på midi trots allt.

  46. #46
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pro Tools och midi har jag inte hört mycket gott om

    Känns rätt overkill för mina behov dessutom.

    Får för mig att jag har v8.0.20 nu, ska kolla och uppdatera till 8.0.30 om det är så. Är en helt ren installation på en relativt ny dator. Men det saknas iofs en massa Groove Agent och impulsfiler, så något kan ju vara snett med installationen...
    Då tycker jag absolut du ska prova 8.0.30 innan du gör något mer drastiskt. Även fönsterhanteringen är bättre i och med denna.

  47. #47
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag köpte Cubase 2.0 i originalbox med manual och antipiratdongel för några veckor sen. Till Atari ST. Funkar prima.

  48. #48
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Själv kör jag cubase studio 4, under XP. No problemo.

  49. #49
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jag nyttjar f.n en gammal cubase 5.1-häck och det rullar på bra. inga problem. det hackade och hade sig när jag körde det på en laptop förut men det hade ju med datorn att göra att den var för klen. kör väl tillltagen stationär pc numera och som sagt, inte endaste litet problem. får väl se när man kan klämma till med 8 pro:n

  50. #50
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    +10
    Jag tror du har helt rätt. Oftast när jag har haft problem så är det inte Cubase utan problemen i Cubase är bara en symptom på att något annat är galet. Tex min drivrutiner för USB som gav mig mycket problem.. Det problem jag har just nu är att min gamla I7 920 är för trött och HT inte går att slå av men det är ett BIOS problem och inte Cubase. När det gäller Cubase så är det viktigt att hålla sitt system i trim (t ex drivrutiner för GPU osv när man uppgraderar Cubase)) men det gissar jag att det även gäller andra DAW...skit in -> skit ut.. sen kan det ju finnas andra anledningar till att man vill byta (inte för mig dock som kommer vara trogen Cubase tills jag dör).
    Du skriver inte så mycket om ditt system så det är svårt att säga om ditt problem ligger i designen eller i enskilda komponenter. Jag skulle tror att Cubase har omfattande tester med NI och andra leverantörer av pluggar. Själv kör jag både free, inbyggda och betalda synthar och pluggar.. (över 400 pluggar och 100 synthar) det går stabilt.


    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte kört Cubase på väldigt många år men om Steinberg inte släppt en väldigt buggig release (Ableton hade problem med det får några år sedan och då skrevs det en hel del om det på forumen) så borde problemet ligga i din installation/operativ/ljudkort/drivrutiner etc. Att byta utan att veta är en risk utan att lösa roten till problemet. Visst är det kul med nya verktyg och visst kanske en ny DAW inte får problem även om du inte löser orsaken till problemet. Men det är en risk - så jag skulle rekommendera att köra demo i din dator en hel del innan jag la pengar på en ny DAW.

    Reaper kör jag av och till och den är mycket stabil. Dom är dessutom väldigt snabba att rätta till buggar. Men det är ett visst steg att vänja sig hur Reaper funkar - sedan går det som tåget. Det finns dock inte några inbyggda instrument. Och midi har blivit bättre senare år men jag har på känn att Cubase är vassare på midi trots allt.

  51. #51
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag körde med Cubase VST 32 ett bra tag men efter att ha skaffat mig x64 system så gick det inte längre. Cubase VST 32 strulande ganska så rejält för mig då.
    Jag gjorde ett jämförelse mellan olika program och fastnade för CakeWalk Sonar, som jag använde och körde med i några år.
    I samband med ett samarbete så gick jag över till Cubase 7 och jag kan bara säga att jag går inte tillbaks till Sonar.
    Sonar är ett riktigt bra program men jag tycker Cubase är bättre.

  52. #52
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Körde 8.0.20, har installerat 8.0.30, får se om det gör någon skillnad. Funkat så här långt iaf...

    Datorn är en ett år gammal Mac Pro, så det är inte mycket tweakande som är aktuellt. Inte installerat El Capitan än heller.

    Lurar dock på om det kan vara Overbridge som är boven. Fick ju konstiga krascher direkt när jag installerat om jag startade programmen i fel ordning mm. Ska testa avinstallera.

  53. #53
    moonman
    moonman är inte uppkopplad
    moonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det ryktas om att 8.5 ska släppas i december, då 7.5 och 8.0 kommit i december 2013 resp 2014. Kanske värt att vänta in.

  54. #54
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Vill inte kapa tråden men sitter lite i samma båt här fast har inte så mycket problem med stabiliteten utan mer att kombon med Cubase 5.5/Vissa pluggar/OSX funkar dåligt. Jag köpte t ex Drumazon för ett par år sedan men har aldrig kunnat använda det för det kraschar så fort jag försöker använda det. Många av mina favvo pluggar har slutat funka sen de uppdaterades till nya versioner eller att jag uppdaterat OSX. Det är dags att inse att det är dags för nytt...

    Jag är osugen på kostnaden att uppdatera till Cubase 8 då det finns billigare alternativ. Idag kör jag Mac istf PC så Logic ligger nära till hands, även om det finns mycket i Logic som är knas och som jag aldrig kommer orka lära mig, som Environment t ex. Jag känner mig dock hyfsat hemma med Logic eftersom jag brukade köra det på PC och priset tilltalar.

    Ska även testa S1 2.0 som jag fick med ljudkortet nyligen om än i bantad version. Fulla versionen är dock i dyraste laget för mig.

    Reaper verkar också intressant. Oslagbart pris dessutom!

    Jag jobbar mycket med MIDI och automation av effekt-pluggar på audio-spåren.

  55. #55
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill inte kapa tråden men sitter lite i samma båt här fast har inte så mycket problem med stabiliteten utan mer att kombon med Cubase 5.5/Vissa pluggar/OSX funkar dåligt. Jag köpte t ex Drumazon för ett par år sedan men har aldrig kunnat använda det för det kraschar så fort jag försöker använda det. Många av mina favvo pluggar har slutat funka sen de uppdaterades till nya versioner eller att jag uppdaterat OSX. Det är dags att inse att det är dags för nytt...

    Jag är osugen på kostnaden att uppdatera till Cubase 8 då det finns billigare alternativ. Idag kör jag Mac istf PC så Logic ligger nära till hands, även om det finns mycket i Logic som är knas och som jag aldrig kommer orka lära mig, som Environment t ex. Jag känner mig dock hyfsat hemma med Logic eftersom jag brukade köra det på PC och priset tilltalar.

    Ska även testa S1 2.0 som jag fick med ljudkortet nyligen om än i bantad version. Fulla versionen är dock i dyraste laget för mig.

    Reaper verkar också intressant. Oslagbart pris dessutom!

    Jag jobbar mycket med MIDI och automation av effekt-pluggar på audio-spåren.
    Studio One=sämst MIDI men helt klart bäst automation.
    Jag vill hävda bestämt att det är mycket lättare att gå från Cubase till S1 än från Cubase till Logic.

  56. #56
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Studio One=sämst MIDI men helt klart bäst automation.
    Jag vill hävda bestämt att det är mycket lättare att gå från Cubase till S1 än från Cubase till Logic.
    Om midi suger i S1 så utgår det nästan som alternativ. Logic kostar 2100 kr idag (faan att man inte köpte för två år sen när det kostade 1400) och Cubase uppgradering till 8 kostar "bara" 650 kr mer. Så jag antar att det är Reaper jag ska kolla på först och främst?

  57. #57
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Logic var billigare tidigare, men man kan inte uppgradera, dvs fullpris att byta version.

  58. #58
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om midi suger i S1 så utgår det nästan som alternativ. Logic kostar 2100 kr idag (faan att man inte köpte för två år sen när det kostade 1400) och Cubase uppgradering till 8 kostar "bara" 650 kr mer. Så jag antar att det är Reaper jag ska kolla på först och främst?
    Suger är nog inte rätt, bara att jag saknar vissa basic grejer tycker jag, men beskriv hur du använder MIDI så funkar det sannolikt bättre för dig.

  59. #59
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic var billigare tidigare, men man kan inte uppgradera, dvs fullpris att byta version.
    De "stora" uppgraderingarna = ny investering gissar jag. Har betalt för Logic X en gång. Inkrementella uppdateringar kostar inget, inkl uppgraderingen innehållande Alchemy.

  60. #60
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Jag är beroende av stabil MIDI sync när jag spelar in. Cubase har en särskild knapp för att minimera latency på bekostnad av att vissa pluggar då tystnar, men är guld när man spelar in från en midi synkad pryl.

    I övrigt är min MIDI setup väldigt standard tror jag. Inga massiva CC eller Sysex företag.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 22:16
  2. Det är dags
    Av Infra i forum Modularer & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 01:01
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 19:32
  4. Dags för FM
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-03-10, 07:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •