Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tips på böcker - MusikTeori?

  1. #1
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior

    Tips på böcker - MusikTeori?

    Hej.

    Jag kommer under vintern spendera en hel del tid på flyg över atlanten och tänkte att det kunde vara en god idé att förbättra min musikteori. (Jag är sedan typ 15 år musikproducent på heltid - men är självlärd...) Så jag är intresserad av boktips på svenska eller engelska som gör att jag kan fördjupa mig och lära mig de riktiga begreppen (det är ofta lite huvudvärk när jag ska diskutera alternativ för en musikalisk passage med en klassiskt skolad musiker).

    Så jag är ingen total amatör - men jag är dessvärre inte skolad - vilket jag känner ibland begränsar mig. Det jag önskar är tips på böcker som inte är på total novis nivå - men heller inte de som kräver mångårig skolning.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    "Att lyssna till musik" av Aaron Copland. Gammal bok, men finns på nästan alla antikvariat. Skriver om teorin bakom komposition, och ger många bra lyssningstips. Nästan helt inriktad på klassisk musik.

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Två gamla klassiker:

    Från visa till symfoni av Ingmar Bengtsson,
    Harmonilära av Valdemar Söderholm (med tillhörande arbetsbok).

    Är det något speciellt område av musikteori du är intresserad av?

  4. #4
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Dessa tycker jag är bra

    Mixing Audio, ISBN: 0240520688
    Sound and Recording, edition 6, ISBN: 978-0-24-052163-3
    The Art of Mixing, second edition, ISBN: 1-93114-045-6
    Modern Recording Techniques, seventh edition. ISBN: 0240810694
    Master Handbook of Acoustics, sixth edition, ISBN: 9780071841047
    The art of producing: How to produce an audio project , ISBN: 9781931140447

  5. #5
    inget