Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tips på böcker - MusikTeori?

  1. #1
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior

    Tips på böcker - MusikTeori?

    Hej.

    Jag kommer under vintern spendera en hel del tid på flyg över atlanten och tänkte att det kunde vara en god idé att förbättra min musikteori. (Jag är sedan typ 15 år musikproducent på heltid - men är självlärd...) Så jag är intresserad av boktips på svenska eller engelska som gör att jag kan fördjupa mig och lära mig de riktiga begreppen (det är ofta lite huvudvärk när jag ska diskutera alternativ för en musikalisk passage med en klassiskt skolad musiker).

    Så jag är ingen total amatör - men jag är dessvärre inte skolad - vilket jag känner ibland begränsar mig. Det jag önskar är tips på böcker som inte är på total novis nivå - men heller inte de som kräver mångårig skolning.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    "Att lyssna till musik" av Aaron Copland. Gammal bok, men finns på nästan alla antikvariat. Skriver om teorin bakom komposition, och ger många bra lyssningstips. Nästan helt inriktad på klassisk musik.

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Två gamla klassiker:

    Från visa till symfoni av Ingmar Bengtsson,
    Harmonilära av Valdemar Söderholm (med tillhörande arbetsbok).

    Är det något speciellt område av musikteori du är intresserad av?

  4. #4
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Dessa tycker jag är bra

    Mixing Audio, ISBN: 0240520688
    Sound and Recording, edition 6, ISBN: 978-0-24-052163-3
    The Art of Mixing, second edition, ISBN: 1-93114-045-6
    Modern Recording Techniques, seventh edition. ISBN: 0240810694
    Master Handbook of Acoustics, sixth edition, ISBN: 9780071841047
    The art of producing: How to produce an audio project , ISBN: 9781931140447

  5. #5
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Jag köpte på mig böckerna som fanns i läroplanen för musikteori på Stockholms universitet förra året. Tyckte dem var ganska bra, speciellt eftersom det även fanns häften som man fick fylla i själv (noter och annat) så jag lärde mig en del ganska snabbt. Men nu ett år senare har jag förstås glömt det mesta.

  6. #6
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipsen. Harmonilära är väl det som primärt känns relevant. Så Oberdada's tips blir givet köp. Får lov att kolla upp literaturlistor från universiteterna, så tack för det tipset, inget. Att lyssna till musik av Aaron Copland verkar också läsvärd.

    Produktionsböcker känns inte särskilt relevanta - det känner jag att jag har styr på. Klassisk komposition är dock mycket relevant (har gjort en del som spelats in med klassisk orkester senaste året - och det kostar visserligen massa pengar - så att kunna göra den processen mer effektiv är inte bara fint för mig mentalt, utan också ekonomiskt... )

  7. #7
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Lite "tips" i PM bl.a. "Musik(en) genom tiderna" av Julius Rabe och Gunnar Jeanson som t.ex. omnämns här (gotta luv Googel): http://www.gu.se/ViewPage.action?sit...ntentId=917829

  8. #8
    bloomah
    bloomah är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Schoenberg Theory of Harmony, finns inte på svenska men mycket bra.
    https://books.google.se/books?id=5Y5...oC&redir_esc=y

    Hindemith A Concentrated Course in Traditional Harmony (with emphasis on exercises and minimum of rules), finns på IMSLP, också läsvärd o mycket pedagogisk.

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Schönberg ja, det finns också en bok som heter Fundamentals of Musical Composition. Relativt kortfattad, men tar tid att läsa på grund av mängden av musikexempel.

    Citat Ursprungligen postat av Tinsoldier Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Produktionsböcker känns inte särskilt relevanta - det känner jag att jag har styr på. Klassisk komposition är dock mycket relevant (har gjort en del som spelats in med klassisk orkester senaste året - och det kostar visserligen massa pengar - så att kunna göra den processen mer effektiv är inte bara fint för mig mentalt, utan också ekonomiskt... )
    Kul att du skriver för orkester! Om du dessutom kan tänka dig att arrangera för andra har du en bra inkomstkälla där.

  10. #10
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Är tyska (och frakturstil) ett hinder btw Tinsoldier?

  11. #11
    Tinsoldier
    Tinsoldier är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har sett ditt PM, men inte hunnit tänka på det. Tyska är definitivt ett hinder.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nån länkade till en sidan med ett antal väldigt bra och pedagogiska pdf:er för ett tag sen. Minns inte mer egentligen, men bra är de. Den första handlade om Palestrina. Nån som minns länken?

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    De här? http://www.99musik.se/showthread.php...h-vanligt-folk

    Jag har just börjat läsa Knud Jeppesens Kontrapunkt. Annan gammal klassiker om just palestrinastilen. Den ger faktiskt en del aha-upplevelser.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just det! Riktigt bra faktiskt. Jag gillar det pedagogiska i "plansch"upplägget.

    Musikteoretiskt så brukar jag alltid propagera för att börja med kyrkotonarterna (det som här kallas "modern modes") http://tobyrush.com/theorypages/pdf/0401modes.pdf

    Det är liksom bara roligt när man börjar leka med dem i praktiken.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2015-10-16 klockan 10:45.

  15. #15
    bloomah
    bloomah är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schönberg ja, det finns också en bok som heter Fundamentals of Musical Composition. Relativt kortfattad, men tar tid att läsa på grund av mängden av musikexempel.
    Just ja! Den är bra den, särskilt om man gör alla övningarna (som tar tid..), ger en mycket bra inblick i hur "det funkar" i den klassiska musiken innan tolvtonerna.

Liknande ämnen

  1. Tips på böcker?
    Av PsYcHoGUN i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 09:58
  2. Köpa böcker om tips och tricks?
    Av zthee i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 01:02
  3. Tips på musikteori böcker för elgitarr.
    Av Malmsteen i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •