Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Synergy - Cords

  1. #1
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran

    Synergy - Cords

    Hittade på loppis i dag. Inte riktigt min musik men det låter "oätt fett" (östgötskt uttal):

    http://synergy-emusic.com/cords.html

  2. #2
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Kul! Den har jag inte, men efterföljaren, Games. Har inte lyssnat på den på evigheter, men nu går den varm på skivspelaren.
    Ja, fett analågt låter det.

    Larry Fast är väl lite av en doldis i synthistorien konstigt nog.
    Senast redigerat av Albedo den 2015-10-11 klockan 15:26.

  3. #3
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Köpte på mig nästan alla Larry Fasts skivor under en period på högstadiet/gymnasiet efter att jag beställt albumet "Sequencer" i blindo bara på att namnet indikerade att det skulle vara syntetiskt. När jag läste på konvolutet att gitarrer var bannlysta blev jag förtjust

    Det är klurig musik, rätt progressiv med en fäbless för klassiska blinkningar (ooh, vi kan göra en elektronisk/klassisk ljudbild utan ett enda stråkinstrument i sikte) och ofta en eller två geniala låtar med en hel del transport och vindlande idéer däremellan.

    Klart konstigaste plattan är "Computer Experiments" (läs mer) som jag lyssnat på en enda gång...

    Kuriosa är att jag skrev ett (pappers-)brev till Larry Fast, komplett med självadresserat frankerat kuvert, och bad om råd till ett fan som skulle bygga upp en elektronisk studio. Konstigt nog fick jag aldrig svar

  4. #4
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte på mig nästan alla Larry Fasts skivor under en period på högstadiet/gymnasiet efter att jag beställt albumet "Sequencer" i blindo bara på att namnet indikerade att det skulle vara syntetiskt. När jag läste på konvolutet att gitarrer var bannlysta blev jag förtjust

    Det är klurig musik, rätt progressiv med en fäbless för klassiska blinkningar (ooh, vi kan göra en elektronisk/klassisk ljudbild utan ett enda stråkinstrument i sikte) och ofta en eller två geniala låtar med en hel del transport och vindlande idéer däremellan.

    Klart konstigaste plattan är "Computer Experiments" (läs mer) som jag lyssnat på en enda gång...
    Precis så kom jag in på Synergy också. Jag köpte "Sequencer" i blindo och gillade vad jag hörde. Vid det laget hade jag insett storheten i annan elektronisk musik än synthpop vilket inte hade skett vid mitt första möte med Tangerine Dream

    Dessvärre har jag bara min Synergy-samling på vinyl och ingen vinylsvarv.

  5. #5
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker "Cords" är en av Larry Fast/Synergys bästa plattor tillsammans med första albumet Electronic realizations, Sequencer och Games. Jag gillar också hans soundtrack till The Jupiter Menace (1982), som förutom originalmusiken, innehåller utdrag från tidigare låtar som "Warriors" (Electronic realizations), "Sequence 14" (Sequencer), "Delta 4" och "Delta 3/E" (Games), "Flight of the looking glass" (Audion) och dessutom "Trellis", "Sketches of Mythical Beasts" och "Full Moon Flyer" från "Cords".

    Russ Hamms gitarr-synt prototyp i kombination med en Micromoog användes en hel del på plattan bl.a. till solot på "Full moon flyer", melodi och basgång på "Sketches of mythical beasts". Och "Terra Ingocnita" (efter introt) är 100% gitarr-synt som styr Micromoog. De feta padsen på skivan är kombinationer av Polymoog och flera pålägg med Moog system 15.

    Larry Fast angående padsen på Cords: "The Moog modular could do 2 note polyphony with the 962 duophonic keyboard and I used that controller in conjunction with the Polymoog. But the usually way was to build up notes one layer at a time on the multitrack and bounce them down. The Minimoog was used more as a part of the interconnected modular rig than as a distinct instrument on its own."

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Tack för info micke7, intressant!

    Här är låten som startade mitt intresse.


    https://youtu.be/jlkupnC4IxI

  7. #7
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Klart konstigaste plattan är "Computer Experiments" (läs mer) som jag lyssnat på en enda gång...
    Om du inte redan visste det så gjordes detta album med ett själv-komponerande dator/sequencer program som kördes på en PAIA 8700 mikrodator -som i sin tur styrde en modifierad Prophet 5 rev 1. Alla ljuden genererades från Propheten och patchades genom Moog 15 filter modulerna, framförallt multiband fixed filter modulerna, ibland genom Oberheim SEMs variabla CV filter, och
    alltid genom outboard effekter för DDL, harmonizing etc.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har de flesta plattorna av Larry Fast sedan början 80-talet och gillade dem rätt mycket då. Audion gick rätt varm när det begav sig. Men med åren har jag allt svårare för hans rätt traditionella kompositioner. Tämligen ospännande och bleka.

  9. #9
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men med åren har jag allt svårare för hans rätt traditionella kompositioner. Tämligen ospännande och bleka.
    Så är det tyvärr med de många artister/band. Kolla bara på Tangerine Dream. Sedan 1988 gör de hissmusik. Eller gjorde. Bandet lades väl ned när Froese så sorgligt gick bort. Mark Shreeves senare alster är ju inte så spännande heller.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Har en på vinyl jag med.
    På papperet vill jag verkligen gilla det , men det fäster inte riktigt av någon anledning. Chateau låten skulle ju kunna vara Wendy Carlos också
    Känns som det var lite små mini Mozart wannabees som var synthare i begynnelsen och sedemera blev det mer åt andra hållet på något sätt...vi som inte riktigt fixar att spela musik utan maskin hjälp....för att säga det lite överdrivet cyniskt...hehe. Tror inte Kratfwerk är några piano virtuoser och inte vår vän Jarre heller. Tror inte jag sett Jarre spela med två händer samtidigt faktiskt , har ni ? Alltså han kan använda båda händerna men då kör han några toner med ena handen och sedan fortsätter han med den andra...
    Känns som jag har något agg mot Jarre idag , men han är en av mina största idoler still...
    Senast redigerat av Firechild den 2015-10-11 klockan 22:31.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tror jag har "electronic realizations..." men fastnade aldrig. Kändes amerikanskt och pretto. Två stora no-no's i min bok.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror inte Kratfwerk är några piano virtuoser och inte vår vän Jarre heller. Tror inte jag sett Jarre spela med två händer samtidigt faktiskt , har ni ? Alltså han kan använda båda händerna men då kör han några toner med ena handen och sedan fortsätter han med den andra...
    Känns som jag har något agg mot Jarre idag , men han är en av mina största idoler still...
    Varsågod!

    https://youtu.be/dFugiqhF6oQ

  13. #13
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Två händer ! Tackar. Tänk vad sjukt bra det var förr ! Vad hände?
    Equinoxe är tom bättre än Oxygen plattan.
    Fint inmixat från Pianot till album versionen.

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så är det tyvärr med de många artister/band. Kolla bara på Tangerine Dream. Sedan 1988 gör de hissmusik. Eller gjorde. Bandet lades väl ned när Froese så sorgligt gick bort. Mark Shreeves senare alster är ju inte så spännande heller.
    Skillnaden mellan Synergy och TD, KW m.fl. är att jag inte uppskattar hans tidiga album ens, medan tidiga TD och KW håller tidens tand mycket väl.

    Redshifts nya har jag bara snabblyssnat men verkar helt OK - han har i princip stannat i en time warp. Antingen gillar man det eller inte. Men inte är det nyskapande.... man kan inte få allt. Tycker att Redshift har gjort bra många fina album redan...

  15. #15
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Redshift är mäktiga. Deras musik är mörk och nästan lite otäck

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Hade faktiskt missat den här skivan tidigare - låter ju underbart!

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Sprang på Larry igår på AES, blev starstruck men fick ett kort trevligt samtal.

  18. #18
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sprang på Larry igår på AES, blev starstruck men fick ett kort trevligt samtal.
    Vad gjorde han där? Klart du blev starstrucked

  19. #19
    olivettis avatar
    Veteran
    Ah, Larry!
    Älskar hans skivor/musik!
    Tokdiggar hans bidrag på Gabriels fyra första album.

    Cords skrevs väl under soundcheck på Gabrielturnén!?

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gjorde han där? Klart du blev starstrucked
    Han kollade in ny gear till sin studio.

  21. #21
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Larry's soundtrack till "The Jupiter Menace" (1982) är inte dåligt det heller.

    Någon har laddat upp hela filmen på youtube:
    https://www.youtube.com/watch?v=UNx8vZbYe54

    Den mäktiga titelmusiken är inspirerad av Holsts "Mars, The Bringer Of War" från The Planets.

    "Metropolitan suite" från 1987 är rätt hyfsad den med:
    https://www.youtube.com/watch?v=c8_t...T0hV_jLs10yNig

    https://www.youtube.com/watch?v=SvXP...10yNig&index=2

    https://www.youtube.com/watch?v=ZLG5...10yNig&index=3

    Här använde han sig av DX-7 i kombination med Emulator II, Moog 15, Memorymoog
    och Prophet 5 rev 3. Fortfarande en hel del analogt alltså!
    Senast redigerat av micke7 den 2015-11-01 klockan 22:45.

  22. #22
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, Larry!
    Älskar hans skivor/musik!
    Tokdiggar hans bidrag på Gabriels fyra första album.

    Cords skrevs väl under soundcheck på Gabrielturnén!?
    Delar av "Games" skrevs under Gabrielturnén (Augusti till december '78). Själva inspelningen av plattan
    pågick mellan Jan och maj '79. Under den perioden jobbade Larry dessutom med andra artister som Hall & Oates (X-Static), FM (Surveillance), Ian Lloyd (Goosebumps) och Boz Scaggs ‎(Middle Man) så han måste haft fullt upp. Senare under '79 spelade/programmerade han syntar på Peter Gabriel's tredje album aka Melt.
    Senast redigerat av micke7 den 2015-11-02 klockan 21:17.

  23. #23
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Igår inhandlades både Cords och Sequencer. Mumma för en gubbsynt-älskare som jag.
    Tycker det påminner både om Tomita och Wendy Carlos.

    Sitter nu och avnjuter när han backar Peter Gabriel på Rockpalats 1978:

    https://youtu.be/amxDkP_0gxs

  24. #24
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Gratulerar till bra skivköp Kroffe

    Vad coolt att de använde sig av Synergys "On presuming to be modern I" från Cords som intro på '78 touren. Rockpalast konserten är ju fantasktiskt bra.

    Till första delen av '78 touren så inlånades en tidig P5 rev 1 (omkring #040) men under senare delen
    av touren så använde Larry sin nyinköpta P5 rev 1 #106. Den användes också på flera Synergy album och PG's tredje och fjärde album, och 1980 touren. 1981 skaffade han en till P5:a, en rev 3.2 som användes på PG 4 och touren som följde 1982/83 tillsammans med Memorymoog.

  25. #25
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Köpte "Games" på Snickars Records igår, mycket P5 där precis som micke7 skrev. <3
    Och Bell Labs synthen låter verkligen rått och väldigt FM och verkar egentligen vara från en session inspelad redan 1974?

  26. #26
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Vad får du det ifrån? 1974? Hans debutplatta kom 1975.

  27. #27
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte "Games" på Snickars Records igår, mycket P5 där precis som micke7 skrev. <3
    Och Bell Labs synthen låter verkligen rått och väldigt FM och verkar egentligen vara från en session inspelad redan 1974?
    På skiv-konvolutet står det att delar bygger på inspelningar gjorda för debuten Electronic Realizations for Rock Orchestra redan 1974?
    http://www.allmusic.com/album/games-mw0000192113

  28. #28
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag ser till min glädje att Synergy finns på Spotify. Jag har ju deras skivor på vinyl men inget att spela dessa på.
    Electronic Realizations for Rock Orchestra: spotify:album:7uM7LPcJbfFIyELJmnb86w
    Sequencer: spotify:album:2e3gzXJ6UBrAgFI3mV8B2E
    Cords: spotify:album:3kvuUOnJVzUB4Q4TGQurlI
    Games: spotify:album:1sld1Y1pRXrotaBOzvJugk
    Computer Experiments, Vol 1: spotify:album:1ERX41VCvmIeMjb26fHMkR
    Audion: spotify:album:3vwJ3nkw6D09kwSdruEGjJ
    The Jupiter Menace: spotify:album:4rduVQDg4WeYi9w9kbpBom
    Semi-Comductor, Release 2: spotify:album:3JIAIymyBe21ybVcLuYVpO
    Metropolitan Suite: spotify:album:3kzWu0gLxC5L9JR2VcrmUd
    Reconstructed Artifacts: spotify:album:0757sthu4yrQ3TRnK38SrA

  29. #29
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk o tänk om han kunde gjort sådant här istället. Vacker melodisk musik med grund i klassiskt pianospelande. Vilken värld vi skulle ha haft.

  30. #30
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk o tänk om han kunde gjort sådant här istället. Vacker melodisk musik med grund i klassiskt pianospelande. Vilken värld vi skulle ha haft.
    Vem då? Larry Fast (Synergy) eller menar du Jarre nu?

  31. #31
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem då? Larry Fast (Synergy) eller menar du Jarre nu?
    Jarre

  32. #32
    micke7
    micke7 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På skiv-konvolutet står det att delar bygger på inspelningar gjorda för debuten Electronic Realizations for Rock Orchestra redan 1974?
    http://www.allmusic.com/album/games-mw0000192113
    Första spåret på Games, Delta 2, bygger på överblivet material från debut albumet och gjordes med analoga syntar. Bell labs synten spelades in vid en session i början av '79 och användes endast på Delta 4 och Delta 3/D.

    Det stämmer att skivan innehåller mycket Prophet 5, men eftersom han integrerade den med övriga syntar i ett stort
    sammankopplat system - ett slags kustomiserat modulärt instrument med komponenter från olika håll - är det inte så enkelt att peka ut specifika Prophet-ljud.

    Här är Larrys egen beskrivning på hur han använde sina syntar:

    " I didn't use "different" instruments for different musical tasks like a lot of my contemporaries. Mine were
    integrated into one large interconnected system which became a strange kind of customized modular instrument with components from different places. For instance, the Prophet was always patched so that it's CV and Trigger outs were received by the rest of the system. By 1979 it was often the main keyboard controller even when its internal sound generators weren't being used. Later it took in sequencer serial data from the 650x computer and served as a data to CV converter for the analog modules.

    Its output was usually paralleled with its mono CV output to a supporting patch created with the analog modules and/or the Mimimoog. The Model 15 interconnected with the Mini created a 6 oscillator multi- filter system. Add in the extra oscillators, filters and envelope generators from the Oberheim and the system was already pretty comprehensive. On its own the P5 had limited filtering and ambience possibilities so it was usually patched through the Moog filter modules, especially the multiband fixed filter bank, sometimes through the Oberheim variable CV filters, and always through the outboard effects for DDL, Harmonizing, etc.

    There aren't any examples that I can think of from my work where you're hearing a straight, factory output of the P5 without it being part of the larger system to shape what you're hearing. Mostly I used its polyphonic capabilities to save the tedious labor of having to overdub and bounce mono lines of similar patches to build up chords. That function was a real timesaver in building pads and other chordal structures.

    There was a CV and trig line from the P5 which I could route to any of the other subsystems with a switching matrix. It could be following a low-note bass line or controlling filters that the P5 sound was sharing with other sound sources to make up the entire patch. And the trigger could be firing a shared envelope generator or other trigger devices. The P5 used a low note priority analog output, just like the Moog mono keyboards. The trigger had to be converted to
    match the S-Trig on the Moogs.

    I was using a similar system on tour starting in 1976 with the Polymoog which also had a monophonic tracking CV and trigger output. I used it for low note priority output, but there might have been a way to reassign that. (I'm not sure, it's been a long time). I suppose it's possible that the Polymoog control output architecture might have influenced the later Prophet design.
    -Larry

    Ganska intressant läsning!

  33. #33
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På skiv-konvolutet står det att delar bygger på inspelningar gjorda för debuten Electronic Realizations for Rock Orchestra redan 1974?
    http://www.allmusic.com/album/games-mw0000192113
    borde jag veta.... köpte skivan 83..

  34. #34
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Gav han en chans till men nej fäster inte på en fläck hos mig.
    Det är en slags folkhögskole funk synth goes classic. Nä...roliga synthar men inte min cup of cola.

  35. #35
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag lyssnade på Synergy i bilen på väg till jobbet idag. Den fascination jag kände en gång i tiden uteblev. Fast det är ju ingen riktig bilåkarmusik.

  36. #36
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag kan hålla med om att det saknas något i Larrys musik. Jag diggade det rätt bra när jag var ung men sedan tappade det charmen och har inte kommit tillbaka. Jag tror det saknas känsla helt enkelt...

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan hålla med om att det saknas något i Larrys musik.
    More cowbell!

  38. #38
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jag skall ge den en chans i hemmets lugna vrå. All musik passar inte vid alla tillfällen även om jag inte brukar hålla så hårt på det.

  39. #39
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skall ge den en chans i hemmets lugna vrå. All musik passar inte vid alla tillfällen även om jag inte brukar hålla så hårt på det.
    Nej, håller med om att Larrys musik fungerar bättre hemma vid lyssning koncentrerat än när man gör annat samtidigt.

Liknande ämnen

  1. Synergy för att köra flera datorer samtidigt.
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 13:31
  2. Synergy!
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-01, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •