Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: cs-15 cv

  1. #1
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    cs-15 cv

    Jag köpte en yamaha cs-15 för ett tag sen och styr den med en analog four, dessvärre så får jag inte riktigt till stämningen. Synthen är kalibrerad och är stämd när jag spelar över tangenterna. Men över CV blir alla toner förutom C lite småsura medan F och G inte alls stämmer. Det gäller för båda oscillatorerna.

    Har följande inställningar i A4:
    Type Pitch Hz/V
    Note 1 C4
    Voltage 1 0,114 V
    Note 2 C6
    Voltage 2 0,472 V

    Har aldrig sysslat med CV förut så jag vet inte helt vad jag håller på med. Efter några veckors trial and error så blev jag nu less. Nån idé?

    /seb

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    CS15 har ju dual CV/Gate för att kunna styra den som två 1-osc syntar duofoniskt. Kör du CV-in på båda jacken på baksidan?

  3. #3
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CS15 har ju dual CV/Gate för att kunna styra den som två 1-osc syntar duofoniskt. Kör du CV-in på båda jacken på baksidan?
    Yep, allt är inkopplat som det ska vara. Den triggar som den ska också, det är bara stämningen som svajar över olika toner.


    Eller om jag nu ska vara utförlig: CV AB ut från Analog Four går till CV In på VCO1 och Trig in på EG1. Och likadant för den CV CD från Analog four som går till CV In på VCO2 och Trig in på EG2.

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag kan inte A4'an, men kan det vara att din inställning med Hz/V bara gäller utgång "A" t.ex.? Att du måste sätta inställningarna för varje kanal?

    Det är rätt kopplat in i CS15 iaf. Tracka båda osc lika? Om du stänger av dem och bara lyssnar på dem en och en? (Dra ner vol på resp osc)

  5. #5
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte A4'an, men kan det vara att din inställning med Hz/V bara gäller utgång "A" t.ex.? Att du måste sätta inställningarna för varje kanal?
    Nä jag tror jag har gjort rätt på A4, CV-kanal A och C ligger på HZ/v. Kanal B och D är inställda på S-Trig.

    Det är rätt kopplat in i CS15 iaf. Tracka båda osc lika? Om du stänger av dem och bara lyssnar på dem en och en? (Dra ner vol på resp osc)
    Yepp, samma på båda osc.

    Blir tokig på den här synthen, tacka vet jag midi...

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av seb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Note 1 C4
    Voltage 1 0,114 V
    Note 2 C6
    Voltage 2 0,472 V
    Det här se spontant rätt keff ut i mina ögon. Hz/V är logaritmisk vs. v/oct som är linjär, men att C6 bara skulle få 0,472 V låter väldigt lite.

    Kan du ändra dessa värden i A4'an?



    Citat Ursprungligen postat av seb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir tokig på den här synthen, tacka vet jag midi...

    EDIT; App app app,
    CS15 är en av de grymmaste vintage analogerna out there. Var lycklig att du har en !

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Scrolla ner lite här så ser du vad Hz/V ska ha för volt-tal:

    https://en.wikipedia.org/wiki/CV/Gate

    A1=1 v
    A2=2 v
    A3=4 v
    A4=8 v
    A5=16 v
    Senast redigerat av Lackan den 2015-10-10 klockan 12:13.

  8. #8
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här se spontant rätt keff ut i mina ögon. Hz/V är logaritmisk vs. v/oct som är linjär, men att C6 bara skulle få 0,472 V låter väldigt lite.

    Kan du ändra dessa värden i A4'an?
    Jag har bara testat mig fram, det lär nog vara dessa inställningar som är fel. Jag läste lite på gearslutz var man skulle börja nånstans på V men det är som sagt första gången jag håller på med CV så det är nog jag som fipplat till det. Nån aning vilka värden det bör vara?


    EDIT; App app app,
    CS15 är en av de grymmaste vintage analogerna out there. Var lycklig att du har en !
    Ja den låter ju underbart men jag blir bara så less på att fippla runt med inställningar istället för att spela.

  9. #9
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Okej, tack för hjälpen. Ska testa nu

  10. #10
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nä jag fattar fan ingenting av det här. Haha
    Finns det några generella inställningar som bör fungera? Känns lättare att bara fintrimma efter nån annans inställningar.

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Kan du ställa in det så här:

    Note 1 C4
    Voltage 1 = 8 V

    Note 2 C5
    Voltage 2 = 16 V

    eller hellre

    Note 1 C1
    Voltage 1 = 1 V

    Note 2 C5
    Voltage 2 = 16 V

    Då borde det tracka bättre.

    F.ö. ligger det trasiga felet helt hos A4'an. CS15 är oskyldig.

  12. #12
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu har jag osc1 på cs15 inställd på 32', enligt wiki bör c3 finnas nånstans vid 4,7v. När jag ställer in det så hamnar pitchen på E7.

  13. #13
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du ställa in det så här:

    Note 1 C4
    Voltage 1 = 8 V

    Note 2 C5
    Voltage 2 = 16 V

    eller hellre

    Note 1 C1
    Voltage 1 = 1 V

    Note 2 C5
    Voltage 2 = 16 V

    Då borde det tracka bättre.

    F.ö. ligger det trasiga felet helt hos A4'an. CS15 är oskyldig.
    A4 går inte upp till 16V, den stannar vid 10V.

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Såg nu att jag läste fel på dina tidigare inställningar. Om detta är vad du har:

    Note 1 C4
    Voltage 1 0,114 V
    Note 2 C6
    Voltage 2 0,472 V

    Ska voltage 2 vara 0,456V eftersom den ska dubleras vid varje oktav. (C4=0,114 / C5=0,228 / C6=0,456)

  15. #15
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg nu att jag läste fel på dina tidigare inställningar. Om detta är vad du har:

    Note 1 C4
    Voltage 1 0,114 V
    Note 2 C6
    Voltage 2 0,472 V

    Ska voltage 2 vara 0,456V eftersom den ska dubleras vid varje oktav. (C4=0,114 / C5=0,228 / C6=0,456)
    Nope, stämde inte det heller. Haha segt om det är A4 som jäklas.

  16. #16
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Inställningar nu:

    Note1: C3
    Voltage1: 0,054V
    Note2: C6
    Voltage2: 0471V

    Det stämmer hyfsat på tuning nu men G:et är fortfarande surt.

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tror du skulle tjäna på att ta upp allt en smula. 0,054 är ju väldigt lite vilket gör att felmarginalen riskerar att bli större.

    Vad händer om du tar C3 = 1V och C6 = 8V ?

    Strunt i om ett "C" är ett "C" utan fokusera på att få trackingen att lira i detta läget. Stämma den kan du göra i ett senare läge.

  18. #18
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den trackar fortfarande inte som den ska med de inställningarna. Det är F och G "tangenterna" som ballar ur igen. =A4 som är problemet?

  19. #19
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Det låter ju konstigt om CS15 funkar över tangenterna men inte över CV. Men trackar oktaverna som de ska? C1-C2-C3?

    Det bästa vore ju om du kunde låna en liten Pro-Solo eller liknande av någon för att utesluta ena eller andra.

  20. #20
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du ritar upp en graf över utspänning från A4'an för varje ton & jämför med en liknande kurva från CS-15's eget tangentbord så kanske detta kan ge något.

  21. #21
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Dum som jag är hade jag inte testat att styra MS20:n via A4. Det blir samma fenomen att F och G är ur pitch när C är helt rätt. Det bör då vara A4 som inte fungerar som den ska, trist.

    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du ritar upp en graf över utspänning från A4'an för varje ton & jämför med en liknande kurva från CS-15's eget tangentbord så kanske detta kan ge något.
    Lite överkurs för en fjomp som jag.

  22. #22
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Woop!

    Nu händer det grejer. Inkopplad på Ms20 nu med dessa inställningar:
    Note1 C3
    Volt1 0,943
    Note2 C6
    Volt2 7,671

    I princip i pitch på samtliga toner.

    Det blev lite knepigare på CS-15 men efter några mindre justeringar så är det nästan rätt. Jag kan leva med att det inte är supertajt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för hjälpen Lackan, dagens ros till dig

  23. #23
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Härligt! Enträgen vinner!

    0,943 x 2 x 2 x 2 blir ju iofs 7,544 men 7,671 ligger ju något sånär inom marginalen. Trust your ears!

    Om du ändå inte blir helt 100 nöjd kan jag rekommendera att investera i en CV-midi box. T.ex. Kenton Pro-Solo är fantastiskt bra.

  24. #24
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    På CS15 är det nu 0,948 och 7,656 som får bli slutgiltiga inställningen.

    Det stämmer ju hyfsat överens med vad det "ska" vara. Jag litar inte så mycket på mina öron men desto mer på min stämapparat.

    Jag har idag en Kenton Pro-DCB till min Juno-60 som fungerar ypperligt, väldigt nöjd med det köpet så det vore kanske smart att köpa en pro-solo också.

    Nu är det bara att köra vidare på nästa VCO haha. Åter igen, tack för hjälpen!

  25. #25
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Scrolla ner lite här så ser du vad Hz/V ska ha för volt-tal:

    https://en.wikipedia.org/wiki/CV/Gate

    A1=1 v
    A2=2 v
    A3=4 v
    A4=8 v
    A5=16 v
    Vad är max spänningen? Man kan ju inte mata in 32 Volt för A6 antar jag. Jag trodde 15 Volt är max, för exempelvis Yamaha CS-10 eller CS-15?

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag gissar att du har en gräns vid 15v för vad du kan putta in. Efter det får du använda dom där finurliga oktav-väljarna de flesta syntar kommer med…

    Har inte testat själv (har bara MS20 som går på Hz/V). Nackdelen med logaritmisk kurva är ju att det sticker iväg rätt fort på slutet. 128 V för A8 hade man ju kanske velat se annars...

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Den där listan är sannolikt bara för att beskriva Hz/V exponentiella förhållande.
    På min vältrimmade CS-5 ser det ut så här (Men C3-C6 är interna klaviaturets intervall):
    C0=0,0625V
    C1=0,125V
    C2=0,25V
    C3=0,5V
    C4=1V
    C5=2V
    C6=4V
    C7=8V

    Det går alltså att nå sju oktaver utan att överstiga 8V, sedan använder man oktavväljaren som Lackan skriver.

    Som parentes kan nämnas att det svårt att få Hz/V att stämma tycker jag, hur mycket jag än skruvat så stämmer den inte klockrent, inte så att det hörs (för normala), men stämappareten reagerar.
    En Paia fatman jag hade uppvisade samma bekymmer.
    MS-10 stämmer dock, men den kör väl linjärt internt?

  28. #28
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Bra jobb där, Kockpit, jag tog bara listan rakt av från wiki. Dina tal låter ju mer troliga.

    Jag har iofs bara haft CS15 och MS20 som käkat Hz/V men jag tycker det funkat lika bra som V/Oct. Har inte upplevt det som mindre stabilt.

  29. #29
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du ändå inte blir helt 100 nöjd kan jag rekommendera att investera i en CV-midi box. T.ex. Kenton Pro-Solo är fantastiskt bra.
    Fast ett problem med Analog Four är väl att notdata från sequencern inte matas ut på MIDI, bara över CV/gate?

  30. #30
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack kockpit, blir till att försöka på nytt idag då. Blev aldrig riktigt bra när jag försökte senast.

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast ett problem med Analog Four är väl att notdata från sequencern inte matas ut på MIDI, bara över CV/gate?
    Mjo det stämmer. I min värld gör det inget, använder ändå inte sequencern. Skickar midi till A4 som omvandlar till cv, skönt att slippa en till pryl i form av cv-midi box.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •