Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Rum i rummet - Erfarenheter? Pris?

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Rum i rummet - Erfarenheter? Pris?

    Jag har kommit över ett skyddsrum som jag nog skulle behöva isolera.

    Rummet jag främst tänker på är ca 3.45 gånger 5.45 samt 2.35 högt.
    (I förlängningen kanske jag fixar med det något mindre rummet också)

    Någon här som fixar rum i rum? Rom i Rom har jag druckit, men det hjälper ju inte så mycket nu.
    Tips? Tankar?

    Vad kan detta kalaset kosta? Jag vet väldigt lite om byggmaterial, även om min morbror är byggherre.
    Vad skulle det kosta om man skulle fixa hantverkare som fixade dettta?

    Är det alternativet nedan som gäller?


  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är det verkligen värt det när du har studior runt husknuten som får allt mindre jobb konstant & slutligen lägger ner? Inte bättre att skära ner på utrustningsnivån och bara ha essensen kvar för att kunna jobba mobilt på olika platser?

  3. #3
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Här fick jag fin hjälp, prisvärt också om man jämför att bygga allt från scratch...
    http://www.diffusor.com

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det verkligen värt det när du har studior runt husknuten som får allt mindre jobb konstant & slutligen lägger ner? Inte bättre att skära ner på utrustningsnivån och bara ha essensen kvar för att kunna jobba mobilt på olika platser?
    Hellre dör jag. Hehe, nä det är överdrivet, men när jag i slutet av nittiotalet gick över till att köra laptop trodde jag verkligen det var framtiden. Det var fantastiskt kreativt i en tre fyra fem år och jag fick väldigt mycket gjort. Sedan kom jag på att jag glömt bort att ha kul.
    Jag "behöver" min studio med allt vad det innebär. Men tack för tipset!

  5. #5
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Peem.

    /Mein

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    lugnt räcker inte en studiohörna hemmavid då? skyddsrum... låter så osannolikt out of bonds.

  7. #7

    Redaktör
    Jag har varit inblandad i bygget av ett rum i rum av liknande format, med, så vitt jag kan avgöra rätt bra resultat. (Flytande golv, extra tak, dubbla dörrar etc. Inga klagomål från grannarna; akustiken i rummet behöver dock åtgärdas mer.) Så det är definitivt görbart.

    Det behöver inte kosta vansinniga summor ifall man gör det själv, men vi hade folk som var vana att bygga saker samt en partikelfysiker inblandad. Jag misstänker att den stora kostnaden ifall man ska ha in någon som gör det åt en är arbetstiden, materialet i sig är rätt billigt och inga konstiga saker.

    Ingen idé om hur lång tid det kan tänkas ta dock, lokalen jag varit insyltad i har konstruerats på hobby/amatör/helg och kväll-basis, och jag misstänker att ett par proffs är betydligt snabbare. Mein har förmodligen betydligt bättre koll.

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Är det ett officiellt skyddsrum så måste du väl typ kunna återställa det inom si och så många dagar? När kriiiiget kommer.

  9. #9
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Ska du isolera för din egen skull eller för grannarna?

    Skyddsrum brukar ha 400 - 500 mm betong i väggar och bjälklag. Bjälklagen brukar dessutom ha någon form av lättfyllning + överbetong så ljud utåt bör inte bli något problem. Gissar jag.

  10. #10
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Först och främst: isolera för värme eller för ljud? På bilden ser det ut som att det tilläggsisoleras för värmens skull.

  11. #11
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Låter ju som att du har en stabil grund för ljudisolering in/ut. Värmen är nog skitsamma, dina maskiner kommer ju att värma upp lokalen.

    Däremot känns ju takhöjden skral. Särskilt för rum i rum. Jag gissar att du siktar på kontrollrum med inspelningsmöjligheter och då vill du inte ha parallella ytor. Då man inte vill ha lutande golv vill man gärna luta taket en del.

Liknande ämnen

  1. Kamfilterkurva i rummet
    Av saarland i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 07:39
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-25, 22:27
  3. Mäta akustiken i rummet
    Av Lofi i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 13:21
  4. Tyst i rummet!
    Av axeman i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-06-15, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •