Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: byta D/A i en Supernova

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    byta D/A i en Supernova

    Så har även jag börjat få intermittenta "sprak" i högerkanalen på mitt SN2 rack. Hittade denna guide på Sector101s blog som jag starkt misstänker berör samma symptom:

    https://sector101synth.wordpress.com...c-replacement/

    Min fråga är egentligen om det är görbart att få loss denna krets med lödfläta enbart, eller måste det till mer avancerade saker?

  2. #2
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Om du vill ha bort den och inte bryr dig om skicket kan du ju klippa alla ben och sen löda loss dem var för sig. Men var försiktig bara så att du inte skadar banor etc.

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    njeee, orginalkretsen bryr jag mig ju inte så mycket om (knastrig och eländig som den är) men om det är görbart att med lödfläta (och classes tennsug) avlägsna så pass mycket tenn att det går att lyfta bort det hela för att sedan löda dit en ersättare så vore det toppen.

    Jag är absolut inte någon lödguru men jag är hyggligt försiktig tror jag (jag "har" lyckats med att löda ihop en P6, bytt batterier på jx8p/sy77 ,etc så tummen är inte riktigt mitt i handen, bara nästan ;-)) men frågan är om jag ger mig ut på för djupt vatten med detta? borde kanske sluta nojja och beställa den där ersättaren helt enkelt och kasta mig på det :-)

  4. #4
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag skulle följa zthee:s tips dock se till att du har en bra tång som inte "knäpper till" och sliter av banorna när du klipper benen.

  5. #5
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Har sett nån youtube där man använde en skalpell och kapade benen, om man kan vinkla den så att spetsen går mot kretsen så kan det funka...

  6. #6
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    hmm.. klippa och skära här tycker jag verkar lite riskabelt. Stor risk att man oavsiktligt drar i komponenten, när man klipper el skär och på så sätt skadar banorna. Ska man klippa så måste det ju vara en väldigt vass och fin tång.
    Att råka skada banorna här verkar väldigt jobbigt..

    Och det är väl ingen enkel lödning för att sen få dit den nya komponenten, ser väldigt smått ut.. (drag soldering eller vad det heter?)

    Här hittade jag något för att få bort komponenten, kanske kan funka (Chip Quick, har aldrig provat själv dock..):

    https://youtu.be/7kyaz4Zrd78
    Senast redigerat av AonFluX den 2015-10-03 klockan 13:10.

  7. #7
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Tack för alla goda råd. Är lite skraj för att börja kapa med skalpell (just pga risken att skada banor, etc). Jag tog och beställde chippet och en SMD-1 (som AeonFlux länkade till). Känns "tryggare" att försöka få loss det hela på det sättet.

    Dags också att investera i rediga förstoringsglasögon nu tror jag :-)

  8. #8
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Väntar nyfiket på hur det går

Liknande ämnen

  1. Supernova OS-uppdatering
    Av bitbob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 20:41
  2. novation supernova?
    Av sybariten i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 20:09
  3. SuperNova och SuperNova II?
    Av imported_Thomas Kahn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •