Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 169 av 169

Ämne: Distrokid - distributör/aggregator

  1. #121
    CarbonSteel
    CarbonSteel är inte uppkopplad
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Har testat Amuse också. La upp en gammal låt för att testa. Ska finnas uppe 19:e April. Blir intressant att se om det funkar...

  2. #122
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många skrämmande kommentarer till den videon om andra som haft liknande och andra problem. Vi kör Distrokid men har inte haft problem än, men nästa släpp får bli via annan distributör. Hört för mycket ont om dem på sistone för att känna mig bekväm i att ligga hos dem.
    Tror nog många förtjänar det. Som snubben som skriver att han laddat upp 100 olika versioner av Happy Birthday där den sjungs med olika namn och fattar inte varför han blev bannad? Ha ha wtf?!

    Förstår dock frustrationen när man inte får tydliga svar eller inga svar alls.

  3. #123
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Har haft Distrokid nu i ett antal år. Inget strul. Tar några bankdagar innan man får stålarna efter att ha begärt det, men det kan jag leva med

  4. #124
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    electronica + pop kanske? Genredjungeln är total. Jag brukar klicka electronica + folk tror jag, mest för att jag ibland kör tretakt och lite nordiskinspirerat svårmod.
    Lysande 😀 Får nog bli Pop och någon godtycklig undergenre till Electronic. Electronica klumpar de ihop med Downtempo. 120 BPM är ju iofs rätt mesigt så det kanske funkar ...

  5. #125
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Någon som råkat ut för samma sak som mig?
    Har 3 stycken låtar som spelats 10 tusentals ggr på Spotify etc. Dock så står det 1 på antal streams på distrokid och genererar inga pengar! 1 låt från samma album där alla andra låtar genererar streams + pengar på distrokid.
    Rätt sjukt då det är populära låtar också. Vad gör man?
    Senast redigerat av drifter7508 den 2021-12-10 klockan 20:16.

  6. #126
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som råkat ut för samma sak som mig?
    Har 3 stycken låtar som spelats 10 tusentals ggr på Spotify etc. Dock så står det 1 på antal streams på distrokid och genererar inga pengar! 1 låt från samma album där alla andra låtar genererar streams + pengar på distrokid.
    Rätt sjukt då det är populära låtar också. Vad gör man?
    Vad säger Distrokid?

  7. #127
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör man?
    Man tar ett allvarligt snack med Distrokid.

    Jag har haft lite med dem att göra och de verkar (för typ 5 år sen iofs) jäkligt engagerade.

  8. #128
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag hittade felet. (mitt eget) kollade bara längst ner på listan och där visas "hela albumet/singlarna/ep's".
    Kollade jag lite längre upp på listan så finns dom 3 låtarna ifråga med där med rätt stats. Pinsamt. Jag som precis skrev 2 brev till både distrokid+spotify.

  9. #129
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittade felet. (mitt eget) kollade bara längst ner på listan och där visas "hela albumet/singlarna/ep's".
    Kollade jag lite längre upp på listan så finns dom 3 låtarna ifråga med där med rätt stats. Pinsamt. Jag som precis skrev 2 brev till både distrokid+spotify.
    Skönt att höra att det löste sej. Hur som helst blir det kaffepengar, jag hade ca 25000 streams på en av mina låtar och det blev inte många Euro totalt tyvärr. Dessutom tar det lång tid mellan en låt spelas och pengarna kommer in.

  10. #130
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skönt att höra att det löste sej. Hur som helst blir det kaffepengar, jag hade ca 25000 streams på en av mina låtar och det blev inte många Euro totalt tyvärr. Dessutom tar det lång tid mellan en låt spelas och pengarna kommer in.
    Inte kaffepengar här Däremot tar det ca 3 månader innan utbetalningarna kommer i "fas" från det att musiken släppts och börjas spelas.

  11. #131
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag skulle just säga det. Det är skillnad på 25k och miljoner strömningar. Gött att det bara var uteblivet drifterskick på läsningen.

  12. #132
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej, jag har inte varit inne på distrokid på ett tag... men nu vill de att man fyller i en massa skatteuppgifter. Är det nytt för 2022 eller vad är grejen?

    Nå'n som gjort och stött på problem som är värda att känna till?

    edit: Det verkar rulla.

  13. #133
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag vill använda Distrokid men kan inte betala med mitt kreditkort, eller debitkort. Det står bara att man ska prova igen några dagar senare. Det finns pengar och jag har låst upp för internetköp. Jag tror det hänger ihop med att jag brukar få verifiera med mobilt bankid men det är jag ju inte så sugen på att stänga av på korten, om det ens går. Någon som har något förslag? Det är svårt att få support av Distrokid har jag märkt.

  14. #134
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, jag har inte varit inne på distrokid på ett tag... men nu vill de att man fyller i en massa skatteuppgifter. Är det nytt för 2022 eller vad är grejen?

    Nå'n som gjort och stött på problem som är värda att känna till?

    edit: Det verkar rulla.
    Jag fick göra det, inga problem m att sen hämta ut mina månatliga hundralappar

  15. #135
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick göra det, inga problem m att sen hämta ut mina månatliga hundralappar
    Glidare där!

  16. #136
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hörni, om man kör på detta och betalar sina 19.99euro för ett år, innebär det att musiken försvinner från Spotify efter ett år, eller att man bara får uppladdningstjänsten avslutad?

    Och gäller kostnaden för ETT artistnamn? (går väl att ta sig runt på andra kreativa sätt antar jag...)
    Senast redigerat av Ambulansen den 2022-03-30 klockan 13:05.

  17. #137
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörni, om man kör på detta och betalar sina 19.99euro för ett år, innebär det att musiken försvinner från Spotify efter ett år, eller att man bara får uppladdningstjänsten avslutad?

    Och gäller kostnaden för ETT artistnamn? (går väl att ta sig runt på andra kreativa sätt antar jag...)
    Ett namn ja. Det finns andra varianter för fler namn, men kostar mer.

    Jag har inte avslutat mitt, men tanken är väl att de ska försvinna åtminstone hyfsat omgående. Jag har funderat på att gräva i det lite och byta tjänst just pga avgiften. Det blir inte mycket av ersättningen efter Paypal, skatt och annat tråkigt ändå.

    Men som tjänst har jag hittills inte blivit besviken på Distrokid.

  18. #138
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hörni, om man kör på detta och betalar sina 19.99euro för ett år, innebär det att musiken försvinner från Spotify efter ett år, eller att man bara får uppladdningstjänsten avslutad?

    Och gäller kostnaden för ETT artistnamn? (går väl att ta sig runt på andra kreativa sätt antar jag...)
    De erbjuder även att man kan betala extra per släpp för att det ska ligga kvar för alltid, även om man avslutar tjänsten. Har inte testat.

  19. #139
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hur många streams behöver man för att komma upp i 19.99 då, om man får vara så krass Klart det kan vara värt 200 spänn om året för sitt huvudintressen, men en och anna slant vore ju så roligt...

  20. #140
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många streams behöver man för att komma upp i 19.99 då, om man får vara så krass Klart det kan vara värt 200 spänn om året för sitt huvudintressen, men en och anna slant vore ju så roligt...
    Du får cirkus 0.04:-/per stream. Bara räkna :-)
    Ca 5000 streams.

  21. #141
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får cirkus 0.04:-/per stream. Bara räkna :-)
    Ca 5000 streams.
    ...och skatt på det. Så säg 7000+.

  22. #142
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Och nu lanserar dom distrovid. Om någon finner sådant intressant.
    https://distrovid.com/

  23. #143
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Ett tips som funkade för några sedan är att man har 1 två-artist konto där man raderar ena artisten och laddar upp 1 ny, då görs kontot om till ett 3-artist konto utan extra kostnad (6 vid uppgradering till 5).

    Tips 2. Distrokid (även amuse) är anslutna till Discovery Mode där man kan välja ut låtar man vill ska rekommenderas extra till nya lyssnare. Krävs dock 25000 lyssnare i månaden står det men verkar vara antal streams inte antal lyssnare.

    Nån på youtube har även skrivit att det är 5000 (lyssnare) så skadar inte testa om man har det.

  24. #144
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Vad jag förstått så kostar Discovery mode pengar ifall
    man läser det finstilta.

  25. #145
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Distrokid har också höjt årsavgiften. Jag ser inte nå't i tråden om detta. Värt att veta dock.

  26. #146
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag förstått så kostar Discovery mode pengar ifall
    man läser det finstilta.
    Som jag förstått det tar spotify typ 10% av vad låten drar in och då bara när den är i discovery mode, inte om nån lyssnar på låten från tex artistprofilen eller i egen spellista?

  27. #147
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Gällande kostnaden. https://support.spotify.com/se/artis...mode-campaign/
    För Discovery Mode behövs inga förskottsbetalningar. I stället tillämpas en provision på 30 % av de inspelningsroyalties som genereras från alla streams av de utvalda låtarna i Discovery Mode‑sammanhang – Spotify Radio och automatisk uppspelning. Alla streams av de utvalda låtarna som inte görs genom Spotify Radio eller automatisk uppspelning förblir provisionsfria.

  28. #148
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här finns en recension oxxå
    https://youtu.be/zF1_dNJzy8A

  29. #149
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Ett tips om man har en gammal dator, gick knappt att ladda upp låtar alla formulären reagerade med 5sekunders fördröjning när man skulle skriva in saker osv. I opera funkar det som vanligt, nu slipper jag köpa ny dator

  30. #150
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag är på G att skapa ett Distrokid-plan, men fattar inte riktigt vad som står bakom termerna.

    Jag tänkte mig ett band (1 grupp) men vi är ju flera låtskrivare, är det det de menar med Royalty-splits?

    Edit: ja det verkar så nu när jag sökte runt lite. Däremot måste de andra oxo ha Distro-konto, doh!

    Edit2: skapade ny ett Musician-konto. 45% rabatt om man höll ut
    Senast redigerat av synthetic den 2023-11-24 klockan 10:21.

  31. #151
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    På G att ladda upp första låten på Distrokid nu, men svårt att välje genre.
    Klassisk synthpop, vad skall man lägga det på, man vill ju använda "Elektronisk musik" men ingen sub-genre passar, eller skall man välja "Alternativ"?
    Eller vad...?

  32. #152
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Finns det inte elektronisk pop? Eller liknande?

  33. #153
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nej, deras genres är knas. Jag brukar varva mellan alternativ, electronica och folk.

  34. #154
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Distrokid skyller på streamingtjänsterna när man ifrågasätter deras fåtal genrer.

  35. #155
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Tack!
    Körde på
    -Alternativ
    -Electronisk - Electronica

  36. #156
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Tyckte mig inte finna hur man lägger upp bandinfo o historia, I typ på Spotify.
    Gör man det via Distrokid oxo?
    Kan man redigera upplagd låt efteråt, typ koppling mot Youtube?
    Jag tänkte skapa ett bandkonto och koppla låten eller är det kört nu?
    Senast redigerat av synthetic den 2023-11-29 klockan 19:16.

  37. #157
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är det så att man måste ha PayPal som utbetalningskonto, eller går det numera med vad bank som helst?

    Hittar detta: "DistroKid supports a large number of payout options through our payment provider, including PayPal, ACH, wire transfer, eCheck, or even a paper check! Keep in mind, different methods may or may not be available to you based on your location. To select your preferred method, click on your profile icon in the upper right, and then select "Payout Method"."

    Så funkar t.ex. wire transfer till sitt nordeakonto eller nåt sånt?
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-12-13 klockan 17:29.

  38. #158
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte mig inte finna hur man lägger upp bandinfo o historia, I typ på Spotify.
    Gör man det via Distrokid oxo?
    Kan man redigera upplagd låt efteråt, typ koppling mot Youtube?
    Jag tänkte skapa ett bandkonto och koppla låten eller är det kört nu?
    Nej allt med Spotify gör du med Spotify for artists - där redigerar du... Samma på Apple Music (apple music for artists) och så vidare

  39. #159
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    ? Så måste man skaffa konton hos alla streamarna för att musiken ska hamna där även när man betalar distrokid?

  40. #160
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ? Så måste man skaffa konton hos alla streamarna för att musiken ska hamna där även när man betalar distrokid?
    Nej. Distrokid skickar ut den till alla.
    Det är bara ifall du vill kunna redigera din artistsida/bio. på Sotify som du behöver ha Spotify for Artists osv.


    Bankkonto går även bra att köra med gällande utbetalningar.

  41. #161
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tack! Så det som hamnar på t.ex. spotify är det man angett från början hos distrokid?

  42. #162
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Så det som hamnar på t.ex. spotify är det man angett från början hos distrokid?
    Japp, allt du anger när du laddar upp ditt släpp på Distrokid går per default vidare ut på alla streamingtjänster/butiker de erbjuder. Det är alltså artist, titel, låttitlar, omslag och roller som låtskrivare, producent, skivbolag, osv. Beroende på vad du anger när du laddar upp på Distrokid.

    Dock inte artistbild, biografi, osv. En profilbild för din artistprofil på tjänsten skapas automatiskt när ditt första släpp läggs ut. Om du vill kunna ändra den behöver du skaffa artistkonto hos tjänsten där musiken finns (Spotify, Apple Music, osv). Som nämnt ovan erbjuder t ex Spotify och Apple Music en artistpanel.

    Detta om du vill kunna lägga in en bio, ändra artistfoto, kolla tydligare statistik, lägga till länkar till sociala medier osv.

  43. #163
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Mina Discovery Mode Kampanjer hittills. Samma låtar men väldigt olika resultat. Så är ni besvikna såsom jag på första gången kan det vara värt att fortsätta ändå. Fortfarande inga mängder, men helt klart bättre än inget.

    #1 - Juni 2023 - 56 streams genererade av kampanj.
    #2 - Nov 2023 - 359 streams genererade av kampanj.
    #3 - Dec 2023 - 796 streams genererade av kampanj.
    #4 - Jan 2024 - 1332 streams genererade av kampanj. (per den 19:e Januari)

  44. #164
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har också såklart sett en ökning av streams via Discovery mode. Men det säger sig själv när dom trycker upp musiken i ansiktet på folk. =) Gillar igentligen inte denna princip men tutar på.

    Ökning i lyssnare för December: 395%
    Streams: 371%
    påstås det....

  45. #165
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Någon som vet varför man kan hamna på minus på Distrokid? Aldrig hänt tidigare. Igår stod saldot på 43 USD. Imorse när jag kollade: -17 USD. Weird! Kollar på jag på spec. så är det ifrån Spotify.

    Är det så att Spotifys "kampanjavgifter" dras senare och kommer som någon slags baksmälla?

  46. #166
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Årsavgift eller liknande á $60 verkar misstänkt. Men det borde väl finnas motsvarande "kontoutdrag" att titta på?

  47. #167
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Årsavgift eller liknande á $60 verkar misstänkt. Men det borde väl finnas motsvarande "kontoutdrag" att titta på?
    Nej. Den dras i oktober via mastercard. Det är enbart spotify som har massa minusavdrag på alla låtar i specarna.

  48. #168
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Då låter det som kampanjavgifter, det här är en liknande grej: https://www.reddit.com/r/DistroKidHe...rnings_before/

    Även för "showcase":
    Budgets for Showcase campaigns start at $100 when booked via Spotify for Artists and run until you either spend your budget or 14 days after your campaign starts, whichever comes first. Since Showcase is priced on a cost-per-click (CPC) basis starting at a $0.40 CPC, we only spend your budget when people actually click on the Showcase.
    https://artists.spotify.com/en/blog/...moment-on-home

  49. #169
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då låter det som kampanjavgifter, det här är en liknande grej: https://www.reddit.com/r/DistroKidHe...rnings_before/

    Även för "showcase":


    https://artists.spotify.com/en/blog/...moment-on-home
    Ja, verkar så. Nu ligger det på 32 USD plus för stunden.

Liknande ämnen

  1. Ingen distributör av Logic i Sverige.
    Av Martin Pettersson i forum Logic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-28, 08:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •