Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 100 av 100

Ämne: Novation Circuit

  1. #61
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Superkul.

  2. #62
    klonqs avatar
    Veteran
    finns det nån karta nånstan man kan kolla på för att spela "musikaliskt riktiga" ackord?

    /Nollgehör.

  3. #63
    Even Odd
    Even Odd är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Novation har hintat om att det skulle ske något stort idag angående Circuit. Nu är det äntligen officiellt. Det största skulle jag säga är sample-import!! Totalt 60 sekunder fördelat på 64 slots.

    https://global.novationmusic.com/circuit-components

  4. #64
    klonqs avatar
    Veteran
    Sweeet!

  5. #65
    Even Odd
    Even Odd är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj!, det var ju riktigt oväntat :-) 60 sekunder är ju inte fy skam trots allt.
    Stannar samplingarna kvar om man stänger av Circuit, eller måste de laddas över igen när man startar upp den?.
    Det har ju spekulerats endel om samples. Jag trodde inte minnet skulle tillåta det. Men det var väl inplanerat redan från början. Jag har inte hunnit titta närmre, men jag utgår från att det inte är några problem med stänga av den och behålla ljuden.

  6. #66
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Even Odd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har ju spekulerats endel om samples. Jag trodde inte minnet skulle tillåta det. Men det var väl inplanerat redan från början. Jag har inte hunnit titta närmre, men jag utgår från att det inte är några problem med stänga av den och behålla ljuden.
    Jag är övertygad om att det är så, hela poängen med Circuit är ju att den är 'self contained', så det måste handla om att byta ut de existerande samplingarna mot andra, så då ligger de kvar precis som originalen ligger kvar.

    Det här är 2010-talet, inte 1980-talet, så det troligaste är att allt i Circuiten är utbytbart för att det ligger i ett flashminne av något slag.

    Den här burken blir bara bättre och bättre... Hade en gång en ES-1 mest för att köra retrotrummaskinsljud på, men störde mig framförallt på att patterns inte kunde vara längre än 4 takter, så den åkte ut för några år sedan. Circuit klarar ju färre ljud samtidigt, men patterns kan vara 8 takter vilket passar mig.

  7. #67
    klonqs avatar
    Veteran
    det funkar skitbra, men det är trumm-ljuden man byter ut. Fått min att låta helt sjukt kul med lite samples of my choice. Det lucktar Studio 1 över den.

  8. #68
    klonqs avatar
    Veteran
    märkte precis nu att tomma slots i trumbanken ger ifrån sig ett fräscht klickety-klack. nånting imellan hi-hat och handclap.

  9. #69
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Jäkligt pepp på denna! Har en på gång nu som jag förhoppningsvis kan lägga vantarna på senare i veckan

  10. #70
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Verkar vara nåt nytt på G den 1/11: https://www.gearnews.com/novation-ce...-tease-update/

  11. #71
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Nytt operativsystem, v. 1.4. https://components.novationmusic.com/firmware

    New in V1.4
    Drum Pattern Length
    You can now customise your drum pattern lengths from 1-16. This opens up new possibilities in time signatures and evolving rhythms
    Drum parts 1&2 and 3&4 share the common pattern length respectively, letting you apply two independent time signatures. These run entirely independently of your synth pattern lengths
    Instant Pattern switching
    Change patterns on the fly. Hold down SHIFT while selecting a pattern or pattern chain and instantly jump to it on the next step. Pair this with automations to glitch out and remix your tracks in real time!
    Session colouring on Circuit
    Give your sessions a visual identity without needing to connect to your computer. Change the colour of your session by pressing SAVE in Sessions View and turn Macro Knob 1 to select your Session’s colour
    MIDI Clock settings
    Link up your circuit with the rest of your hardware in seconds. Hold down SHIFT on boot up and you’ll see two new toggle selections on the right in blue. On the left of these pads you can toggle Clock RX (OFF = Internal, ON = Auto), the right pad toggles the clock TX!

  12. #72
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Denna börjar bli riktigt lattjo

  13. #73
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna börjar bli riktigt lattjo
    Jepp, kalaskul! Bytte ut min korg e2 mot denna och har inte ångrat mig!

  14. #74
    klonqs avatar
    Veteran
    sjukt bra att man kan uppdatera circuiten via deras hemsida, blir OS oberoende och det är bra för mig som inte har windows eller macosx på nå burk. Nu saknar jag bara möjligheten att panorera ljud.

  15. #75
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sjukt bra att man kan uppdatera circuiten via deras hemsida, blir OS oberoende och det är bra för mig som inte har windows eller macosx på nå burk. Nu saknar jag bara möjligheten att panorera ljud.
    Jepp, hade också hoppats på panorering

  16. #76
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    aaah hi hi fan va kul

  17. #77
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Är toknöjd med min, verkligen minimal startsträcka för att göra musik.
    Ser den mer som ett skissblock för "riff" än något att göra hela låtar på. Men det är nog bara jag som är linjär och ovan att ratta sequencer live.

  18. #78
    klonqs avatar
    Veteran
    Nån som vet om man kan plocka in midi in via usb?

  19. #79
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    den tar emot midi (o sänder)från usb åtminstonde, enligt manualen

  20. #80
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    en liten trudelutt med circuiten. 4/4 rakt igenom. nästa får jag se till så att den blir skevare

    https://youtu.be/LJ0CYiEmPyI

  21. #81
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    nice

  22. #82
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Ny version av isotonikeditorn nyss släppt. Har inte hunnit ladda hem den än. Bättre zoom och nån slags kontroll för effekterna verkar vara nytt. Får se om jag hinner fippla nåt ikväll.

  23. #83
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Och idag släpptes pro-versionen av editorn. Kostar 10£.
    https://isotonikstudios.com/novation...it-editor-pro/

  24. #84
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Någon som försökt komma åt nrpn-parametrarna? Tex delay time. Testat lite med live och midipipe, men det går la så där...

    Glöm det. Kommer ju åt dem via editorn. Förhoppningsvis gör dom en uppdatering med fler destinationer för macro-knobsen... och individuella Fx-spår... och en dimmer till padsen!!!!!
    Senast redigerat av JOMACO den 2017-01-19 klockan 09:21.

  25. #85
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    Fan att den inte spelar samplingar i stereo!

    Vad är oddsen på att ngt sådant blir möjligt i framtida uppdatering tro , jag offrar gladeligen halva samplingstiden för stereo uppspelning av samplingar.

    O'well , one can dream !


  26. #86
    deadbeats avatar
    Veteran
    Ni som använder editorn till den här, funkar det bra? Finns det varianter för iPad eller är det dator som gäller?

  27. #87
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Finns en version 1.5 nu av firmware. mer info här: https://us.novationmusic.com/circuit...nents-firmware.
    Fractional Gate
    Improved gate functionality
    Synth Patch Preview
    MIDI CC Send and Receive

    synt patch preview saknade jag när jag hade min circuit

  28. #88
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    midisynth circuit kom nu, editor till ipad, har ej testat den

  29. #89
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Helvete vad sugen jag blir på den här!

  30. #90
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Har börjat gasa på denna med, verkar riktigt kompetent ju!

  31. #91
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag hade en men sålde den igen. Egentligen mest för att jag inte hade tid att använda den och bättre behövde pengarna.
    Men, hade Novation gjort en circuit drums med åtta kanaler så hade jag köpt den direkt! Som trummaskin är circuiten helt grym. Inspirerande att programmera och tweaka samplingar på. Filter och effekter låter mycket bra och samplemotorn låter också väldigt bra. Samplepitch upp och ner låter också trevligt.

    Men jag har tyvärr inte mycket till övers för syntmotorn i circuit. Hade det varit enklare att skapa egna patcher så kanske den hade varit mer intressant, men jag fastnade i att försöka få fabriksljuden att låta bra och gjorde inte mycket musik då. Testade editorn också, men det interfacet tycker jag var en riktig inspirationsdödare.

    Den var helt enkelt inget för mig!

  32. #92
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Gillar den för att den är så oförutsägbar o lekfull.

  33. #93
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nu har jag skaffat! Hit me up med alla tips

  34. #94
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Satans bra kan den låta iaf! Måste bara göra rejäl presetbank så är det väl bara att rocka på sen. Smidigt att länka patterns!
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en men sålde den igen. Egentligen mest för att jag inte hade tid att använda den och bättre behövde pengarna.
    Men, hade Novation gjort en circuit drums med åtta kanaler så hade jag köpt den direkt! Som trummaskin är circuiten helt grym. Inspirerande att programmera och tweaka samplingar på. Filter och effekter låter mycket bra och samplemotorn låter också väldigt bra. Samplepitch upp och ner låter också trevligt.

    Men jag har tyvärr inte mycket till övers för syntmotorn i circuit. Hade det varit enklare att skapa egna patcher så kanske den hade varit mer intressant, men jag fastnade i att försöka få fabriksljuden att låta bra och gjorde inte mycket musik då. Testade editorn också, men det interfacet tycker jag var en riktig inspirationsdödare.

    Den var helt enkelt inget för mig!
    Håller med om detta. Editorn fungerar men är inte jättepraktisk. Skulle vilja köra ipad-editior istället och mer intuitivt med sidor och grejer kanske. Nu känns det smått kaotiskt även om det går att göra schyssta ljud.

  35. #95
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ny uppdatering.

    Novation announces Circuit 1.7 update

    Even greater control of your groove creation – for free! The evolution of Novation Circuit continues, with v1.7 bringing some hotly-requested powerful functions, including Pattern Chain Sequences, Tied/Drone Notes and Synth Micro-nudge.

    Key features

    Make songs

    We've expanded what’s possible with the Patterns view, allowing complex sequences of patterns and pattern chains to be made. There's a new Pattern Chain Sequence function, from which up to 32 patterns and 16 chains of patterns can be selected in any order. Patterns and chains can be repeated, and sequences can be build up and easily navigated between. The append setting can be toggled to add patterns and chains to an existing pattern sequence, even when playing.

    Create Tied/Drone Notes

    Each step now has a tie-forward setting, so it's now possible to tie notes together in order to create drone notes and long ambient pads.

    Take music off the grid

    It's now possible to take music off the grid by delaying notes on a step from one to five ticks (each step is divided up into six ticks). It's also possible to use Synth Micro-nudge to create new, more complex rhythms like triplets across the beat.

  36. #96
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Asså nu börjar jag nästan bli lite sugen på att skaffa en igen. De har åtgärdat flera av grejerna som jag irriterade mig på. Kul att novation ser till att det händer grejer

  37. #97
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Drömmig uppdatering! Ska uppdatera nästa vecka (om det släppts redan?) och tar med till Norberg

  38. #98
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drömmig uppdatering! Ska uppdatera nästa vecka (om det släppts redan?) och tar med till Norberg
    Verkar så i alla fall https://global.novationmusic.com/news/circuit-v1_7

  39. #99
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Wohoo! Ännu en uppdatering av circuit!

    Novation today introduced its 8th free firmware upgrade for the Circuit groovebox synthesizer, adding four user-requested features:

    Non-quantized recording – With firmware v1.8, you can capture synth and drum tracks directly to microsteps, instead of quantizing your performance to the 16-step grid.

    Synth microstep editing – As well as recording your synth lines to microsteps, you can now also edit them at the microstep level. With six microsteps to every full step, you can program subtle timing tweaks, fast triplets and more.

    Per-note velocity tracking – Now, not only will notes recorded over other notes on the same step maintain their velocities independently, but you can manually edit those velocities after the fact.

    Assignable MIDI channels – Firmware v1.8 lets you set Synth 1, Synth 2 and Drums to any MIDI channel between 1 and 15, for increased flexibility when integrating Circuit into your broader studio setup.

    The Circuit v1.8 firmware update is available now as a free download in the Components content manger.

    https://www.youtube.com/watch?v=tcIi...ature=youtu.be

  40. #100
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Det är sällan jag ansluter min Circuit till PC:n så jag brukar ligga en bit efter, men idag insåg jag, bortsett från att jag missat några uppdateringar i OS:et, att den grundläggande editorn nu flyttat ut på webben istället för att vara Isotoniks mega-härke som egentligen var ett plugin eller motsvarande till Maxforlive (men som gick att köra fristående).

    https://components.novationmusic.com/circuit/editor

    Det kräver Web-MIDI-extensions så det funkar inte i alla browsers (Chrome funkar), men i gängäld så är den nu plattformsoberoende och funkar även i Linux. Wohoo! T o m mer stabilt än i Windows där kommunikationen hängde sig lite då och då. Har inte testat på surfplatta men det borde funka ännu bättre där. Ganska snabbjobbat med ett lätthanterligt upplägg. Att spara patcher är däremot lite bökigt, om man inte kan utantill vad man har i sin Circuit får man hoppa lite fram och tillbaka mellan Editorn och Librarian.

    Efter att nu med en vettig editor mer ingående testat syntmotorn är jag ännu mer såld på den än vad jag var innan. Frågan är om inte detta är den mest välljudande VA-motorn jag har testat, låt vara att den kanske inte är lika flexibel som många andra. Jag kunde inte höra några aliasingartefakter, och oscillatorerna har förvånansvärt mycket att erbjuda, med inbyggd synk på alla vågformer, en kompakt men bra uppsättning wavetables, och inbyggd detune på varje oscillator. Bara ett filter och bara två oscillatorer, men det har ju hållit mången Prophet-ägare glad i timmar.

    De för mig två viktigaste funktionerna sedan 1.6 annars möjligheten att istället för att bara chaina 8 patterns i följd, så kan man välja och vraka bland de 8 patterns per session man har att tillgå, upp till 32 steg. Blir kanske inte en hel låt av det även om det annonseras som Song Mode men är ändå långt mer flexibelt än vad det varit innan. Samt då möjligheten att användarassigna MIDI-kanaler till de olika parterna istället för att de är fixassignade till kanal 1, 2 och 10. Gör det mycket smidigare att integrera i MIDI-setupen.

Liknande ämnen

  1. Snacka om Circuit-bent!
    Av sickanovic i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 13:03
  2. Circuit Bending
    Av momangen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •