Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: oktaver

  1. #1
    ntg
    ntg är inte uppkopplad
    ntgs avatar
    Senior

    oktaver

    Om jag vill köra in rösten i en pedal, behålla den vanliga tonen,
    men samtidigt lägga till en två oktaver lägre ton på rösten, vilken pedal vill jag ha då?

  2. #2
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Boss OC-2

  3. #3

    Redaktör
    Oktavdelare (som jag tror OC-2 är?) låter inte alltid så naturligt på röster, så ett alternativ är att kika på de olika röstprocessorpedaler som finns (The Knife använder tydligen någon TC Helicon-burk, för att ta ett exempel på någon som använder nedpitchade röster).

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja, vanlig oktavpedal på röst har jag provat en gång för länge sedan och det lät inte speciellt bra.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Två oktaver under ens vanliga röst, det låter inte särskilt bra faktiskt. Men jag antar att du har testat dig fram och vill ha effekten?

  6. #6
    ntg
    ntg är inte uppkopplad
    ntgs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två oktaver under ens vanliga röst, det låter inte särskilt bra faktiskt. Men jag antar att du har testat dig fram och vill ha effekten?
    Jag har inget att testa med, men jag skall inte sjunga, utan precis som du skriver så är det en effekt jag vill åt och det när jag läser texter

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vanlig pitchshiftning med timestretch i DAW? Borde gå bra det. Testa!

    (går bra i audacity)

  8. #8

    Redaktör
    Ifall du vill lyxa till det: Dehumaniser Pro

    Annars är det som jgb säger – i princip alla nyare DAWs har stöd för pitchshift. Vill du ha det i realtid och kör Mac så har Apple en inbyggd pitchshifter som går att köra i alla program som stöder Audio Units.

  9. #9
    ntg
    ntg är inte uppkopplad
    ntgs avatar
    Senior
    Bra idé att testa med Audacity, men sen blir det pedal, använder inte datorn till ljud längre...

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jo, det är ju bra att testa så att du vet att du får användbart resultat innan du köper något.

  11. #11
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Den där blåa lilla röstlådan har ju en hel del schyssta grejer. Minns inte vilka som gjort den dock...

  12. #12
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Electroharmonix Voice Box? Det är den jag kommer att tänka på för det OP frågar efter. Den har oktaver och lite till. Har dock inte testat den själv även om jag varit sugen i flera år nu.

  13. #13
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kollade lite snabbt på några olika pedaler och jag hittar ingen som fixar 2 oktaver ner. De gånger jag testat att pitcha ner så mycket brukar det heller inte låta särskilt bra. Vid en oktav ner hörs inte så mycket digitala artefakter. Så jag gissar att du får nöja dig med 1 oktav. Det låter iofs djupare än man tror, så det är möjligt att det passar vad du vill göra ändå.

    En av TC:s pedaler ger separata rattmöjligheter för båda rösterna (och separata ut), så utan att ha testat själv (docl kört liveljud åt andra användare av pedalen där jag kan intyga att den låter bra) föreslår jag:
    http://www.tc-helicon.com/en/product...-harmony-g-xt/

  14. #14

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Fabian Fox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollade lite snabbt på några olika pedaler och jag hittar ingen som fixar 2 oktaver ner.
    Seriekoppla?

    (Men jag tror som du att en oktav ner i regel är mer än nog.)

  15. #15
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fabian Fox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollade lite snabbt på några olika pedaler och jag hittar ingen som fixar 2 oktaver ner. De gånger jag testat att pitcha ner så mycket brukar det heller inte låta särskilt bra. Vid en oktav ner hörs inte så mycket digitala artefakter. Så jag gissar att du får nöja dig med 1 oktav. Det låter iofs djupare än man tror, så det är möjligt att det passar vad du vill göra ändå.

    En av TC:s pedaler ger separata rattmöjligheter för båda rösterna (och separata ut), så utan att ha testat själv (docl kört liveljud åt andra användare av pedalen där jag kan intyga att den låter bra) föreslår jag:
    http://www.tc-helicon.com/en/product...-harmony-g-xt/
    boss oc-2 säger sig kunna fixa 2 oktaver ner. sen om det är bra vete katten - har faktiskt inte testat min oc-2 sen jag köpte den. woops.

  16. #16
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jo, fast OC-2 är ju inte specifikt anpassad för röst. Jag tror att du har mycket att vinna i sound och bekvämlighet med en röstpedal.

    Bara att få upp volymen med dynamisk mikrofon in i gitarrpedal är inte alltid så lätt...

  17. #17
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Roland VT-3 kan väl pitcha ner en oktav, du får dessutom robotröst på köpet om du vill.

Liknande ämnen

  1. Synth/Keyboard - oktaver
    Av Fohrenburg99 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 17:59
  2. Synt med 7 oktaver
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-01-08, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •