Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Småsystemsinspiration för Palette-bygge (Euro)

  1. #1
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior

    Småsystemsinspiration för Palette-bygge (Euro)

    Jag tänkte skämma bort mig själv med en liten 62hp Palette till sommaren. Till viss del kommer jag nog kannibalisera en del på mitt nuvarande system för det finns ett par saker jag älskar, men samtidigt har jag inte skaffat nya moduler på jättejättelänge så jag tänkte också låta mig shoppa loss lite. The world is my playground, allt är möjligt just nu!

    Jag är därför jättenyfiken på att se era småsystem! Spelar ingen roll vilken stil av musik de är byggda för, allt är spännande! Är det någon som vill dela?

    Lovar återrapportera hur mitt blev när jag är klar sen!

  2. #2
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0528.jpeg 
Visningar:	37 
Storlek:	649,7 KB 
Id:	117946
    Det här leker jag med just nu. Storlådan får vila till sommaren, efter flytt. Det är lagom intellektuellt stimulerande att skapa intressanta strukturer med 245:an.

  3. #3
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator

    https://youtu.be/4jCCzpWBsFs


    https://youtu.be/jt8ODLYN7XE

    Han har lite fler videor med små system, kan vara värt att kolla in.

  4. #4
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0528.jpeg 
Visningar:	37 
Storlek:	649,7 KB 
Id:	117946
    Det här leker jag med just nu. Storlådan får vila till sommaren, efter flytt. Det är lagom intellektuellt stimulerande att skapa intressanta strukturer med 245:an.
    Coolt!! Intressant! Jag tror mycket på det där med att ha en central pjäs som är den som gör en lycklig, och sen ha resten byggt för att den ska kunna göra sin grej, så att säga. Jag är otroligt svag för Intellijel Quadrax som jag använder som oscillator, lfo, envelope, rubbet. Och den kan man i princip patcha med sig själv bara. Egentligen vill jag ha den i mitt stora system, men eftersom det är den modul som gör mig mest lycklig så har jag starka tankar på att bygga runt den i paletten.

    Är 245:an stället du "börjar på" så att säga när du startar upp? Resten är mer eller mindre utbytbart?

  5. #5
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/4jCCzpWBsFs
    Han har lite fler videor med små system, kan vara värt att kolla in.
    Tack! Jag har lyssnat på hans podd och gillar hur han resonerar kring playability osv! Ska kolla!

  6. #6
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är 245:an stället du "börjar på" så att säga när du startar upp? Resten är mer eller mindre utbytbart?
    Exakt så är det. Sen behöver den ett par klockdelare och en sekventiell switch för att bli riktigt rolig.

  7. #7
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Älskar den här typen av utmaningar.
    Här är mitt snabba förslag:
    Övre raden.
    Intellijel Noise Tools - Bra blandning random, noise, s&h, slew och klocka
    Transient Modules u4R - Massor med random på enormt liten yta
    Intellijel Duatt - Får nog agera mixer. Addac:en har attenuverter på typ alla ingångar.
    Intellijel DUAL VCA - Alltid bra att ha
    Intellijel Stereo Line Out - Ljud ut

    CalSynth uO_C - Jag är så van vid den här att den är snabb och lättrattad samt kreativ för mig. Löser det mesta.
    Intellijel Qx + Intellijel Quadrax - Grymt bra envelope generator. Bästa envelopes jag hittat för trummor i nån modul.
    ADDAC System ADDAC603 - Den här funkar som tre oscillatorer, bandpassfilter, enkla låg- och högpassfilter, multibands-dist, EQ, mixer, LPG (vca+lpf), eller en blandning av de alla. Lätt en av mina favvomoduler nånsin.
    Joranalogue Audio Design Fold 6 - Wavefolder för en sinus från Addac i självoscilleringsläge
    Noise Engineering Desmodus Versio - Bra variation av jäkligt bra effekter eller extra nyttomoduler om man skulle sakna nån annanstans i racket.

    Ett sånt rack skulle nog kunna hålla mig lycklig ett bra tag. Man kan göra jäkligt feta trummor, den kan bete sig ganska Buchligt, droneigt, noiseigt, mjukt, dissonant eller harmoniskt med hjälp av O_c. Mono-synth, flera röster eller ackord. Världen är dess ostron.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	modulargrid_1823899.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	117960

  8. #8
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett sånt rack skulle nog kunna hålla mig lycklig ett bra tag. Man kan göra jäkligt feta trummor, den kan bete sig ganska Buchligt, droneigt, noiseigt, mjukt, dissonant eller harmoniskt med hjälp av O_c. Mono-synth, flera röster eller ackord. Världen är dess ostron.
    Mycket, mycket nice! Jag har sneglat en del på O_C. Finns smidiga varianter av den för 1U också. Och JA, den löser ju verkligen det mesta. Men jag har märkt att det taktila är viktigt för mig i eurorack. Jag har inget problem att sitta och menyklicka i Elektron-prylar eller i datorn, men just i euroracket så är det nånting i "överlämningen" mellan att stoppa kablar i hål och att klicka genom pyttesmå displayer (eller slå i manualer för avancerade knappkombinationer) som får mig att tappa det. För det är redan så komplext och fullt av möjligheter med all audio/CV/gates man kan skicka in och ut ur grejerna som det är, på nåt vis. Men samtidigt är det kanske hål i huvudet att inte gå för en sån allround-pjäs om man ska ha ett litet system. (Ska sägas att jag designar mitt för att lätt kunna resa med, men också att koppla upp och använda med övriga grejer när jag är hemma. Så det måste inte kunna allt på egen hand, utan målbilden är ett riktigt bra skissblock.)

  9. #9
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	modulargrid_1823899.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	117960
    Mycket vackert! Det enda jag har att invända är att jag skulle vända allt uppochner, och ha 1U-raden nederst. Perfekt med patchpunkterna samlade, ju.

  10. #10
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket, mycket nice! Jag har sneglat en del på O_C. Finns smidiga varianter av den för 1U också. Och JA, den löser ju verkligen det mesta. Men jag har märkt att det taktila är viktigt för mig i eurorack. Jag har inget problem att sitta och menyklicka i Elektron-prylar eller i datorn, men just i euroracket så är det nånting i "överlämningen" mellan att stoppa kablar i hål och att klicka genom pyttesmå displayer (eller slå i manualer för avancerade knappkombinationer) som får mig att tappa det. För det är redan så komplext och fullt av möjligheter med all audio/CV/gates man kan skicka in och ut ur grejerna som det är, på nåt vis. Men samtidigt är det kanske hål i huvudet att inte gå för en sån allround-pjäs om man ska ha ett litet system. (Ska sägas att jag designar mitt för att lätt kunna resa med, men också att koppla upp och använda med övriga grejer när jag är hemma. Så det måste inte kunna allt på egen hand, utan målbilden är ett riktigt bra skissblock.)
    Ett 62hp Intellijel 1U touchkeyboard skulle kanske vara nåt att utveckla?!

    ...men ja, jag tänkte på spelbarheten, men pga utrymmesbristen fick jag inte till nåt bra.

    Man skulle så klart kunna basera ett rack kring Intellijel Planar?
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2024-04-09 klockan 08:49.

  11. #11
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Alternativt Joranalogue Step-8

  12. #12
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Nåt sånt här kanske? Fokus på interaktion och ett minimum av menydykning. Snabbt ihopplock så jag vet inte om den saknar nåt viktigt...

    Planar och crossfader agerar interaktionspunkter.
    Contour är slew, env osv.
    Quantizern gör att det blir lättare att lira rent.
    Turing Machine hjälper till med lite random-sekvenser att modulera med spakarna om man inte vill spela direkt själv.
    Mangrove, C4RBN och LPG är huvudrösten. Mangrove låter så jääääkla bra och kan skapa rätt mycket olika ljud.
    Beads sköter effekter (delay, reverb, granular) men kan också agera wavetable oscillator om man vill. Tror det kan bli coolt att bygga upp nån sorts slinga med spakarna och oscillatorn och sen frysa Beads buffer, koppla en axel Planar till positionen och mysa loss.

    Ser inte hur det här skulle vara tråkigt heller.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	modulargrid_1823899_planar.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	89,2 KB 
Id:	117974

  13. #13
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alternativt Joranalogue Step-8
    Ja, den verkar kul också!
    Tänkte bara mer direkt taktilt den här gången.

  14. #14
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den verkar kul också!
    Tänkte bara mer direkt taktilt den här gången.
    Jo för mig är den rätt taktil också men finns ju en miljard sätt att tänka kring detta (euro)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nåt sånt här kanske? Fokus på interaktion och ett minimum av menydykning. Snabbt ihopplock så jag vet inte om den saknar nåt viktigt...

    Planar och crossfader agerar interaktionspunkter.
    Contour är slew, env osv.
    Quantizern gör att det blir lättare att lira rent.
    Turing Machine hjälper till med lite random-sekvenser att modulera med spakarna om man inte vill spela direkt själv.
    Mangrove, C4RBN och LPG är huvudrösten. Mangrove låter så jääääkla bra och kan skapa rätt mycket olika ljud.
    Beads sköter effekter (delay, reverb, granular) men kan också agera wavetable oscillator om man vill. Tror det kan bli coolt att bygga upp nån sorts slinga med spakarna och oscillatorn och sen frysa Beads buffer, koppla en axel Planar till positionen och mysa loss.

    Ser inte hur det här skulle vara tråkigt heller.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	modulargrid_1823899_planar.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	89,2 KB 
Id:	117974
    Jäkligt nice 👍

  15. #15
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Level 2 i fråga om kreativa utmaning blir att starta ett band baserat på minisystem. :-)

  16. #16
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Level 2 i fråga om kreativa utmaning blir att starta ett band baserat på minisystem. :-)
    Pax för att lira bongos!


    Edit: Om det redan är taget går väl droppar i grottor bra också.

  17. #17
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nåt sånt här kanske?
    Haha, shit det här är så _sjukt_ likt min wip. Contour, Carbon och Beads har jag och har dem alla i en möjlig layout (även om Beads hänger löst, jag är inte helt vän med den). Jag har hovrat på köp-knappen över After Later Audios lilla 1U-turing Alan men tycker priset kanske är svettigaste laget. Funderar på att hitta plats för Intellijel Scales till och med, för jag gillar det där med "tangentbordet". I like it!

  18. #18
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Lines o Lunchboxes....Internets bästa, lloyd cole är där o postar om sin euro mm

    https://llllllll.co/t/42-54-hp-lunch...piration/10620
    Senast redigerat av minka den 2024-04-09 klockan 13:31.

  19. #19
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, shit det här är så _sjukt_ likt min wip. Contour, Carbon och Beads har jag och har dem alla i en möjlig layout (även om Beads hänger löst, jag är inte helt vän med den). Jag har hovrat på köp-knappen över After Later Audios lilla 1U-turing Alan men tycker priset kanske är svettigaste laget. Funderar på att hitta plats för Intellijel Scales till och med, för jag gillar det där med "tangentbordet". I like it!

    Haha, vad kul. Jag har varken använt Contour eller Carbon men känner mig rätt trygg med att de skulle passa bra.
    Beads gillade jag däremot skarpt.
    Jag förstår lite halvt kritken mot O_c att den är lite meny-dykig, men när man väl valt program ligger allt platt och lättrattat och jag har inte hittat en bättre kvantiserare eller kvantiserare+turing-machine i hela Eurorack. Dessutom går den att få rätt liten.

  20. #20
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är därför jättenyfiken på att se era småsystem! Spelar ingen roll vilken stil av musik de är byggda för, allt är spännande! Är det någon som vill dela?
    Min någorlunda portabla som jag styr med Polyend Tracker!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	The Portable.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	165,4 KB 
Id:	117980

  21. #21
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Herr Sputnik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min någorlunda portabla som jag styr med Polyend Tracker!
    Imponerande! Härligt val att styra den med tracker också!

  22. #22
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Måste blocka den här tråden så att jag inte får för mig något.

  23. #23
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste blocka den här tråden så att jag inte får för mig något.
    Eller hur

  24. #24
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lines o Lunchboxes....Internets bästa, lloyd cole är där o postar om sin euro mm

    https://llllllll.co/t/42-54-hp-lunch...piration/10620
    Det här är en otrolig tråd. Och jag får en klump i magen över att jag valt 62hp när de är så sööööta som 42hp!?

  25. #25
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Jag har bara som lättast skummat den där 42hp-tråden men fan vad coolt att bygga en ny varje månad (man får skramla moduler från communityt?) och låta den gå ett varv där en person åt gången få skapa nåt litet stycke med dem och se hur stor variation det blir.

    Det kanske skulle gå att lösa med vcv-rack som nån inte lika kul men mer realistisk lösning.

  26. #26
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bara som lättast skummat den där 42hp-tråden men fan vad coolt att bygga en ny varje månad (man får skramla moduler från communityt?) och låta den gå ett varv där en person åt gången få skapa nåt litet stycke med dem och se hur stor variation det blir. Det kanske skulle gå att lösa med vcv-rack som nån inte lika kul men mer realistisk lösning.
    Ja fan. Att bygga en ny varje månad är kanske lite overkill, men visst borde det gå att få ihop nån liknande communitygrej här, kanske en eller två varianter per år? Misstänker att det ligger en del oanvända moduler därute. Nu är mitt huvud mitt i min egen palette-grej, men man kan ju börja klura! Ett delat sheet där folk får volontära moduler och så kommer man överens om en kombination som går att använda utifrån vad som finns i sjön, typ?

  27. #27
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4006.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	3,61 MB 
Id:	118080

    Då var iteration 1 av småsystemet redo att testas. Ett hopplock av några favomoduler och lite nyinköpt. Det blev lite mer konservativt än jag tänkt, men jag tror det kommer visa sig vad jag kan steka. Till saken hör att typ alla patchar jag gör med mitt vanliga system (i alla fall de jag sen använder i låtar) använder sig av magin i Drezno / Jena, så det här känns ovant och skoj ändå.

    Quadrax - Det här är the Quadrax show. osc, env, fejk-vca, lfo, random. Den gör allt och jag planerar att maxa den. Här med expandern också så jag kan använda EOR/EOF som klocka eller annat kul.
    Scales - Okänd mark! Har inte gjort så mycket bra med enklare kvantiserare förut så jag testar att ge denna en chans. Har även sequencer om man skulle vilja ha det. Och inbyggd tuner för Quadrax oscillator!
    Mimetic Digitalis - Så klart en kul pjäs i denna setup.
    Contour - Eftersom detta är envgeneratorernas rike så kan även prinsen få vara med. Också så sjukt användbar till mycket.
    Carbon - Inte använt förut! Med har filter, fold etc på liten yta. Bara läst rave reviews.
    Vinca - Min favvo-VCA ryckt från stora racket. Är det för få vca:er i detta system? Möjligt. Quadrax har som sagt en variant inbyggd, så får testa mig fram.
    Outs - Inte det smartaste användandet av 6hp, men jag vill inte köpa på mig för mycket 1U-grejer innan jag vet att jag kommer använda det här. Funderade på att bara ta en liten Addac-pedal integrator som fattigmans-out så länge, men ändå gott att ha en levelknob.
    Narrow Mix - Man behöver alltid kunna mixa signaler.

    På 1U-fronten ligger jag lågt ett tag. Jag vill ha Intellijel Noise Tools, eventuellt. Kanske fler VCAs. Vi får se! Detta är iteration 1, som sagt.

    "Men var är effekterna?" .. Jag tänker mig detta som ett skissblock. Jag brukar alltid jobba fram något intressant torrt först innan jag börjar koppla på effekter, så det är inget nytt för mig att köra utan. Är jag hemma så kan jag i nästa steg när jag har nåt intressant börja koppla på pedaler eller VST:ar, är jag på landet tänkte jag köra genom Digitaktens in för reverb och delay.
    Senast redigerat av stilnocturnal den 2024-04-15 klockan 19:08.

  28. #28
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Jag var också inne på en Palette 62HP för att bygga en mindre 303-maskin, men istället byggde jag en lite större (men ändå rätt portabel) groove box med lite moduler saxade från mitt erica techno system och WMD's trummisar (för ombytes skull):

    Techno Drum Seq + Stepper Acid gör den rätt rolig och spelbar eftersom de är rätt hands-on (till skillnad från Nerdseq som jag kör i mitt större system). Temps_Utile använder jag mest för euclidean patterns för vissa av trumrösterna

    Inspirationen var ursprungligen från mylarmelodies modulära 303-bygge i 62hp palette case:

    https://youtu.be/bKH0EdmCCPg

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	groovebox.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	2,85 MB 
Id:	118122
    Senast redigerat av 303infinity den 2024-04-18 klockan 18:10.

  29. #29
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var också inne på en Palette 62HP för att bygga en mindre 303-maskin, men istället byggde jag en lite större (men ändå rätt portabel) groove box
    100% fire!! Mycket nice!

Liknande ämnen

  1. En sida för dig som planerar PC-bygge (tips!)
    Av inget i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-05, 11:10
  2. Palette
    Av kirre777 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-08-16, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •