Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 177 av 177

Ämne: Seriöst, kan någon som vet svara på detta...

  1. #121
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egentligen vad är det man diskuterar?
    Inte "hur bra" det kan funka utan snarare "hur dåligt": när avsaknaden av vettigt ljudkort blir en flaskhals som i praktiken sänker CPUns prestanda. Vilket var varför jag i en annan tråd sade att ljudkortet är den svagaste länken. Vilket fick Odd Bob att gå i taket och skapa denna.

  2. #122
    @ndreas
    @ndreas är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    USB tar ju på processorn, FireWire, Thunderbolt tar inte lika mkt av processorn och bör således avlasta datorns prestanda för att driva ljudkort. Ett DSP ljudkort kan även det avlasta vissa processer.

    Men idag med dagens burkar så brukar detta vara ett ickeproblem

  3. #123
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte "hur bra" det kan funka utan snarare "hur dåligt": när avsaknaden av vettigt ljudkort blir en flaskhals som i praktiken sänker CPUns prestanda. Vilket var varför jag i en annan tråd sade att ljudkortet är den svagaste länken. Vilket fick Odd Bob att gå i taket och skapa denna.
    Ahh, då är jag med, blev lite förvirrad av inläggen.

  4. #124
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av @ndreas
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men idag med dagens burkar så brukar detta vara ett ickeproblem
    Javisst - om du vet vad du gör... vilket var lite av grejen med min argumentation...

  5. #125
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Du har helt rätt PF särskilt på en dator från 1995 med det blir mindre rätt fram till ungefär 2015... Efter det tenderar du att ha mer och mer fel för varje år som går i samma takt som datorerna blir allt snabbare och bättre...

  6. #126
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Av vad jag sett kvarstår problemet till 100%. En off the shelf-PC kan inte köra DAW-programvara "native" utan extra ljudkort & drivare alternativt paniklösningar såsom Asio4All.

  7. #127
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av vad jag sett kvarstår problemet till 100%. En off the shelf-PC kan inte köra DAW-programvara "native" utan extra ljudkort & drivare alternativt paniklösningar såsom Asio4All.
    Min ena dator är of the shelf 2011. Ubuntustudio har ardour 'native'. Funkar jätte bra med inbyggda whatever kortet och JACK. ~6ms latency. Ifs bara stereo in och stereo ut...(ifs ganska krongligt att installera ubuntustudio på en of the shelf apple)

  8. #128
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag pekar på världens största användarbas Windows och hur det finns mängder med folk som kör fast; att kunskapsnivån rent allmänt är väldigt låg när det kommer till musikproduktion + dator för de som inte vet var de ska söka kunskapen. Hur tror du då inte det är för den som väljer Linux och kör fast? Risken är övervägande att rekommendation nummer ett skulle vara att byta till Windows (på aktuell dator då).

  9. #129
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ubuntustudio på en of the shelf apple
    doesn't compute.

  10. #130
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jo då, det funkar jätte bra på apple. Från applestore eller mediamarkt. Det är bara meckigt och extradyrt.

  11. #131
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag pekar på världens största användarbas Windows och hur det finns mängder med folk som kör fast; att kunskapsnivån rent allmänt är väldigt låg när det kommer till musikproduktion + dator för de som inte vet var de ska söka kunskapen. Hur tror du då inte det är för den som väljer Linux och kör fast? Risken är övervägande att rekommendation nummer ett skulle vara att byta till Windows (på aktuell dator då).
    Beror på budgeten. Vilja möter inga hinder någon som köper en månadslöns produkt oinformerat kanske inte riktigt vet vad den vill göra här på jorden. Och då är väl musik lika uppenbart som design eller skådis... Vad vet jag.... Jo just det: jag vet vad jag vill.

  12. #132
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror på budgeten. Vilja möter inga hinder någon som köper en månadslöns produkt oinformerat kanske inte riktigt vet vad den vill göra här på jorden. Och då är väl musik lika uppenbart som design eller skådis... Vad vet jag.... Jo just det: jag vet vad jag vill.
    Ja — du vill inte följa ett resonemang så varför knorra till tråden med en vimsig svans?

  13. #133
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av vad jag sett kvarstår problemet till 100%. En off the shelf-PC kan inte köra DAW-programvara "native" utan extra ljudkort & drivare alternativt paniklösningar såsom Asio4All.
    +1

  14. #134
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av vad jag sett kvarstår problemet till 100%. En off the shelf-PC kan inte köra DAW-programvara "native" utan extra ljudkort & drivare alternativt paniklösningar såsom Asio4All.
    Och? Vad är det för mening med ditt tjat om detta? Det verkar som ett ganska desperat försök att till varje pris få "rätt" i en diskussion som du förlorade redan när du började tjafsa om Mac och säga att PC är "totalt jävla oanvändbar". Sandlåda, som sagt. Fanboy? Neeeej - inte aaaals...

    Den som har ett seriöst intresse för att skapa musik nöjer sig ändå inte med annat än ett ljudkort som är mer anpassat för musiker, än det inbyggda. Man vill ju ha mikrofoningång, DI-ingång och annat som gör livet lite roligare. Och seriöst; Om man startar med det inbyggda ljudkortet och kör med ASIO4ALL, så funkar det. ASIO4ALL är dessutom gratis, så det är inte besvärligare än att man installerar det. Skapa musik kan man förresten göra även utan ASIO4ALL på en standard-PC med valfritt DAW-program. Problemet med latency kommer först när man ska spela in något - men då är det ju bara att leta upp första bästa forum. ALLA är ju uppkopplade idag, så det ÄR inget problem att hitta relevant info, som det kanske var anno dazumal, när du fick din skeva uppfattning om PC.

  15. #135
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Har jag angripit dig? Varför angriper du mig? Skilj på sak och person. Det enda jag sa var att (det musikskaparanpassade ofta externa) ljudkortet är viktigt på en PC. För att utan det är den oanvändbar för musik och detta oavsett hur snabb och dyr den är. Just denna kunskap saknar väldigt många, därav problematiken jag ofta sett. Just därför vidhåller jag att ljudkortet är den svagaste länken i en musik-PC. Eftersom problemet inte finns på macsidan tog jag det som exempel.

  16. #136
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har jag angripit dig? Varför angriper du mig? Skilj på sak och person.
    Är jag en sak om jag känner mig angripen? Vill jag inte följa resonemanget för att jag inte håller med? :*

    Kunskap går att skaffa sig. Den brukar komma med intresset. En dator är inte godis. Den som köper det på slump får vänta sig problem oavsätt os.

    Jag förväntar mig en ursäkt för att du kallar min argumentation en vimsig knorrigsvans.
    Senast redigerat av reSet den 2015-09-22 klockan 07:19.

  17. #137
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är lite intressant då jag i en annan tråd frågade lite om ny laptop och hur mycket "förbättring(cpu)" jag kommer få när det kommer till produktion av musik och så började den här tråden, tror jag...

    Jag kör dock Windows 7 och ett externt ljudkort av typen Fast Track av M-Audio. Jag fick tipset att inte köpa ny laptop utan köra på den gamla då det inte ger så mycket "extra" kraft att köpa en ny dator i nuläget. Jag följde det tipset och utförde en del åtgärder för att på så sätt förbättra den jag kör med nu. Jag rensade en del i min SSD-disk, uppdaterade BIOS och drivrutiner till ljudkortet och läste lite om hur min DAW(Renoise) hanterar multi-core cpus(verkar som varje ljudspår hamnar på en "cpu", därav "slut" på cpu i Renoise men 40% i taskmanager, tror jag!) osv. Tankade hem CPU-Z och testade lite och gjorde dessutom en del googlingar på hur man optimerar Win7 för musikproduktion. Det mesta hade jag redan gjort men fick en del tips där också, tror det var på Studio forum om jag inte misstar mig.. Men hursomhelst, det är ett intressant tema och då jag bara är en lekman fick jag faktiskt en hel del nya kunskaper, både av denna tråden och mitt egna googlande. Så man får tacka för det!

  18. #138
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den som har ett seriöst intresse för att skapa musik
    ... kommer nog förbi de där tekniska hindren på ett eller annat sätt. Jag hade inte några oöverkomliga problem att göra musik på en windowsburk när ljuddrivrutinen väl var installerad, inte heller på os x eller linux. Och det utan externa ljudkort. Alla datorer och OS har sina problem.

    Det jag inte vill gå med på är att det krävs det ena eller andra utstyret för att jobba seriöst med musik. Men jag förstår att det beror på ens arbetssätt.

  19. #139
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Det jag känner nu när jag sitter med en mac som primär musikmaskin: fan vad gött det är att ens slippa ta in kunskap om hur eller varför en pc måste konfigureras... Istället kan jag bara starta upp Live och jobba vidare. Utan en massa externa burkar som möjliggör förhöjd kapabilitet.

  20. #140
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Fast är inte detta ämne rätt uttjatat vid det här laget?

    Rent krasst ser jag det på detta vis om jag själv skulle välja Mac eller PC(win eller linux).
    Om "eventuell" strulfrihet är värt mer än 10000kr för dig -> Köp Mac

    Att gnälla på ljudkort där du kan få ex. ett m-audio interface för €98 (kollade thomann) känns ju lite fånigt att hänga upp sig på.
    Vad jag menar är att argumenten känns rätt småaktiga och man utgår från en era för 5-10år sedan.
    Enda "tweaks" jag gjort är att ändra prioritet till "background services" och satt "power options" till max.
    Googlar man idag så tar det hela 2min att fixa från sökning tills det är klart.
    Ok, 10min om man inte vet vart allt är lokaliserat från början.

    Är man nöjd med sin Mac så är det bara toppen men om det ska vara värt att fortsätta någon diskussion (IMO of course).
    Kom med ett projekt i en DAW som går att testa på båda platformar, funkar det på ena men inte på det andra så är det i alla fall något.
    Annars är man tillbaka till är prislappen värt det för dig?
    Med allt vad det innebär i form av frustration,prislapp på inköp o.s.v.

  21. #141
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med tråden är att det är idel fokusförvirring från folk som vill berätta hur bra PC funkar. Det vet vi alla, att den är minst lika duglig som macen när den är konfigurerad och klar. Problemet är att folk som inte kan & vet detta ändå köper sig en flott PC och sedan sliter sitt hår över att det 'ju' inte funkar. Men nu lämnar jag detta ämne...
    Mm, en ganska onödig diskussion som verkade dra igång nånstans runt inlägg #35...

  22. #142
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Men vi har väl kommit fram till hur prestandan i en maskin definieras nu?

  23. #143
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...är maskinen ett DAW-system eller begränsat till general-purpose-burken?

  24. #144
    deadbeats avatar
    Veteran
    Smyger in en liten fråga: Vad är "generic low latency asio driver".
    Kommer den drivaren med Cubase, eller är det nåt som följer med nyare Windows?

  25. #145
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Ett DAW skulle jag säga. General purpose hävdar jag inte är intressant i denna tråd.

  26. #146
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med tråden är att det är idel fokusförvirring från folk som vill berätta hur bra PC funkar. Det vet vi alla, att den är minst lika duglig som macen när den är konfigurerad och klar. Problemet är att folk som inte kan & vet detta ändå köper sig en flott PC och sedan sliter sitt hår över att det 'ju' inte funkar. Men nu lämnar jag detta ämne...
    Känns som att diskussion blir absurd om man hävdar att man inte behöver kolla något på en Mac.
    Installera program, ändra inställningar, inga problem och allt flyter felfritt......ever?
    Om det är premissen för att man ska välja Mac, ok...lägger ner där.

  27. #147
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ska det bli daw krig nu också............... det var intressant i en och en halv sida, sen somnade admods.

    edit: nej juste, dom är lika flame-ivriga som oss användare

  28. #148
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ska det bli daw krig nu också............... det var intressant i en och en halv sida, sen somnade admods.
    Alltså, jag tänker såhär:

    Maskin 1: DAW1, quad core, minne x, ljudkort A

    Maskin 2: Samma som 1, dock annat ljudkort.

    Kör samma alster och mät/uppskatta tex cpu-last, minnesutnuttjande, mm

    Det är så jag vill se en jämförelse. Sedan vill jag se den uppskalad för fler än 10 maskiner med samma spec för att uppskatta konfidensen i mätningen. Egentligen vill jag se en komplett MANOVA.

  29. #149
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, jag tänker såhär:

    Maskin 1: DAW1, quad core, minne x, ljudkort A

    Maskin 2: Samma som 1, dock annat ljudkort.

    Kör samma alster och mät/uppskatta tex cpu-last, minnesutnuttjande, mm

    Det är så jag vill se en jämförelse. Sedan vill jag se den uppskalad för fler än 10 maskiner med samma spec för att uppskatta konfidensen i mätningen. Egentligen vill jag se en komplett MANOVA.
    Det hade verkligen varit relevant, särskillt så här långt.... Jag tror dock att vi behöver en tredje part som vittne. Det är så sentimentalt laddat att jag inte litar på någon om det här längre. Det är som att alla tar kritiken för sitt os val personligt, typ: "nej, jag haj inte alls blivit blåst! dumma dej!! du vill inte förstå att min datoj äj bättje än din föjst va allt jätte svåjt, sen näj jag bytte datoj, då blev jag jätte duktig! Häj ät lite bars!"

  30. #150
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    De flesta tycker nog jag är väl teoretisk nu, men faktum är att jag tror att det behövs mer studier med statistisk ansats för att reda ut vilka faktorer som Verkligen Påverkar. Jag vill se en oberoende objektiv multivariat analys genomförs. Men visst, vi kan fortsätta vara subjektiva och låtsas att våra erfarenheter är sanningen. Frågan är hur långt från den sanna bilden vi är?

  31. #151
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Men är alla dom där mätningarna något annat än en siffra på pappret? Det är en annan sak om man hör skillnad.

    Som Att märka fördröjningar när man trycker på en tangent. Eller spela in nya audiospår och märka av fördröjningar.

    Men var det inte så tråden var tänkt? utan det handlar om siffror på ett papper...

  32. #152
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ja det hade juv arit optimalt!! jag tycker du (oddbob) trycker på lite vett

    Men den sanna bilden är som meningen med livet!!!!!! Det fins inte EN för ALLA, ALLA för EN mening med livet!!!! Det är en själv som avgör! Låt andra göra sina misstag för bövelen! Tryck inte upp massa obeprövat skit andras nylle. Ge ditt tips, ta de tipsen du vill ha, ifråga sätt om det käns oklart och move on.... (du som i opersonlig "du")

    Jag tror inte en sekund på altruistiska argument som lagts fram för att rättfärdiga konflikten som "måste skydda stackars noobs från mina misstag". Det handlar bara om att få vara översittar pappa.


    edit: tråkigt som fan... från att ha varit genuint intresserad så skäms jag över att jag överhuvudtaget deltagit....
    Senast redigerat av reSet den 2015-09-22 klockan 21:33.

  33. #153
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är alla dom där mätningarna något annat än en siffra på pappret? Det är en annan sak om man hör skillnad.

    Som Att märka fördröjningar när man trycker på en tangent. Eller spela in nya audiospår och märka av fördröjningar.

    Men var det inte så tråden var tänkt? utan det handlar om siffror på ett papper...
    Ja, Statistiska siffror på ett papper med konfidens!

    Tex är det lätt att mäta det mesta vi hör och upplever som bra respons och prestanda. Inget problem alls.

    Däremot är det svårare för många att acceptera att dessa siffror betyder mer än subjektiva erfarenheter. Men självklart är inte de subjektiva irrelevant.

  34. #154
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Mitt syfte är inte att upplysa någon om vad som är mer eller mindre fel.

    Det jag vill åstadkomma är en transparent oberoende studie som slår hål på myter.

  35. #155
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt syfte är inte att upplysa någon om vad som är mer eller mindre fel.

    Det jag vill åstadkomma är en transparent oberoende studie som slår hål på myter.
    hit me when its ready! det skulle jag jätte gärna läsa!
    (men jag kan bidra med G-U/L---x burkar för testet om det behövs.)

  36. #156
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Det vi vill börja med är att lista påverkande variabler och nivåer.

    Grovt:
    Datormodell
    - hd-typ
    - minnestyp
    - antal kärnor
    - cpu-modell och tillverkare
    - grafikkort
    - pci-bus
    OS
    - osx
    - w7
    - w10
    - övrigt
    Asiodrivare
    - ?
    DAW
    - live
    - logic
    - cubase
    Daw config
    - buffertsize
    - samplerate
    - bitdepth

    Ljudkort
    - ...

    Osv.

    Frågan är om vi skulle kunna skapa en generisk setup som flera provar och besvarar ett antal nyckeltal.

  37. #157
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag tror du måste bestämma själv. Spontant undrar jag varför MIN daw inte är med och det tror jag njuttifjorton personer kommer undra så fort någon ställer frågan. sen kommer 'ska inte min vejsion av os vaja med?' Sen kommer 'mehmeh mit ljukojt då?' Följd av 'buhu jag har en amd pjocessoj hataj ni mej'

    Liksom... Kör ba kör och sätt reglerna själv. Annars kommer du alldrig bli klar.

  38. #158
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Alltså, jag kan ju inte täcka in listan själv utan vill ha er hjälp.

  39. #159
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, jag kan ju inte täcka in listan själv utan vill ha er hjälp.
    Jo men precis: bestäm vilka prylar som behövs och efterlys det. Inte efterlysa efter vilka parametrar liksom...

  40. #160
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Sant. Ska fundera lite så återkommer jag.

  41. #161
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kan vara intressant, frågan är vad det ska mäta för något?

  42. #162
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Tex hur latency påverkas i olika system, hur mkt mer cpu som frigörs med ett ljudkort, osv

    Alla de parametrar vi generellt vill "optimera".

  43. #163
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Säg att du har X parametrar. Först ändrar du på en parameter i taget och studerar resultatet. Detta för varje värde som denna parameter har. Går igenom alla parametrar på det viset. Men vänta nu, allt sitter ihop i ett system där allt påverkar allt! Dags att testa kombinationerna av alla parametrar. Kan göra det enkelt med bara två parametrar. 1 och 2. Alla sätt som de kan kombineras på måste testas om du skall göra ett uttömmande test.

    Hur många parametrar har du, hur många värden kan varje parameter ha? Hur många kombinationer behöver du testa?

    Känns som ett projekt som är enkelt i teorin, men i praktiken kör man in i väggen ganska fort.

  44. #164
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jgb: ANOVA tänkte jag tillämpa varför krångla till det med egna hitte på?

    Jagvet EXAKT hur jag ska gå tillväga. Jobbar med statistisk analys i samband med att jag arbetar med metodutveckling och provning av bla hållf i mekatroniska system som du vet.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2015-09-23 klockan 11:50.

  45. #165
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Man får nog försöka göra det rätt enkelt för sig.

    Typ lista vilken hårdvara man har, OS + version, vilken DAW man testat och vilka ev. tweaks man gjort specifikt för audio/DAW.
    Två/tre project för Reaper/Bitwig, ett lätt, ett medel och ett tungt projekt.
    Alltid köra typ 16bit 48Khz (alla kort fixar detta, 44.1Khz inte helt säkert på alla inbyggda och billiga/gamla kort typ soundblaster).

    Resultat:
    Latency rapporterat i DAW.
    Knasster vid uppspelning
    CPU utilization

  46. #166

    Veteran
    Nedan är ungefär vad jag har gjort med mina Windows burkar genom åren för att få optimal prestanda.
    Lite beroende på burk så efter jag optimeringar gått från att kunna köra ca 40-60% av CPU prestandan vid 44.1kHz och med 128-256 samples buffer till ca 80% innan jag måste höja latencyn högre än 256 samples. OBS % med Hypethreading off, det gav mig bästa prestanda på just mina burkar och mina DAWs. (Reason, Tracktion, Live...)

    I en PC med Windows 7 fick jag dessutom problem med IRQ adresser som krockade och det tog en vecka att reda ut, flera timmar per kväll innan jag fick ordning på problemen. Den burken klarade nästan ingen last alls utan att det började spraka vid både in och uppspelning. Ljudkortet krockade av någon anledning med grafikkortet, nightmare...

    Med min Windows laptop kan jag inte köra trådlöst nätverk samtidigt som min jag kör min DAW, knaster och trassel uppstår tidigt när Wifi är på så det är bara att stänga wifi om musik skall produceras.

    Saxat från Focusrite:


    http://us.focusrite.com/optimising-a...-latency-audio

    Optimising a PC for low latency audio
    The settings detailed below are to ensure that ASIO performance is optimum when playing back or recording the highest channel counts whilst using a low sample buffer. This ensures that users can run sessions with very low round-trip-latency.

    Please note that not all of the settings below are required to make RedNet PCIe function, and depending on the typical channel count of your session, sample rate and buffer size being used, some of these settings can be relaxed.

    Bios Settings

    There are a large number of user-configurable settings on PCs which can have a large impact on its ability to provide reliable low latency audio performance. Not all of the settings mentioned below will be available on every computer, however it is advised that you implement all the settings which are applicable to your PC. It is also worth noting that some features will be slightly differently labelled depending on the exact BIOS in use.

    Hard Disk Drive Controller

    Intel i Series chipsets have a built in SATA controller. This has the ability to act as a RAID controller in multiple hard drive configurations. Unlike traditional RAID systems (which use an add-on card) ICH10 and above implement the majority of RAID functionality in the host driver. This means that when configured as RAID, a large amount of processing time is consumed in the form of DPCs.

    Focusrite recommends using AHCI configurations.

    Please note that switching from RAID to AHCI will cause the drive to be formatted meaning all data is lost. Please ensure that your drive is backed up before switching to AHCI.

    CPU Configuration

    1. Hyperthreading: On

    Please note that in some circumstances switching Hyperthreading to "Off" can bring about improvements in audio performance. Some experimentation here may be necessary.

    2. Turbo Boost: On

    3. Speedstep: Off

    4. C States Control: Off

    5. Hardware Prefetcher: On

    6. Adjacent Cache Line Prefetch: On

    7. Low power modes: Disabled

    8. Remote Wake Up: Disabled

    9. OS reassignment of IRQs for plug-and-play devices: Off

    Windows Configuration

    The following will ensure that Windows is set up to provide optimum audio performance rather than optimum visual appearance.

    1. Ensure that all system drivers are up-to-date from the chipset/motherboard/expansion card manufacturer, rather than relying on Windows Update. Third party management software should not be installed, or stopped from running at start up, except where mandatory.

    2. System --> Advanced Properties --> Advanced --> Performance (Visual): Adjust for best performance

    3. System --> Advanced Properties --> Advanced --> Performance (Advanced): Best performance of Background Services

    4. Depending on video card, switching off "Aero" may bring about improvements

    5. Power Management --> Plan Settings --> Advanced. Switch off all power saving features. Switch off "PCIe Bus Link State Management".

    6. Turn off "Automatic Update Checking"

    7. Turn off all notifications in the "Service Center"

    8. Ensure the latest Service Pack for Windows is installed

    9. Ensure Windows Defender is not set to run automatically

    10. Disable the Indexing Service (Windows Search)
    Senast redigerat av drloop den 2015-09-23 klockan 12:19.

  47. #167
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jgb: ANOVA tänkte jag tillämpa varför krångla till det med egna hitte på?

    Jagvet EXAKT hur jag ska gå tillväga. Jobbar med statistisk analys i samband med att jag arbetar med metodutveckling och provning av bla hållf i mekatroniska system som du vet.
    Låter bra att du vet det, men jag visste inte hur du hade tänkt dig det hela. Sedan behöver det vara lätt att köra testerna på X antal olika datorer. Även här tycker jag att det känns väldigt lurigt att få till det bra i praktiken.

  48. #168
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Beror väl på vad man är ute efter.
    Om resultaten ska vara hur mycket kräm kan du trycka ut ur burken, så lär det bli en rätt komplicerad lista.

    Men om man utgår från out-off-the-box, två tre standard tweaks per platform och sen kör.
    Att helt enkelt göra det så standard som möjligt.
    Särskilt med tanke på att vissa hävdar att det behöver konfas så mycket på Windows.

    Enda jag själv gjort i listan ovan är att sätta power settings till max.
    Samt det som inte står med, sätta prioriteten till background services.
    Precis som Mac-förespråkarna i tråden så anser jag inte att man ska behöva göra så mycket när OS+drivare är installerade, för att det ska lira.
    Personligen skulle jag tycka att det vore den intressanta aspekten med tanke på tidigare diskussion.

    Ska det var något "vetenskapligt" så får man sätta upp en testrigg med en massa datorer
    Antar att det är lite overkill i sammanhanget.

  49. #169
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Alltså, jag tänkte primärt visa på hur stor osäkerheten är att uppskatta skillnader och visa på huvudsakliga faktorer ur ett analytiskt perspektiv. Provserien blr ju hållas liten men tillräcklig för att kunns visa på något vettigt.

  50. #170

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jgb: ANOVA tänkte jag tillämpa varför krångla till det med egna hitte på?
    Om du ska mäta alla sakerna du räknar upp behöver du väl någon multivariat variant för att kunna mäta påverkan per faktor? (och tillräckligt många mätpunkter för att få tillräcklig säkerhet.)

  51. #171
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Japp, MANOVA som jag tidigare nämnt.

  52. #172
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det intressant att hitta är!

    Vad är flaskhalsen

    Oftast är det ett antivirusprogram...Eller andra program som ligger i gång i bakgrunden. Program har ofta någon autouppdatemojäng liggandes ständigt påslagen. Ju slöare dator ju viktigare är det...

  53. #173
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det hade varit ASIO då, men då har ljudprogrammet full tjing på ljudet. Uselt! På en mac funkar ju allt direkt ur lådan.

    Jag använder enbart PC med ASIO idag och det är en riktig travesti. Behringers drivrutiner suger.
    men varför i hela sjutton köper du ett märke söm är mer än ökänt och rätt av hatat...och ett ljudkort dessutom med den där drivrutinen. och sitter och skriver om det här?(i det samanhanget) Det är ju det sämsta delarna du hittat.-..ärt det konstigt att det gick fel? är det någon som tycker att det är konstigt att det blev krångel...

    Det går ju inte att jämföra med en dator som i evigheter har haft särskilda komponenter och man har haft evigt med tid att få till det rätt. På en dator som kostar 25 papp...

    Vad är det vi pratar om egentligen och vad är det vi jämför...

    Med ett vettigt ljudkort och en PC av vettig ny modell i dag så fungerar det inte alls så som ni säger.

    Ännu en gång det där hör till historien... ja snackar vi pc från år 2000 så kanske var det nog så som ni säger.

  54. #174
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    när ljudkortsproblematiken väl är löst för en pc-användare så fortsätter den... det är ganska taskigt läge jämfört med macsidan. du kan t ex inte ha ett musikprogram igång och sedan samtidigt köra en mp3:a eftersom ljudkortet såsom wiktorion beskriver redan är låst till musikprogrammet. på macen kan du köra en dvd-film och en mp3:a och en loop från musikprogrammet samtidigt i vilken ordning du vill / hur samtidigt du vill, datorn kommer inte hicka det minsta. pc'n kommer få krupp.
    Detta är beviset på att någon inte har koll alls överhuvudtaget.

    Så ser i alla fall jag på den sagda.

  55. #175
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    På en Asus eee laptop 1215b Som är till för att vara energisnål, det vill säga den är inte byggd för toppprestanda det är inte tanken
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bevis.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	61440

    Köper man en laptop i dag år 2015 som inte är byggd för att vara klenare (enegisnål) så kan göra betydligt mer än det... observera att jag säger laptop- En helt annan sak med stationär...Där är det inget att fundera på.

    Testet ovan är utan särskilt ljudkort. Och jag fick ta bort ett par diverse kanaler i Reason för att få det att rulla(med demon jag körde). MP3 gick utan störningar och Reason med... Filmen hackar lite men det går att titta på den.

    Man kan nog köra en bättre laptop från den tiden utan problem... I dag är det inget problem alls...

  56. #176
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Du vinner extra förtroende med den där mössan...


  57. #177
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage


    Ja du gör ju bort dig i varje mening om du inte skämtar så klart

Liknande ämnen

  1. Någon som känner igen detta problem ?
    Av pumahane999 i forum På scen
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 06:00
  2. Någon som vet vad detta är?
    Av Wåfflan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 21:23
  3. Någon som vet vad detta är?
    Av jupiterdream i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 16:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •