Sidan 3 av 29 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 1735

Ämne: Roland Boutique JP-08, JU-06 & JX-03

  1. #121
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    snygga som fan! bra med billig (gissar) poly med många rattar i det formatet

  2. #122
    tbox
    tbox är inte uppkopplad
    tboxs avatar
    Senior
    Från denna reddit-post:

    Roland JP-08 Synthesizer Module
    The legendary Jupiter-8 synth is back - as a limited-edition module no bigger than a book. Part of the Roland Boutique series, the JP-08 is all about hands-on control and that iconic Jupiter sound. With an array of 36 knobs and sliders from the original Jupiter-8 front panel, the 4-voice JP-08 is highly programmable and encourages sonic experimentation, especially with the built-in speaker and battery operation. Using Roland's acclaimed Analog Circuit Behavior (ACB) technology the JP-08 faithfully reproduces the original Jupiter-8 sounds and adds a few new twists in the form of extra LFOs and expanded VCO range. You can even slide the JP-08 into the K-25m keyboard unit (not included) for a self-contained, go-anywhere synth experience.

    Huge Synth. Small Package.
    The Jupiter-8 was a big synth in every way; physically imposing with loads of knobs and sliders, and most importantly, a huge sound. The JP-08 retains the big sound of the Jupiter-8 but shrinks everything else - including the price - into a module measuring under 12" across.

    Hands-on control
    With such an expressive sound engine, you'll want to shape the sounds to match your mood. With 36 of the original parameters accessible from the front panel, the JP-08 is all about hands-on control, and even users of the Jupiter-8 will quickly feel at home as the user interface and programming 'feel' is highly reminiscent of the original.

    New Sound-Shaping Options
    Even though the JP-08 is an authentic recreation of the Jupiter-8, Roland also included a few extras. The JP-08 adds several new waveforms to the original architecture, including TRI and NOISE for the LFO and SIN for VCO-1, and both VCOs have an expanded range for even more sound shaping potential.

    Develop Your Ideas with a 16-Step Sequencer
    The onboard 16-step sequencer is a sonic scratchpad that lets you try out new ideas without bringing lots of gear - it can even be used without a keyboard. And if there's no keyboard connected, the ribbon controller lets you preview the sound, making it an ideal way to program patches quickly and easily.

    Optional K-25m Keyboard Unit
    The JP-08 works especially well with the K-25m, an optional 25-key velocity sensitive keyboard that takes your music making to the next level. Once docked in the keyboard, the module's front panel adjusts to three positions for convenient access to the knobs and sliders.

    Chain Mode
    One of the killer features of the original Jupiter-8 was its ability to create huge pads, splits and layers using its 8 voices of polyphony. The JP-08 features a chain mode that allows you to connect two JP-08 modules using the MIDI ports and create one, 8-voice synthesizer, just like the original. Adding additional modules adds another 4 voices of polyphony with each module. This is especially great when controlling the JP-08 from a larger external keyboard. You can even edit the sound from the master module and control both units. Great for real-time filter sweeps and LFO effects.

    Battery or USB Bus Power
    Some of the best music is made away from the studio, so the Roland Boutique series runs on 4 x AA batteries, ready for when inspiration strikes. Alternatively, you can power the JP-08 via USB bus power.

    USB Audio Interface for Direct Recording Into Your DAW
    The built-in USB port also functions as a high-quality 24bit, 44.1 kHz audio interface, for a fast, simple and reliable way of recording directly to your DAW application. You can keep your favorite patches and sequencer patterns safe too, via the USB data backup function.

    Features:
    • Ultra-compact recreation of the iconic Jupiter-8 synthesizer
    • Retains the feel, sound, character and user interface of the original
    • 36 of the original synth parameters controllable from the front panel
    • Adds several additions not found on the original Jupiter-8, including extra waveforms, expanded VCO range
    • Chain mode allows two JP-08 to function as one 8-voice module
    • Highly portable for mobile music making
    • High-quality construction with metal front panel
    • Dual ribbon controllers for pitch bend, modulation, and sound preview
    • Battery-operated (4xAA) or USB powered
    • 24 bit/ 44.1 kHz stereo IN/OUT USB audio interface
    • Built-in 0.5W mini-speaker for instant enjoyment
    • Compatible with optional K-25m keyboard unit
    Senast redigerat av tbox den 2015-09-20 klockan 05:08.

  3. #123

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modellen heter 1970, enligt vad jag kunde se på sidan länkad. Den tillverkades fortfarande 1978 och såldes då för priset angivet.

    Jag är inte bilexpert, men ville anknyta till PFs exempel.
    Min far köpte en ny Saab 99 1978 och jag minns att den kostade 38 000. Var Volvo så mycket billigare eller minns jag fel tro?

    Aha, var det en synttråd, JP8isch måste en bli.

  4. #124
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag får definitivt ge dem kredd för att tangenter är tillval, färgschemat följer större syskonen. Om de sedan låter sjysst och inte discoblinkar tror jag det här kan bli mångens julklapp.

    Förresten, gullig detalj att den har "laptoplås".

    ---

    edit: Såg att det bara är fyra röster. Men är priset rätt så lär folk gilla det. Och kedjefunktionen verkar ju smart.

    ---

    edit 2: 25 tangenter, minihögtalare, batteridrift. Fasen, det här påminner om något genialt från förr!
    Senast redigerat av machinepop den 2015-09-20 klockan 07:21.

  5. #125
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Men har de använt Calibri? Jag orkar fan inte! Kommer aldrig köpa något med det typsnittet.

  6. #126
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Ja men. Kan det vara möjligt.
    Det här kan vara detjag köper av Roland. Om jag skulle vilja ha en ny synth vill säga så kändes det här som ett alternativ. Fina och med Klav som tillval. Nästan så en kan tro att dom lyssnat på mina önskemål.
    Nu är det bara priset som är dealbreaker.

  7. #127
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ser trevliga ut. Skulle nog kunna tänka mig att köpa dem.

    Kan admin/mod ta dubblettråden som skapades igår och koppla på denna tråden? För nu har vi samma diskussion i två trådar.

  8. #128
    tbox
    tbox är inte uppkopplad
    tboxs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det bara priset som är dealbreaker.
    Enligt ZZounds som läckte är priserna:
    • JP-08: $399
    • JU-06 och JX-03: $299


    ...och då brukar man väl lägga på en nolla för att göra om till SEK, normalt sett?

  9. #129
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Riktigt fina, dessa gillar jag tror jag!

  10. #130
    tbox
    tbox är inte uppkopplad
    tboxs avatar
    Senior

  11. #131
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Äntligen kan man lätt använda sequensern på Jx-3p med nya Jx modulen. Dessutom har den unison mode

  12. #132
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Bra priser. Frågan är hur begränsad upplaga det är. Lite underligt med limited edition.

  13. #133
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra priser. Frågan är hur begränsad upplaga det är. Lite underligt med limited edition.
    Limited edition känns rätt slitet. Det brukar räcka åt alla på något magiskt sätt.

    Förväntad leverans nov 8.

  14. #134
    deleted user
    Alltså Juno-106:an skulle jag kunna tänka mig är riktigt bra. Den synten har det gjorts mycket bra digitala varianter av förr.

    Tangenterna är löjliga. Kudos till Roland som låter en slippa skiten. Hoppas det faller väl ut så man slipper den sunkiga minitangentstrenden i framtiden. Sjukt mycket bättre att skippa dem.

    Jag är försiktigt optimistisk just till JU-06. Jupiter-8 kommer inte att matcha originalet. Det är omöjligt.
    Senast redigerat av Skilling den 2015-09-20 klockan 10:06.

  15. #135
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    JP-08 såg riktigt trevlig ut! Hoppas den låter bra också, System 1 lät bra så visst kan de få till en bra VA.

    Sen priset, kanske 4495:-? med dagens kassa kronkurs

    Reface CS lär inte säljas många när denna når butik, bara Reface DX som står ut. Sen kan man fråga sig hur System 1 ska klara sig, fast det kanske blir en prissänkning på den.

    Men limited?? vaddå limited, verkar bara dumt, skeppa ut hur många som helst såklart, låt fabriken i Kina gå på högvarv, eller de kanske är sjysta mot Yamaha så inte Reface floppar

  16. #136
    deleted user
    Jaha. Fyra röster bara. Wtf?

    Diss. Tyckte väl att det verkade som en utopi att jag skulle falla för nån ny Roland. Bisarrt med med en 106:a med fyra röster bara. Helt obegripligt.

  17. #137
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Junon hade gärna fått begåvats med en sequenser också

  18. #138
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Junon hade gärna fått begåvats med en sequenser också
    Det har den?

  19. #139
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha. Fyra röster bara. Wtf?

    Diss. Tyckte väl att det verkade som en utopi att jag skulle falla för nån ny Roland. Bisarrt med med en 106:a med fyra röster bara. Helt obegripligt.
    De vill ju sälja fler. Med den storleken kan de trassla in sig i säljsnack och du har lämnat musikbutiken med två i en påse utan att du fattade hur.

  20. #140
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha. Fyra röster bara. Wtf?

    Diss. Tyckte väl att det verkade som en utopi att jag skulle falla för nån ny Roland. Bisarrt med med en 106:a med fyra röster bara. Helt obegripligt.
    Köp två JU-6 or så får du väl en 8 rösters Juno 106 eller?

  21. #141
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Junon hade gärna fått begåvats med en sequenser också
    Alla tre har sequencer.

  22. #142
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De vill ju sälja fler. Med den storleken kan de trassla in sig i säljsnack och du har lämnat musikbutiken med två i en påse utan att du fattade hur.
    Haha, nej inte jag. Nån annan kanske.

    Men alltså vad fan? 2015 och digital synt och de kan inte fixa sex röster? Det är ju ett skämt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp två JU-6 or så får du väl en 8 rösters Juno 106 eller?
    Då betalar jag hellre för en riktig.

  23. #143
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har den?
    Japp! Missade det Develop Your Ideas with a 16-Step Sequencer
    The onboard 16-step sequencer is a sonic scratchpad that lets you try out new ideas without bringing lots of gear -- it can even be used without a keyboard. And if there's no keyboard connected, the ribbon controller lets you preview the sound, making it an ideal way to program patches quickly and easily

  24. #144
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Fast ändå, 4 röster, hur svårt hade det varit att ha 6 eller 8? Troligtvis hade priset bara ökat marginellt. Hade gärna betalt en tusing extra för 2/4 röster. Köpa 2 för att kunna spela obehindrat år 2015, knappast!

    Vill bara tillägga att jag gillar idèn, är mer tänd på sånt här än alla dessa små monofoniska analogprylar. Väntar bara på att KORG ska göra samma sak med Polysix & Mono/poly (i normal storlek) Fattar inte minitangentgrejjen, spelar man på prylarna hatar man det, är man en technomakaron/skruvare så tar det bara plats!

    Jaja, lycka till Roland!

  25. #145
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag håller med er, speciellt på maskiner som härmar original försedda med 6/8 röster. Då blir det lite B att backa till 4.

    En sak får mig att fundera... 30 centimeters bredd x 4. Kommer det en fullstor men lättviktsklavve med plats för fyra stycken?

  26. #146
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Är sequencern polyfon?
    JX3P-sequencern är ju rätt rolig. Vore kul med en sån.

    Samtidigt kan jag ändå känna att det är rätt deppigt att 30+ år gamla syntar är det som känns som nytänkande och spännande idag.
    Fast å andra sidan - Jag sitter ju själv med en gedigen rolandpark och bygger.

  27. #147
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    En sak får mig att fundera... 30 centimeters bredd x 4. Kommer det en fullstor men lättviktsklavve med plats för fyra stycken?
    Det hade varit en fin lösning, koppla dem hur som helst så kan man få 8röster jupiter & 8 röster jx3, då skulle jag vara mer positiv (Gärna med ett paketpris runt 10-12000:-)

  28. #148
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller med er, speciellt på maskiner som härmar original försedda med 6/8 röster. Då blir det lite B att backa till 4.
    Jamen exakt. Det är ju dessutom direkt historielöst. De gör emuleringar av klassiker men tar bort det som faktiskt var grundläggande för syntarnas framgång. Det här är syntar som skapades för polyfoni.

    Heltokigt.

  29. #149
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Såg en JX3P med proggare på blocket nyss... 5000:-. Fick nå'n panik av nyheten? Jag skulle oavsett hellre köpt den.

  30. #150
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Personligen tycker jag det är kul att det kommer ut nya grejer nuförtiden. Korg, Roland, Yamaha, DSi m fl. För inte så länge sedan 1995-2005 kändes det som att det enbart kom workstations som knappast var så roliga Sen är det såklart upp till en själv att hissa, dissa eller acceptera

  31. #151
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Hellre fyra rösters polyfoni med bra emulering än åtta där processorn inte räcker till utan allt blir smetigt. Tycker nästan att den begränsade polyfonin är ett litet kvalitetstecken.

  32. #152
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hellre fyra rösters polyfoni med bra emulering än åtta där processorn inte räcker till utan allt blir smetigt. Tycker nästan att den begränsade polyfonin är ett litet kvalitetstecken.
    Betyder din tolkning att en kedja funkar för att det då finns två processorer som räknar?
    *inte dum alltså, vill förstå*

  33. #153
    deleted user
    Ok.

    Junoserien har alltid marknadsförts som six voice polyphonic synthesizers. 30 år senare stympar man det. Jag tycker det är kasst.

    Om man inte använder polyfoni förstår jag om det inte spelar roll. För mig är det en dealbreaker.

    Men det får man väl inte säga i det här landet.

  34. #154
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok.

    Junoserien har alltid marknadsförts som six voice polyphonic synthesizers. 30 år senare stympar man det. Jag tycker det är kasst.

    Om man inte använder polyfoni förstår jag om det inte spelar roll. För mig är det en dealbreaker.

    Men det får man väl inte säga i det här landet.
    Är med dig fullständigt!

  35. #155
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Men...har de ändrat funktioner på JP-8?
    Finns det inte noise på VCO2?? Utan LF istället?
    Djävla Roland. Whats the point när de tar bort funktioner?
    Ingen noisemod av VCO då, en favvofunktion.

  36. #156
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betyder din tolkning att en kedja funkar för att det då finns två processorer som räknar?
    *inte dum alltså, vill förstå*
    Bra emulering kräver mycket processorkraft helt enkelt, men det är ju synd att det inte gick att pressa till sex toners polyfoni, men det hade kanske inneburit helt andra komponenter och pris därefter?

    JP-08an verkat ju ha split och dual dessutom.

  37. #157
    deleted user
    Jag har jättesvårt att förstå det. Med tanke på hur långt de kom med JP-8000 redan för tjugo år sedan borde det väl vara en baggis att fixa sex röster digitalt idag?

    Hur som så spelar det ju ingen praktisk roll. För mig blir det en emulering som inte når fram. Rent praktiskt som en strata med fyra strängar.

  38. #158
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Hehe.. För en gångs skull är jag positiv till Rolle och så sitter voiden och skilling och dissar. Det här är inte till för folk som ska spela piano på skiten. Dom är ju gjorda för mig. Som gillar att skruva. Allt kan inte vara 2 meter långt, väga 200 pannor och passa pianopelle. Det här är alldeles utmärkt för den som inte har plats och skiter i tangenter. Det måste inte alla synthar ha. Dessutom är dom snygga.
    Heja Rooooolannnd!!!
    Många röster är så 2002 liksom.. <- humorinlägg.
    Men jag kan hålla med outshape om att det är inte mycket till innovation men vad ska en göra liksom. Finns inte allt redan?

  39. #159
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag ska nog köpa alla tre. Passar fint i technoparken.

  40. #160
    deleted user
    Det är rätt tråkigt att få hela sitt musikaliska uttryck dissat, men det är lite så det är på 99. Ber om ursäkt för att jag använder tangenter och för att jag till och med har fräckheten att trycka ner fler än fyra samtidigt ibland.

    Det här är dock emuleringar av instrument som är polyfona med klaviatur.

    Äh skitsamma.

    Kul för er som gillar!

  41. #161
    tbox
    tbox är inte uppkopplad
    tboxs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men...har de ändrat funktioner på JP-8?
    Finns det inte noise på VCO2?? Utan LF istället?
    Djävla Roland. Whats the point när de tar bort funktioner?
    Ingen noisemod av VCO då, en favvofunktion.
    Hmm, skumt. Med tanke på: "Even though the JP-08 is an authentic recreation of the Jupiter-8, Roland also included a few extras."
    Flera wf är ju tillagda, såsom noise på VCO1. Går det att använda den och få samma beteende, tro? Känns svårt mtp sync...

  42. #162
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är rätt tråkigt att få hela sitt musikaliska uttryck dissat, men det är lite så det är på 99. Ber om ursäkt för att jag använder tangenter och för att jag till och med har fräckheten att trycka ner fler än fyra samtidigt ibland.

    Det här är dock emuleringar av instrument som är polyfona med klaviatur.

    Äh skitsamma.

    Kul för er som gillar!
    Jag förstår dig, och då är jag ändå inte vass på klavve. Simpel tretonsackord med en hand och slinga med andra, då vill man ju ha vettig release som inte tvärdör med varje tonbyte. Det är faktiskt inte mycket begärt.

    Men kvarstår gör min fråga. Kan två processorer göra samma jobb så att den funkar som en åttarösters?

  43. #163
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Skulle inte vara helt fel om dom här tre (ACB) modellerna också blir tillgängliga som plug-outs till System-1. Det borde dom bli.

  44. #164
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Polyfånisk sequencer?¿?

  45. #165
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är rätt tråkigt att få hela sitt musikaliska uttryck dissat, men det är lite så det är på 99. Ber om ursäkt för att jag använder tangenter och för att jag till och med har fräckheten att trycka ner fler än fyra samtidigt ibland.

    Det här är dock emuleringar av instrument som är polyfona med klaviatur.

    Äh skitsamma.

    Kul för er som gillar!
    Oj. Har ngn PMat dig o varit elak? Jäkligt fegt med mobbing. För jag har inte sett/uppfattat ngt angrep på ditt musikaliska uttryck i denna tråd Skilling. Är själv keyboardist/pianokille o använder flera händer o många "röster" för att uttrycka mig. Jag har dock inte tagit illa upp av det som skrivits i denna tråd.

  46. #166
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Schysst att man slipper miniklav, men jag håller med Skilling om att fyra röster är för lite för en poly. Låter jupitern bra är jag intresserad ändå. Jag ser den som en mono med lite bonuspolyfoni. Regelrätt ackordspel känns inte aktuellt för mig med den, men det kan vara schysst att flika in ett ackord i en leadslinga.

  47. #167
    deleted user
    Jag är inte så sur som jag låter, men det låter alltid likadant när det handlar om klaviatur och polyfoni. Lite nedvärderande och jag förstår att det är otufft i vissa genres att spela något för hand. Lite inskränkt och trångsynt, tycker jag. Och tråkigt.

  48. #168
    tbox
    tbox är inte uppkopplad
    tboxs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kvarstår gör min fråga. Kan två processorer göra samma jobb så att den funkar som en åttarösters?
    Ja, i slutändan handlar det enkelt sett om "total CPU-kraft" (för en viss kostnad) som kan fördelas mellan polyfoni och kvalitet. De beräkningar som görs i Rolands ACB-teknik (tex) med den processorkraften de konstruerat in räcker helt enkelt till 4 röster med den kvalitet de vill ha. Fetare processorer hade kunnat skapa fler röster, men då blir slutpriset också dyrare.
    Jag misstänker att Roland gjort sin marknadsundersökning och konstaterat att de säljer för mer pengar om de är billigare men bara 4 röster, jämfört med 6/8-röster och dyrare. Även om jag själv helst vill spela åttaröstig JP-08 så tror jag att flertalet av de i målgruppen knappt kommer att använda fyra.

  49. #169
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte så sur som jag låter, men det låter alltid likadant när det handlar om klaviatur och polyfoni. Lite nedvärderande och jag förstår att det är otufft i vissa genres att spela något för hand. Lite inskränkt och trångsynt, tycker jag. Och tråkigt.
    Ok. I fat. Det där med humor/sarkasm/ironi är skitsvårt på forum. Är dock 100% övertygad om att ingen var medvetet nervärderande mot folk som inte pekfingervalsar eller klickar a la Avicii på pianorullen (o jag menar inget illa heller med den meningen - vilket arbetssätt man använder är upp till en själv).

    Föreslår att vi alla försöker utgå från att andra inte menar illa (kanske naivt, men jag tror att det blir bättre än att anta att man blir dissad o nervärderad) <3

  50. #170
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj. Har ngn PMat dig o varit elak? Jäkligt fegt med mobbing. För jag har inte sett/uppfattat ngt angrep på ditt musikaliska uttryck i denna tråd Skilling. Är själv keyboardist/pianokille o använder flera händer o många "röster" för att uttrycka mig. Jag har dock inte tagit illa upp av det som skrivits i denna tråd.
    Nej nej, men det blir alltid pianokommentarer när det är klaviatur inblandat. Ingen mobbing. Ingen konflikt heller, vad jag vet.

    Och jag tror inte heller att Kieowas menar nåt illa. Jag gillar Kieowas.

  51. #171
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tror dessa kan bli helt stört bra. 4 röster ok, köp en till modul och ha 8. D man undrar mest är väl om man kan spela in rattjoxande, pitch-bendande osv i seq. Och om den är polyfonisk, men känns som den måste vara det.

  52. #172
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej nej, men det blir alltid pianokommentarer när det är klaviatur inblandat. Ingen mobbing. Ingen konflikt heller, vad jag vet.
    Ok

  53. #173
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak har alltså bilar och syntar gemensamt (utöver att de brittiska är coolast). Fler CPUer och modernare design gör dem inte bättre.
    Jo, en modern bil är avsevärt mycket bättre än en gammal bil. I nästan allt.
    Man kan kör betydligt längre mellan servicarna.
    Den drar mycket mindre soppa.
    Det startar i alla väder.
    Den rostar inte alls lika mycket (beroende på modell så klart).
    Den är bekvämare.
    Den är säkrare. Mycket säkrare.
    Färre saker som går sönder.

    Så skippar man nostalgin och inser att "kunna laga allt själv med en hammare och skiftnyckel" inte är samma sak som "bra bil", så inser man att en modern bil är bättre än en gammal. Mycket bättre. Möjligen att en ny bil är dyrare att serva och reparerar men på det hela så är även en modern bil billigare att hålla sig med jämfört med 1970.

    Och visst är det så med syntar också?

  54. #174
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror dessa kan bli helt stört bra. 4 röster ok, köp en till modul och ha 8. D man undrar mest är väl om man kan spela in rattjoxande, pitch-bendande osv i seq. Och om den är polyfonisk, men känns som den måste vara det.
    Kan reface skicka ut cc med alla rattar borde dessa oxå. De streakar ju även audio via USB, vilket är skitbra. Måste snart skaffa elektron usb-hubben

  55. #175
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tbox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, i slutändan handlar det enkelt sett om "total CPU-kraft" (för en viss kostnad) som kan fördelas mellan polyfoni och kvalitet. De beräkningar som görs i Rolands ACB-teknik (tex) med den processorkraften de konstruerat in räcker helt enkelt till 4 röster med den kvalitet de vill ha. Fetare processorer hade kunnat skapa fler röster, men då blir slutpriset också dyrare.
    Jag misstänker att Roland gjort sin marknadsundersökning och konstaterat att de säljer för mer pengar om de är billigare men bara 4 röster, jämfört med 6/8-röster och dyrare. Även om jag själv helst vill spela åttaröstig JP-08 så tror jag att flertalet av de i målgruppen knappt kommer att använda fyra.
    This!

    Jag förstår inte helt kritiken mot att bara ha fyra röster när man enkelt kan få åtta. Och kanske till och med 12 eller 16. Det är väl kanon att de är gjorda som byggstenar som kan anpassas efter individuella behov?

    För min del hänger det bara på en enda sak, och det är jag betydligt mer nervös inför; hur väl klarar de av att återskapa originalet? Där har ni min dealbreaker kära vänner.

  56. #176
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De streakar ju även audio via USB, vilket är skitbra.
    Behövs ingen fixd här!

  57. #177
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behövs ingen fixd här!
    Hahahaha... Autocorrect FTW

  58. #178
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    This!

    Jag förstår inte helt kritiken mot att bara ha fyra röster när man enkelt kan få åtta. Och kanske till och med 12 eller 16. Det är väl kanon att de är gjorda som byggstenar som kan anpassas efter individuella behov?

    För min del hänger det bara på en enda sak, och det är jag betydligt mer nervös inför; hur väl klarar de av att återskapa originalet? Där har ni min dealbreaker kära vänner.
    Instämmer helt med föregående talare. Vad jag förstått så lyckades de hyfsat bra med plugouterna o TR8. Så jag är positiv until proven wrong

  59. #179
    deleted user
    Jo jo, men då är frågan om man vill ge lika mycket för en digital emulering om man får originalet för samma ungefär. Jag personligen köper mycket hellre en riktig 106:a än två JU-06. Enda anledningen till att köpa en emulering vore den ekonomiska, för mig.

    Där må vi tänka olika.

  60. #180
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är rätt tråkigt att få hela sitt musikaliska uttryck dissat, men det är lite så det är på 99. Ber om ursäkt för att jag använder tangenter och för att jag till och med har fräckheten att trycka ner fler än fyra samtidigt ibland.

    Det här är dock emuleringar av instrument som är polyfona med klaviatur.

    Äh skitsamma.

    Kul för er som gillar!
    Uttryck dissat? Nej nej.. Hur menar du nu?

Liknande ämnen

  1. Plugin Boutique VirtualCZ
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-16, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •