Sidan 2 av 29 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 12 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 1735

Ämne: Roland Boutique JP-08, JU-06 & JX-03

  1. #61
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Hur som haver.. Det här verkar ändå vara intressant. Kanske kanske kan rolle få mig iatt köpa denna gång.

  2. #62
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår bara inte hur vi som musiker har behov av att köpa nya prylar tillräckligt ofta för att hålla denna industri igång.
    Det är ju inte så att man sliter ut prylarna eller vill ha ett nytt sound flera gånger per år, eller är jag onormal?
    Egen tråd kanske.
    Musik idag är ju nya vuxenlego för gemene man. En synt är idag i genomsnitt oändligt mycket billigare än instrumenten som såldes på 80-talet inriktade på yrkesmusiker.
    Det är en tråkig sanning men tyvärr realitet idag. Alla vill ha nya lagom coola saker så billigt som möjligt och då får vi en sån här marknad.

  3. #63
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik idag är ju nya vuxenlego för gemene man. En synt är idag i genomsnitt oändligt mycket billigare än instrumenten som såldes på 80-talet inriktade på yrkesmusiker.
    Det är en tråkig sanning men tyvärr realitet idag. Alla vill ha nya lagom coola saker så billigt som möjligt och då får vi en sån här marknad.
    Hmm.. Tråkig sanning? Att fler människor får tillgång till bra instrument?
    Är det inte bättre att vuxenlegot består av musicerande än att sitta och glo på doobido på fredagkvällarna.
    Inte för att jag på något sätt tycker att en ska slänga iväg sina instrument när en inte vill ha dom mer. Men idag finns det dessutom en ganska väl fungerande andrahandsmarknad.

  4. #64
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm.. Tråkig sanning? Att fler människor får tillgång till bra instrument?
    Är det inte bättre att vuxenlegot består av musicerande än att sitta och glo på doobido på fredagkvällarna.
    Det tråkiga sanningen är att innovationen och kvalitén blir lite lidande...tycker jag då.

  5. #65
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tråkiga sanningen är att innovationen och kvalitén blir lite lidande...tycker jag då.
    Det kan jag kanske också tycka till viss del. Och ja kvallen blir det definitivt. Men samtidigt gör det ju att människor kan ha råd med det. Alla kan ju inte köpa en "minimoog". Nu finns det i alla fall alternativ.
    Dom som vill ha finkvalite kan få det med menar jag.

  6. #66
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo men redan relativt prisokänsliga (kundstocken hos) Sequential / DSI skapade ju mången "shitstorm" mtp prissättningen på Prophet 6. Vad skulle en Prophet 5:a kostat ny idag? 145.000:- ? Det är en radikalt annorlunda värld som du så riktigt påpekar. Jag har för mig att prophetfemman kostade runt 40.000:- när den kom. Eller nåt sånt. På den tiden när en ny Volvo kostade 75'.

  7. #67
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    För oss med jävligt dåligt med stålars och som gillar hårdvara så är "lagom coola saker så billigt som möjligt" en trevlig utveckling. Lagom coola dyra saker har det ju aldrig varit brist på... Jag är grymt nöjd med mina senaste små analogsynthar. Givetvis kan man köpa beggat. Men det är sällan billigt (analoga prylar och annat hypat) numera. Och så måste man vara redo på att kunna laga...

  8. #68
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men redan relativt prisokänsliga (kundstocken hos) Sequential / DSI skapade ju mången "shitstorm" mtp prissättningen på Prophet 6. Vad skulle en Prophet 5:a kostat ny idag? 145.000:- ? Det är en radikalt annorlunda värld som du så riktigt påpekar. Jag har för mig att prophetfemman kostade runt 40.000:- när den kom. Eller nåt sånt. På den tiden när en ny Volvo kostade 75'.
    Enligt wiki kostade Prophet-5 $4495 1978 när den släpptes vilket idag skulle motsvara $16,996.45 d v s 141219 kronor.

    En Volvo Amazon modell 1970 kostade 17 100 kr ny vilket idag skulle motsvara 64 695kr, d v s väsentligen billigare.

    Summa summarum: nya bilar har blivit dyrare men nya synthar mycket billigare.

  9. #69
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då var ju inte min gissning helt off Galet, eller hur!

  10. #70
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt wiki kostade Prophet-5 $4495 1978 när den släpptes vilket idag skulle motsvara $16,996.45 d v s 141219 kronor.

    En Volvo Amazon modell 1970 kostade 17 100 kr ny vilket idag skulle motsvara 64 695kr, d v s väsentligen billigare.

    Summa summarum: nya bilar har blivit dyrare men nya synthar mycket billigare.
    Förbaskat intressant faktiskt.

  11. #71
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Summa summarum: Gamla silvriga plastlådor har blivit dyrare men nya synthar mycket billigare.
    acidFiXd

  12. #72
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, kul jag antar att der är VA-reissues av jp8,JX3P och Juno106 för 2495:-. Konceptet känns igen från nåt...hm...
    vad en källa sa till mej, var att nåt nytt och kul för runt 7000:- skulle komma från Roland, i limited edition. kan absolut tänka mej en VA-kopia av jupiter8, juno 106, eller jx3p med stora tangenter. fast ännu hellre en 8 rösters rackmodul, med två analoga ljudkort från JD-XA!

  13. #73
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt wiki kostade Prophet-5 $4495 1978 när den släpptes vilket idag skulle motsvara $16,996.45 d v s 141219 kronor.

    En Volvo Amazon modell 1970 kostade 17 100 kr ny vilket idag skulle motsvara 64 695kr, d v s väsentligen billigare.

    Summa summarum: nya bilar har blivit dyrare men nya synthar mycket billigare.
    För att det där ska vara rättvist borde du ju faktiskt använda dollarkursen 1978 :P
    Kanske var liknande idag, vet inte, men ändå.

  14. #74
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Botique tolkar jag lite som... smycken i en butik?
    Boutique tolkar jag på samma sätt som man kallas handbyggda gitarrpedaler i begränsade upplagor för boutique. Och handbygga pedaler i begränsade upplagor brukar nå hajp samtidigt som de med tunnare plånbok mest skäller ut dessa för att göra samma sak som billigare massproducerade pedaler.

    Så Roland kanske vill hajpa till sig. En standard-Juno i miniformat för dubbla prislappen?

    *förbittrad entusiasm*

  15. #75
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Ja så tolkar jag det också. Sen kan man ju fråga sig hur mycket "boutique" det är när företaget omsätter, jag vet inte, miljarder? Men det är som det är, står ju limited edition på allt från schampo till glassar nuförtiden. Jag ska sälja sandkorn "limited edition - endast 100 triljoner biljoner tillgängliga!"

  16. #76
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    En Volvo Amazon modell 1970 kostade 17 100 kr ny vilket idag skulle motsvara 64 695kr, d v s väsentligen billigare.

    Summa summarum: nya bilar har blivit dyrare men nya synthar mycket billigare.
    Sjukt om en den senaste volvon idag skulle kosta 65 000 SEK. Det är väl snarare 650 000 SEK (nåja, inte riktigt).

  17. #77
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt om en den senaste volvon idag skulle kosta 65 000 SEK. Det är väl snarare 650 000 SEK (nåja, inte riktigt).
    Jag använde prisuppgift från Amazon-entuisast och SCB prisomräknaren:
    https://volvoveteran.wordpress.com/1956-7/
    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...a-inflationen/

  18. #78
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aaaaaaah! Äntligen! Det är ju en och samma synt, sedan köper man till mer funktioner och längre klaviatur när man behöver det! Ta bara bort tangenten längst till höger och sedan hakar man ihop dem. Lysande!

  19. #79
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använde prisuppgift från Amazon-entuisast och SCB prisomräknaren:
    https://volvoveteran.wordpress.com/1956-7/
    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...a-inflationen/
    Yes, jag tror ju på dig såklart. Men sjukt hur det har kunnat bli så. En ny bil är inget alla har råd med, men förr var det nästan det.

  20. #80
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag måste kunna styra led färgen med mobilen. Otroligt mycket pianoknappar, skicka popcorn! Någon som har senap? Jag kan byta mot en cockta.

  21. #81
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använde prisuppgift från Amazon-entuisast och SCB prisomräknaren:
    https://volvoveteran.wordpress.com/1956-7/
    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...a-inflationen/
    Intressant jämförelse men kanske inte helt rättvisande? Komplexiteten på en bil har väl ökat en faktor 1000 (senaste Mercorna har runt 250 CPU:er) eller så sedan 1970. Syntharna är ju på ungefär samma nivå, åtminstone de analoga

  22. #82
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant jämförelse men kanske inte helt rättvisande? Komplexiteten på en bil har väl ökat en faktor 1000 (senaste Mercorna har runt 250 CPU:er) eller så sedan 1970. Syntharna är ju på ungefär samma nivå, åtminstone de analoga
    Sorry, läste inte hela historiken Du har rätt

    "Summa summarum: nya bilar har blivit dyrare men nya synthar mycket billigare."

  23. #83
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant jämförelse men kanske inte helt rättvisande? Komplexiteten på en bil har väl ökat en faktor 1000 (senaste Mercorna har runt 250 CPU:er) eller så sedan 1970. Syntharna är ju på ungefär samma nivå, åtminstone de analoga
    En sak har alltså bilar och syntar gemensamt (utöver att de brittiska är coolast). Fler CPUer och modernare design gör dem inte bättre.

  24. #84
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Toppen med en ny långdragen lansering, började nästan fundera på att köpa något men nu kan jag fortsätta och vänta istället. Hoppas det är samma hårdvara och plugout med olika pluggar att köpa... Kan då fortsätta och vänta på Jupiter 4

    För mig skulle det räcka om det bara var en dedikerad kontroller som anpassas mot olika pluggar i dator eller ipad. Skulle det spara något på kostnaden att skippa processor och ljudkort eller är det försumbart mot reglar, rattar och knappar?

  25. #85
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mini juppe-8, mini-jx3p & mini-juno-106???
    Skulle ju faktiskt vara rätt gött...
    Antar att de kommer vara rena VA då. Kan ju alltid hoppas på att dom skickar CC så möjlighet finns att styra typ Arturias Jupter V och TALs U-NO

  26. #86
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt wiki kostade Prophet-5 $4495 1978 när den släpptes vilket idag skulle motsvara $16,996.45 d v s 141219 kronor.

    En Volvo Amazon modell 1970 kostade 17 100 kr ny vilket idag skulle motsvara 64 695kr, d v s väsentligen billigare.

    Summa summarum: nya bilar har blivit dyrare men nya synthar mycket billigare.
    Men jämförelsen haltar, stor skillnad mellan 1970 och 1978, skulle tippa på typ dubblering av arbetsinkomst.

  27. #87
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, jag tror ju på dig såklart. Men sjukt hur det har kunnat bli så. En ny bil är inget alla har råd med, men förr var det nästan det.
    Förr, som i 1970, hade "man" en månadslön på 2000kr. Volvons pris 17,100kr/2000kr=8,55 månadslöner för att tjäna ihop till en bil.
    Idag ny Volvo 300,000kr/20,000kr/mån=15 månadslöner
    Om vi tar en billig bil som motsvarar dåtidens Volvo=Dacia, 90,000kr/20,000kr=4,5 månadslöner

    Syntar har blivit billigare, bilar både och (även om dyra bilar fanns förr, dyra syntar finns du ju inte ens att köpa idag, i relation till 70- och 80-talet).
    Senast redigerat av kockpit den 2015-09-16 klockan 17:34.

  28. #88
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi tar en billig bil som motsvarar dåtidens Volvo=Dacia, 90,000kr/20,000kr=4,5 månadslöner
    ??? Volvo=Dacia, det var en konstig jämförelse både gällande realpris samt kvalle.

  29. #89
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ??? Volvo=Dacia, det var en konstig jämförelse både gällande realpris samt kvalle.
    Läste du inte hela inlägget? Jag jämför en ny 2015-års Dacia med en 1970-års Volvo, tycker du det är orättvist mot Volvo?

  30. #90
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Kanske jag som missförstod

  31. #91
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Never mind mitt andra inlägg. Jag är en klant. Haha.

    Men ärligt, ekonomibiten, bryt ur den ur till en annan tråd om ni vill fortsätta diskutera det.

  32. #92
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle det spara något på kostnaden att skippa processor och ljudkort eller är det försumbart mot reglar, rattar och knappar?
    Nej.
    En microcontroller kostar ju typ lika mycket som en slider. Utvecklingskostnaden är väl en sak, men den kommer du ju inte ifrån oavsett om det är en microcontroller i en programmer-låda eller ett datorprogram. Sedan behöver du ju en microcontroller i vilket fall som helst för att kunna kommunicera med en dator
    Det är all mekanisk hårdvara (sliders/knappar etc) som är dyr.

  33. #93
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är all mekanisk hårdvara (sliders/knappar etc) som är dyr.
    Hur kan man bygga en 16 kanals mixer, typ Yamaha MG16, som har ungefär 200 pottar å knappar plus anslutningar och sälja för typ 3500. En synth har ju inte i närheten så mycket "hårdvara"?

  34. #94
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan man bygga en 16 kanals mixer, typ Yamaha MG16, som har ungefär 200 pottar å knappar plus anslutningar och sälja för typ 3500. En synth har ju inte i närheten så mycket "hårdvara"?
    Bra fråga. Förmodligen för att det är skit och har låg utvecklingskostnad.
    Jag tänkte mest synt med kontra utan massa sliders.

  35. #95
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan man bygga en 16 kanals mixer, typ Yamaha MG16, som har ungefär 200 pottar å knappar plus anslutningar och sälja för typ 3500. En synth har ju inte i närheten så mycket "hårdvara"?
    Det bidrar att i nämnda mixer finns 16 identiska kanaler + förmodligen en hel del annat som är lika. Det har slagit mig varje gång jag varit inne i min 24-kanalare. Det mesta är identiskt. 24 kanaler, 8 subgrupper osv. Visst är det mycket hårdvara, menå andra sidan byggde de säkert en sjysst batch och fick bra mängdrabatt på allt också (även om jag vet att min mixer kostade mer än de 0 kronor jag gav).

    Syntar däremot tenderar att använda potar med skiftande värden, en massa extra kyss kring varje pot och i stort sett ingen upprepning (tänker mono nu, som exempel).

  36. #96
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Om det här är VA-kloner med minitangenter så känns det ju som ett hån att döpa dem till Boutique.

  37. #97
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Ja mängdrabatten är ju klart viktig också.

  38. #98
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jämförelsen haltar, stor skillnad mellan 1970 och 1978, skulle tippa på typ dubblering av arbetsinkomst.
    Modellen heter 1970, enligt vad jag kunde se på sidan länkad. Den tillverkades fortfarande 1978 och såldes då för priset angivet.

    Jag är inte bilexpert, men ville anknyta till PFs exempel.

  39. #99
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modellen heter 1970, enligt vad jag kunde se på sidan länkad. Den tillverkades fortfarande 1978 och såldes då för priset angivet.
    Aha, då är jag med.

  40. #100
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mnja, sista Amazon-modellen lär inte gjorts så speciellt mkt senare än 1970.

    140-serien fasade in & ersatte den ~1969-71 någonstans.

    / Mini-volvonörd

    PS. Sedan undrar jag om inte bl a oljekrisen höjde bilpriserna betänkligt.

  41. #101
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ok, slarvläste amazon-bloggen ser jag nu, men kolla gärna nypris på en 140 för 1978 och jämför genom att använda scbs konvertering länkad ovan.

  42. #102
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Sista Amazonerna tillverkades 1970 (min far köpte en av de sista som rullade av bandet) - den hade B20-motor och nackskydd som standard fram. En kompis hade förresten en 1967 års Volvo 140 - med B18 och utan nackskydd. Omvända Volvo-världen... Som om Roland fasade ut sitt etablerade flaggskepp med senaste teknologi och lanserat nya modeller med utdaterad teknologi

  43. #103
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nypris på en 140 för 1978
    Då hette den 240

    /P-1800-timeter

  44. #104
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt wiki kostade Prophet-5 $4495 1978 när den släpptes vilket idag skulle motsvara $16,996.45 d v s 141219 kronor.

    En Volvo Amazon modell 1970 kostade 17 100 kr ny vilket idag skulle motsvara 64 695kr, d v s väsentligen billigare.

    Summa summarum: nya bilar har blivit dyrare men nya synthar mycket billigare.
    Men hur blir det med omräkning. Måste man inte räkna på 1978 års dollarvärde dvs 4495 x 4,53= 20362 SEK som i dagens pengavärde skulle motsvara 77036 SEK

  45. #105
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det här är VA-kloner med minitangenter så känns det ju som ett hån att döpa dem till Boutique.
    Sant. Å andra sidan har de ju redan hånat sina gamla klassiker Juno och Jupiter, så man kan ju se det som att de fortsätter sin namntrend.

  46. #106
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tapper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. Å andra sidan har de ju redan hånat sina gamla klassiker Juno och Jupiter, så man kan ju se det som att de fortsätter sin namntrend.
    Sant, så sant.
    Tycker att det är anmärkningsvärt att dom nedvärderar sig själva såpass att de börjar med Jupiter 8an 1981 och avslutar med Juno 106an 1984. Där ifrån är det ett glapp till 2015 och vad som komma skall... Vad fan har dom gjort de senaste 30 åren!?

  47. #107
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mnja, sista Amazon-modellen lär inte gjorts så speciellt mkt senare än 1970.

    140-serien fasade in & ersatte den ~1969-71 någonstans.

    / Mini-volvonörd

    PS. Sedan undrar jag om inte bl a oljekrisen höjde bilpriserna betänkligt.
    Om oljekrisen gjorde något med bilpriserna lär det ju ha varit att pressa dem neråt då det blev bra mycket dyrare, läs; oattraktivare, att ha bil.

    Sen... angående Butikerna, man kanske kan montera ihop de tre syntarna till en stor?

  48. #108
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av paperboycalle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur blir det med omräkning. Måste man inte räkna på 1978 års dollarvärde dvs 4495 x 4,53= 20362 SEK som i dagens pengavärde skulle motsvara 77036 SEK
    Helt OK tycker jag, siffrorna är ju inte jättenoga utan även ditt exempel här visar ju att instrumenten var mkt dyrare då.

  49. #109
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Haha, såg det här på Gearslutz.

    Kod:
    -----------------| Cat | Roland Boutique
    Minikeys.......... No ......... Yes
    Analog Sound...... Yes ........ No
    Warm ..............Yes ........ No
    Expensive ........ No ......... Yes
    Friends Opinion .. WOW ........ MEH

  50. #110
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tapper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sant. Å andra sidan har de ju redan hånat sina gamla klassiker Juno och Jupiter, så man kan ju se det som att de fortsätter sin namntrend.
    Ja, fast vad de gör med sina egna trademarks är en sak och vad de gör med vedertagna begrepp en annan.

    Tänk om HM skulle kalla en ny linje billiga bomullsklänningar för "Haute Couture".

  51. #111
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Finns det något datum än?

  52. #112
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    hm...var det inte en jupiter 8 och oberheim ob-x med minikeys som visades för nåt år sedan på tuben? kanske var nån prototyp som filmats då?

  53. #113
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Ibland har man för mycket tid. Jag vågar nog inte ha videon uppe så länge för jag vet inte om man riskerar hela kontot om man gör sånt här. Här är i alla fall en riktigt crappig video som inte avslöjar så mycket mer :


    https://youtu.be/FB88EYpF-2U

  54. #114
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Kungkrille nu rapporterad till NSA, MI6, Mossad och Junichi Miki (Roland Japan)

    Men in black in pursuit!!

  55. #115
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kungkrille nu rapporterad till NSA, MI6, Mossad och Junichi Miki (Roland Japan)

    Men in black in pursuit!!

  56. #116
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kungkrille nu rapporterad till NSA, MI6, Mossad och Junichi Miki (Roland Japan)

    Men in black in pursuit!!
    Tack, men deras formulär är case sensitive så jag klarar mig den här gången

  57. #117
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Men är det bara jag som har missat att Roland kommer (eller har kommit) med Juno DS!?

    http://www.roland.com/products/juno-ds61/
    http://www.roland.com/products/juno-ds88/

  58. #118
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är det bara jag som har missat att Roland kommer (eller har kommit) med Juno DS!?

    http://www.roland.com/products/juno-ds61/
    http://www.roland.com/products/juno-ds88/
    Läste om dem för ett tag sedan. Men det är mer workstations än något annat. Jag kan posta en ny tråd om dem i Nyheter om du vill eller så kan du skapa en egen i Nyhetstips? De hör väl inte riktigt hemma i denna tråden.

  59. #119
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men är det bara jag som har missat att Roland kommer (eller har kommit) med Juno DS!?

    http://www.roland.com/products/juno-ds61/
    http://www.roland.com/products/juno-ds88/
    Listpris på 549 ukp (snarare 4990 i praktiken) borgar för ett relativt uselt klaviatur och med strypt Fantom-arkitektur i botten (inte riktig sampling, etc, etc). Njae....

  60. #120
    Kampfbereit
    Kampfbereit är inte uppkopplad
    Kampfbereits avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Digitala minisynthar med tangenter som tillval.

    http://imgur.com/a/KXnfK

Liknande ämnen

  1. Plugin Boutique VirtualCZ
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-16, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •