Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: DAW och touchscreen

  1. #1
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran

    DAW och touchscreen

    Prylgalen som man är så funderar jag på att skaffa en kontrollyta i form av en touchskärm DENNA
    Tänkte utöka skärmytan så att man kör mixer/synthar/eq m m
    Kör Reaper och Reason.
    Någon som har erfarenhet?


    https://youtu.be/6PlzCYF66G0

    https://youtu.be/4G4jIpdTuhY
    Senast redigerat av sickanovic den 2015-09-14 klockan 14:08.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Testa koppla på en iPad först , om du har en dvs. Då får du känslan av hur det är att jobba med Touch screen.
    Finns ett gäng appar som styr alla kända DAW:s.
    Jag kör V-control på iPad för att remote styra och se Pro Tools när jag stämmer CP-80 och CS-80 slipper man vrida nacken ur led för att kolla på tuner pluginen.
    Att sitta och jobba konstant med Touchskärm...huga , känns som en fluga som kommer dö inom ett par år.
    Det är ju bara löjligt alla coola bilder där man kör med 10 fingrar på varsin regel ala stort SSL mixerbords bild från valfritt 80-tals nummer av Sound On Sound. Blir inte samma sak du känner inte den fysiska regeln ändå på samma sätt. Tänk alla flottiga och snoriga fingeravtryck på din dyra touch skärm

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

  4. #4
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa koppla på en iPad först , om du har en dvs. Då får du känslan av hur det är att jobba med Touch screen.
    Finns ett gäng appar som styr alla kända DAW:s.
    Jag kör V-control på iPad för att remote styra och se Pro Tools när jag stämmer CP-80 och CS-80 slipper man vrida nacken ur led för att kolla på tuner pluginen.
    Att sitta och jobba konstant med Touchskärm...huga , känns som en fluga som kommer dö inom ett par år.
    Det är ju bara löjligt alla coola bilder där man kör med 10 fingrar på varsin regel ala stort SSL mixerbords bild från valfritt 80-tals nummer av Sound On Sound. Blir inte samma sak du känner inte den fysiska regeln ändå på samma sätt. Tänk alla flottiga och snoriga fingeravtryck på din dyra touch skärm
    Jag har kört padda ett tag nu och det är ett bra komplement tycker jag.
    Vill prova att ta det vidare ett steg.
    Men det gäller ju att inte sitta och peta i näsan...

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nej , jag tycker det är fruktansvärt löjligt om jag skall vara ärlig att sitta och mixa med fingrarna. Ser bra ut på videos ja.
    Har ni mixat med en DAW någon gång så är det ju inte direkt några grov drag man gör med reglarna...
    Jag sitter oftast med ALT knappen och drar med musen för att justera nivån i 0.1 dB steg.
    Framtiden är att folk skall lära sig key commands. På så sätt får man upp arbetstakten. Man skall inte sitta och måtta in sina fingrar på rätt yta på en touch skärm, känns ju helt fel, som att ta 4 kliv bakåt i utvecklingen. Jaja. det är mina 4 cent men det är ju skitkul att framförallt windows gillar Touchscreens.

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det gäller ju att inte sitta och peta i näsan...
    Det kanske ett mer relevant problem om flera olika människor använder samma pekskärm. En vanlig smartphone borde vara en riktig bakteriehärd av stora mått men det är ju mest bara en person och samma som använder den. Vilket datortangentbord och mus borde lida av precis samma "problem".

    Den stora poängen med touch screens är multitouch. Utan det blir det mest en gimmick tror jag. Att kunna ändra flera parametrar samtidigt är i vissa men inte många situationer ett mervärde. Och skärmen måste vara stor. En massa skrollande förtar nyttan... överblick, se, peka, ändra. Jag tror Raven är på rätt väg. Dyrt men bra som det verkar. Jag har inte provat....
    Senast redigerat av Steelberry den 2015-09-14 klockan 15:46.

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag som sitter med en laptop i studion och försöker få plats med ett helt cubase på den lilla skärmen ser en hel uppsjö fördelar med exempelvis en "alltiett"-dator med beröringsskärm - särskilt eftersom jag inte vill ha någon golvdator med fläktljud och annat bös gåendes i musikmiljön.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Nya iPad Pro kan vara en steg i rätt riktning... men iPad saknar dock de vanliga DAW och plugin stöd... ett litet aber...

    iMac är en allt-i-ett dator med stor skärm och utan fläkt (eller är väldigt tyst i alla fall) - saknar dock pekfunktion.

    Det känns som världarna inte är redo att mötas ännu....

    Logic Pro X Remote är dock ett steg i rätt riktning men det är ju inte till någon nytta för Reaper och Reason.
    Senast redigerat av Steelberry den 2015-09-14 klockan 15:56.

  9. #9
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Jag har köpt pekskärm 23" (enligt länken ovan)
    Får väl hem den i veckan, ska prova med Reaper, lite Vsts och Reason.

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej , jag tycker det är fruktansvärt löjligt om jag skall vara ärlig att sitta och mixa med fingrarna. Ser bra ut på videos ja.
    Jag håller med om att taktil feedback är viktigt (se tex den här presentationen).

    Men det finns fördelar med en touchskärm (kan vara mycket mer anpassningsbar än en fysisk kontroller och bara visa det som behövs precis i ögonblicket) och all mixning och produktion är inte på 0,1dB-nivån, utan handlar mer om grova drag. I sig finns det heller inget som hindrar en touchskärm att vara betydligt mer precis, antingen genom att göra reglarna större på skärmen eller genom att ha precisionslägen i stil med vad som finns för musdrivna gränssnitt.

    Jag har både en Push och en Live-kontrollerapp, och vore jag tvungen att välja att ha bara en skulle jag definitivt välja Push. Men då pratar vi om hårdvara som är betydligt större och tyngre, kostar mer och är specialgjord bara för en sak. Och jag har definitivt haft användning av touchgränsnittet när jag haft iPaden med mig men inte Push.

  11. #11
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej , jag tycker det är fruktansvärt löjligt om jag skall vara ärlig att sitta och mixa med fingrarna. Ser bra ut på videos ja.
    Har ni mixat med en DAW någon gång så är det ju inte direkt några grov drag man gör med reglarna...
    Jag sitter oftast med ALT knappen och drar med musen för att justera nivån i 0.1 dB steg.
    Framtiden är att folk skall lära sig key commands. På så sätt får man upp arbetstakten. Man skall inte sitta och måtta in sina fingrar på rätt yta på en touch skärm, känns ju helt fel, som att ta 4 kliv bakåt i utvecklingen. Jaja. det är mina 4 cent men det är ju skitkul att framförallt windows gillar Touchscreens.
    Jag är med på vad du menar, dock är det kanske inte till mixning jag hade framförallt tänkt mig.
    Men det finns ju tydligen genvägar iaf i Raven (1.10 in i klippet):


    https://youtu.be/bnKvECPKprU?t=1m10s

  12. #12
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I sig finns det heller inget som hindrar en touchskärm att vara betydligt mer precis, antingen genom att göra reglarna större på skärmen eller genom att ha precisionslägen i stil med vad som finns för musdrivna gränssnitt.
    Apple-pennan skulle nog kunna vara intressant där. Verkar ha rätt hög precision...

  13. #13
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag har jagat touch-daw-drömmen länge och den är tyvärr långt borta. Problemet är att både OS, Daw och pluggar måste vara designade från grunden för touch för att vara användbart.

  14. #14

    Redaktör
    Jepp, det är väldigt olika förutsättningar i muspekare vs touchskärm. Lemur och liknande specialgjorda lösningar verkar vara det som fungerar bäst.

  15. #15
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Sensomusic kanske är ett alternativ? Har inte testat det själv:
    http://www.sensomusic.org/wiki3/doku...ide:multitouch

  16. #16
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Problemet med kontroll-programmen är att de bara kan styr en bråkdel av funktionerna i en Daw. De funkar oftast bara när låten redan är klar eller ska mixas. Drömmen är ett interface som tillåter hela processen med användarvänlig kontroll av samtliga funktioner.

  17. #17
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jo, jag har varit sugen på touch screen konceptet i flera år nu.
    Tänk bara att kontrollera mixbord och VST-pluggar direkt med att peka på skärmen

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med kontroll-programmen är att de bara kan styr en bråkdel av funktionerna i en Daw. De funkar oftast bara när låten redan är klar eller ska mixas. Drömmen är ett interface som tillåter hela processen med användarvänlig kontroll av samtliga funktioner.
    Logic Control fungerar väl mest så, men är utmärkt för att fibbla med inspelning en bit från datorn, samt att den ju faktiskt har multitouch-faders. Den kan göra fler saker men jag har inte haft behovet...

  19. #19
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det mesta arbetet för min del består i att rota i samplingsbibliotek, klippa och pilla med ljudfiler, flytta mididata och ratta pluggar. Inget av detta går att göra med precision eller snabbhet med en kontroll.

  20. #20

    Redaktör
    Jag tror det krävs betydlgit närmare integration för den sortens saker. Jag tycker Push fungerar väldigt bra för liknande uppgifter, men 1) det är inte en touchskärm, 2) den är specialgjord av Ableton just för Live, 3) det fungerar sisådär att styra saker utanför vad Ableton bestämt (typ bläddra i samplingsbibliotek eller kontrollera tredjepartspluggar).

    Hypotetiskt skulle någon kunna bygga något specialgjort för touchskärmar, men just närheten i integrationen verkar vara rätt kritisk för att det ska bli riktigt bra.

  21. #21
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Vi får se vad det kan tillföra i setupen.
    För 2.300 kr kan det vara värt att testa.

  22. #22
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Har inget hänt på touchscreen - DAW fronten sen 2015 ? försöker väcka liv i den här tråden, eftersom det vore kul att kunna styra ex. Reason på en multitouchskärm.

  23. #23
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Bitwig funkar till 100% med touch. Annars är det ipad som gäller.

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av abod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inget hänt på touchscreen - DAW fronten sen 2015 ? försöker väcka liv i den här tråden, eftersom det vore kul att kunna styra ex. Reason på en multitouchskärm.
    Det var väl en fluga som dog helt enkelt. Det blir ju inte så ergonamiskt att sträcka sig fram över keyboardet hela tiden och göra en operation som ändå skulle gått snabbare med snabbkommando och mus, dessutom blir det väl lite flottigt. Om man känner för att komplettera med touch finns de flesta DAWs med controllerappar till iPad.

  25. #25
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Både Bitwig och FL-studio har riktigt bra touch implementationer, men jag är tycker ännu att mus å tangenter är snabbare.
    Men jag är nog bara på väg att bli gammal ;-)

  26. #26
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    asjobbigt för armarna bättre med musen

  27. #27
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Funkar bra i bitwig. Kör det för att göra automatiseringar bland annat. Skulle inte vilja ha bara touch, men, det är ett nice komplement till mus/tangentbord.

  28. #28
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ni som kör touchskärm, vad använder ni för några? Jag tänkte testa köra en till Bitwig men tycker utbudet verkar vara lite skralt?

  29. #29
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som kör touchskärm, vad använder ni för några? Jag tänkte testa köra en till Bitwig men tycker utbudet verkar vara lite skralt?
    Jag kör med en Dell P2418HT. Funkar mycket bra. Det är inte den största tum-modellen med touch, men kostar strax under 4tusen så överkomligt pris.

    Bor du i Malmö och känner för det, är du välkommen över för att testa.

    Ja som tidigare nämnts är Bitwig bäst på touch.
    Studio One stöder multitouch men så dj-vuliskt pilligt interface på sina ställen så aningen mer svåranvänt.
    Steinberg funkar bra, men inte multitouch. En regel åt gången.
    Reason är gräsligt på touch. Smått pilligt, man får inte grepp om pottarna eller reglarna. R missuppfattar hela tiden vad man vill göra.

  30. #30
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Älskar att svälla upp Arturias effekt, eq och komp-pluggar på full 24" touch. Duplo stort myspys.. Racklådan kan zlänga sig i wäggen...

  31. #31
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tack för tipset! Flyttade från Malmö för över tio år sedan tyvärr, men det blev nästan tio år på kullarna.

    Får ursäkta en dum fråga, men - vilken anslutning använder man för överföring av själva touchegenskapen? Typ bild med VGA och touch med USB? Kommer nog behöva minst fem meter mellan dator och skärm...
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2021-05-07 klockan 14:44.

  32. #32
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset! Flyttade från Malmö för över tio år sedan tyvärr, men det blev nästan tio år på kullarna.

    Får ursäkta en dum fråga, men - vilken anslutning använder man för överföring av själva touchegenskapen? Typ bild med VGA och touch med USB? Kommer nog behöva minst fem meter mellan dator och skärm...
    Ah ok då blir det svårt!

    Man kopplar
    HDMI + USB 3

    USB kabeln måste vara kopplad för att touchen skall funka.

    Skärmen har även ett par USB ingångar så blir lite hub med.

    Man kan lägga skärmen ner på skrivbordet i rätt bra vinkel för bättre ergonomi. Kolla Youtube reviews
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2021-05-07 klockan 15:30.

  33. #33
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Ja, man kan inte ha skärmen som vanligt när man kör touch. Keyboard och mus får man lägga åt sidan och skärmen får nästan ligga platt hela vägen mot skrivbordets främre kant. Om man har en gasarm med ordentlig rörlighet kan man ha skärmen platt och traditionellt. Jag har en arm från ergotron som funkar men en förlängningssektion.

  34. #34
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tanken är att ha det så här. Jag räknar bort ca en meter bakom datorn och en meter på bordet, sen behöver jag minst tre till fyra meter sladd däremellan för att kunna rulla runt bordet till de instrument som jag vill sitta vid och spela in. Men det finns väl både USB och HDMI (samt ström) som är så långa och så är det bara köra allt i en strumpa.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EBC414D5-CF90-46C0-B0E7-8A48DC7F6FAA.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	149,6 KB 
Id:	101402

  35. #35
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det kan nog funka. Jag skulle rekommendera en smal list med mjuk yta att vila handlederna på. Lite som på en gammal MPC.

  36. #36
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tänkte slå till på Dellskärmen. Bara så det blir rätt... det är den här USB-varianten som ska sitta i skärmen för själva touchöverföringen?

    Namn:  11ACB933-F58D-4AFE-A4A2-C10CCA491ECE.jpeg
Visningar: 136
Storlek:  9,2 KB

  37. #37
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte slå till på Dellskärmen. Bara så det blir rätt... det är den här USB-varianten som ska sitta i skärmen för själva touchöverföringen?

    Namn:  11ACB933-F58D-4AFE-A4A2-C10CCA491ECE.jpeg
Visningar: 136
Storlek:  9,2 KB

    bra val!
    Ja den ändan sitter skall sättas i skärmen. Den ser ut så, tvådelad".

    Här är en unboxing video hur kontakten ser ut.

    https://youtu.be/jqVWWhg-b04


    Lycka till!
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2021-05-14 klockan 09:26.

  38. #38
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tack! Då är allt beställt med extra femmeterskablar och allt. Enda tråkiga är att nya ljudkortet var restat i 5-7 veckor, men men.

  39. #39
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4B474310-327F-47FE-AC78-4D8D2F63819A.jpeg 
Visningar:	19 
Storlek:	73,8 KB 
Id:	101616
    På plats! Bitwig köpt. Nu ska jag bara vänta 5-7 veckor på ljudkortet

Liknande ämnen

  1. Död touchscreen på Korg M3
    Av koenig i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-12-16, 22:17
  2. Touchscreen i DAW
    Av sickanovic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-12-12, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •