Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Monitor-funderingar

  1. #1
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran

    Monitor-funderingar

    Funderar på att byta upp mina monitorer mot ett bättre par. Mina börjar bli gamla och var rätt billiga i inköp och låter rätt dåligt.

    Vad bör man tänka på? Är tex olika monitorer olika lämpade för olika typer av placering? Dvs att vissa är bättre i hörn eller nära vägg än andra. Ofta kan man ju ställa in lite med switchar har jag sett.

    Har sneglat lite på dynaudio och genelec och adam. Min budget är ca 7-10 tusen. Har ni några fler tips? Genelec har tex en serie med kalibrering och liknande, 8320A. De ligger på 5000 kronor styck men med mätmikrofon och sådant går de på närmre 12300 hos tysken. Tänker att man behöver ju mäta upp väldigt sällan, så det känns lite onödigt att köpa det för 2000 och bara använda en gång, borde kanske gå att låna någonstans tycker jag, eller? Tänker att det kanske vore lysande att ha sådana i min ickeoptimala studiohörna, att placering etc kanske inte blir lika viktigt om det går att korrigera? Se här för mina funderingar om möblering:
    http://www.99musik.se/showthread.php...ed-m%F6blering!

  2. #2
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Mitt tips är Neumann KH120, lite drygt 10000kr men väl värda sitt pris.

  3. #3
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    ah, dom hade jag missat, de ser intressanta ut!

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att byta upp mina monitorer mot ett bättre par. Mina börjar bli gamla och var rätt billiga i inköp och låter rätt dåligt.
    [/url]!
    Luktar GAS lång väg..... hur kan gamla högtalare låta dåligt? Allt gammalt låter väl bättre... trodde det var en naturlag på 99?

  5. #5
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    haha, nä, åldern gör inte att de låter sämre men de lät rätt dåligt från början, och var som sagt rätt billiga och man får ju lite vad man betalar för har jag förstått när det gäller högtalare. Tror jag betalade 2000 för paret nya.

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Har du kollat på Presonus? Ta en lyssning vet jag... så får du kanske pengar över till annat ;o)

  7. #7
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Har inte googlat dem, tack för tipset!

  8. #8
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Annars funkar ju Genelecs utan kalibrering hur fint som helst. Kört ett par 8030 nu i några år och har inga som helst planer på att byta.

  9. #9
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Funkar de tillräckligt bra även i ett suboptimalt rum tror du?

    Antar att om jag lägger 9-10 papp kommer det iofs låta bra oavsett vad jag väljer men om jag nu ska lägga den summan vill jag ju att det ska låta så bra som möjligt

  10. #10
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Absolut, jag har kört dem rätt inställda men många gånger helt tokigt också. Just nu har jag dem tokigt placerade men de låter superfint ändå. MEN, de är rätt känsliga och låter lite "dåligt" om man inte sitter bra framför dem.

    Tillägg: Sen låter de faktiskt absolut bäst med en 7050 sub men då blir det genast dyrare. Beggat kan du nog hitta ett par 8030+7050 för runt 10-12k med lite tur.

    Annars är ju Adams monitorer kända för att vara bra även utan sub, du hittar dem under 10k.

  11. #11
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Åh herre min skapare, satt och browsade monitorer och så dök några gibson les paul-monitorer upp. Fy satan vad fula!

    Angående Presonus så kom jag på att mitt ljudkort var av det märket och först var det trasigt vid inköp och fick det utbytt men det andra betedde sig konstigt efter ca 1 år och butiken vägrade ta tillbaka det för lagning så jag litar inte på deras kvalitetskontroll.

  12. #12
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, jag har kört dem rätt inställda men många gånger helt tokigt också. Just nu har jag dem tokigt placerade men de låter superfint ändå. MEN, de är rätt känsliga och låter lite "dåligt" om man inte sitter bra framför dem.

    Tillägg: Sen låter de faktiskt absolut bäst med en 7050 sub men då blir det genast dyrare. Beggat kan du nog hitta ett par 8030+7050 för runt 10-12k med lite tur.

    Annars är ju Adams monitorer kända för att vara bra även utan sub, du hittar dem under 10k.
    Gäller det de flesta monitorer? Att man ska vara rätt placerad alltså. Förstår ju såklart att bäst ljud får man vid korrekt läge men jag kommer ju ha klaviaturet vid sidan om datorbordet så då blir det inte optimalt där och inte heller när jag spelar gitarr ståendes. Nu är det ju inte det viktigaste att det låter perfekt när jag spelar instrumenten men vill ju inte att det ska låta dåligt heller, om det går att undvika.

    Suvwoofer vill jag nog helst inte ha mtp grannar. Vet iofs inte hur mycket ljud rör sig uppåt, kommer inte ha någon under eller vägg-i-vägg, bara ovanför.

  13. #13
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gäller det de flesta monitorer? Att man ska vara rätt placerad alltså. Förstår ju såklart att bäst ljud får man vid korrekt läge men jag kommer ju ha klaviaturet vid sidan om datorbordet så då blir det inte optimalt där och inte heller när jag spelar gitarr ståendes. Nu är det ju inte det viktigaste att det låter perfekt när jag spelar instrumenten men vill ju inte att det ska låta dåligt heller, om det går att undvika.

    Suvwoofer vill jag nog helst inte ha mtp grannar. Vet iofs inte hur mycket ljud rör sig uppåt, kommer inte ha någon under eller vägg-i-vägg, bara ovanför.
    Alltså om du mest ska ha dem för att spela upp din musik så duger det mesta. Det är om du ska mixa/mastra som det är extra viktigt med monitorer (och placering).

  14. #14
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    jag ska mixa i dem och mastra i den mån jag kan men kommer även ha dem när jag spelar in. Men då tror jag, som du säger, att det mesta kanske duger.

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Focal finns också, vill jag bara inflika. Har CMS-50 och sub, små och smidiga på skrivbordet, gillar hur som låter. Tänkte jag börjar utan sub men det funkade inte så länge för mig... antar att cms-65 hålelr lite längre utan sub då även om jag nog skulle vilja ha snarare 8" i så fall, fast det har jag haft en lång period och kändes sjukt skönt att bli av med dom just eftersom jag sitter så nära.

    Edit: Det finns ju cms-65 också, något större som kompromiss, men lät bli eftersom jag visste att jag förr eller senare skulle skaffa sub. Utan skulle jag nog föredra dom.
    Senast redigerat av kotten den 2015-09-08 klockan 20:59.

  16. #16
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Ah, ska kolla upp dem!

    Vet ni om det finns någon affär i stockholm som har bra utbud av dessa högtalare som man kan provlyssna på? Även om det är svårt att avgöra i butik hur en högtalare låter tänker jag att det kan vara bra.

  17. #17
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt tips är Neumann KH120, lite drygt 10000kr men väl värda sitt pris.
    de låter riktigt underbart faktiskt. hade jag haft ett bra rum för det hade
    jag gärna investerat i ett par själv. klart värt pengarna.

  18. #18
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Trots mina tidigare erfarenheter angående presonus kvalité så blev jag nyfiken på sceptre s6. Någon som har provat dem? De kostar 3000kr styck hos 4sound som finns här i stan; att jämföra med Thomas pris på 5200kr styck.

  19. #19
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    ... Och är det en fördel att ha basporten i fronten när de kommer vara hyfsat nära väggen?

  20. #20
    @ndreas
    @ndreas är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Köp mina Yamaha HS8M så får du grymt snygga stativ på köpet

  21. #21
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Det bidde ett par presonus sceptre 6 tillslut. Kände att jag klarar mig bra på dom och att tusenlapparna för de dyrare alternativen behövdes till annat. Kostade 6000, ville köpa nytt med garanti annars hade jag kanske köpt något annat. Passade på att skaffa ett par isoacoustic-stativ också. Tycker jag får klart godkänt ljud.

  22. #22
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Jag kan verkligen rekommendera Genelec's GLM-lösning. Det hjälper verkligen till med att få det att låta "rakare", även om det absolut inte ersätter akustisk behandling av rummet. Jag har kört 8240 i ett par år nu och varit väldigt nöjd. Men monitorer är smaksaker, låna hem och testa själv.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bidde ett par presonus sceptre 6 tillslut. Kände att jag klarar mig bra på dom och att tusenlapparna för de dyrare alternativen behövdes till annat. Kostade 6000, ville köpa nytt med garanti annars hade jag kanske köpt något annat. Passade på att skaffa ett par isoacoustic-stativ också. Tycker jag får klart godkänt ljud.
    Bra och prisvärda!!

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Adam A8X.... så fruktansvärt nöjd med mina. Adam har rätt dåligt kvalitet på grejorna men dom låter så fantastiskt bra! All musik låter kanon + att dom är bra att mixa med. Basen finns också där.

  25. #25
    perault
    perault är uppkopplad nu
    peraults avatar
    Veteran
    Fick precis hem ett par Genelec 8020. Sitter i ett litet, obehandlat rum och de låter fantastiskt tycker jag. Eller, ja, precis som jag hade hoppats att ett par bra monitorer skulle låta. A/B med kommersiell produktion avslöjar direkt att jag suger...

  26. #26
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Köpte mindre varianten på adam. Jävlar va fint det låter nu. Klart, krispigt och detaljrikt. Har plötsligt ett gäng nya synthar här hemma känns det som.

  27. #27
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ja, det skulle nog lyfta upplevelsen en hel del att byta t nåt bättre här hemma också.

  28. #28
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Salrip: hur är din upplevelse av presonus sceptre 6 nu när du hunnit leka ett tag? Är själv på jakt efter nya burkar och de verkar ju spännande!

  29. #29
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Nästa lyft i ljudkvalitet kommer när man ger sig på lite grundläggande akustikbehandling, så att man får ut ännu mer av sin investering i monitorer.
    ADAM är mina long-time favourites (kör med S3X-V, som det ska väldigt mycket till för att jag ska göra av med). Har tidigare också haft A7X, som är grymt bra för pengarna, men EVE SC207 är ännu lite bättre.

  30. #30
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av herrwidell Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Salrip: hur är din upplevelse av presonus sceptre 6 nu när du hunnit leka ett tag? Är själv på jakt efter nya burkar och de verkar ju spännande!
    Tycker de är bra. Märk väl att jag är väldigt okunnig och har inga referenser att luta mig mot, men för mig fungerar de. Har du vägarna förbi nyköping så är du välkommen på provlyssning såklart

  31. #31
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nästa lyft i ljudkvalitet kommer när man ger sig på lite grundläggande akustikbehandling, så att man får ut ännu mer av sin investering i monitorer.
    ADAM är mina long-time favourites (kör med S3X-V, som det ska väldigt mycket till för att jag ska göra av med). Har tidigare också haft A7X, som är grymt bra för pengarna, men EVE SC207 är ännu lite bättre.
    Där finns det nog mycket att arbeta med hemma hos mig Är dock svårt med kombinerat vardagsrum och studiohörna, att kunna möblera optimalt och så vidare.

  32. #32
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Kapar tråden
    Min första upplevelse av A7x var att de har mycket bas. Trodde en subwoofer var inkopplad när jag provlyssnade.

    Jag letar just nu efter ett par, vill undvika en SUB, eftersom jag har ett litet rum.

    Det står mellan Yamaha HS7, Eve SC207 eller Adam A7X i nuläget. Skapar pop, elektronisk + beats.

    Vilka har ni själva?
    Några tankar ni kan dela med er av?

Liknande ämnen

  1. Hur ska volymerna vara mellan monitor,ljudkort o monitor kontroller?
    Av Kalle2000 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 21:31
  2. RE-201 Funderingar...
    Av drifter7508 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 21:31
  3. Dot com-funderingar
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 22:04
  4. DJ-problem och funderingar
    Av Krinchen i forum Övriga instrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •