Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Olika ljudbild från olika högtalare/lurar

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    Olika ljudbild från olika högtalare/lurar

    Jag har blivit mer och mer frustrerad på att jag har fått olika referensbilder, typ monitorerna låter på sitt sätt, ett par hörlurar på ett annat och några andra par lurar låter på ett tredje sätt.
    Jag känner att jag inte har riktigt koll på läget längre om hur faktiskt det ska låta...


    Min fundering är om man ska gå för att lyssna in sig på en viss typ av lurar eller skaffa ett andra par monitorer (ett par vanliga datorhögtalare) för att få ytterligare en ljudbild?

    För att beskriva mitt problem så hittade jag detta youtube klipp som visar olika lurar som låter olika:

    https://youtu.be//watch?v=Jkxc_BsBtz4

    Förr så var det inga problem. Då lyssnade man bara på några få ställe och hade mer eller mindre bara ett högtalarsystem. Men idag så har man flera olika lurar och högtalare och på så sätt flera olika referenser.

  2. #2
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Och sedan kan man ju fråga sig hur rak i frekvensupptagning mikrofonen i Zoom H1 är som testet är inspelat med.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Du får leva med det - de som lyssnar på slutprodukten gör det på sjuttiotretton olika sätt.

    p.s. Jag älskar ljudtest på tuben, det blir såååå rättvisande. d.s.

  4. #4
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det handlar ju framförallt om att veta hur saker låter, dvs om jag mixar i vissa högtalare börjar jag överkompensera för vissa saker, men när jag lärt mig att det är så de låter kan jag motarbeta detta.

    Det viktigaste för att ha koll på hur någonting låter är väl att ha bra referensmusik. Alltså, ha högupplösta ljudfiler med något du tycker låter väldigt bra och har stort frekvensspektra samt djup i ljudbilden. Spela upp dessa filer regelbundet när du mixar för att få referenspunkter så att du inte mixar bort dig.

  5. #5
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Som ovan nämnt.

    Sätt på dina favoritlåtar i dina favoritlurar och högtalare i ditt favoritrum. Lyssna. När din musik låter som du vill att den ska låta, genom samma grejer, då är det rätt.

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Fabian Fox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det viktigaste för att ha koll på hur någonting låter är väl att ha bra referensmusik. Alltså, ha högupplösta ljudfiler med något du tycker låter väldigt bra och har stort frekvensspektra samt djup i ljudbilden. Spela upp dessa filer regelbundet när du mixar för att få referenspunkter så att du inte mixar bort dig.
    Håller med. När man väl jobbat med det tillräckligt mycket så kan man ha referensmusiken i huvudet, men det bör alltid finnas där.
    Det näst viktigaste tycker jag sen är att ha lyssning som verkligen kan återge allting. Balans som många nämner som en stor skillnad är lätt att lösa med en EQ, men detaljer som att högtalarna inte kan återge transienterna rätt, eller att rummet eller högtalarpositioneringen börjar maskera saker gör att man helt omöjligt kan höra många viktiga detaljer. Och det talar för övrigt starkt emot att man bör mixa eller mastra med vad för lyssning som helst, oavsett hur likt bra producerad musik det än låter där.

  7. #7
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Det finns pluggar för att simulera olika lyssningsmiljöer i lurar. Jag har en från toneboosters som är billig och funkar bra. Det kan såklart inte ersätta en perfekt lyssningsmiljö, men underlättar i alla fall mixningen lite.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Focusrite har/hade ett litet ljudkort med emulering av olika lyssningsmiljöer. Ett mycket bra verktyg för hörlursmixning.

    Sonarworks har en plugin som kompenserar dina lurar till att blir mer neutrala.

    Olika referensmiljöer gör det möjligt att få mixen att låta mindre dåligt i vilken högtalare som helst.
    Det perfekt ljudet kräver att mixen är anpassad för en specifik miljö - den perfekta mixen är kompromissen som låter minst dåligt i vilket system som helst.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det näst viktigaste tycker jag sen är att ha lyssning som verkligen kan återge allting. Balans som många nämner som en stor skillnad är lätt att lösa med en EQ, men detaljer som att högtalarna inte kan återge transienterna rätt, eller att rummet eller högtalarpositioneringen börjar maskera saker gör att man helt omöjligt kan höra många viktiga detaljer. Och det talar för övrigt starkt emot att man bör mixa eller mastra med vad för lyssning som helst, oavsett hur likt bra producerad musik det än låter där.
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olika referensmiljöer gör det möjligt att få mixen att låta mindre dåligt i vilken högtalare som helst.
    Det perfekt ljudet kräver att mixen är anpassad för en specifik miljö - den perfekta mixen är kompromissen som låter minst dåligt i vilket system som helst.
    SWs synpunkt är bra, men viktigt vad Volantiz skriver - Utgå alltid ifrån en så bra lyssning som möjligt! Man kan sedan referenslyssna och lära sig vad olika "konsumentsystem" har för dåliga egenskaper, men man hör ofta inte orsaken till felet, bara att det är fel - svårt m.a.o att vara erfarne teknikern som vet hur man ska skruva bra mixar m.h.a. en sämre lyssning.

    Sedan är frågan för vilket/vems syfte man gör slutprodukten... För "eget bruk" eller "kommersiellt" för klubb, för en nischad skara lyssnare med vissa krav, för radio eller "låtaBraÄvenMediPhonHögtalare "...

  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Använd din absoluta favoritlåt av din absoluta favorit artist i ditt absoluta favorit HD-format (låten du kan allra bäst och som liknar ditt ideal allra mest) för att nollställa dig själv till det bästa systemet du har hemma. När du går över till att referens lyssna på andra system, spela också den där absoluta favoritlåten på detta system för att förstå bättre hur detta system påverkar ditt sound.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 21:04
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 22:49
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 21:56
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 22:26
  5. Olika samplingar till olika kanaler i Battery 2?
    Av Sunseeker i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •