Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nivå på sång

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    Nivå på sång

    Det vad ända in i
    Att det ska vara så svårt att mixa in sång.

    När man lyssnar på olika mixar så har väldigt många mixningar sången alldeles för lågt.
    Jag tyckte att jag hade hittat en bra nivå på min mix. Jag fick för mig att byta reverb och höjde reglaget för sången något...
    Ja, sedan var jag där igen Sången för lågt mixad. Nu är det tillbaks och jag måste millimeterjustera igen...

    Har ni några bra tips på vad man kan lyssna på och jämföra emot för att hitta bra nivå på sången?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Sänk volymen på lyssningen! I de flesta fall är sången väldigt viktig, och bör höras även vid lyssning på låg volym. Jämför med motsvarande kommersiell produktion.

  3. #3
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Ett knep är att mixa ner instrumentalen som du vill ha den. Exportera. Sen importera den i ett parallelt spår tillsammans med dina vox. På så vis kan du skära bort lite av frekvenserna i instrumentalen som konkurerar med voxen. Iaf om instrumentalen har 245345spår, f9r du slipper identifiera vilket sound som beh9ver mindre mellanregister.

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har inga universal lösningar men nivån på sång kan justeras genom EQ på sång och/eller EQ på andra instrument i samma frekvensregister. Det kan vara så att tex gitarren tar mycket utrymme i samma mellanregister och därför måste sången höjas och höjas. Om man då dämpar gitarren på lämplig frekvens som är viktig för sången får sången bättre hörbarhet utan att behöva höjas.... nått sånt...

    ---------------------------

    Eller som reset säger!

  5. #5

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sänk volymen på lyssningen! I de flesta fall är sången väldigt viktig, och bör höras även vid lyssning på låg volym. Jämför med motsvarande kommersiell produktion.
    Ja, sång bör nog (ifall det är pop eller liknande) generellt mixas högre än man tror. Men sen finns det ju kommersiella produktioner där sången är bisarrt hög (ett par av Thåströms senaste album tex). Men referenslyssning är ju alltid bra.

  6. #6
    Wilhelms avatar
    Senior
    Sången är alltid så svår... och särskilt om man mixar sin egen.
    jag brukar gå iväg från mixningplatsen med musiken igång, in i ett annat rum och pyssla lite i köket till exempel, och lyssna om jag ändå hör sången tydligast av alla instrument.... är det inte så så får man föröka jobba med eq på andra spår och ge lite plats eller höja sången en smula.

    Men det beror på hur viktig man tycker att sången är, men i mina låtar vill jag ha sången tydlig.

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Tycker ofta sången överdrivs. Behöver inte vara så hög, musiken tappar bara energi när instrumenten låter som dom kommer från ett annat rum. Beror såklart på genre. Jag gillar ju bröt...

    Stones, Gimme Shelter är lagom nivå

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men sen finns det ju kommersiella produktioner där sången är bisarrt hög (ett par av Thåströms senaste album tex).
    Bra exempel på där det helt gått överstyr... Någon har gått på myten om sig själv.

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker ofta sången överdrivs. Behöver inte vara så hög, musiken tappar bara energi när instrumenten låter som dom kommer från ett annat rum. Beror såklart på genre. Jag gillar ju bröt...
    Jepp, men jag tycker det är rätt genreberoende. Jag lyssnar mycket på shoegaze och liknande, och där är det ju ett kardinalfel om man ens kan urskilja orden, ännu bättre om lyssnaren är osäker på om det faktiskt sjungs eller bara låter så.

    Men jag tycker det är relativt vanligt att man i hemmamixade popproduktioner hör sången för dåligt, så det är klart genreavhängigt.

    Bra exempel på där det helt gått överstyr... NÅGON HAR GÅTT PÅ MYTEN OM SIG SJÄLV.
    Fixd.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...många variabler e're, men hörbarhet är en viktig sak och "integration" i mixen är en annan sak!

    1) Är det tillräckligt bra sjunget? Inte stil eller rent eller andra subjektiva kvaliteter utan hörs det som det ska höras - eller mumlas det eller tappas luft så fraser blir ohörbara, konsonanter och s-ljud är olika. Ingen EQ eller kompressor i världen kan mer än hjälpligt reparera en dålig sånginsats. Avhjälps bäst medelst extern coach (aka producent). Många annars bra låtar tappar på att den som sjunger låter/reagerar som någon stackare i publiken som får en mik upptryckt i nyllet under Allsång på Skansen

    2) Rätt mikrofon, avstånd - påverkar soundet mycket mer än EQ och kompressor.

    3) Integration - stilberoende är en sak (Shoegaze eller Thåströmskt), men rösten måste få plats - återigen, EQ/komp nödlösningar - arr samt punkt 1-2 ovan är mycket effektivare. Det är inte alls säkert det är en mix-fråga...

    Är grunden bra blir det mycket mindre svårt, med nivåer och annat helt "enkelt"

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mitt tips: Mixa tills du själv är nöjd. Det är trots allt din musik Lämna sen ordentligt med headroom på Masterbussen (som bör vara helt tom). Be sen ett mastringsproffs mastra det åt dig. Sen kanske du får skicka det fram o tillbaka några ggr för de kan förändra ljudbilden rätt mycket OM du lämnat plats för det.

  11. #11
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker ofta sången överdrivs. Behöver inte vara så hög, musiken tappar bara energi när instrumenten låter som dom kommer från ett annat rum.
    This.

  12. #12
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Frågan är knepig därför den består av två komponenter; en subjektiv (hur jag vill att det ska låta) och en objektiv (hur gör jag för att få det att låta som jag vill).

    Till att börja med gäller det att separera de två. Och när det gäller den subjektiva delen så finns inga rätt eller fel när det gäller sångens nivå; det är helt upp till vad låtskaparen tycker verkar bra.

    När man sen vet hur man vill ha det finns det en rad tekniker som man kan ta till sig. Några är nämnda i denna tråd och det finns massvis med info om detta på nätet.

    De få gånger jag har mixat sång (här är ett exempel) har det varit rätt jobbigt. Mitt främsta knep är det som tar mest tid: Lyssna, lyssna, lyssna...och lyssna några gånger till. Lyssna på stereon, i bilen, på iPhone, på en bergsprängare, på köksradion, på dina föräldrars stereo, i en proffsstudio.

    Lyssna och känn efter. Lyssna och jämför med andra låtar i samma genre. Och sen gå tillbaks och fortsätt och skruva. Ja, det tar tid - och det måste det få göra. Fråga vad personer vars åsikter du respekterar tycker. ...och lyssna.

    ...my 2 cents

  13. #13
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Håller med Interzone!

    Pop har oftast generellt sången längst fram i mixen, sen går man in mer på indie känns det som att den ofta ligger lite längre bak. Mer som en enhet.

    Om du typ vill ha lite mer luft typ distans från resten av instrumenten krävs ju en del pillande men olika reverb och delay kan göra stor skillnad för att förflytta sångens upplevda distans. T.ex. ett reverb på en bus som är litet, kan göra att sången upplevs som att den är närmare att bestämma sig definera för lyssnare var sången finns. Skicka 100% till bus:arna blanda sedan in önskat resultat med volymreglaget från reverb bus:en dessa ska knappt märkas. Har du flippade inställningar i reverb o delay så kan det bli knas

    En bra förklaring finns här: (tyvärr måste man premunerera men kan säga att dessa är mycket bra, rekommenderas varmt!)
    http://www.puremix.net/video/using-r...on-vocals.html

    Sen kan det absolut vara som andra säger ha med andra instrument att göra också.
    Andra saker som kanske hjälper:
    Har du ngn komptagning på sången? Du kan ju eq:a komp på ett annat sätt och sedan blanda in den i din i main vocal.

    Har du "ride:at" volymen på sången?
    finns plugins som kan hjälpa med det annars rita in skiten med automatisering.

    Vad använder du för kompressorer själva sången?
    En LA2A följt av en 1176 på sången rekommenderas varmt.

    Några saker jag kommer på nu. Men svårt att bedöma om man inte får lyssna på hur det är just nu.

    Mids är viktigt att få till, balans i mids i mixen gör stor skillnad.
    Senast redigerat av Spacedude den 2015-10-26 klockan 11:59. Anledning: kom på en till sak

  14. #14
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Se till att hålla sången inom en bus.
    Mixa den så att sång och kick hörs på ytterst låg volym.
    Uppnår du detta är du nästan i hamn skulle jag säga.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lite mer tankar: Respektera rösten - arra runt timbren och försök inte göra om den! Sällan det blir bra att försöka tweaka in sången i ljudbilden. Rätt mik/pre till rätt röst är också bland det viktigaste. Det brukar gå hyfsat bra med godtyckligt bra stormembran, men det kan bli lite generiskt - ungefär som att spela in resten av låten med bara en JV-1080

Liknande ämnen

  1. Viss nivå tack?
    Av trashkaiser i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 03:43
  2. Nörderi på hög nivå.
    Av eskimo i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-01-01, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •