Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Felsökning av Doepfer MCV24

  1. #1
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

    Felsökning av Doepfer MCV24

    För en tid sedan skaffade jag en Doepfer MCV24, dvs en 19" MIDI-CV-konverterare med 24 CV-utgångar som kan konfigureras på massor av olika sätt. Nu när jag precis börjat med modularen tänkte jag att det är dags att testa den. Startar upp och menyn går igång och allt ser fint ut, tills jag kopplar in MIDI-kabeln och inser att ingenting händer. Håller på en stund och grottar i menyer men kommer fram till att något nog måste vara pajsigt.

    Skruvar upp och konstaterar snabbt ett uppenbart fel. MIDI-portarna har i princip släppt från moderkortet. Lödningarna är så pass spruckna att om jag petar på portarna ser jag hur de glappar (och inte konstigt med tanke på det enkelsidiga kortets mediokra kvalitet och att MIDI-portarna endast hålls fast av sina icke genomplätterade lödningar). Underbart tänker jag, lätt fixat! Löder dit dem och tänker att nu funkar det.

    Men... Nej? Inget händer. Får fortfarande ingen MIDI-signal att ens blinka MIDI-leden.

    Tänker att Doepfer har haft denna produkt ur sortimentet i säkert ett decennie, men chansar ändå på att maila ett snyftbrev. Gör det klockan 23:30 i måndags kväll. Klockan 10:13 följande tisdagförmiddag får jag detta svar tillsammans med servicemanualen i PDF-format.

    Citat Ursprungligen postat av Dieter Doepfer
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dear Mr Svensson,

    I'm sorry about the problems with the MCV24. In the attachment you find the service notes.

    Best regards
    Dieter Doepfer
    Dieter Doepfer, det är väl för fanken grundaren själv? Anyway, jag har kikat i manualen som är i en härlig mix av tyska och deunglish, men schemat är bra att ha. Har ännu inte hittat någon uppenbar felkälla, men jag tror det ska kunna reda sig. Startade mest denna tråd för att kredda Doepfer, men jag kommer säkert fylla på med frågor och/eller statusrapporter vad det lider.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, det är herr Döpfer själv. Han är väldigt bra på nära kundkontakt, svarar i stort sett dagligen på A-100-listan kring diverse frågor.

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nice som fan. Totala motsatsen mot vissa andra tillverkare.

    Nu tror jag att jag har lyckats fixa min MCV24. Det enda felet var nog de trasiga lödningarna. Resten var bara skit bakom spakarna. Jag trodde nämligen i min naivitet att den LED som enligt manualen är en MIDI-led faktiskt skulle indikera MIDI IN-aktivitet. Kollar jag schemat ser det dock ut som att den endast indikerar aktivitet på SYNC-porten. Kan det stämma? Efter att ha rattat med inställningarna, som inte alls är triviala att förstå, får jag den ju faktiskt att fungera. <3

Liknande ämnen

  1. Doepfer MCV24 out of tune?
    Av Bobjumik i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 23:24
  2. Doepfer MCV24 + Pro-one
    Av Bobjumik i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •