Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Novation bass station II, Minibrute eller Doepher Dark Energy II

  1. #1
    Horatius
    Horatius är inte uppkopplad
    Horatiuss avatar
    Senior

    Novation bass station II, Minibrute eller Doepher Dark Energy II

    Novation bass station II, Minibrute eller Doepher Dark Energy II. Om ni skulle få en av dessa synthar vilken skulle ni välja och varför? Strunta i behov eller vad ni redan har. Vilken av dem skapar mest gas?

  2. #2
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    basstation 2!

    fett grundljud, två olika filterkretsar, filterFM, skitkul sequencer som spelar in velocity, LFO-slew, USB-driven, sin-subosc, patchminnen

  3. #3
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Har haft en MicroBrute, har kikat på Dark Energy och har en BS2a.

    BS2an är betydligt mer komplettare maskin jämfört mod de andra. Att den har patchminne var ett direkt avgörande för mig.

  4. #4
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Dark Energy, rakt av. Mk2 har inte så mysigt filter som Mk1, men fan, en miljard ljud i en liten maskin. Vinn!

  5. #5
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag valde BS2 efter att ha testat Minibrute och lyssnat på alla demos på tuben av BS2. Minibrute är väl vildare och låter mer 70-tals analog. BS2 är mer som en korsning av olika Roland SH-syntar, med en lite fylligare klang. jag föredrar också att lagra alla ljud jag skapat. Dark Energy är för trång att ratta ljud på för mej, och en VCO är för lite. jag köpte ett eurorack för några år sedan, men det var för mycket bök att byta ljud på den. MidiCV-modulen spelade aldrig riktigt rent över flera oktaver trots kalibrering. dom lär vara bättre numera.

  6. #6
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    BS2 har väl inte CV/Gate dock, så om det är viktigt borde den gå bort.

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Minibrute SE är klart funky..techno så det förslår. Och så är den clean, inga minnen eller så.... BS2 tyckte jag kände krånglig...och designad på ett sätt som talar om hur jag ska jobba med den snarare än att den inbjuder till fritt tänk... men båda maskinerna låter ju fördjävla bra...för skitpeng. Varför kompromissa köp en av varje... beggat så handlar det om kaffepengar

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Grejen med Minibrute eller Microbrute är att de verkligen har karaktär, antigen gillar man karaktären eller inte, jag gillade den inte

  9. #9
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen med Minibrute eller Microbrute är att de verkligen har karaktär, antigen gillar man karaktären eller inte, jag gillade den inte
    +1 på den.
    Riktigt bra synthar.
    Arturia vågade göra helt egna maskiner.

  10. #10
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Förmodar att man inte får föreslå Pulse 2, så då gör jag inte det, men hade man fått så hade jag kanske gjort det.

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på den.
    Riktigt bra synthar.
    Arturia vågade göra helt egna maskiner.
    Ja de har sitt eget sound!

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen med Minibrute eller Microbrute är att de verkligen har karaktär, antigen gillar man karaktären eller inte, jag gillade den inte
    karaktär... jo, men också en väldig bredd. Vad var det som du inte gillade med "karaktären"?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förmodar att man inte får föreslå Pulse 2, så då gör jag inte det, men hade man fått så hade jag kanske gjort det.


    ruskigt bra maskin

  13. #13
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Bass station 2 för krånglig men låter riktigt skänt i rätt händer (andras händer). Tro nästan att jag skulle uppskatta BS 1 mer. Men av de du listat så Microbrute, kul med sequencer och direkt kontroll över allt. Dopen har jag inte testat så den vill jag inte säga något om.

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    karaktär... jo, men också en väldig bredd. Vad var det som du inte gillade med "karaktären"?

    - - - Uppdaterad - - -





    ruskigt bra maskin
    Klickade inte med Microbrute bara, cool, men fick ingen känsla av den, samma gäller iofs BS2, men den får stanna iaf.

  15. #15
    Horatius
    Horatius är inte uppkopplad
    Horatiuss avatar
    Senior
    Tack för synpunkter!

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... men båda maskinerna låter ju fördjävla bra...för skitpeng. Varför kompromissa köp en av varje... beggat så handlar det om kaffepengar
    Inte så lätt för en sjukpensionär att hosta upp hur mycket pengar som helst Jag köper nog ett par av maskinerna så småningom, men just nu får jag nöja mig med en.

    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förmodar att man inte får föreslå Pulse 2, så då gör jag inte det, men hade man fått så hade jag kanske gjort det.
    Den borde in på listan tror jag. Jag glömde nog den eftersom jag inte gillar menysystemet. Har redan en Blofeld så jag vet att det fungerar bra att editera, men det känns fel för en analog maskin. Jag vill helst ha en ratt per funktion. Kanske får omvärdera dock för den verkar låta bra.

    Citat Ursprungligen postat av Synapskollaps Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dark Energy, rakt av. Mk2 har inte så mysigt filter som Mk1, men fan, en miljard ljud i en liten maskin. Vinn!
    Precis vad jag ville läsa. Dark Energy II ligger än så länge bäst till. Mest för att jag gillar formatet och layouten. Tittar man på demona så kan alla de nämnda maskinerna spotta ur sig riktigt intressanta ljud, men vilka som verkligen passar brukar jag upptäcka efter en tids användning.

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Dark Energy har en oscillator, Minbrute har en men lite trix för att låta som 2 och BS2 har två. För vissa typer av ljud har DE2 inte mycket att komma med. BS2 har inte en ratt per funktion, tex delas envelop reglagen mellan 3 olika enveloper. Inte lika direkt när man rattar ljud. Det är svårt att säga vilken som är bäst utan att relatera vad man har. Hade jag bara en enda synth är nog BS2 högst på listan då jag tror nog att den ger bäst smör och bröd ljud och med 4 olika filter lite mer en kameleont. Minibrute har lite mer egen karaktär och som TheVoid påpekar men älskar eller inte... men kanske är den lite speciell som enda synth.

  17. #17
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Ger också en röst på Pulse 2, inte alls svårediterad och låter bra.

Liknande ämnen

  1. Problem med kommunikation Dark Energy - MiniBrute
    Av SteffeE i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •