Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Nivåer på flerspårsproduktion

  1. #1
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator

    Nivåer på flerspårsproduktion

    Bakgrundsinfo och lite filosofi kring släppet: Jag ska släppa vinyl. Jag har mitt i låtmaterialet bytt inspelare (i e bandare) och signalväg via kompressor. Jag vill ha ut just de där inspelningarna så nyinspelning är inget riktigt alternativ. Åtta mer traditionella låtar ska varvas med åtta mer eller mindre experiementella enminutersalster, därför är egentligen inte "stämningen" för låtordningen så essentiell även om jag vill sluta varje sida lite mer sansat. Samtliga låtar och två pausstycken är bandade på gamla maskinen och sex pausstycken på nya.

    Idag petade jag in tänkt låtordning i musikspelaren, körde allt genom studiomonitorerna och försökte lyssna som om jag aldrig hört det förr (är inte det tidernas svåraste uppgift när så många timmar plöjts ner?). Hursomhelst... jag gillar vad jag hör och ordningen känns bra. Däremot upplever jag stora volymskillnader. Detta sker speciellt mellan "låtarna" och "pausstyckena". Jag inser att det är lättare att gasa nivåerna på mer homogena instrumentalalster så jag är hyfsat säker på att det här inte sker i mina öron.

    Till möjliga lösningar (med mina kommentarer inom parenteser) :
    * Lämna allt till mastring? (Jag gillar rå retrokänsla, vill inte ha saker polerade och det känns överkurs.)
    * Sänka nivåerna på pausstyckena? (Alltid fel väg att öka brusgolvet liksom...)
    * Mixa/kompressa om de som bandats från gamla bandaren och därmed öka upplevd volym? (Fasen, det är nog vettigast känner jag, nu när jag "nallebjörnar"...)

    Epilog: Jag testar lite med ett spår i en av de mest påtagliga "skarvarna" så får ni gärna tänka till och dela erfarenheter på temat. Jag uppskattar input kring problemet.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mastring hos någon som du litar på.

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Du har väl postat en av pauslåtarna nyligen? Om den bara är en melodistämma och de andra låtarna har många fler instrument kan det vara naturligt att lägga pauslåtarna konsekvent lägre i volym.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har väl postat en av pauslåtarna nyligen? Om den bara är en melodistämma och de andra låtarna har många fler instrument kan det vara naturligt att lägga pauslåtarna konsekvent lägre i volym.
    Precis - det är tanken hos mig också.
    Men jag har fått erbjudande om hjälp och har lite småfix att lösa innan det landar där.

Liknande ämnen

  1. Syntröst med flera VCO: Nivåer?
    Av matsen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-07-08, 00:16
  2. Normalize/nivåer/mastering
    Av Albedo i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-30, 23:15
  3. Angående inställningar av nivåer efter eq och kompresssion.
    Av Sunshinetoday i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 17:51
  4. Rolands +15 V för stark gate för Doepfers +5-nivåer?
    Av Nightzone Tapes i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-11-12, 08:20
  5. Envelope-editera send-nivåer
    Av joncol i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •