Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Diskussion om produktionsverktyg för att få ett högkvalitativt ljud (mix och master)

  1. #1
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior

    Diskussion om produktionsverktyg för att få ett högkvalitativt ljud (mix och master)

    Hej 99or

    Admin - Är inte säker på hur jag ska kategorisera inlägget, tänker mig "diskussion om produktionsverktyg för att få ett högkvalitativt ljud (mix och master)". Men ändra gärna om det inte passar eller flytta om det finns en tråd för ämnet (hittade inget lämpligt).

    Skulle behöva lufta lite studio-/produktionsverktyg och arbetsflöden om man så vill...

    Min devis vad gäller musikproduktion är i princip "det är inte vad man har för prylar som avgör hur bra det låter - Det är vad man gör med det man har...", ungefär så. Nja, nu är väl inte det hela sanningen. Då jag gör elektronisk musik, som såklart är beroende av vilka verktyg man har så, så spelar ju verktygen roll - Upp till en viss gräns.

    Äger hårdvaruinstrument, analoga och digitala synthar. En del mjukvara - Ableton Live 9 Standard, NI Komplete 9 + lite annat. Jag håller hårt på tanken att jag har mer än jag behöver för att kunna göra den musik jag vill.

    När jag jobbar på en idé vill jag att det ska låta "färdigt", dvs. som om det vore mastrat, redan medan jag bygger låten. Eftersom det i min mening är lika mycket valet av ljud, arrangemang, melodi/ackordstruktur samt sound (mixning/mastring) som avgör hela låtens kvalitet. Och jag är sjukt petig. Om det inte låter tillräckligt bra medan jag bygger låten tröttnar jag snabbt och kan bli lite förbannad över att kicken som jag tyckte lät så fett, låter i själva verket skit i HiFi-systemet. Och då kan jag ha lagt mycket tid på att bygga upp låtjäveln, varpå jag blir ganska modfäld - Därav min stora samling ofärdiga alster.

    Ibland bygger jag låtar helt på mjukvaruinstrument och andra gånger spelar jag in instrument in i Live, via ett Saffire PRO 40-ljudkort och bygger upp låtar med ljudspår. Vidare, lägger jag på de signalbehandlande plugins jag tycker behövs för att balansera och fetta upp ljudet, vilket oftast rör sig om Lives egna plugins, som jag tycker låter bra.

    Vad gäller monitorering använder jag ett par Genelec 8020, Audio Technica M50-hörlurar, samt ett ganska vettigt Hifi-system med en specat frekvensspann på 30-30kHz +/-1.5dB som ger mig en ganska bra 3-dimensionell bild - Vilket är väldigt bra på avslöja platt eller allmänt dassig ljudbild.

    Som många av er andra här på forumet hemsöks även jag av GAS-spöket då och då (nu senast modular-träsket, men det ska jag fan inte gå in på). Intalar mig själv att jag endast kan rättfärdiga nyinköp om jag tjänar pengar på den musik jag gör (och det göra jag inte). Men om jag nu ska göra ett undantag - Så istället för att köpa fler ljudalstrande prylar, vore det kanske på sin plats att skaffa nåt som ger mig en rejäl skjuts i ljudkvalitet vid låtbyggande, mixning och mastring..? Eller bara helt enkelt bli bättre på att utnyttja det jag redan har!? Tankar och idéer kring detta, plz!

    Stundtals sneglar jag osökt på allehanda signalprocessorer, både analoga och plugins, LA-2A, KuSh Tweaker, Elysia MPressor, Distressor, API Lunchboxes, ja listan är lång på fina och väldigt dyra ljudsaker som jag inte vet om jag behöver - Vill liksom inte köpa en hårdvaru-kompressor för 30 lax, som jag inte hört förut och som jag kanske inte behöver!
    Visst finns det alternativ - UAD, Waves-pluggar etc. Men det är rätt inspirerande när man hör producenter som tycker att det räcker med att köra ljudet genom en analog LA-2A utan några inställningar, för att fetta upp ljudet tillräckligt för att det ska låta high-end... Hade varit koolt att ha en helt customiserad analog channel-strip med esoteriska eq's, kompressorer etc. för att användas vid inspelning av instrument samt mastring... Tankar idéer!? Saken är att jag inte vill lägga några stora pengar på detta eftersom min musik är en hobby, definitvt inget som jag räknar kunna dra in några pengar på...

    UAD-satellite med tillhörande pluggar låter förstås bra, men för eller senare blir dsp-enheten förlegad (kommer nya anslutningsstandards osv.). All mjukvara måste ju uppgraderas så småningom i takt med ny dator, nytt os, köpa nya licenser etc., varför jag endast vill ha nödvändig mjukvara, hellre få, men jäkligt bra grejer. Vidare, såna där USB-dongles för autentisering går fet-bort! Och då är det faktiskt ganska positivt med hårdvara...

    Just nu har Waves rea på Silver-bundlen 199 USD istället för 600. Verkar som man får en del vettiga grejer för pengarna. Men är det värt det?. Har de skippat iLok-donglen nu? Tyckte det verkade tvetydigt på hemsidan.

    Anar att det börjar bli lite rörigt, så jag stannar här innan frågeställningen spårar ut allt för mycket. Anywayz, tacksam för input.

    Yours truly
    //Viskarn
    Senast redigerat av whisper den 2015-08-17 klockan 16:06. Anledning: ändrade fel frågeställning

  2. #2
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Det känns som en väldigt bred fråga.
    Jag tog nog ett val att maxa det som min budget tillåter, bra eller dåligt val? Jag kan iaf inte gnälla på prylarna samt YOLO, blir det bajs så är det inte prylarnas fel.
    Sen behöver man ju inte köpa allt på en gång utan mer handla lite när man hittar ngt man tror hjälper en vidare.
    Jag tror på dessa saker framförallt : Workflow (nog rätt individuellt), Bra öron, Bra ljuddesign.

    Om du känner att du klämt ut allt det du kan få ur ditt nuvarande system då kanske det är dags att kolla på alternativ
    Senast redigerat av Spacedude den 2015-08-17 klockan 17:49. Anledning: Ändrat lite i inlägget så det låter mindre drygt vilket inte var meningen

  3. #3
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Hm en svår fråga att besvara kort. Du skulle behöva skaffa dig en kollega som kan hjälpa dig och visa vad du kan göra med det du redan har i form av mixning och mastering. Jag har en minimal studio utan en massa dyra prylar och du kan lyssna på flera av mina alster som jag har gjort med dessa i "Egen musik".

    Det går lite hysteri i prylar måste jag säga, jag själv hänger med på tåget ibland tyvärr, särsklilt när det gäller mjukvarusyntar. Nåja, man behöver inte allt godis, för oftast har du redan godiset men bara i en annan förpackning. Jag är ingen expert på DAW men du skulle behöva ett "nav" som binder ihop alla dina behov. Själv använder jag Cubase Pro 8 för detta men jag kan inte avgöra hur bra eller sämre det är än andra gällande live-inspelning. Men jag gillar verkligen arbetssättet i Cubase. De pluggar som följer med håller hög standard. Jag har dock kompletterat med Waves GOLD för 199 dollar (vänta på rätt tillfälle så kommer det kanske en drive igen på GOLD). Sen har jag kompletterat med multiband C6 och Maximizer L2. Diverse reverbs är också anskaffade men mestadels använder jag de medföljande plugins.

    I Cubase får du "kontrollrum" som jag gillar med god ööverblick över vad som händer. Jag lägger den på en egen monitor och själva spåren på en annan. Det finns färdiga templates (om de inte försvunnit ur nyare versioner) för att starta produktion eller ett mastering arbete. Finns kanske i de andra mjukvarorna också. Mitt största problem just nu är att jag har för kass CPU och med en multithreding som inte går att stänga av vilket gör att när cubase langar ut en plugin på en "core" så är det en trådad sådan. Ljudkort har jag haft problem med men köpte mig ett PICe (RME HSDPA vilket var ett ljudmässigt lyft jämfört med NI Komplet 6) med in och utgångar som räcker för de flesta setupen. Du behöver dock slanga in ljud från synthar och du behöver fundera på hur många kanaler du behöver. Ska du inte spela in mer än 1 samtidigt blir det lite enklare
    Nu svävar jag säkert ut i nått som du redan har bättre koll än jag på.

    Jag resonerar som du, så länge jag inte går plus på musiken så får det bli lite mer sparsamt, det går att göra bra musik iaf.
    Glömde säga det att det jag använder mest ur Waves GOLD är kompressorerna och stereo verktygen. Använde ett tag EQ mycket men jag upptäckte att jag fick bättre ljud och mer kontroll med den medföljande 30-bands eq u cubase så jag gick tillbaka till den... C6 och L2 använder jag ALLTID i min mastering.

    Svaret blev nog rörigare än frågorna men du fick iaf min syn på det hela, vad det nu kan vara värt hehe

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min devis vad gäller musikproduktion är i princip "det är inte vad man har för prylar som avgör hur bra det låter - Det är vad man gör med det man har...", ungefär så.
    Håller med, men senare i ditt inlägg "nyanserar" du den devisen. Jag ska inte kommentera utrustningen, den vet jag inget om.

    När jag jobbar på en idé vill jag att det ska låta "färdigt", dvs. som om det vore mastrat, redan medan jag bygger låten. Eftersom det i min mening är lika mycket valet av ljud, arrangemang, melodi/ackordstruktur samt sound (mixning/mastring) som avgör hela låtens kvalitet. Och jag är sjukt petig.
    Jag förstår att soundet kan vara lika viktigt som låtstruktur. Men jag tror det är en fåfäng dröm att det ska låta färdigmastrat medan man jobbar med materialet. Vore det på det viset skulle mastring inte behövas. Mitt tips får nog bli att skruva ner dina förväntningar medan du jobbar. Du kan säkert föreställa dig vilket slutresultat du vill fram till. Du vet säkert också hur du ska nå dit, och om du inte gör det kan du lära dig det.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...det råder, som påpekats i annan tråd, en del oklarhet kring mixning/mastring. En del av mastringen är att åtgärda ev. fel i mixningen, en annan är att anpassa till hur det ska reproduceras vidare. T ex behöver man ju inte höra hur det låter när man fixat basen för att det ska gå bra att gravera vinyl. Man mastrar inte heller genom att köra stereosignalen rakt igenom en magisk burk (eller plugg ) - mastringsmästaren () exakt varför en viss burk kopplas in och vad den ska göra med frekvens, dynamik, fas och distorsion...

  6. #6
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som en väldigt bred fråga.
    Jag tog nog ett val att maxa det som min budget tillåter, bra eller dåligt val? Jag kan iaf inte gnälla på prylarna samt YOLO, blir det bajs så är det inte prylarnas fel.
    Sen behöver man ju inte köpa allt på en gång utan mer handla lite när man hittar ngt man tror hjälper en vidare.
    Jag tror på dessa saker framförallt : Workflow (nog rätt individuellt), Bra öron, Bra ljuddesign.

    Om du känner att du klämt ut allt det du kan få ur ditt nuvarande system då kanske det är dags att kolla på alternativ
    Bred fråga indeed, det svåra är ju ofta att man måste "prova på" för att kunna veta. Man kanske måste prova att köpa den "där" DAW-mjukvaran, kompressorn, high-end eq:n för att veta om det är rätt för en själv, och sälja till förlustpengar om det inte funkar. Ofta finns det heller ingen silver-bullet-lösning heller (trots att det är det jag efterlyser). Grrr.

  7. #7
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Intressanta punkter där jCoke, och lustigt nog lyssnade jag igenom några av dina alster på soundcloud tidigare idag - Generellt hög produktions- och ljudkvalitet, good job!

    Känner igen det du beskriver om Cubase. Jobbade i nån av SX-versionerna för många år sedan, men tröttnade på Steinbergs usb-dongle-historia, samt en massa annat jox. Ah jag tröttnade helt enkelt. Nu jobbar jag i Live och jag trivs med det.

    Bra punkt där med Waves Gold. För den är klart mer intressant än Silver. Det är lustigt att du nämner just L2 och C6 för det är just dem som är "guldklimparna", och typ bl.a. sånt jag skulle behöva... Håller utkik för framtida rabatter...

  8. #8
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår att soundet kan vara lika viktigt som låtstruktur. Men jag tror det är en fåfäng dröm att det ska låta färdigmastrat medan man jobbar med materialet. Vore det på det viset skulle mastring inte behövas...
    I vissa fall behövs mastring KNAPPT för välmixade låtar, i den meningen att mastring går ut på att "finputsa". En del mastringsexperter hävdar ju att man inte kan göra underverk, det måste liksom finnas en bra "grundplåt" att jobba med. Jag hårddrar det och det finns ju mer att säga om just mastring och jag håller med om det hasse_fx säger.

  9. #9
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Här är några länkar till artiklar och klipp i ämnet...


    https://youtu.be/rHzWjVKbxBw


    https://youtu.be/V3TMwhbsFtM

    Robert Babicz hävdar att han inte alls använder multiband-kompressorer, han gillar det helt enkelt inte, istället seriekopplar han flera kompressorer i rad, med parallellkompression.

    Man kan säga vad man vill om musiken, men både Tobias. och Babiczs musik låter väldigt bra i ett high-end lyssningssytem.

    Även om de har en hel del grejer tycker jag att det framgår att man inte måste ha massor av prylar, snarare några förbaskat bra grejer…

    https://news.beatport.com/jimmy-edga...ions-for-2015/

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Nu finns det väl inte rätt eller fel vad gäller arbetsmetoder - låter det bra så är det bra men eftersom du letar efter det perfekta slutproduktionen så tror jag att du skall prova andra arbetsmetoder i stället för några nya burkar/pluggar som skall lösa det åt dig.

    Tittar man tillbaka i historien av musikproduktion så var det olika personer som fokuserade på olika arbetsområden... just för att varje område kräver sin kompetens. När man bygger hus låter man inte elektrikern kakla duschen tex.

    Att göra musik kan delas upp i en rad arbetsmoment som behöver bemästras. Komposition, arrangemang (vilket instrument spelar vad), framförande (musiker), tekniker (ser till att inspelningen blir bra), producent (ser till att alla jobbar bra ihop och har en helhets vision), mixare och till sist mastrare. Man kan säkert hitta fler delmoment, det är bara ett exempel. Även när man har alla rollerna själv så måste alla delmoment göras och kräver sin kompetens. Om man gör allt själv blir det lätt att tappa bort vad man håller på med och glömma bort någon del.

    Min rekommendation är att göra en sak i taget - bestämma sig att nu är jag mixare och inte vara musiker samtidigt (och göra båda jobben halvbra). Min utgångspunkt är att ha respekt för hur gamla tiders mästerliga produktioner faktiskt är ett samarbete av flera kunniga hantverkare och kreatörer. Visst kan mycket effektiviseras i en DAW men det krävs mer är att trycka på en knapp som man brukade säga om synthare på 80-talet.

    Så att försöka få musiken att låta färdig mixad/mastrad från början är enligt min mening fel arbetsmetod... visst finns det de som kan få det att funka men om man har problem så det värt att prova något annat... Problemet är förstås om man är väldig otålig. Det har jag ingen lösning på annat än försöka hitta samarbetspartners. Själv jobbar jag med arr, mix och mastring med en kompis som är en idéspruta och skapar låt-utkast i en farlig fart.
    Senast redigerat av Steelberry den 2015-08-18 klockan 10:02.

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Grejen är att du har en hel del riktigt bra pluggar i live. Glue-kompressorn är riktigt, riktigt bra. EQ8 är en riktigt schysst transparent EQ. Känner mig inte alls övertygad om att Waves L1 är bättre än lives limiter.

    Sen, su säger att du saknar saker som C6 och L2. Alltså, jag kan ju inte veta exakt hur du jobbar och hur det du gör låter, men min erfarenhet är att extrema limiters och multiband-dynamics inte helt sällan ställer till betydligt mer problem än de åtgärdar. De har sin plats, men de är definitivt inte rätta receptet för att rädda en mix som inte låter bra.

    F ö. Att man skulle kunna ta en halvrisig mix och köra den igenom en LA-2A, och då få den att låta prima låter som kvalificerat bullshit! Det är säkerligen så att man kan använda den färgning som en LA-2A ger som en liten "krydda", för att limma ihop lite extra, eller jämna ut litelite kantigheter någonstans, men det är definitivt ingen mirakelmedicin.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Vill du testa ett par riktigt välljudande pluggar (eq + kompressor) är det bara att titta över till tokyodawnlabs. Har själv tidigare kört UAD, och har en hög med fina köpepluggar, och jag får säga att jag i alla fall tycker tokyodawn-pluggarna är fullt ut i samma kvalitet. De är gratis, f ö.

  13. #13
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du testa ett par riktigt välljudande pluggar (eq + kompressor) är det bara att titta över till tokyodawnlabs. Har själv tidigare kört UAD, och har en hög med fina köpepluggar, och jag får säga att jag i alla fall tycker tokyodawn-pluggarna är fullt ut i samma kvalitet. De är gratis, f ö.
    Kul att du säger det! Jag använder TDLs gratispluggar, eq's, kompressorerna och proximity, tycker absolut att de låter bra. Glue'n och eq8'n är toppen. Eftersom jag inte har de där "kända" köpepluggarna som i princip är branschstandard, så har jag inte så mycket att jämföra med. Tack för input, sånt jag behöver höra

    Apropå C1 och L2 - Tror ju inte de är några mirakelmaskiner i den bemärkelsen att de räddar en taskig mix. Men de är bra på att snabbt ge en "grädden på moset". Minns speciellt L2 var bra på att trycka upp volymen ordentligt, utan att det distade. Upplever inte att Lives limiter är i paritet. Please prove me wrong!

    Förutom Lives pluggar och de jag redan nämnde använder jag, bx_cleansweep, bx_solo, Elysia Niveau filter, SPL free ranger, Eventide Ultrachannel, NI solid bus comp, solid eq, solid dynamics, transient master. Alla är gratis förutom NI's pluggar.

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns speciellt L2 var bra på att trycka upp volymen ordentligt, utan att det distade.
    Fast, i produktions/mix-fasen är även volymkontrollen väldigt bra på det...

  15. #15
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast, i produktions/mix-fasen är även volymkontrollen väldigt bra på det...
    Det räcker inte alla gånger, ibland vill man bara plocka bort transienter, vilket L2an gör väldigt bra.

  16. #16
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Det här är ju grymt breda frågeställningar och man har lätt att framstå som korkad beroende på vad man svarar. Man kan ju prata plugins i evigheter samt beroende på musikstil så kan det variera rätt kraftigt.

    Vi alla har en egen filosofi och väg vi tar när vi mixar men bra öron är viktigt, vet man inte hur en LA2A eller ett Pultec Passive EQ ungefär låter så kan den vara svårt att efterlikna (eller vilken som helst plugin för den delen) . Vet man hur en sådan låter så kan man säkert utan större problem efterlikna ett sådant ljud med andra plugins.

    Varför gillar jag dessa Plugins själv? För att jag är lat, de är väldigt lättjobbade och ger snabbt ett musikaliskt resultat jag letar efter, samt att de har hjälpt att definiera "ett bra sound" i våran musikhistoria och sådant fastnar och sitter kvar i ryggmärgen hos folk.

    Mitt bästa köp jag gjort däremot var ett par Auratones 5C högtalare, de var värda varenda krona, de slår varenda plugin jag äger eftersom jag kan använda mina öron och kan lita på vad jag hör eller inte hör för att karva ut saker med EQ eller bara göra ett hyffsat arr direkt från start.

    Nu har jag ordbajsat klart , det jag försökte säga med allt detta var att dina öron är mer värdefulla och användbara än dyra plugins. Du kan ju alltid nu och då hitta bra erbjudanden på plugins, känns som att de flesta tillverkare ofta har reor om det är ngt du verkligen känner att du behöver så med lite tålamod behöver det inte kosta mumma.

  17. #17
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Uh, när jag var ung och grön så kastade jag ett par Auratone vid vägkanten därför att de lät skit! haha

    Mitt take på frågan ovan är att inte bry mig så mycket om hur andra låter utan försöka få till ett eget sound. Sen lyssnar jag på olika högtalare hemma och på jobbet (ino, meyer, genelec) och spelar för vänner som gör och hör mycket och olika musik och justerar.
    Jag kan egentligen ingeting om kompressorer och eq mer än rent praktiska grejer, har bara använt plugins i två år men tar åt mig av folks råd så gott jag kan.

    Detta är min första EP och den lät bra nog för att ge ut i alla fall, den gnistrar väl inte i ljudet direkt men...
    https://soundcloud.com/virgo_rising/...ya-hope-vr-004

  18. #18
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Hahaha!

    Min flickvän kollade lite halvt suspekt på mig när jag packade upp dem. -Betalade du 4000 kr för de där små högtalarna?

    De finns i nyupplaga nu! Vilket var de jag köpte, rekommenderas.
    Kan tyvärr inte kolla länken mitt arbete blockar det mesta.
    Senast redigerat av Spacedude den 2015-08-18 klockan 10:19. Anledning: La till en kommentar

  19. #19
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    För tillfället så kör jag en enkel mackiemixer och en Valley 440 på kicken och en dbx 266 på snaren, mixen går igenom en TK audio BC1 in som stereo i datorn och en lätt limiter för att matcha låtarna lite, men använder mer volymen på låtarna för att kompenserar upp dom som blev mindre starka. Kör utan delay / reverb numera, tycker mest det stör och skapar oskärpa.

    Färre och bättre grejjer låter bättre för mig, håller på att göra om studio och funderar på att köra min större mixer igen, har inte ens svep på mackien... En bra EQ vore trevligt att ha, en stereoeq att ha innan kompressorn på mastern.

  20. #20
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Tycker abletons EQ, glue compressor och limiter funkar hur bra som helst. För färg o dist är det roligare med hårdvara alla gånger

  21. #21
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag kör också abletons slutprocess, tweakar mer allt eftersom jag lär mig!

  22. #22
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tjena Mikael! Det var ett tag sedan, hoppas allt är bra med dig. Jag tror du garanterat redan har en tillräcklig setup för vad du vill göra. Det hade du åtminstone förut. Om du har Komplete 9 och Live 9 nu med så lär du inte sakna mycket. Det låter lite som du inte är van/bekväm med dina Genelec eftersom de lurar dig när du mixar ditt material? Kanske jobba lite extra med att få kläm på hur just dina monitor beter sig?

    Jag kör Abletons inbyggda effekter osv. Enda Waves jag använder är Kramer Tapes som jag gillar hur den distar/smutsar ner mina ljud. I övrigt tycker jag många gånger att Waves-pluggarna inte tillför så mycket jämfört med det jag redan har. De jag testat. Är du bara ute efter Waves L1/L2 (eller liknande limiter) så håll koll på Waves eller WavesUniverse och PluginDiscount som ofta rear ut separata pluggar (eller kanske KVR).

  23. #23
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av otechn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För färg o dist är det roligare med hårdvara alla gånger
    Eller SoundToys. Jäklar va de pluggarna är bra!

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt bästa köp jag gjort däremot var ett par Auratones 5C högtalare, de var värda varenda krona, de slår varenda plugin jag äger eftersom jag kan använda mina öron och kan lita på vad jag hör eller inte hör för att karva ut saker med EQ eller bara göra ett hyffsat arr direkt från start.
    Det är lite intressant med Auratuones, NS-10 mfl. högtalare som "ska låta skräp" (även om just Auratone har vissa andra kvaliteter också). Jag mixar ofta mina egna grejjer grötigt och luddigt *) Jag tar mig den friheten eftersom det inte är tänkt att "sälja" och därmed fungera i alla möjliga lyssningssituationer.

    Idén är när man får ljudet att "låta bra" i dylika apparater så låter det bra "överallt" (lätt generaliserat). Alltså, man kompromissar med arr och ljudbild för worst case, vilket gör att det låter ruggigt artificiellt i bättre system. Duktiga producenter kan få det väldigt bra i båda fallen med diverse trix, men hur som helst - för min egen del är mitt medvetna val att klämma in mycket "därför att jag kan" närmare någon slags (ofta fiktiv) verklighet. Utan att dra vidare paralleller - hur får man motsvarande en ljudupplevelse av en stor symfoniorkester i en bra konsertlokal.

    Jag förstår tanken med de små lådorna (gärna bara en i mitten, i mono dessutom), men är utled på hur det behöver låta och avskyr att använda den begränsningen för min egen del (och höga nöjes skull).

    *) när man lyssnar i "sämre" grejer.

    Edit: Jag tillhör "skolan" som hellre flyttar på placering och mikrofoner (eller "motsvarande" i tanken för liknande ljudkällor) för att få "bättre kompromisser". Ställa upp en mik och sedan direkt skruva EQ blev smäll på fingrar med linjalen
    Senast redigerat av hasse_fx den 2015-08-18 klockan 13:34.

  25. #25
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjena Mikael! Det var ett tag sedan, hoppas allt är bra med dig. Jag tror du garanterat redan har en tillräcklig setup för vad du vill göra. Det hade du åtminstone förut. Om du har Komplete 9 och Live 9 nu med så lär du inte sakna mycket. Det låter lite som du inte är van/bekväm med dina Genelec eftersom de lurar dig när du mixar ditt material? Kanske jobba lite extra med att få kläm på hur just dina monitor beter sig?

    Jag kör Abletons inbyggda effekter osv. Enda Waves jag använder är Kramer Tapes som jag gillar hur den distar/smutsar ner mina ljud. I övrigt tycker jag många gånger att Waves-pluggarna inte tillför så mycket jämfört med det jag redan har. De jag testat. Är du bara ute efter Waves L1/L2 (eller liknande limiter) så håll koll på Waves eller WavesUniverse och PluginDiscount som ofta rear ut separata pluggar (eller kanske KVR).
    Tjena Jimmy! Ja det var sjukt längesen. Det är ok med mig. Du också hoppas jag? Jobbade i Sthlm en kort vända i våras och skulle höra av mig, men hade fullt upp med jobbet
    Lol, ja du har nog en poäng där med monitoreringen. Asså jag gillar Genelecsen, de är bättre än mina gamla Alesis Monitor One mk1. 8020na brister i basen. Inte så konstigt eftersom de är så små och specade till 65hz, men jag upplever inte det som ett problem. Det som strular är snarare akustiken - Sitter i en liten alkov och det blir stående vågor och skit men jag kompenserar genom att lyssna i hörlurarna emellanåt och jag ska ärligt säga att jag är mycket nöjd med mina AT M50, så till den grad att jag anser att jag kan mixa i dem. Vidare lyssnar jag i stereon, och som jag nämner i inlägget, så är det mest där bristerna i mixen lyser igenom Med mix syftar jag på "sound", placering av ljud i ljudbilden, stereobredd, tyngd i bas, 3d-djup, ja ni fattar nog.
    Men det man inte hör kan man iaf. se! Jag syftar förstås på spectrum- och stereoanalysatorer. Använder Lives spectrum analyzer och Fluxs Stereo Tool, båda är jättebra.

    Är det nån som kan få det att låta strålande med blygsamma medel så är det du Jimmy, åtminstone som jag minns det, back in the days

    Sjysst sound där dar303, gritty och inte långt ifrån det jag är ute efter ljudmässigt.

    Har på sistone lyssnat mycket på Minilogue, Donato Dozzy, Dino Sabatini, Lucy, Mod21, Edit Select, Sandwell District. Bl.a. det jag inspirerats av ljudmässigt på sistone. Alla förutom Minilogue tillhör den mörkare, tyngre sidan av ambient-, suggestiv-, drone-techno.

  26. #26
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lite intressant med Auratuones, NS-10 mfl. högtalare som "ska låta skräp" (även om just Auratone har vissa andra kvaliteter också). Jag mixar ofta mina egna grejjer grötigt och luddigt *) Jag tar mig den friheten eftersom det inte är tänkt att "sälja" och därmed fungera i alla möjliga lyssningssituationer.

    Idén är när man får ljudet att "låta bra" i dylika apparater så låter det bra "överallt" (lätt generaliserat). Alltså, man kompromissar med arr och ljudbild för worst case, vilket gör att det låter ruggigt artificiellt i bättre system. Duktiga producenter kan få det väldigt bra i båda fallen med diverse trix, men hur som helst - för min egen del är mitt medvetna val att klämma in mycket "därför att jag kan" närmare någon slags (ofta fiktiv) verklighet. Utan att dra vidare paralleller - hur får man motsvarande en ljudupplevelse av en stor symfoniorkester i en bra konsertlokal.

    Jag förstår tanken med de små lådorna (gärna bara en i mitten, i mono dessutom), men är utled på hur det behöver låta och avskyr att använda den begränsningen för min egen del (och höga nöjes skull).

    *) när man lyssnar i "sämre" grejer.

    Edit: Jag tillhör "skolan" som hellre flyttar på placering och mikrofoner (eller "motsvarande" i tanken för liknande ljudkällor) för att få "bättre kompromisser". Ställa upp en mik och sedan direkt skruva EQ blev smäll på fingrar med linjalen
    Ja, som sagt denna fråga är ju rätt så universell. Hur ska man låta bra? Det beror ju på vad man vill göra för musik. Nu handlande ju tråden om hur man tar sina alster från produktion till mix så billigt som möjligt, om det är möjligt. Finns många olika sätt beroende vad man jobbar med för musik och vilken budget man har.

    Sen vilken skola man har i bakgrunden spelar ingen större roll för mig. Vare sig jag vill sälja eller inte, har jag massa frekvenser som ligger och guppar på vissa ställen som egentligen bara gör att det låter skräp så ska de bort, då finns mer plats för alla ljud jag vill ha med.

    Det värsta jag vet är när man tror sig ha en bra mix, och säger till en polare lyssna på det här! så är det bara en massa ludd information och otydligt i deras stereo. Det är ngt jag inte gillar. haha!
    Senast redigerat av Spacedude den 2015-08-18 klockan 16:35.

  27. #27
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Wave C6, billig när det är rea

  28. #28
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Just nu har jag också sett erbjudanden på Brainworx bx_digital V2, den är nice att ha på masterbussen $99

  29. #29
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Wave C6 är typ nu på rea, 99 dollar istället för 300

  30. #30
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wave C6 är typ nu på rea, 99 dollar istället för 300
    Jäpp, men man får lite mer för pengarna med den i en bundle...
    http://www.waves.com/bundles/dave-au...ucer-dave-aude

  31. #31
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäpp, men man får lite mer för pengarna med den i en bundle...
    http://www.waves.com/bundles/dave-au...ucer-dave-aude
    Kolla alltid med WavesUniverse vad de kan erbjuda för pris http://www.wavesuniverse.com/bundles/

  32. #32
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla alltid med WavesUniverse vad de kan erbjuda för pris http://www.wavesuniverse.com/bundles/
    Tackar!
    Sidan ser verkar lite skumraskig ut. Hoppas inte det är nån scamming site

  33. #33
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar!
    Sidan ser verkar lite skumraskig ut. Hoppas inte det är nån scamming site
    Inte alls. Eller jo, den ser skumraskig ut men är det inte. Jag har handlat 10-talet pluggar där utan problem. Ibland kan du dock få vänta någon timme på serial#

  34. #34
    Fabian Fox
    Fabian Fox är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns tusen olika saker som låter jättebra. På helt olika sätt. För mig är det viktiga hur lättarbetade saker är. T ex låter Wavespluggarna jättebra. Men för mig är interfacet inte användarvänligt. För mig gäller det att hitta saker som gör det jag gillar och gör det på 1 sekund. Släng upp rätt mick, rätt preamp och du behöver inte ens ställa in EQ:n, det låter fett från början. Addera det där fjäderreverbet, krydda med just den bitcrushern och den där kompressorn på mastern. Saker som passar ens eget arbetssätt.

    Jag har haft diskussioner med mina studiokollegor där vi använder helt olika arbetssätt för att uppnå samma sak. Jag skulle inte kunna göra det på samma sätt som dem, men soundet i slutändan är lika bra. Det viktigaste är att kunna jobba snabbt utan att fastna i att dra i parametrar.

    Så, med det i åtanke, skaffa en enklare mastringskedja att dra mastern genom. Hade det varit jag hade jag valt en detaljrik preamp med definierad basåtergivning i, som förmodligen innehåller trafos. Sedan en busskompressor (eller rullbandare, helst rullbandare faktiskt) som jobbar mer subtilt än tydligt och till sist en EQ som låter bra. Ingenting behöver vara särskilt avancerat, hellre att de låter fett utan att man vridit på en enda ratt. Allt som mastern går igenom ska vara subtilt, behöver det vara något annat har man gjort fel i mixen.

    Men men, återigen, det viktiga är inte om prylarna är billiga eller dyra, det viktiga är om de passar ens arbetssätt och man kan få dem att låta bra enkelt.

Liknande ämnen

  1. diskussion i p2
    Av lohmann i forum Evenemang
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •