Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Vad gör en bra konsert?

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Vad gör en bra konsert?

    Vad tycker ni?
    Vilka är faktorerna och vilka är de viktigaste?
    Jag har själv gått på fantastiska konserter där jag inte hört en enda låt innan, och på tråkiga där jag kunde texten på samtliga!

  2. #2
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Bra musik vinner väl oftast i slutänden men övriga komponenter är för mig..

    Bra musiker
    Tajthet (inte tråktajt utan svängtajt)
    Spelglädje
    Energi
    Ljudet är viktigt för mig. Har varit på spelningar där en inte hör vad dom spelar ens. Inte kul.

    Inte lika viktigt men är kul om det funkar och är genomtänkt. Ljus och visuell upplevelse.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    För min del är det nog som med musik i allmänhet, väldigt svårt att sätta fingret på vad det är man går igång på. Vad jag än drar till med så kommer jag på ett undantag

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del är det nog som med musik i allmänhet, väldigt svårt att sätta fingret på vad det är man går igång på. Vad jag än drar till med så kommer jag på ett undantag
    Kom fram till samma sak
    Inte minst den stora faktorn: mitt eget humör.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    För mig är det att bli överraskad. Uppleva det oväntade.

    En av de bästa "konserterna" jag varit på var en Radio NRJ-gala i Paris för något år sedan. Polarens kusin är ljudtekniker på franska NRJ och fixade in oss med ett telefonsamtal till vakten (vi skulle egentligen bara gå ut och ta en öl den kvällen).

    Så utan att vi planerat det står vi nästan längst fram i två timmar och ser det ena franska bandet efter det andra avlösa varandra. Band vi inte ens hört talas om. Allt från fransk rap, till rock och chanson. Omgivna av 10.000 skrikande franska kids.

    …och vi som bara skulle ta en öl…

  6. #6
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Som en äldre och tämligen desillusionerad arrangerare i barcelona sa till mig en gång: "allt hänger på klubbens langare"

  7. #7
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte minst den stora faktorn: mitt eget humör.
    Den är viktig. Men finns undantag där också: När jag såg Honningbarna i våras hade jag druckit två dagar i rad, sovit på en soffa, Troublemakers var förband (fruktansvärt kassa), så jag var extremt trött och grinig. Tog en halv låt så var jag som en 15-åring på sin första konsert... Sanslöst bra var det.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Scennärvaro, publikkontakt, ljud.

  9. #9
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom fram till samma sak
    Inte minst den stora faktorn: mitt eget humör.
    Det är lite roligt faktiskt. Humöret är en stor faktor med musik. Kan lyssna på samma låt två dagar i rad och ena dagen låter det skit, andra dagen fantastiskt.

  10. #10
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Det viktigaste är att det inte låter som på skiva, fast sämre (eller likadant). t.ex fastnade jag för portisheads senaste skiva för ett tag sen och tänkte att det kunde vara kul att söka på youtube efter live-spelningar, hittade en från nån tevekanal. Värdelöst. De spelade allt live men det var urbota tråkigt. Tror inte jag hade uppskattat att se dem live fysiskt.

    Största anledningen till att jag går på konsert är nog för att känna basen fysiskt. Annars tycker jag nog musik är bäst på skiva (datafil kanske är mer korrekt). Föredrar nog inspelade konserter framför att gå och se dem i person.

    De ska inte vara för långa heller. 20-45 minuter är oftast lagom, beroende på artistens låtmaterial.

    Oj vad negativ jag blev. Inte meningen. Har faktiskt varit på konserter jag uppskattat!

    En inställd Ulf Lundell-spelning är bra också (efter en uppväxt präglad av en lundell-tokig far)!

    En bra konsert:

    https://youtu.be/0f8SEq1aawU

    En dålig konsert:

    https://youtu.be/Rimk-eAYOH0

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lite roligt faktiskt. Humöret är en stor faktor med musik. Kan lyssna på samma låt två dagar i rad och ena dagen låter det skit, andra dagen fantastiskt.
    Helt klart är det så!
    Både avseende egen och andras grejer.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Scennärvaro, publikkontakt, ljud.
    Har upplevt lite för många fantastiska konserter i Mimer för att hålla med dig här.

    Jag funderade först på i stort sett exakt samma kriterier som du listade, men sköt ner dem rätt snabbt när jag gick igenom bra konserter i minnet. Dåligt ljud kan t.ex. döda vilken konsert som helst nästan.

    Det enda jag kom fram till är detta. Min egen upplevelse av konserten. Vilket inte säger någon annan någonting. Har varit med om att andra har tyckt att konserter varit fantastiska och för mig har de bara varit "meh". Typ.

  13. #13
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns många olika faktorer som inte alls behöver samverka. Vissa har en bra scenshow och överbryggar att musiken är lite platt medan andra har en utstrålning och närvaro som lyfter en naken scen. Och som sagts ovan - en bra publik kan göra vilken musik som helst till ett minne för livet.

    Jag minns Jan Garbarek på Fashing slutet av 80-talet. Ingen scenshow, inget utspel, stillsam publik - men magiskt. Jag kunde låtarna dock men dom blev omtolkade i lagom dos. Jag gick på moln i flera dagar efter.

  14. #14
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    brukar vara bra när det är lite skrämmande

  15. #15
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    För mig är det väldigt varierande.

    Efterklangs första konsert på UKK är det bästa jag sett. Den rena energin och glädjen de utstrålade var fantastisk och spred jättesnabbt av sig till publiken. Dessutom hade jag inte hört en hel låt med dem innan konserten.

    Sen har jag upplevt underbara konserter där artisten knappt haft någon kontakt med publiken och det har ändå varit otroligt bra.

  16. #16
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig är det väldigt varierande.

    Efterklangs första konsert på UKK är det bästa jag sett. Den rena energin och glädjen de utstrålade var fantastisk och spred jättesnabbt av sig till publiken. Dessutom hade jag inte hört en hel låt med dem innan konserten.

    Sen har jag upplevt underbara konserter där artisten knappt haft någon kontakt med publiken och det har ändå varit otroligt bra.
    Oh, perfekt svar, då slapp jag skriva det själv!
    Så, +1 vad gäller scennärvaro.

  17. #17
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ljud, publikkontakt och variation.

    Kollade JMJ på hovet för några år sedan och där var publiken i sig relativt "död" dessvärre. Nu är väl inte herr J någon publikfriande estradör visserligen, men det var lite trist.

    avdelningen ljud: Kollade de två senaste Toto-konserterna här i Stockholm och slås varje gång av att deras ljud är helt fantastiskt bra. De lyckas få till en märklig kombination av högt (vilket i sig inte är speciellt trevligt) OCH kristallklart ljud (kudos till deras ljudtekniker) samt flyter gärna utanför deras studioinspelade material ofta och gärna (trevligt).

    Ett av förbanden (svenska WOA som jag gillar skarpt också) hade tyvärr inte samma skick på sitt ljud. Musiken är visserligen bra förstås men det lät mest "distat" och skitigt. Det kanske är så att ett förbands ljud inte ska/får vara lika bra som huvudakten?? Vad tror ni som är i svängen? Kan det vara så?

  18. #18
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Såg Rammstein i Globen för ett par år sedan och tyckte det var helt fantastiskt. Då var det nog mer teater-elementet som lyfte det hela. En rejäl jävla show helt enkelt.

    Såg Depeche på samma scen året innan. Bra men oengagerat och ganska trist. Då har jag ändå varit stort fan sedan jag upptäckte dem -83.

    Slutligen Green Day, också Globen. Väldigt personligt och nära trots arenapunken. Fantastisk spelning.

    Slutsats: artistens engagemang samt vilja och förmåga att uttrycka och förmedla det den vill, vad det än må vara, är det som avgör för min del.

  19. #19
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Håller med mycket av det som skrivits. Men en viktig faktor som bör nämnas är lokalen/arenan. Skippar exempelvis många konserter för att de är på Annexet vid Globen. Trist lokal/bunker. Bästa arenan som jag upplevt är Cirkus i Stockholm samt The Roundhouse i London. De liknar varandra väldigt mycket. Man kommer nära bandet/artisten var du än är i lokalen.

    En annan faktor är längden på konserten. Minns när jag såg Yvoone på det glada 90-talet på Studin och Gino där konserterna inte var mer än runt halvtimmen. Perfekt med energi rakt igenom


    https://youtu.be/Y8NtQ1pUR4Y

  20. #20
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Älskar Yvonne!!!!
    Just det: små spelningar slår nästan alltid stora!

  21. #21
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Cirkus är skitbra i Sthlm. Vega i Köpenhamn är riktigt trevlig också. Lagom stort och en kommer gött nära om en vill.

  22. #22
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg Rammstein i Globen för ett par år sedan och tyckte det var helt fantastiskt. Då var det nog mer teater-elementet som lyfte det hela. En rejäl jävla show helt enkelt.
    När jag såg dem i Globen så tyckte jag att lokalen inte passade, det förtog mycket av känslan. När jag däremot såg dem i Solnahallen så var det en perfekt lokal. Liten (nåja) och intim.

  23. #23
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Då är frågan: kan man som liten oetablerad artist uppnå en hög kvot av (förberedelsetid) / (ersättning per spelning)?

    Tror det är svårt.

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Man skall aldrig blanda ihop pengar med musik.

  25. #25
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag såg dem i Globen så tyckte jag att lokalen inte passade, det förtog mycket av känslan. När jag däremot såg dem i Solnahallen så var det en perfekt lokal. Liten (nåja) och intim.
    Rammstein gör sig bäst när lokalen är lite mindre, så man känner hettan från eldkastarna i ansiktet. På Velodrom i Berlin med Rammstein är nog en av mina favoritkonserter (om man nu måste välja ut någon).
    Senast redigerat av gumse den 2015-08-23 klockan 11:12. Anledning: särskrivning :doh:

  26. #26
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Moshpit, svettiga ryggar och headbanging

  27. #27
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man skall aldrig blanda ihop pengar med musik.
    Jaså, så du arbetar gratis bra att veta!

  28. #28
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaså, så du arbetar gratis bra att veta!
    Jag behöver en gratis-act till en fest om ett par veckor. Är det ok att äta i köket?

  29. #29
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är frågan: kan man som liten oetablerad artist uppnå en hög kvot av (förberedelsetid) / (ersättning per spelning)?

    Tror det är svårt.
    Det här funderar jag på ibland. Min erfarenhet säger att allt beror på hur bra bizniz hatten sitter. Typ, ren Chaos magik. Desto hårdare framförhållning desto bättre tas kraven emot. Men det är inte en konstant. Ibland är det fan tvärt om.

  30. #30
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaså, så du arbetar gratis bra att veta!
    Jag har redan ett heltidsjobb ju
    Musiken är inget arbete, det är min livsstil.
    Skulle inte ta betalt för något jag gör musikaliskt, helt enkelt därför att jag endast gör det jag verkligen vill göra

  31. #31
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har redan ett heltidsjobb ju
    Musiken är inget arbete, det är min livsstil.
    Skulle inte ta betalt för något jag gör musikaliskt, helt enkelt därför att jag endast gör det jag verkligen vill göra
    Nåbelt i sig. jag har lite samma attityd iom inkommst tryggheten. Jag har dock insett att det i många sammanhang kan leda till att du är den enda som inte får något. Folk som säljer öl till spelningen har en hel del att tjäna på den attityden liksom... Allt beror väl på sammanhanget, men att öppet visa sitt icke intresse f9r den ekonomiska verkligheten kan vara osmart som fan...

  32. #32
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag tror nog att ni missförstod mig lite grann. Jag har fått betalt för konserter och sålt min musik på olika sätt, CD, download etc.
    Men min poäng är att pengarna inte är en faktor kopplad till skapandet, det är ju en kreativ process som fortgår för mig oavsett om någon ens lyssnar på musiken eller inte, jag gör ju musiken för mig själv, och i viss mån för det band jag är med i, om jag är det.

    När någon arrangör vill ha med mig på ett gig på ett hyfsat ställe men jag får bara betalt i öl, eller bara får procent på dörren och det inte är mycket folk, inte fan nekar jag att spela om jag i övrigt tycker att det verkar vara en skön arrangör och publik, gör ni?

    På samma sätt begär jag inte att någon skall betala för min musik, jag har ingen "rätt" till det, de betalar ju om de vill, och med dagens streamingmöjligheter blir det ändå inga pengar.

    Om musiken skulle dyka upp på piratebay, när jag vill sälja på Itunes, visst, då förstår jag om folk blir lite sura.

  33. #33
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Folk har sina mobiltelefoner avstängda och ordentligt nedstoppade i fickor och handväskor.

  34. #34
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    En ny trend, åtminstone vad jag kunde utläsa av den mestadels unga kvinnliga publiken under years & years konsert på wow är att numera tar man inte bilder på artisten med mobilen utan nu tar man istället selfies på sig själv när man dansar och har sig. Lite gulligt ändå.

  35. #35
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Engagemang från de som uppträder!
    Trist när de som uppträder bara skiter i det.

  36. #36
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Engagemang från de som uppträder!
    Trist när de som uppträder bara skiter i det.
    Men vilken nivå på engagemanget, om man kollar på shoegazeband tex, grejen är ju att man tar bort fokus från bandet, och ger allt till musiken. Sen skall man ju inte se uttråkad ut, men måste man posa och hålla på?
    Intressant det där, vad är bandets roll på scen egentligen. Att spela musiken eller att tittas på?

  37. #37
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    inte Lars Ulrich i alla fall

  38. #38
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Scennärvaro och lite musikalisk kompetens på det. Ljudet tycker jag inte är så petigt, bara man hör någorlunda vad som spelas så brukar det funka. Däremot så är jag så gammal att jag lackar ur när ljudteknikern höjer ljudet långt över det nödvändiga, fast jag alltid har öronproppar med mig.

  39. #39
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Det är väl som med själva musiken - det finns flera sätt att göra en bra koncert. Ibland poser, ibland frånvaron av dem. Ibland inlevelse, ibland iskall coolhet. Ibland 20minuters trumsolon, ibland inte. Hm, helst inte när jag tänker efter.

  40. #40
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Hårdrock, då är det bra. Syntmusik/pop med halvplayback är bara trist.
    De bästa konserterna var på ungdomsgården "Huset" i Huddinge, med de lokala punkbanden. Jisses vad skoj.
    Demokids gamla band var dock kul att se, eftersom det var lokalt och roliga syntar och nytt och spännande där och då.
    Jethro Tull också, eftersom de är så duktiga.

  41. #41
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    hur mycket man får hångla...

  42. #42
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur mycket man får hångla...
    ..med mig?

  43. #43
    bluppy
    bluppy är inte uppkopplad
    bluppys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gå samman med goda kompisar.

Liknande ämnen

  1. Halsont - kur inför konsert?
    Av deleted user i forum Allmänt om musik
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 12:46
  2. Veckans konsert: Midaircondo
    Av kroffe i forum Evenemang
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 15:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •