Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Notegen till m4l - ny version, mycket fixat.

  1. #1
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran

    Notegen till m4l - ny version, mycket fixat.


    Senaste versionen: https://www.dropbox.com/s/zw4cuanrux...tegen.zip?dl=0

    Har fixat en hel drös grejer för bättre funktionalitet, hantering/filtrering av MIDI etc samt separata versioner för Max 6/7 som nödlösning så länge. Båda funkar någorlunda men det knasar till sig utseendemässigt i fel version så använd rätt.

    Roligaste nya grejen - sätt den framför en vst, välj *note in* quant och starta abletons klocka. Allt som passerar kommer i takt (16-delar som default) så man får ligga lite före men.. *length* sätter notlängd. kortare än 100% repeteras kontinuerligt, 0:% ger oneshots och längre än 100% ger ihållande noter tills man släpper tangenten. Det här är ett väldigt effektivt sätt att spela trummor live och ändå låta som en trummaskin. Gärna i kombination med fadern.

    Hej! För ett par år sedan satt jag och mycket med m4l och det landade i en grej som är enligt mig ganska kompetent. Tyvärr blev den mest liggande förutom att jag själv använder den ibland.. mailade lite mer Ableton för jag tyckte att den platsade i deras webshop men det tyckte inte dom, heh.

    Den heter Notegen och genererar helt enkelt midinoter, som nån sorts live sequencer fast ändå inte. Arpeggiator, scaler, kvantiserare, phrase recorder etc etc.. det går i princip att lägga upp ett liveset som blir lite som Propellerheads Figure fast med mycket mer kontroll. ..eller nåt.

    Tänker att jag får väl lägga upp den gratis nånstans, men först vill jag se till att folk faktiskt kan ha nytta av den och inte bara avfärdar den i onödan. Alltså, jag VET ju inte att det är fler än jag som diggar heller det har jag tappat uppfattningen om men det skulle jag vilja ta reda på genom att just DU testar och ger lite feedback. Skulle också på det sättet vilka se vilket typ av instruktioner/manual som kan tänkas behövas åka med eller om det går att designa mer pedagogiskt.

    Demovideo: https://www.dropbox.com/s/twrrwd3gqp...gen_1.mp4?dl=0
    Senast redigerat av kotten den 2017-03-23 klockan 08:17.

  2. #2
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tänker det blir lite roligare om devicen finns tillgänglig om det blir en diskussion kring den här.

  3. #3
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag testar gärna....

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Hit me!
    Skulle gärna ha något liknande Figure, men där man kan styra MIDI- och CVburkar.

  5. #5
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Fint! Äh vafan, vi kör öppet jag orkar inte krångla.

    Film: https://www.dropbox.com/s/twrrwd3gqp...gen_1.mp4?dl=0

    Videon borde förklara grunderna, det går lite fort så pausa och kolla igen typ. M4l-filerna finns under presets om ni vill börja från scratch.

    Ett par saker som inte nämns i filmen:

    Notegen_master, inget som behövs i början men den gör att man kan låta ett spår styra flera andra, så att hela låten kan byta ackord/skala och sånt. Tips kan ju vara att vänta med den.

    I demoprojektet låter jag midiclip styra den från automation, då har jag först styrt varje enhet med en midifader sen spelat in cc i clippet. Det finns också en inbyggd inspelare för sånt så som videon visar. Det går ju också att använda en LFO som jag gör med en kanal.

    Edit: Tog bort demoprojektet som verkar förvirra mer än hjälpa och inte alltid funkar för alla, zip-fil med senaste m4l-filerna längst upp i tråden.
    Senast redigerat av kotten den 2017-03-23 klockan 08:17.

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Koolt!

  7. #7
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Åh nej nu kom jag på en feature till.. just på tal om likheten med Figure. När jag använt Figure live har det mest varit för att trolla på lite extra trummor/percussions, gubbsynkat. Grejen att ha några olika trumljud som triggas på olika pads sådär är inte så dumt, att det går att hålla nere för att repetera flera av samma och att allt är i takt och spelas in.

    *repeat* gör så att Notegen triggar fler noter om fadern rör sig men inte så mycket att den spelar nästa not.. (är repeat av så tillåts typ inte samma not att spela två gånger i rad) MEN, Notegen spelar ju bara en not åt gången.

    Funderade på att återskapa beteendet i Figure iaf användarmässigt.. det som går att göra är om man sätter "note in" till "time", då fördröjs alla midinoter in tills nästa slag, så typ nästa sextondel om den står på 1/16 osv. På det sättet kan man spela trummor med klaviaur eller pads men som alltid låter tight, vilket är ganska användbart och kul i sig live. Frågan är om jag borde fixa så att det går att hålla nere för att få repeterande noter även där..

    Tyvärr spelas inte midi in i den inbyggda looparen (utan bara faderns rörelser) så man måste ändå spela in egna clips i så fall, hm.

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nähä, här hände inte så mycket? Som sagt anat att den är lite otillgänglig tills man fattar grejer, eller så är det som sagt bara jag som har behovet. Kan sätta en tid för lite chatsupport om nån vill testa men inte fattar.

    Öppnade demoprojektet i andra datorn och märkte att det var lite småknas.. 606-samplingarna åkte inte med och jag hade automatiserat lfo'n till olika rates på olika klipp men nu bara gick den skitsnabbt, fattar inte var automationen tog vägen men, ställ ner till nåt långsamt så blir det bättre.

    Donade lite med det jag yrar om i inlägget ovan, testade med en "repeater" på inkommande midi och det funkar riktigt bra på trummor, väldigt lättjammat. Klurar bara på ett enkelt sätt att spela in utan att behöva clip. Vill gärna inte plottra ner interfacet med mer grejer.

  9. #9
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Makalös manick, Kotten! Jag har bara hunnit testa demon lite men ur din manick rullar det teman på löpande band som kan vara startskottet på ny musik... ;o) Jag har kollat på videoclippen men fattar inte särskilt mycket ännu men ska testa vidare så snart jag får en stund över.
    Otroligt generöst att du delar med dig av denna!

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    I versionen jag laddade ner för min Mac så snurrar inte Rec-hjulet som det gör på ditt videoclipp. Är det något jag missar eller något du ändrat?

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Oh, roligt! Men hm, den är stilla från början men så fort du rör fadern ska den snurra och ha en röd kant runt för att visa att den spelar in. När du trycker PLAY ska den fortsätta snurra men sluta vara röd.

    Ett tips, om du gillar ett tema och vill spara, skapa en ny midikanal och sätt "MIDI From" till den kanalen du har notegen på. Då kan du spela in midiströmmen som clip eller i arrangern för framtida bruk.

    Det som spelas in i den inbyggda loopern går att spara med projektet också men det är avstängt som default (Settings) så jag hade lite knas med det.
    Senast redigerat av kotten den 2015-08-18 klockan 18:40.

  12. #12
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    kan inte testa tyvär har varken rätt daw eller os... ... men vilken kul grej!! bra jobbat!

  13. #13
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Fasen, va häftigt! Ska testas!

  14. #14
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Den röda kanten finns där men visaren dyker inte upp och snurrar inte. Är den beroende av M4L-version eller? Vilken har du testat på?

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ok, så inspelningen funkar ändå eller är hela den funktionen död?

    Visaren är en vanlig dial iaf inget m4l-objekt, eller det är två på varandra en grå som snurrar och en svag röd bakom som flyttar sig när man trycker på dom små pilknapparna för att offsetta..

    Det är live 9 och max 6, har hela max men minns inte om det finns nån särskild m4l-version som går att kolal nånstans. Iaf så är det inget jättenytt dom där grejerna är ganska orörda minst ett år.

  16. #16
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hm jag tror jag har Max 7.05.. kan det vara det som spökar lite?
    Live versionen är 9.2.1

  17. #17
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Jag älskar den! Vafan, jag har letat efter nått liknande ända sedan jag upptäckte quantizers i euroträsket!

    Sitter redan o gör musik! <3

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Syanps: Woho! =)

    biomoib: Hm, jag har ju installerat sjuan men märkt att den öppnar den här i sexan fortfarande via Live.. inte orkat engagera mig i det, men ja, behöver nog bara byta i Live-inställningarna och spara om så kanske jag får samma problem. Ska testa sen.

  19. #19
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Hejja! Detta var det bästa som hänt i mitt Ableton på länge!

    Först så buggade det som funken när jag laddade in dina clips o allt grejs! Men sen funkade det utmärkt! Jag har inte dykt ner i allt så mycket än, bara svinglad att ha en LFO + Quantizer i Ableton!

    Så det blev en patch direkt med ett par kanaler Notegen + Operator och sen ett par kanaler med massor av upphakade loopar i clips med random follow & massa jox på det. Autodisco!

    https://drive.google.com/file/d/0B1y...ew?usp=sharing

  20. #20
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ha, coolt! Sköna läten!

    Hoppsan ja jag insåg att jag missade en del saker man måste tänka på till ett sånt demoprojekt, framför allt att allt som inte alla garanterat har måste åka med på nåt sätt.

  21. #21
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är live 9 och max 6, har hela max men minns inte om det finns nån särskild m4l-version som går att kolal nånstans. Iaf så är det inget jättenytt dom där grejerna är ganska orörda minst ett år.
    Aagh testade med max 7 nu det ser ju rätt trasigt ut, ajaj, många ändrade objekt. Har iofs även problem med lfo'n som ju är abletons egna. hm

    Edit: Mööh justja det var ingen gratis updatering heller, har bara ett demo så jag kan inte spara när jag väl lyvkats lappa ihop det.. $149. Måste kanske göra några skitballa videor och starta en kickstarter, haha.

    Edit 2: Nåja, det är just dialdesignen som ställer till det, dom har tagit bort pinnen och bara gjort så ringen fylls och mina färger blir knas, får lösa det senare. Range slidrarna ser ju också märkliga ut och verkar funka halvbra men det finns ju sifferboxar också så länge.

    Fick också alla möjliga konstigheter först med testprojektet med max7 men det ordnade upp sig efter ett tag... märkliga saker.

    Edit 3: Varför snackar jag så mycket skit? Klickade på "börja demot" och då hade jag ju 7'an.. antingen har jag betalat tidigare och glömt eller så var den gratis.. nåja. Lyckades inte designa så det funkar bra med båda så gjorde två versioner så länge.. tror inte jag kommer att orka jobba så mycket mer med den här nu på ett tag så det är ok.
    Senast redigerat av kotten den 2015-08-28 klockan 13:24.

  22. #22
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Har fixat en hel drös grejer för bättre funktionalitet, hantering/filtrering av MIDI etc samt separata versioner för Max 6/7 som nödlösning så länge. Båda funkar någorlunda men det knasar till sig utseendemässigt i fel version så använd rätt.

    Roligaste nya grejen - sätt den framför en vst, välj *note in* quant och starta abletons klocka. Allt som passerar kommer i takt (16-delar som default) så man får ligga lite före men.. *length* sätter notlängd. kortare än 100% repeteras kontinuerligt, 0:% ger oneshots och längre än 100% ger ihållande noter tills man släpper tangenten. Det här är ett väldigt effektivt sätt att spela trummor live och ändå låta som en trummaskin. Gärna i kombination med fadern.
    Senast redigerat av kotten den 2017-03-23 klockan 08:18.

  23. #23
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Kul! Borta från studion över helgen men jag laddar ner och testar på måndag.

  24. #24
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Fint! Om du (eller nån annan ) laddade ner dom nya i förrgår, gör det igen, hade klantat ett par grejer insåg jag vid lite jammande men nu borde det sitta, samma zipfil.

  25. #25
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    La just upp en ny version, som sagt kolla om du kör max 6 eller 7 och använd rätt version.

    Det är nåt som är skumt, händer att det krashar när jag läser in den ibland, och det kan ta en stund innan den börjar generera midi när man läst in den.. typ 10 sek eller nåt. Sjukt märkligt och jag fattar inte vad det där, svårt att felsöka.

  26. #26
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Länken till Dropbox funkar inte.

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ajdå. Minns att dropbox mailade ut nåt om den publika foldern, nudå: https://www.dropbox.com/s/zw4cuanrux...tegen.zip?dl=0

    Har ju inte petat på den sedan sist vilket var januari för ett år sen men funkar förhoppningsvis fortfarande.

  28. #28
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ajdå. Minns att dropbox mailade ut nåt om den publika foldern, nudå: https://www.dropbox.com/s/zw4cuanrux...tegen.zip?dl=0

    Har ju inte petat på den sedan sist vilket var januari för ett år sen men funkar förhoppningsvis fortfarande.
    Tackar! Ska testa så fort jag kommer till studion.

  29. #29
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Om du nu ska hålla den här uppdaterad och publik kanske det är läge att lägga den på github eller liknande. (Överlag inte så dumt att versionshantera sina max/msp-grejor. Väldigt smidigt när man efter en större omstuvning inser att man gjort bort sig, om inte annat. =) )

  30. #30
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Inte så dum ide. Har mest inte tänkt alls o tror inte jag la den på maxforlive.com ens.. men kanske vore kul att gå igenom och se om allt funkar, göra en ny video osv, svårt att se att den inte skulle komma till mer nytta.

Liknande ämnen

  1. Safe to unplug USB-device?
    Av machinepop i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-01-17, 21:08
  2. Reaper - Device Panels?
    Av sickanovic i forum Övriga DAW
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 16:40
  3. apc40 device control
    Av sunflower i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-08, 23:31
  4. Device Map för microKORG
    Av nihad i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •