Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Distribution av egna släpp

  1. #1
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator

    Distribution av egna släpp

    Alla vill i första hand gå runt. Jag har gjort det på mina andra släpp, men det blir inte lättare med tiden och inte heller om man tänker släppa fullt vinylalbum...

    Jag har kontakter med butiker, bekanta utomlands som jag antar att de flesta har. Men hur gör ni andra som släppt eget? Envishet? byten? distrokedja som gör det mot att de tar vinsten?

    Om man vill avsätta låt säga 300 vinylalbum och inte bli sittande med 200 hemma i klädkammaren. Vilka är de bästa tipsen?

  2. #2
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Tålamod. Tog mig 10 år att likvidera 250 skivor utan distributör. Men i och med att jag har andra inkommster har jag tjänat samma pengar på det som om det tagit 2 veckor.

  3. #3
    deadbeats avatar
    Veteran
    Spelar du ute så är ju det ett fint tillfälle att kränga åtminstone några ex.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tålamod. Tog mig 10 år att likvidera 250 skivor utan distributör. Men i och med att jag har andra inkommster har jag tjänat samma pengar på det som om det tagit 2 veckor.
    Skönt att höra... i mitt fall kom en skilsmässa mellan som tog musten ur krängarivern, så de årens stiltje gjorde ju sitt till, men nu har jag gått runt iaf (med ett rejält lass EPs kvar (Kom och köp! ).
    Jag är inte orolig över inkomsten. Jag har annat jobb. Musiken är hobby...

    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar du ute så är ju det ett fint tillfälle att kränga åtminstone några ex.
    Förvisso sant, men det får nog komma i andra rummet.

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    precis! i värsta fall har du bara gjort konst för dig själv som är ganska tung att bära på...
    email och marknasdföring är nyckeln till marknaden! Kräng it!

  6. #6
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Inte helt lätt att nå ut idag – känns som att det blivit svårare de sista fem-sex åren ens att få uppmärksamhet bland entusiaster, via små nyhetssidor etc. Kanske beror det inte bara på mängden material, utan också att mycket mer intressant och välproducerat kommer just den vägen, vilket gör att konkurrensen ökar om utrymmet.

    Jag / bandet är kanske inte heller de bästa på att promota. Sitter på ett rätt stort gäng skivor som troligen aldrig kommer bli sålda, trots iblandande av kända profiler inom elektronisk musik. Ingen av oss tycks vara sådana proffsminglare som skulle behövas för att få ut materialet mer ordentligt. Vi vill ju helst bara skapa musiken, helt ärligt

    Men det är nog så att man får jobba ganska hårt om man vill komma någonstans. Det är väl så med allt egentligen.

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Helt klart kommer det ut väldigt mycket välproducerad musik idag, eftersom vem som helst kan ha sin egen studio. Skillnaderna mellan proffs och amatörer minskar, mängden tillgänglig musik ökar utan att antalet lyssnare eller deras tid ökar.

    En bra början om man vill nå ut till många är att redan ha nått ut till många. Popularitet är självförstärkande, en ofta spelad låt väcker nyfikenhet för att den är ofta spelad. Den mekanismen fungerar av sig själv, helt utan hårt arbete. Det som går att påverka är bland annat nätverksbyggande, om man orkar, och musikens kvalitet.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Sådär... efter en kväll med numrering av de första hundra, vikning av inserts och ihopskyfflande och dubbelkollande att alla nummer stämmer så återstår att börja jaga distrokanaler...

    ...and the second one of those things gets sold to someone, you’re officially a part of it.

  9. #9
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Hur har det gått med din skiva - har du hittat distro kanaler? har du fått sålt dem?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har skyfflat ut lite här och där, men lite som oberfunker ovan skriver. Jag är också usel på att promota... så, de flesta är kvar.

    Lite tröstlöst när de flesta bara tar in på kommission. Men jag har iaf nån sorts plan att pusha mer i videoformatet.

  11. #11
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har skyfflat ut lite här och där, men lite som oberfunker ovan skriver. Jag är också usel på att promota... så, de flesta är kvar.

    Lite tröstlöst när de flesta bara tar in på kommission. Men jag har iaf nån sorts plan att pusha mer i videoformatet.
    Vadå? Är det fet musikvideo på gång? Köpte en polaroid film som är gul / svart - tänkte på dig. Säg till om du behöver bandfoto!

  12. #12
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    *haha* machinepop kör gul-svart. Angaudlinn är mer sepiatonat.

    Video och video, nå't ska ut på tuben. Jag uppmuntrar också min videoredigerande son att förkovra sig ännu mer i sitt intresse. Här ska barnarbetas.

Liknande ämnen

  1. Byta egna släpp med varandra?
    Av Batteriet i forum Skivor & artister
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 10:01
  2. Audio Distribution Amplifier
    Av Andreas T i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 23:07
  3. Cowbell digital distribution
    Av theVOID i forum Utgivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •