Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: ESQ-1 keyboard? Känsla?

  1. #1
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior

    ESQ-1 keyboard? Känsla?

    Har en ASR som motherkeyboard för tillfället. Klonkigt och ingen känsla...Spelar man lågt överröstar tangenterna ljudet. Så, har varit sugen på en ESQ-1 en längre tid. Finns i två versioner har jag förstått med olika keyboard. Hur är dom? De keyboard jag gillat bäst genom åren har varit Rolands, D50, JX10 t.ex.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Metallversionen av ESQ-1 har mycket skönare keyboard än senare Ensoniq-generationen (SQ-80, EPS, VFX, EPS16+, ASR). Jämfört med Rolands så känns ESQ-1an lite semi-weighted. Om man ska jämföra med någon Roland så kanske JX8p keyboardens känsla är närmast.
    Senast redigerat av kroffe den 2015-08-12 klockan 10:05.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Hade ESQ1 som workstation och masterklav (innan jag gick över till DAW), lätt det bästa klav jag haft. Gillar det som tusan.

  4. #4
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Okej, kanske värt att prova då. Byta mot en NL-1 rack, är det någotsålunda jämt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Att det är tyst är viktigt för mig.

  5. #5
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Esq1 har samma klav som sitter i Emax 1o2. Om jag mins rätt så är det en Fatar klav som även Opera 6an har. Den påminner om den som sitter på ASR. Saknar after touch men är något tystare.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Blev tvungen att skruva upp min och dubbelkolla, men det stämmer - det sitter en Fatar n. 231181 i min.

  7. #7
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Esq1 har samma klav som sitter i Emax 1o2. Om jag mins rätt så är det en Fatar klav som även Opera 6an har. Den påminner om den som sitter på ASR. Saknar after touch men är något tystare.
    Kunskap !! Respekt !!

  8. #8
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Låter som om jag nog borde prova innan jag bestämmer mig.

  9. #9
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag var inte speciellt förtjust i klaviaturen men vet många som gillar den. Saknade även AT.
    Det är väldigt individuellt vad man gillar så är du ute efter just känslan så prova innan.

  10. #10
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Finns du i Stockholmstrakten kan du komma förbi och testa, har både SQ80 och ESQ1. Gillar dem båda!

  11. #11
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Har ni något förslag i prisklassen som kan tjäna som motherkeyboard, samt ge skönt ljud från sig, helst analogt?

  12. #12
    yophen
    yophen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker det är riktigt skön känsla på metallversionen av ESQ-1:an. Rätt "grunda" tangenter vilket bidrar till att fingrarna inte fastnar mellan dem när du rör dig snabbt upp och ned. Semi-weighted känsla som Kroffe säger. Skulle lätt använda det som masterklav om nu inte några tangenter slutat fungera. Har försökt polera upp ytorna på fjädrarna samt dess motsvarande kontaktytor, men det gjorde ingen skillnad. Nån som har erfarenhet av detta?

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av yophen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det är riktigt skön känsla på metallversionen av ESQ-1:an. Rätt "grunda" tangenter vilket bidrar till att fingrarna inte fastnar mellan dem när du rör dig snabbt upp och ned. Semi-weighted känsla som Kroffe säger. Skulle lätt använda det som masterklav om nu inte några tangenter slutat fungera. Har försökt polera upp ytorna på fjädrarna samt dess motsvarande kontaktytor, men det gjorde ingen skillnad. Nån som har erfarenhet av detta?
    Glömde ju skriva att tangenterna innehåller en vikt så, ja de har inte bara känslan av semi-weigthed - de är det.
    Tyckte f ö att Crumar Bit One har lite liknande känsla i sitt tangentbord, men kan inte svära på om det är samma (har ingen aning om hur midiimplementationen i de burkarna är heller).
    Bussbaren är plätterad, så det du gjorde var antagligen att skrubba bort pläderingen. Man får vara försiktig med sånt där.

  14. #14
    yophen
    yophen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glömde ju skriva att tangenterna innehåller en vikt så, ja de har inte bara känslan av semi-weigthed - de är det.


    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bussbaren är plätterad, så det du gjorde var antagligen att skrubba bort pläderingen. Man får vara försiktig med sånt där.
    Kände inte till det där med plätteringen. Fasiken. Det såg ut som att mässingsfjädrarna och bussbaren oxiderat på vissa ställen (svart). Fick bort en del med isopropanol och topzz, dock inte allt. Ingen skillnad som sagt.

  15. #15
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av yophen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Kände inte till det där med plätteringen. Fasiken. Det såg ut som att mässingsfjädrarna och bussbaren oxiderat på vissa ställen (svart). Fick bort en del med isopropanol och topzz, dock inte allt. Ingen skillnad som sagt.
    Har vad jag minns aldrig rotat i klavvet till ESQn men på gamla analoger kan man ju ibland rotera busbaren 20-30 grader för att få ny kontaktyta. Kan vara värt ett försök.


    Gillar VFX-klaviaturet av just den anledning att det inte finns några galvaniska kontakter alls. Det sitter en spiralformad kretsbana under varje tangent som via induktans känner av både anslag/velocity och polyaftertouch.

    Att det i praktiken inte fungerade med "Keyboard calibration error" varannan gång man startade maskinen bara för att kretsbanorna var lite dammiga är en annan sak. Snygg lösning var det iallafall!

Liknande ämnen

  1. Masterklaviatur med Yamaha EX5 känsla?
    Av synthboy i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •