Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 94

Ämne: Musikprogram = oinspirerande?

  1. #1
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran

    Musikprogram = oinspirerande?

    Hej Bullen

    Ett dilemma som jag behöver ventilera. Jag spelar inte in hela låtar då jag tycker att det är tråkigt att arbeta i musikprogram, i mitt fall Cubase. Jag har en massa ideer i en enda röra på datorn som bara blir liggandes. Är inte motiverad och har brist på tid för att orka koppla alllt rätt och ha inställningarna till ljudkort rätt. När jag spelar in något nu så läggs det jag spelar in men även det andra jag spelat in läggs på samma spår. Varför blir det så?

    Hur ska jag kunna gå vidare för att kunna få ihop en eller flera låtar?

    / En vilsen musiksjäl

  2. #2
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Skaffa ableton live, kör i scene-mode för att jamma fram arr. Tryck på rec, upprepa arret och efter det har du jobbet att mixa.

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag spelar in något nu så läggs det jag spelar in men även det andra jag spelat in läggs på samma spår.
    Låter som att ljudkortet/mixern i ljudkortet loopar tillbaks ljudet du spelar upp till ingången igen. Kolla ljudkortsinställningarna.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Bobs tips är bra - tyckte det var en liten kurva att "fatta" ableton live - men när man väl ramlat över kanten är det ruskigt snabb och lättjobbat att komma från idé till mer färdig variant. Testa!

  5. #5
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att ljudkortet/mixern i ljudkortet loopar tillbaks ljudet du spelar upp till ingången igen. Kolla ljudkortsinställningarna.
    Försökt. Men kommer inte på hur jag ska göra. Skulle nog behöva någon som kommer hem till mig och lär mig

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bobs tips är bra - tyckte det var en liten kurva att "fatta" ableton live - men när man väl ramlat över kanten är det ruskigt snabb och lättjobbat att komma från idé till mer färdig variant. Testa!
    Hmmm. Ska nog ta och kika på Ableton.

  6. #6
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bobs tips är bra - tyckte det var en liten kurva att "fatta" ableton live - men när man väl ramlat över kanten är det ruskigt snabb och lättjobbat att komma från idé till mer färdig variant. Testa!
    En "såhär hittar du till jamming awesome" guide vore trevligt. Jag har också testat live några gånger utan att fatta grejjen.

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Bullen

    Ett dilemma som jag behöver ventilera. Jag spelar inte in hela låtar då jag tycker att det är tråkigt att arbeta i musikprogram, i mitt fall Cubase. Jag har en massa ideer i en enda röra på datorn som bara blir liggandes. Är inte motiverad och har brist på tid för att orka koppla alllt rätt och ha inställningarna till ljudkort rätt. När jag spelar in något nu så läggs det jag spelar in men även det andra jag spelat in läggs på samma spår. Varför blir det så?

    Hur ska jag kunna gå vidare för att kunna få ihop en eller flera låtar?

    / En vilsen musiksjäl
    Inte alls dumt att testa nytt. Jag skrotade Cubase för kanske 10 år sedan efter just samma känsla. Kände mig mer som en operatör i vitrock än musiker.
    Sedan är det något fel i dina inställningar som folk redan påpekat, det tar död på musicerandet oavsett vilken DAW man kör...
    Testade nästan allt innan jag bestämde mig, för mig blev det först Tracktion, sedan blandmissbruk.

  8. #8
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En "såhär hittar du till jamming awesome" guide vore trevligt. Jag har också testat live några gånger utan att fatta grejjen.
    Om man kör med push, launchpad eller apc40 så tror jad du skulle förstå

  9. #9
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag tror metoden har mer att göra med ditt problem än tekniken. Jag anar tvivel när der gäller att bestämma dig för en start- och slutpunkt. Men vad vet jag? Om det i stunden låter bra med bara ett stereospår, varför gör det inte det längre vid senare uppspelning?

    Jag kan ingen mirakellösning, men att ha rec och stopp knappen nära sitt mix flow hjälper att göra låtar.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag spelar inte in hela låtar då jag tycker att det är tråkigt att arbeta i musikprogram
    Samarbeta med någon som tycker den biten är rolig? Eller kanske det bara är de rent tekniska problemen som behöver lösas.

  11. #11
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    testa en annan daw bara för nöjes skull. bara ett miljöbyte kan sparka igång kreativitet då man måste börja om från scratch litegrann. jag sålde nyligen ableton för att det aldrig vart nått ordentligt gjort, bara massa sparade jam i varierad kvalité som inte ledde till färdiga låtar.

    köpte reaper och gjorde klart en låt direkt (mer eller mindre iaf) under tiden som jag lärde mig programmet. hade inte hänt i ableton på läääänge.

  12. #12
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samarbeta med någon som tycker den biten är rolig? Eller kanske det bara är de rent tekniska problemen som behöver lösas.
    Samarbete är alltid trevligt- Om någon vill prova på att göra musik med mig så skicka ett PM
    Här kan man lyssna på gamla prylar: https://soundcloud.com/ringflower

    Dock så måste det tekniska lösas ändå. Det som ska lira är Cubase 7 le med en Allen & Heath USB mixer/ljudkort. Försökt hitta info på nätet samt läsa manualer. Men får ändå inte till det. Vet inte riktigt vilken tråd jag ska dra i helt enkelt

  13. #13
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av modusoperandi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    testa en annan daw bara för nöjes skull. bara ett miljöbyte kan sparka igång kreativitet då man måste börja om från scratch litegrann. jag sålde nyligen ableton för att det aldrig vart nått ordentligt gjort, bara massa sparade jam i varierad kvalité som inte ledde till färdiga låtar.

    köpte reaper och gjorde klart en låt direkt (mer eller mindre iaf) under tiden som jag lärde mig programmet. hade inte hänt i ableton på läääänge.
    Kan vara värt att prova en annan DAW. Men jag tror att jag behöver lära mig grunderna och förstå vad som händer i spelet mellan hårdvara och mjukvara

  14. #14
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    testa reaper iaf. det är trevligt och praktiskt taget gratis (jämfört med andra daws).
    eller kanske renoise för en helt ny knorr om du inte använt trackers förut.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker själv inte att cubase är oinspirerande. SÅ det är ju personligt vad man klickar med. Testa runt, som folk sagt!

    Ang. det tekniska problemet. Hade typ samma när jag brjade med min nuvarande dator (laptop). Det visade sig att den spelade in på sin interna mick simultant med allt annat. Slet mitt hår ett tag innan jag kom på det, och inaktiverade den Säger inte att det är det, men ibland är det nåt sånt fånigt.

  16. #16
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Studio One är riktigt bra. Mycket drag and drop. Lätt att göra ett arr.

  17. #17
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Ableton är grymt tycker jag. Snabbjobbat, simpelt och live jam-vänligt (avslöjas lite i namnet hehe)

  18. #18
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Ringflower, jag gick en abletonkurs på coursera för att lära mig grunderna. Jag passade även på att spara ner alla videolektionerna lokalt
    Skicka ett pm om du vill att jag skickar dom till dig!

  19. #19
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Här är en liten reflektion utifrån hur jag tolkar ditt första inlägg. Jag kan säkert ha fel, men detta är min syn på saken.

    Om du inte orkar att koppla saker rätt eller fixa inställningarna till ditt ljudkort lär det ju knappast spela nån roll om du har Cubase, Ableton eller Reaper, eller kör med Lush eller Push. Det kanske kan kännas lite kul i början; nyhetens behag osv. Men efter att den smekmånaden är över så lär du ju hamna i samma situation som du är nu därför att ditt problem är inte okunskap, det är lathet.

    Det är bara att inse att om du ska använda dator och DAW så måste du också hantera an massa andra saker som inte är direkt musikrelaterade. Så mitt råd till dig - innan du rusar ut och bränner pengar på ny programvara - är att du tar dig i kragen och bestämmer dig för att fixa detta, och accepterar att det kräver tid och engagemang.

    Ett annat alternativ är att skita i dator helt och skaffa en portastudio.

    I all välmening
    Göran

  20. #20
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag är rädd att Göran har rätt, hur drygt det än kan verka. Och det behöver inte vara lättare med en portastudio heller, inte med de mer kapabla digitala åtminstone. Och du är ju uppenbarligen inne på samma sak själv:

    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara värt att prova en annan DAW. Men jag tror att jag behöver lära mig grunderna och förstå vad som händer i spelet mellan hårdvara och mjukvara
    Därmed inte sagt att du inte skulle bli mer kreativ med en annan mjukvara. Men det är nog lika bra att du biter i det sura äpplet och lär dig med Cubase först. Det finns knappast fler eller bättre instruktioner där ute på nätet för nån annan DAW.

    En sak som ställer till det för många är förhållandet mellan mjukvaran som brukar höra till ljudkortet och sin DAW. Mitt tips där är att försöka följa nån beskrivning på nätet, av hur ljudkortets mjukvara ska vara inställd för din DAW - och sen låta ljudkortets mjukvara vara ifred! Skruvar man både på den och på sin DAW, så är det väldigt lätt att tappa bort sig.

  21. #21
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Självklart så innebär byte av daw ingen teknisk förändring. Jag har läst manualerna och gjort som det står i dessa utan framgång. Jag har även läst på olika forum samt youtubefilmer för att försöka finna vad som inte fungerar. Har lagt ner uppskattningsvis 15-20 timmar på detta på något som troligtvis är en liten "struntinställning".

  22. #22
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en liten reflektion utifrån hur jag tolkar ditt första inlägg. Jag kan säkert ha fel, men detta är min syn på saken.

    Om du inte orkar att koppla saker rätt eller fixa inställningarna till ditt ljudkort lär det ju knappast spela nån roll om du har Cubase, Ableton eller Reaper, eller kör med Lush eller Push. Det kanske kan kännas lite kul i början; nyhetens behag osv. Men efter att den smekmånaden är över så lär du ju hamna i samma situation som du är nu därför att ditt problem är inte okunskap, det är lathet.

    Det är bara att inse att om du ska använda dator och DAW så måste du också hantera an massa andra saker som inte är direkt musikrelaterade. Så mitt råd till dig - innan du rusar ut och bränner pengar på ny programvara - är att du tar dig i kragen och bestämmer dig för att fixa detta, och accepterar att det kräver tid och engagemang.

    Ett annat alternativ är att skita i dator helt och skaffa en portastudio.

    I all välmening
    Göran
    Fast det är att göra svaret enkelt för sig, speciellt med så mjuka parametrar.

    Jag förstår (tror jag) precis vad Ringblomma menar. Även fast jag kört Cubase sen det kom så kan jag själv hamna i det läget att man saknar flyt och inspiration, startar Cubase och vips så står man inför en massa måsten innan det mentala är klart för spela. I en drömvärld så skulle det finnas ett 'Creative'-läge där man med ett minimum av knappar lägger upp snabba spår och presets på saker och när man sedan fått upp ångan då kan slå över till det vanliga igen för djupare bearbetning.

    Kan nämna ett stort antal tillfällen när jag, som vanligt, har en begränsad tid till skapandet där blotta åsynen av Cubase förtar den lilla inspiration som pyr. Sen tycker jag fortfarande att det var extremt fjolligt av Farbror Harry att spärra funktionen med egen bakgrund för 50 nyanser av gråblå gör ju ingen piggare.

    /Mein

  23. #23
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även fast jag kört Cubase sen det kom så kan jag själv hamna i det läget att man saknar flyt och inspiration, startar Cubase och vips så står man inför en massa måsten innan det mentala är klart för spela. I en drömvärld så skulle det finnas ett 'Creative'-läge där man med ett minimum av knappar lägger upp snabba spår och presets på saker och när man sedan fått upp ångan då kan slå över till det vanliga igen för djupare bearbetning.
    Det går ju att spara egna preset-inställningar i Cubase. Jag startar upp programmet, väljer min preset och börjar spela in på samtliga inputs på studs utan problem.

    /seb

  24. #24
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag tycker det här är mer ett metodik-problem än ett teknik-dito.
    Så mitt tips är, dela upp arbetspassen på formen "idag skall jag bara komponera, inte ratta ljud"
    "Idag skall jag bara felsöka dator och inte bli ledsen om jag inte hinner spela"

    Komponera inte i ditt daw utan typ, piano , penna och papper.

  25. #25
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Personligen har jag försökt med både Reaper och tidigare versioner av Cubase och aldrig hittat det där sköna flytet som jag finner i Live.

    Man måste ju trots allt klicka med sitt verktyg.

  26. #26
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Sen är ju frågan om det helt enkelt är så att trådskaparen kommer på en idé och sen inte kommer vidare?
    Om man bortser från de rent tekniska problemen.
    Har säkert 40-50+ påbörjade låtar som låter bra eller har ett bra riff etc. (i mina öron givetvis ) men sen därifrån till att göra en hel låt är inte alltid solklart.
    Så är det för mig i alla fall och i min enfald gissar jag att andra lider av samma problem

  27. #27
    seb
    seb är inte uppkopplad
    sebs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Angående rubriken, huruvida ett DAW är oinspirerande eller inte beror nog mycket på vilken genre man jobbar med. Om man ska göra acid eller nåt monotont är väl knappast midi-spår i ett DAW inspirerande att jobba med. Men om man ska göra synthpop är det gött att kunna styra upp strukturen i ett DAW.

    /seb

  28. #28
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag tycker att det är en lustig frågeställning att diskutera vilken DAW som är mest inspirerande. Visst, självklart har vi alla våra favoriter som vi gillar att slå på trumman för. Det är ju givet. Likaså är det ju så att olika DAW passar mer eller mindre bra för olika personer, så ett visst mått av undersökande testverksamhet bör det ju finnas.

    Men om man letar efter inspiration i en DAW är man väl ändå ute och cyklar. Inspiration och drift att producera musik kommer väl bara inifrån en själv? Och givetvis kan inspirationen variera på grund av en massa saker. För mig kan det gå månader utan att jag producerar en minut med vettigt material. Sen kan det vara perioder där det formligen flödar musik ur mig. Inget av detta har med min DAW att göra.

  29. #29
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag brukar koppla upp kvällen innan sen upp tidigt kl 5 nästa dag med en kopp kaffe då är de kreativa batterierna fulladdade.

    Kör en gammal version av Ableton live i en 10år gammal pc, inspirationen kommer från tidspress och kaffe, sen vaknar ungarna

  30. #30
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Harry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar koppla upp kvällen innan sen upp tidigt kl 5 nästa dag med en kopp kaffe då är de kreativa batterierna fulladdade.

    Kör en gammal version av Ableton live i en 10år gammal pc, inspirationen kommer från tidspress och kaffe, sen vaknar ungarna
    Disciplin typ idag lägg trummor på 15 låtskisser, immorn gå igenom 35 ljudbanker i biblioteket med favorit samplingar, nästa dag gör samma fast med nåt annat, dag 16 sampla, programmera eller sortera.

  31. #31
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man kör med push, launchpad eller apc40 så tror jad du skulle förstå
    Aj fan. Du menar att jag behöver skaffa en grej till?

  32. #32
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Nävafasen. Kör live och är fetnöjd med live. Har en launchpad. Använder den typ aldrig...

  33. #33
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nävafasen. Kör live och är fetnöjd med live. Har en launchpad. Använder den typ aldrig...
    hehe tack. Precis vad jag behövde läsa just nu.

    Satt precis och kollade tutourials på ableton push och kände mig bara besvärad. En ny grej att göra trummor på liksom. Jag har min Machinedrum och jomox för det.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Konkret; exakt vad heter ditt ljudkort och vilken version av Cubase gäller det?

  35. #35
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att det är en lustig frågeställning att diskutera vilken DAW som är mest inspirerande. Visst, självklart har vi alla våra favoriter som vi gillar att slå på trumman för. Det är ju givet. Likaså är det ju så att olika DAW passar mer eller mindre bra för olika personer, så ett visst mått av undersökande testverksamhet bör det ju finnas.

    Men om man letar efter inspiration i en DAW är man väl ändå ute och cyklar. Inspiration och drift att producera musik kommer väl bara inifrån en själv? Och givetvis kan inspirationen variera på grund av en massa saker. För mig kan det gå månader utan att jag producerar en minut med vettigt material. Sen kan det vara perioder där det formligen flödar musik ur mig. Inget av detta har med min DAW att göra.
    This

  36. #36
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Jag vet inte om detta kommer att hjälpa eller om det är ditt problem men jag ser fenomenet hos andra musiker och även inom andra områden. Många idéer men inget blir klar. Det är mänskligt beteende att man startar upp en massa men inte gör klart. Det är därför man kan göra program som arga snickaren Det finns inom beteendevetenskapen typpersoner som gillar att komma på idéer men det stannar ofta där eftersom dessa personer drivs av just idéen och det är det som är det roliga.

    Missförstå mig rätt nu och jag säger som sagt inte att det här är ditt problem men för att komma vidare kan du börja arbeta med en sak i taget. Är det strul med programvaran så måste det ju fixas annars blir inga idéer överförda till klara låtar. Tror inte du ska springa iväg och köpa ett nytt program då de alla liknar varandra i både funktion och arbetssätt. Ge dig f-n på att du ska lösa grundproblemet (det är ju inte helt säkert att en Abletoninstallation går så mycket bättre) sen kör ett (1) projekt klart. Starta inget nytt för att det känns omotiverat eller tråkigt, vila hellre och kom tillbaka än att starta en ny ide.

    I början så hade jag verkliga problem med att göra klart för jag tappar snabbt intresset och hoppar på nått nytt. Det beteendet hade jag också inom andra områden. Nu är jag inte enligt Jung eller Meyers Briggs en klockren person enligt beskrivning ovan utan jag har också ganska mycket driv så det kostar inte så mycket energi att faktiskt köra projektet klart. För andra personer med andra beteende så blir det lite jobbigare.

    Två saker kan man då göra, det ena är att skaffa en partner som är ens motsats, driv men utan idéer eller börja träna på att köra ett projekt från a till ö utan att tillåta dig hoppa in i något nytt. Det kommer inte gå enkelt i början men ju mer du gör det desto mer struktur får du. Jag har nu gjort 318 låtar på 4 år med denna metod från ide till klar låt. I början tog det en vecka att få ihop en låt, nu kan jag göra en på 6 timmar inkl. mix och mastering om jag får "rätt energi".

    Vet som sagt om detta hjälper men det har hjälpt mig och andra som jag coachat. Det är viktigt att göra klart av många själ. Du får självförtroende att du kan, och du lär dig hela kedjan och du får en eller flera låtar som du kan vara stolt över och ge ut.

    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Bullen

    Ett dilemma som jag behöver ventilera. Jag spelar inte in hela låtar då jag tycker att det är tråkigt att arbeta i musikprogram, i mitt fall Cubase. Jag har en massa ideer i en enda röra på datorn som bara blir liggandes. Är inte motiverad och har brist på tid för att orka koppla alllt rätt och ha inställningarna till ljudkort rätt. När jag spelar in något nu så läggs det jag spelar in men även det andra jag spelat in läggs på samma spår. Varför blir det så?

    Hur ska jag kunna gå vidare för att kunna få ihop en eller flera låtar?

    / En vilsen musiksjäl
    Senast redigerat av jCoke den 2015-08-11 klockan 09:38.

  37. #37
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag ser det som självsanering, det som är riktigt bra, det skapar energi, då gör man ofta färdigt.
    Resten skall man nog inte ägna så mycket tid åt
    Ibland gör man ju det ändå dock, och kommer på något bättre på vägen

  38. #38
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om man letar efter inspiration i en DAW är man väl ändå ute och cyklar. Inspiration och drift att producera musik kommer väl bara inifrån en själv? Och givetvis kan inspirationen variera på grund av en massa saker. För mig kan det gå månader utan att jag producerar en minut med vettigt material. Sen kan det vara perioder där det formligen flödar musik ur mig. Inget av detta har med min DAW att göra.
    Nu vet jag inte riktigt om du medvetet hårdtolkar ren textmassa eller tänker i en helt annan bana. DAW som verktyg för något som drivs av inspiration är inte samma sak som att bli inspirerad av Cubase för det är så fint och fantastiskt. Det är ett verktyg. Jag vet tecknare och målare som alltid målar i kol eller blyerts innan de ens funderar på att korka upp oljetuberna. För mig så är ibland Cubase som en icke startad oljemålning och jag skulle vilja ha papper och penna bara. Fast i Cubase.

    Seb: Jo, jag vet men det jg var ute efter var lite som Garageband fast, som sagt, inne i Cubase.

    /Mein

  39. #39
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vet jag inte riktigt om du medvetet hårdtolkar ren textmassa eller tänker i en helt annan bana.
    Inte jag heller.

    Men det du säger upplever jag vara helt i samklang med det jag säger.

  40. #40
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en liten reflektion utifrån hur jag tolkar ditt första inlägg. Jag kan säkert ha fel, men detta är min syn på saken.

    Om du inte orkar att koppla saker rätt eller fixa inställningarna till ditt ljudkort lär det ju knappast spela nån roll om du har Cubase, Ableton eller Reaper, eller kör med Lush eller Push. Det kanske kan kännas lite kul i början; nyhetens behag osv. Men efter att den smekmånaden är över så lär du ju hamna i samma situation som du är nu därför att ditt problem är inte okunskap, det är lathet.

    Det är bara att inse att om du ska använda dator och DAW så måste du också hantera an massa andra saker som inte är direkt musikrelaterade. Så mitt råd till dig - innan du rusar ut och bränner pengar på ny programvara - är att du tar dig i kragen och bestämmer dig för att fixa detta, och accepterar att det kräver tid och engagemang.

    Ett annat alternativ är att skita i dator helt och skaffa en portastudio.

    I all välmening
    Göran
    +1

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bara att inse att om du ska använda dator och DAW så måste du också hantera an massa andra saker som inte är direkt musikrelaterade.
    ...och det gäller förresten all form av inspelning som är något mer än "porta och 4 spår". IMHO i ännu högre grad när "analogt" blir lite mer komplicerat än den där portan...

  42. #42
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Japp, jag har insett att mitt teknikintresse är 99% mindre än mitt spelintresse så där är nog problemet. Hur tråkigt är det inte att mixa och mastra?

    /Mein

  43. #43
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Roligare än att lyssna på sin egen musik och konstatera att det låter fekalier av elefanttyp?

  44. #44
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roligare än att lyssna på sin egen musik och konstatera att det låter fekalier av elefanttyp?
    As eloquent as ever.

    /Mein

  45. #45
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag förstår inte riktigt varför man vill att ett DAW-program ska vara "inspirerande"...? Inspirationen kommer från dig själv - inte från programvaran.
    För mig är det ett verktyg som låter mig skapa musik - varken mer eller mindre. Det jag måste lära mig för att kunna använda programmet, ser jag till att lära mig, men sedan är det ju bara att spela och är i själva verket inte svårare än att använda något annat.
    Byta program ger ingenting alls, utan om man har börjat lära sig ett program, så är det mycket bättre att fortsätta lära sig mer, än att byta till ett annat program där man får starta från scratch och bli irriterad för att saker funkar på ett annat sätt än det man mödosamt har lärt sig i det andra programmet - och irriterad på att det tar tid att komma upp till samma kunskapsnivå om det nya programmet, som man redan hade kommit till i det första programmet...
    Så ser jag på det i alla fall.

  46. #46

    Veteran
    Håller inte med om att det inte ger nåt alls att byta DAW. Byta bort Cubase var det bästa jag gjort. Rädslan att inte ha alla Cubase finesser gjorde att jag behöll Cubase i några månader, i princip öppnade jag aldrig Cubase efter att jag skaffat Tracktion. Cubase kändes för mig som en Yamaha TX16W med original os om ni förstår vad jag menar., inspiration inspärrad i menyer... Fantastiska funktioner jämfört med Tracktion men helt dött att jobba med för mig. Idag använder jag mest Reason, men kör Tracktion, Reaper och Live också. Så jag har gått från Cubase sedan första Atari versionen till en blandad miljö.

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan man ett kan man alla.

    Utom Live. Som är annorlunTa.

  48. #48
    Tapestree
    Tapestree är inte uppkopplad
    Tapestrees avatar
    Senior
    Vilken DAW du än väljer så kommer du behöva lägga lite tid på att kolla tutorials och/eller leka dig fram till att lära dig tekniken. Det är en investering. När du väl kan det så slipper du det sen. Prova kanske att göra det när du inte är inspirerad, så slipper du känna att du tappar inspirationen, eller bestäm dig för att spika en enda sak åt gången så det inte känns överväldigande.

    Also: Dear God, jCoke! Paragrafer!

  49. #49
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det finns ju saker hos en DAW som kan motverka inspiration. Arbetsflöden som inte stämmer med hur man själv tänker, långa starttider, märkliga hårdvaruproblem, många inställningar innan man kan börja jobba, krångliga kommandon för saker som är viktiga för en själv, med mera...

    ... men det mesta går ju att lösa! Dock så är det som med alla andra program man skall använda någorlunda på djupet. Fixa inställningar, lära sig kommandon, förstå tankegångarna kring hur de som har skapat programmet tänker sig att man skall jobba med det.

    /En som har Live men inte haft motivation nog till att lära sig det...

  50. #50
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tapestree Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Also: Dear God, jCoke! Paragrafer!
    Sorry hade bråttom när jag skrev, fixat

  51. #51
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Själv tycker jag Live är så inspirerande & kul att jobba med att all kringutrustning samlar damm! Men det har tagit ett tag att komma dit. Jag har gått från Screamtracker till Reason till Cubase, till FL till Live, till Reason igen och ett snedsteg till FL och sen in på Live igen. Och om igen. I flera år tills jag verkligen kom överens med Ableton. Jag är väldigt ambivalent som person och det kanske inte hade behövt ta 5 år att lära mig Ableton. Men så lärde jag mig de flesta andra DAws på vägen!

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju saker hos en DAW som kan motverka inspiration. Arbetsflöden som inte stämmer med hur man själv tänker, långa starttider, märkliga hårdvaruproblem, många inställningar innan man kan börja jobba, krångliga kommandon för saker som är viktiga för en själv, med mera...

    ... men det mesta går ju att lösa! Dock så är det som med alla andra program man skall använda någorlunda på djupet. Fixa inställningar, lära sig kommandon, förstå tankegångarna kring hur de som har skapat programmet tänker sig att man skall jobba med det.

    /En som har Live men inte haft motivation nog till att lära sig det...
    +1

    Och det tillsammans med tidsbegränsningar kan verkligen döda all kreativitet.

  53. #53
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det känns som det är två helt olika problem som lyfts av trådskaparen:

    1. tekniska problem som gör att det det redan inspelade kommer på nästa spår som spelas in. Jag fattar inte riktigt vad som händer men nått är det som uppenbarligen ställer till det.

    2. Det andra är att Ringflower inte har hittat en arbetsmetod i Cubase som känns bra och idéer staplas på hög utan att avslutas.

    Jag tror att båda sakerna kan lösas inom ramen för Cubase men vi har alldeles för lite detaljer för att kunna lösa problemen. Jag tror att det tekniska poblemet måste lösas först. Jag är visserligen inte något vidare på Cubase men det finns nog några här som kan assistera:

    @Ringflower: ge oss mer detaljer om din set up: midi interface, kabling, synthar, kanaler etc. Och exakt vad händer när: "När jag spelar in något nu så läggs det jag spelar in men även det andra jag spelat in läggs på samma spår." Vad vill du skall hända? Spelar du in midi eller audio tex?

    Jag hör en kollega i nöd men kan inte hjälpa!

  54. #54
    Tapestree
    Tapestree är inte uppkopplad
    Tapestrees avatar
    Senior
    Tack jCoke, kommer sova bättre inatt.

  55. #55
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    'Det tar 20% av ens tid att göra 80% av jobbet. Det tar 80% av ens tid att färdig göra de 20% resterande arbetet'

    Mins inte vem som sa det.....

  56. #56
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    'Det tar 20% av ens tid att göra 80% av jobbet. Det tar 80% av ens tid att färdig göra de 20% resterande arbete'

    Mins inte vem som sa det.....
    80-20-regeln. https://en.wikipedia.org/wiki/Pareto_principle

  57. #57
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Djefflar vad snabb du är och tack!

  58. #58
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Djefflar vad snabb du är och tack!
    80% av informationen på nätet kan bara hittas av 20% av användarna...

  59. #59
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    1% av jigebbs tid för att hitta 99:ors svar!

  60. #60
    davskij
    davskij är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Parkinsons lag: "En arbetsuppgift kommer att ta exakt den tid som är avsatt för ändamålet."

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkinsons_lag

Liknande ämnen

  1. musikprogram (DAW)?
    Av luftballong i forum Övrig mjukvara
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 22:21
  2. Oinspirerande nya synthar kontra inspirerande klenoder
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 16:42
  3. Musikprogram till PSP
    Av Jätten i forum Övriga instrument
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 19:45
  4. Musikprogram med timeline?
    Av byssa i forum Övriga DAW
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 13:31
  5. PDA + Musikprogram?
    Av Noctem i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •