Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ihopmixat album som mp3?

  1. #1
    deadbeats avatar
    Veteran

    Ihopmixat album som mp3?

    Ponera att alla låtarna på ett album är ihopmixade, dvs utan tystnad mellan spåren.
    Finns det något sätt att markera detta i en mp3-fil; att göra hela albumet till en enda lång fil och sen tagga olika tidsangivelser i filen?


    Eller ska man försöka klippa början och slut på varje låt så att de låter ihopmixade när de spelas efter varandra i en mp3-spelare. (Fungerar det öht utan att det blir ett litet klick eller hack? Iofs enkelt att testa...)


    Hur bör man göra?

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Då är det cue-fil som gäller, men frågan är hur många av dagens mp3-spelare som har stöd för det. Kanske kan det fungera med m3u/pls, men jag vet inte om de har stöd för tidsangivelser.

  3. #3
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ponera att alla låtarna på ett album är ihopmixade, dvs utan tystnad mellan spåren.
    Finns det något sätt att markera detta i en mp3-fil; att göra hela albumet till en enda lång fil och sen tagga olika tidsangivelser i filen?


    Eller ska man försöka klippa början och slut på varje låt så att de låter ihopmixade när de spelas efter varandra i en mp3-spelare. (Fungerar det öht utan att det blir ett litet klick eller hack? Iofs enkelt att testa...)


    Hur bör man göra?
    Ingen aning hur man gör, det du först frågar efter.
    Jag gör alltid som du nämner sist, (alla mina album är gjorda så, då låtarna går i varann).
    Sen om det blir ett klick eller hack beror kanske på spelaren hos den som spelar upp...
    eller ligger det kvar i mp3kodningen som man själv gör, inte tänkt på hur det funkar, men
    skivorna som jag bränner bränns med 0 sek mellanrum så inget hack där.

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Tack, Hjorten, då vet jag i alla fall att det finns tekniker, även om de kanske inte fungerar fullt ut. Ska läsa på lite om cue och m3u/pls!


    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... skivorna som jag bränner bränns med 0 sek mellanrum så inget hack där.
    Ja, det det där fungerar bra på cd! Har du testat att rippa nåt av dina album för att se hur det "flyter" mellan låtarna?

  5. #5
    olivettis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, Hjorten, då vet jag i alla fall att det finns tekniker, även om de kanske inte fungerar fullt ut. Ska läsa på lite om cue och m3u/pls!



    Ja, det det där fungerar bra på cd! Har du testat att rippa nåt av dina album för att se hur det "flyter" mellan låtarna?
    Ska kolla, men tror det hänger med, flytet alltså :-)
    Återkommer...

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Studio One professional har ett verktyg för att mastra och sätta samman hela album med rätt många möjligheter. Bland annat kan du bestämma luckorna mellan låtarna till 0 sekunder och mastra ut på MP3. Du kan ju testa demoversionen om det kan fungera för dig eventuellt?

    Jag testade just med två låtar och crossfade mellan dem och 0 sekunders glapp. Studio one skapar då individuella MP3:or och en m3u-fil som jag provade att spela upp i Itunes och det fungerade utan klick och glapp.
    Senast redigerat av biomoib den 2015-08-08 klockan 15:25.

  7. #7
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då är det cue-fil som gäller
    Va? Nja, skulle inte tro det. Jag har gjort ett tiotal skivor med inspelade körkonserter med konsertens låtar uppdelade i spår med "gapless" playback. Funkar fint, har aldrig använt cue-fil. Jag har haft hela konserten som en stereofil, splittat upp i enskilda spår med trackmarkers/regioner i Bias Peak (r.i.p) och exporterat alla delar som wav/aif och rippat till mp3 sen. Vill man vara riktigt petnoga kan man säkert tona in & ut de sista/första sample-bitarna på varje fil också för att undvika att nåt knäpp eller hopp ska uppstå. Detta har jag aldrig dock gjort.

    Sedan kan ju uppspelaren spela roll också! Alla mina mp3-uppspelare stöd har för gapless playback. Äldre CD-spelare har jag hört kan var kinkiga vid avsaknad av 2 sek mellan varje spår, min sista CD-spelare från 94 hade inga problem med det så det kanske gäller än mer antika spelare...?

    OBS! Nåt irriterande jag upptäckt gällande ljud-redigerarprogram är att vissa kan strula vid klipp av ljudfiler! Tydligen så lägger somliga program till en bit tystnad i slutet av varje fil. Främst verkar det gälla när filer sparas som mp3-filer men på sina håll även wav. Jag har upptäckt det på soundforge för mac med aif-filer. Aningens störigt med åtta sekunder extra tillagd tystnad på en i övrigt välklippt fil...

    Här är en beskrivning av det hela, som förklaras med "the gap is there to preserve the header and footer file contents of the mp3 file. There is no way to eliminate it with Sound Forge. Your not doing anything wrong, it is just the nature of mp3."

    Mycket märkligt tycker jag, såhär uppförde sig aldrig Bias Peak tillsammans med iTunes...

  8. #8
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Nja, skulle inte tro det. Jag har gjort ett tiotal skivor med inspelade körkonserter med konsertens låtar uppdelade i spår med "gapless" playback. Funkar fint, har aldrig använt cue-fil.
    Och jag har aldrig hört talas om gapless playback. Däremot har jag sett cue-filer användas på många skivor.

    Bara för att du gjort på ett sätt behöver inte betyda att jag har fel...

  9. #9
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för att du gjort på ett sätt behöver inte betyda att jag har fel...
    Det sa jag inte, bara att "Då är det cue-fil som gäller" nödvändigtvis inte är enda vägen...

  10. #10
    deadbeats avatar
    Veteran
    biomoib, bra tips ang. Studio One! Jag kör Cubase 8, undrar om liknande möjligheter finns där? Annars drar jag ner en S1 demo och testar!

    avart, den där oönskade tystnaden har jag också råkat ut för. Detta i samband med ljudfiler till ett låtprojekt som jag fick skickade till mig! De var klippta exakt, men likväl felade det med takten. Tog en stund innan vi insåg att det fanns en liten "tystnad" i filen som vi inte själva lagt in.

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det sa jag inte, bara att "Då är det cue-fil som gäller" nödvändigtvis inte är enda vägen...
    Det lät som det, och eftersom jag inte kände till gapless så kunde jag ju inte tipsa om det.

Liknande ämnen

  1. Top 5 album
    Av theVOID i forum Skivor & artister
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 11:59
  2. [ALBUM] Silencio Stampa - The Red Album
    Av deleted user i forum Skivor & artister
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 10:12
  3. album cover war
    Av olivetti i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 21:17
  4. Bad Album Covers
    Av Olle Truck i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 13:15
  5. Tips på bra album (minst 5 bra låtar/album) ?
    Av Haplo i forum Skivor & artister
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •