Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: SY77 batteri - varför envisas alla

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    SY77 batteri - varför envisas alla

    med att löda dit ett batteri direkt på kretskortet istället för att använda en batterihållare (för 2032) och ploppa i batteriet i detta istället?

    Är det för tajt? Någon som bytt och har kollat?

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Klipp loss batteriet (löd inte bort det) och löd sedan bort benen. Sen kan du med lätthet ploppa dit en 2032-hållare och om plats inte finns kan du dra kablar, antingen korta eller långa (till en helt annan del av synten).

    Enda du måste kolla upp är ev. re-charge kretsar, så att inte synten laddar upp ditt Lithium-batteri. Det kan sluta illa. Best of luck.

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Halloj Lackan,

    jo, jag brukar knipsa av benen innan jag löder fast (en hållare), mycket för att jag nog inte skulle må bra av ett exploderande batteri framför ansiktet

    Men när jag googlar på just sy77 och hållare så har absolut INGEN ens tagit upp detta i sina beskrivningar så det fick mig att undra varför (om det är så tajt att någon extra millimeter kan ta i någonstans?). Denna typ av batteri verkar de flesta köra med:



    och det är ju ett vanligt 2032 med sarg och 15mm mellan lödbenen. Ska till Elfa i morgon och försöka hitta en hållare med lägsta möjliga profil och sedan testa bytet :-)

  4. #4
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Kjelle har en cr2032 hållare också, den kanske är för stor om det är trångt dock...
    http://www.kjell.com/sortiment/el/el...-litium-p39762

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Bra tips matsen. Innan jag såg att kjell hade så var jag iväg till Elfa och köpte deras hållare (med 15 mm gap mellan lödbenen - viktigt på sy77 bl.a). Tänkte öppna upp der panzerwagen imorgon och byta batteriet men tar nog och isolerar lite extra ovanpå ifall att det är übertajt.

  6. #6
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Det jag bad om över disk på Elfa och det jag fick var inte riktigt samma sak. Ville ha 15mm benavstånd men fick 20...

    En McGuyver senare så var det iaf på plats

    Riktigt ruttet orginalbatteri:

    Bifogad fil 60244


    Ny hållare på plats + cf2032

    Bifogad fil 60245


    Testmenyn:

    Bifogad fil 60246

  7. #7
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Uff.. CR2032 kan ibland hålla evigheter men jag ekar känslorna. Varför ska dom göra på det viset. Sega Saturn (1995) lät en byta CR2032 genom att öppna ett fack där bak, modernare maskiner kräver 15-20 minuter öppnande och separerade av PCBkakor och skydd steg för steg :<

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Kan bara hålla med dig MrLonghair. Eländigt är bara förnamnet :-(

    SYn (och Triton också för den delen) har ju minst 3 lager kort ovanpå varandra + ett stort gäng kontakter och kablar som löper kors och tvärs. Jag köpte ett 20 pack olikfärgade tuschpennor för att kunna märka upp sakerna inuti instrumenten och det tror jag man har igen.

    Planen härnäst är att skaffa en "NewHaven black/blue" display och när den väl ska in så får man strippa rubbet (tror det tar ~5 timmar att göra). Har även framför mig att byta vridpotten (data-ratten) på min triton, även det ett heldagsjobb :-(

    Som om det inte vore nog så måste jag in och gräva i kabelstammen på bilen där bakre torkarmotorns intervall-signal-kabel gått av (där sa verkstaden att motorn var trasig (3500 + jobb) men en googling senare och verifiering i verkligheten visade att en kabel var av. Har skaffat krympslang och ska ställa mig och splica-kabel och löda om nu i helgen (a 50 kronor + någon timme själv)).

    Är det inte det ena så är det det andra sa flickan som blödde näsblod.....

  9. #9
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    TrådGrävning77: Köpt ny hållare på kjell (20 mm avstånd i stället för 15 mm)... jag tänkte lösa det med ett nytt hål i kretskortet a la https://driessen-music.de/2019/04/07...e-synthesizer/

    fattar jag rätt att det räcker med nytt hål eller måste jag ansluta till "gamla" minushålet? Det ser ut i servicemanualen som att ett nytt hål skulle gå till samma ställe? (sorry helt färsk på DIY :O)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2019-08-22 kl. 15.24.01.png 
Visningar:	13 
Storlek:	288,5 KB 
Id:	88889

  10. #10
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En McGuyver senare
    Hur såg din lösning ut?

    Calling out till alla grymma reparatörer på 99an

  11. #11
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior

  12. #12
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av ulf.soderlund Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fin bild
    Snyggt! Men vet du hur det funkar med nytt hål i kretskortet, som här och i min fråga några poster upp:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7B4BB2FB-6312-4D54-83CD-7C0601CA8D19.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	535,4 KB 
Id:	88934

  13. #13
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av buoyfriend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt! Men vet du hur det funkar med nytt hål i kretskortet, som här och i min fråga några poster upp:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7B4BB2FB-6312-4D54-83CD-7C0601CA8D19.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	535,4 KB 
Id:	88934
    Förbindelse från originalhålen i apparaten upp till experimentkortet. Kortet anpassas till den typ av batterihållare du vill använda. Silikonfötter och/eller smältlim används för att stabilisera kortet ytterligare. Inga nya hål i apparatens kretskort.

  14. #14
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Nu har jag också fått batteritorsk på min SY77.

    Har inte riktigt tid att fixa det nu. Kan ett gammalt batteri skada synten på något vis om man väntar?

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja. Börjar det läcka kan det bli mycket svårlagat.

  16. #16
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Börjar det läcka kan det bli mycket svårlagat.
    OK, men hur lång tid brukar det ta? Den har börjat varna nu för att jag måste byta.

    Kanske ska dumpa den som reservdels/renoveringsobjekt helt enkelt?

  17. #17
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    CR2032 brukar inte läcka så lätt som vissa andra typer av batterier, men händer det så är det illa som sagt. Kan hända imorgon eller om 15 år. Det ska knipsas av, helt enkelt, så kan man löda dit ett annat när maskinen ska användas nästa gång.

  18. #18
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Lika lätt att svara på som nappar det i dag? Jag själv kan lätt byta ett batteri men lär ha mycket svårt att laga frätskador själv. Så ja svaret är inte mycket att orda om. Ärligt så har jag inte orkat kolla allt, har tre gammal datorer som ligger. Vist är det "bara att öppna och knipsa av" men man ska ju ge sig tid att göra det.

    Håller med här i tråden, löd inte bara dit. Sätt en separat grej till batteriet.

    Vissa batterier kan ju hålla i 40+ år, medans andra faktisk gått efter ett par år. Har sett exempel på AA batterier som gått på ett par månader medans jag själv har ett sl-150 1/5 AA som är helt och det är märkt 05/91.

    Det är så klart helt olika typer där dom där konsumtionsbaterierna är sämst och det har nog dom flesta vart med om vid barnsben när visa leksaker fyldes av klägg när man tröttnat på leksaker medans andra klarat sig många år.

  19. #19
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Intressant lösning:


    https://youtu.be/_mtWrNGNtT4

  20. #20
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag öppnade, och så här ser det ut:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SY.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	934,7 KB 
Id:	101313

    Hur får jag loss det här batteriet utan att bryta av något?

  21. #21
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag öppnade, och så här ser det ut:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SY.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	934,7 KB 
Id:	101313

    Hur får jag loss det här batteriet utan att bryta av något?
    Eller glöm det, jag löste det. Man skulle ju klippa av hållaren.

Liknande ämnen

  1. Varför säljer alla sina Volca?
    Av netra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-12-23, 23:01
  2. Varför säljer alla sin Maschine?
    Av tonefloat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 11:57
  3. MXR Phase 90, varför alla versioner?
    Av Jony i forum Stränginstrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 06:55
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 02:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •