Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kassettbandsdesign

  1. #1
    molly1
    molly1 är inte uppkopplad
    molly1s avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Kassettbandsdesign

    Hallå!

    Håller på att göra omslaget för ett kommande kassettbandssläpp och vill ha en klassisk kassettbandslook och undrar nu följande:

    Vilket är det väldigt enkla och klassiska typsnitt som ofta används på kassetterna från förr och ungefär vilken teckenstorlek användes? Texten är ofta pytteliten och det ser väldigt trevligt ut men kan inte hitta rätt på datorn och Google har inte hjälpt särskilt mycket

    Ha det gott!

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Har du en bild av vad du menar? Whatthefont är ganska bra för att iaf komma i närheten av typsnittet man är ute efter.

    Lite som bild-googling fast med typsnitt…

    https://www.myfonts.com/WhatTheFont/

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mm kolla loggorna: maxell, TDK, Sony, Agfa, Teac, Nakamichi, Pyral, Track, m fl m fl. Pastisch på en logga kan vara kul kanske.

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    BASF

  5. #5
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Helvetica kanske?

  6. #6
    molly1
    molly1 är inte uppkopplad
    molly1s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Whatthefont ville sig inte riktigt, den hittade allt möjligt konstigt men kanske är för vanligt typsnitt

    Helvetica är nog relativt spot on, det ska se ut som vilket vanligt gammalt Vikingarna eller ABBA-band som helst och jag tror det är ganska nära! Nu är frågan hur stora bokstäver jag ska använda mig av, får skriva ut och testa osv!

    Tusen tack för hjälpen hörni!

    Har ni fler skojiga idéer är det bara att pumpa på!

  7. #7
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Prova olika varianter av Helvetica också - typ fet och tunn etc. Finns flera olika. Absolut vanligaste typsnittet för liten stil.

  8. #8
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Spännande! Lycka till!

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Två dumma frågor om design av kassettomslag:

    Bör man ha med marginaler (cropmarks) även om bakgrunden är vit och ska tryckas på vitt papper?
    Hur försäkrar man sig om att baksidan blir rättvänd (det är ju 50% chans att det blir fel)?

  10. #10
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Cropmarks heter skärmärken på svenska och är en markering utanför det egentliga trycket dom visar var skärningen skall utföras, alltså var marginalerna (utfall på tryckerispråk) börjar. Sådana är nästan ett krav om man har utfall/marginaler. Utfall behövs inte för just ditt fall, men det skadar ju inte att lägga med.

    Att baksidan blir rättvänd är tryckeriets ansvar. Skicka med en pdf som visar hur det färdiga resultatet skall se ut (med pilar eller liknande) eller gör en fysisk prototyp och ge den till dem, om det finns en risk att det blir fel.

  11. #11
    molly1
    molly1 är inte uppkopplad
    molly1s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hittade en bra mall på följande sida för både in- och utsida på inlayet:

    http://www.atozaudio.com/html/offsetcasstemplates.html

    Det visar även vart den eventuella stansningen (heter det så i detta fall?) ska utföras.

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Tack för tipsen! Ge dem en prototyp verkar i alla fall idiotsäkert.

  13. #13
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Funderar på att släppa några bandkopior av senaste albumet som en kul grej.

    Hur gör man bäst med dupliceringen egentligen? Fixar ett band och gör ett original själv, antar jag?

    Lite kapning här kanske. Borde förmodligen skapa en ny tråd för detta. Men kanonbra länkar ovan i alla fall. Stort tack för dem!

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oberfunker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man bäst med dupliceringen egentligen? Fixar ett band och gör ett original själv, antar jag?
    Hur stor upplaga blir det? Jag kopierade upp hemma, ett ex i taget. Rekommenderas bara för mindre upplagor.
    Tapeline åtar sig duplicering från cd. Annars var det väl tal om samköp av duplikator här.

  15. #15
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Interzone Inc. Köpte väl någon duplicerare? Kolla med honom kanske?

  16. #16
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Ja, det blir ju ingen jätteupplaga. Max 40-50 ex skulle jag tro, men det beror lite på kostnaden. Mest att det är en skön grej att kunna erbjuda och något kul att skicka ut till ett handplockat antal recensenter för att få upp ögonbrynen lite extra

    Hemmodellen är ju en variant, men det verkade inte omåttligt dyrt att duplicera på Tapeline. redan vid det här antalet verkar det ju helt klart smidigare.

    Och från CD verkar ju absolut vettigare. Det är förstås klart man gör så inser jag nu.

    Kollar med Interzone också. Alltid bra med alternativ om det finns förstås!

    Tack för svaren!

  17. #17
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    typsnitt
    american typewriter kanske?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •