Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: .COM Busboards Var/Vem

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    .COM Busboards Var/Vem

    Var hittar man busboards för dot.com?

    Hinton har, men de har väldigt låg kapacitet sett till kontakter per kort.

    Krisp1 har, men de är inte superbilliga.

    Curetronincs har för sitt system, men det går att bygga adaptrar.

    Moon Modular har små men dyra lösningar.

    Vilka andra finns, någon som har DIY-bussbrädor?

    Amon

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    UPPAR DENNA

    Jag håller på att beställa busboards från USA till min 5U. Jag får 6 diy busboards (men en jäkla massa kontakter) för 150 dollares - så långt allt ok. Men så tillkommer tull och andra stöldavgifter.

    Blir det värt det egentligen? Jag tänker att det kommer att landa på omkring 1800 pixarer - det är tre hundra kronor brädan, men då tillkommer kontakterna som kondensatorerna som jag måste löda på själv.

    Egentligen borde man väl kunna köpa tomma Eurobusboards här hemma i Europa och modda på dotcom kontakterna på dem? Då blir det 150 pixarer brädan istället.

    Finns det någon bra tillverkare av dotcombussar i Europa (gärna till lägre pris då)

  3. #3
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Passa på att beställa ett Sea devils filter och en mixer från STG.

  4. #4
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Du märker att du är på väg att sjunka ner i samlarmanins kvicksand?

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du märker att du är på väg att sjunka ner i samlarmanins kvicksand?
    Just strömförsörjningen för 5U har visat sig vara en helvetets håla för pengar ner i ingenting typ.

    Det är för dyrt att köpa färdigmonterade moduler från USA. Min plan är begagnatmarknaden och DIY.

  6. #6
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag tänker i nästa steg köpa ett färdigt 12V case från Seb (2 raders), och ett 19" case från MOON. Sen får det fan räcka med 5U på ett tag. Kör inte ett så ambitiöst stor-case som du, Amon, utan blir massa smålådor istället. I helgen ska PS2 agget från .COM testas. Det där lilla för bara 8 moduler. Ska bli kul o se om det funkar..,

  7. #7
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    De måste tjäna pengar på något. Jag kör med vanligt stripboard för 29 kr från kjell.com som jag lött på "dotcom" kontakter på. De visa diskuterar om det är en bra lösning. För mig funkar det just nu.

    Var köpte du?

  8. #8
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av iopop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De måste tjäna pengar på något. Jag kör med vanligt stripboard för 29 kr från kjell.com som jag lött på "dotcom" kontakter på. De visa diskuterar om det är en bra lösning. För mig funkar det just nu.

    Var köpte du?
    Jag har inte handlat än. Jag kom på en alternativ lösning i sista stund. Tror jag skall köpa tomma busboards från valfri euroleverantör. Eftersom jag inte köper dotcoms egna system måste jag ändå göra alla kablar själv och då gör det inget om det sitter eurokontakter i ena änden. Jag tror det är det smartaste alternativet för mig. (Just nu)

  9. #9
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Stereotactixxx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tips! Det finns flera tillverkare där ute, men min poäng är att komma ner i pris och tyvärr är även dessa alldeles för dyra. Man får lägga på 25% i moms plus lite tull. Om man behöver 4 brädor är man plötsligt uppe i 2000 bara för bussbrädorna. Galet

    Smartare och mer ekonomiskt att göra diy. En tom eurobuss kostar kanske 150 kronor inklusive moms, och utan tull, lägg till det lite kontakter och man landar under tusenlappen.

    Amon

  11. #11
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av iopop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De måste tjäna pengar på något. Jag kör med vanligt stripboard för 29 kr från kjell.com som jag lött på "dotcom" kontakter på. De visa diskuterar om det är en bra lösning. För mig funkar det just nu.

    Var köpte du?
    På tal om det. Jag maialde lite fram och tillbaka med Ray på Music from Outer Dpace för några veckor sedan. Han löder ju kablarna direkt på modulen och direkt på huvudledningen. Koppar mot koppar så att säga. Att gå mellanvägen via en stripboard kan väl knappast vara så mycket sämre egentligen

  12. #12
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Varför busboard över huvud taget? De billiga .COM PSUerna kommer med ett power-harnesk.. bara jucka i modulen och köra. No need for busboards... koppla massivt med harnesks till PSUt o kör?

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Deras PSU:er är inte jättebilliga och inte deras harnesk heller ... thats why.

    En PSU som klarar 66 enheter eller mer går på 2000 riksdaler plus. Det kan man få för en tusenlapp i alla fall om man letar lite.

    Behöver man sedan två powerharness á 44 (dvs 88) enheter ja då får man lägga nästa 2000 till. Så måste man ha deras moduler där strömsladden osv skall in.

    Det är inte en billig lösning.

  14. #14
    Stereotactixxx
    Stereotactixxx är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det låter som att du satsar på att skaffa rätt många moduler. Med strömförsörjningen från .com landar du ju i så fall en kostnad på några ynka tior per modul för en strömlösning som kanske inte är Hinton-kvalla, men som i alla fall är linjär och tillräckligt bra (vilket tydligen, enligt vad andra har erfarit, är mer än man kan säga om vissa PSUer som erbjuds till eurorack). Jag tror att du gör dig själv en björntjänst om du satsar på en jättebillig strömförsörjning, bara för att ha råd att köpa ytterligare en halv modul till ditt redan stora framtida system.

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Fast förhållandet mellan kvalitet och kostnad är inte digitalt här. Det går att hitta billigare - men tillräckligt bra - strömförsörjning utan att behöva importera det från USA. Det är inte bättre bara för att det är dyrt eller amerikanskt så att säga. Självklart skall man inte skjuta sig själv i sank genom att köpa skräp. Men det är ju inte min avsikt heller.

    Köper uppsättningen så som dotcom konstruerat den går så kommer man att få ghe runt en hundralapp per kontakt/modul - det är varken görbart eller försvarbart

  16. #16
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...4003&start=all

    Är inte den här ganska passande?

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äntligen! Klockrent! Tack! ... fast "fel" kontakter ... men skall jag ändå göra alla kablar spelar det mindre roll

  18. #18
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äntligen! Klockrent! Tack! ... fast "fel" kontakter ... men skall jag ändå göra alla kablar spelar det mindre roll
    ... eller nej ... de har inte 5v-spår ...

  19. #19
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... eller nej ... de har inte 5v-spår ...
    Fan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •