Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 83

Ämne: Apple Music

  1. #1
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran

    Apple Music

    Någon som testat Apple Music än? Uppdaterade precis iOS, och tänkte aktivera.

    Risken är väl att man börjar ta det för givet under 3 provmånaderna, men ändå inte vill säga upp Spotify sen... Också sitter man på ännu en tjänst som tickar pengar. Men va fan, det kostar mindre än en CD i månaden.

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag uppdaterade också just ios och fick fråga om jag ville testa i 3 mån. Spontant föredrar jag ju verkligen music-appen framför spotify-appen. Jag har spotify mest för att det ingår i mitt abonnemamg och använder det inte jättemkt, men om jag ska fortsätta med streaming efter att abonnemanget går ut så är jag kluven. Apple music känns mer praktiskt och behagligare app, men jag skulle mkt hellre supporta spotify för att jag gillar att det inte är ett företag som har "allt" så att säga.

  3. #3
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad är säljargumentet för Apple Music då? Tidal var ju ljudkvalitén och det var inget jag märkte av under gratismånaden så höll mig kvar till Spotify pga att jag är van och bekväm med appen. Hade varit intressant med siffror angående låtutbudet. Hittade lite på Tidal som inte finns på Spotify och vice versa.

  4. #4
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade varit intressant med siffror angående låtutbudet.
    Såg siffran 30 miljoner låtar någonstans. Det mesta från iTunes Store ska finnas. Men såg någon rubrik om att Beatles inte gör det, så verkar finnas undantag. (kan inte Beatles mfl bara gå vidare i livet, sitta och gubbvakta 50 år gamla inspelningar på det här sättet, är ju bara tragiskt.)

  5. #5
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg siffran 30 miljoner låtar någonstans. Det mesta från iTunes Store ska finnas. Men såg någon rubrik om att Beatles inte gör det, så verkar finnas undantag. (kan inte Beatles mfl bara gå vidare i livet, sitta och gubbvakta 50 år gamla inspelningar på det här sättet, är ju bara tragiskt.)
    Håller med finns typ 10000-tals människor som släpper sin musik gratis och så sitter Beatles som typ kammat in astronomiska summor och ba: Näe...

  6. #6
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (kan inte Beatles mfl bara gå vidare i livet, sitta och gubbvakta 50 år gamla inspelningar på det här sättet, är ju bara tragiskt.)
    Eller så slutar man lyssna på gubb-musik

  7. #7
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Är ju inte ens gratis. Och ersättning utgår. En annan affärsmodell visserligen, och nivån på ersättningarna går ju att diskutera. Men va fan, kom in i matchen istället.

    Bryr jag mig inte personligen, inget Beatles-fan, tycker bara det är en trött attityd.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så slutar man lyssna på gubb-musik
    Se ovanstående inlägg. Jag gubbgnäller bara över gubbeteendet

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Apple får redan tillräckligt av mina pengar - jag är rätt nöjd med Spotify även om jag blir galen på den smala skrollisten till höger.

    Beatles fan-base har väl redan köpt LP, CD, remasters och AAC så det går väl inte och mjölka den kon mera. Skulle väl vara nått format anpassat till hörapparaten då...
    Att inte släppa till streaming-tjänster gör att nya generationer igorerar Beatles.

  9. #9
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Jag skaffade Apple Music för att den slänger upp alla mina mp3s i molnet och man slipper tanka telefonen full av dem. Tycker UI:t fortfarande är rätt förvirrande och så men antar att det blir bättre så småningom.

  10. #10
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skaffade Apple Music för att den slänger upp alla mina mp3s i molnet och man slipper tanka telefonen full av dem.
    Fast det är nog iTunes Match? Apple Music är streaming a'la Spotify.

  11. #11
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag kör Microsoft Music mest för att appen är så enkel att få att spela och sedan ignorera. Mitt största aber till Apple Music är väl att jag måste installera iTunes igen för att lyssna på hemdatan.

    De låter jag köpt på iTunes låter dock superduper jämfört med allt streamat. Skulle vara kul att få lite jämförelser i ljudkvalitet mellan spotify/apple Music
    Senast redigerat av rwq den 2015-07-02 klockan 15:25.

  12. #12
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Hur många lyssningar måste man upp i för att tjäna 100 kr på respektive tjänst?

  13. #13
    Ashaz
    Ashaz är uppkopplad nu
    Ashazs avatar
    Veteran
    Är det en såndär tvingad tjänst som youtubes musik tjänst? Alltså att om man finns på itunes så läggs man ut för streaming där också?

  14. #14
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det en såndär tvingad tjänst som youtubes musik tjänst? Alltså att om man finns på itunes så läggs man ut för streaming där också?
    Nej, det bestämmer upphovsrättshavaren själv.

  15. #15
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg siffran 30 miljoner låtar någonstans. Det mesta från iTunes Store ska finnas. Men såg någon rubrik om att Beatles inte gör det, så verkar finnas undantag. (kan inte Beatles mfl bara gå vidare i livet, sitta och gubbvakta 50 år gamla inspelningar på det här sättet, är ju bara tragiskt.)
    Precis, blir hyfsat sur över detta, men det är väl inte medlemmarna som äger rättigheterna längre, köpte inte Michael Jackson eller Disney eller motsvarande rättigheterna?

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så slutar man lyssna på gubb-musik
    Musik blir ju inte sämre för att den är gammal, ännu mindre blir den sämre för att den är ny!

  17. #17
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg siffran 30 miljoner låtar någonstans. Det mesta från iTunes Store ska finnas. Men såg någon rubrik om att Beatles inte gör det, så verkar finnas undantag. (kan inte Beatles mfl bara gå vidare i livet, sitta och gubbvakta 50 år gamla inspelningar på det här sättet, är ju bara tragiskt.)
    Nu är det ju inte Beatles som vaktar någonting. Det är Jacksons som sköter vaktandet av Beatles verk.

  18. #18
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik blir ju inte sämre för att den är gammal, ännu mindre blir den sämre för att den är ny!
    Åh jo.. ny musik är fruktansvärd.. För att inte tala om gammal. Sen finns det något där i mellan som är ok men resten..usch fy o tvi..

  19. #19
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik blir ju inte sämre för att den är gammal, ännu mindre blir den sämre för att den är ny!
    Jag tycker relevans är en väldigt underskattad del av värdet av musik. Det är naturligtvis preferensrelativt, och vissa är nog inte lika utvecklingsfokuserade i sitt lyssnande. Och det är helt okej. Men jag kan verkligen inte relatera till det, that's all.

  20. #20
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior

  21. #21
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Det finns iofs en hel del på iTunes som jag inte hittat på Spotify...

  22. #22
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Raderat.
    Senast redigerat av inget den 2015-07-05 klockan 16:17. Anledning: De va inget!

  23. #23
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tror att fru Gumse har uppgraderat sin iPhone & fått in Apple Music.

    Hennes svordomar ekar över hela trädgården & jag sitter här & närmast rodnar, så jag antar att det inte är en helt smidig övergång.

  24. #24
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    gumse: även om det förtar ditt nöje med det hela, så kan du ju tipsa henne om att det finns en av-knapp för hela Apple music...

  25. #25
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Hehe, jag avvaktar en stund.

  26. #26
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Fatta kränkt jag blir när jag går in på min musik och de har satt en bild av vad som, efter lite reverse image-sökning, verkar vara fucking Hoobastank

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	74,8 KB 
Id:	60397

    För övrigt så tycker jag appen i ios blivit mycket sämre. Jag fattar inte hur man gör spellistor med apple music-låtar. Skapade en spellista och tryckte på lägg till i spellista på en del låtar, men spellistan är helt tom när jag går in på den. Sen stör jag mig på att om jag lyssnar på en apple-gjord spellista och så kommer det en artist som verkar kul och jag vill gå in och se artistens katalog så verkar det som att jag måste söka på den, lyckas i alla fall inte trycka på artistens namn när den spelas. Otroligt omständigt.

  27. #27
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Spotify gräver ju sin egen grav med sin förbannade shufflefunktion. Kör båda för tillfället.. lutar tyvärr åt Apple. Självklart ska man stöda svenska industriiniativ - men tjänsten + klienterna har totaldött senaste månaderna.

    Plus apple - rekommendationerna funkar bättre än på spotify (hur viktigt det nu är??) - men slippa bli rekommenderad schlager eller dansband på daglig basis är för mig en stor fördel
    Senast redigerat av Frengus den 2015-08-09 klockan 11:02.

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Frengus - du vet väl att du kan stänga av Spotifys shuffle? Fast det är lite meckigt:

  29. #29
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kroffe - jadå. Jag vet.. det som stör mig (som har ett betalkonto så klart annars hade jag inte vågat klaga hehe) är att den jäveln ändå konstant är på mina playlists. Jag kör aldrig schuffle. Så misstänker deras kodare missat och defaultar shuffle = on innan uppslag mot betalkontodatabasen hunnit ske. Sånt gör mig arg nog att dumpa dem för gott

    (Fredrik, I-landssur. Beror nog på feber idag dock). Sorry för rants

  30. #30
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Hata shuffle....

  31. #31
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Det jag känner också, efter att ha provat nu i någon månad, är att det är så himla mycket som saknas, antar att samma gäller för spotify, men har inte jämfört. Var är YMO??? Ville höra Roland Orzabals solo-album - Fanns inte. Typ jättemånga pet shop boys 12" mixar från 80-talet (och säkert andra bands mixar också) som känns rätt så essentiella i musikhistorien saknas.

    Och om låtnamnet är för långt så ser man inte hela och det verkar inte scrolla vilket gör att om det är x antal mixar på en låt med långt namn har man ingen aning om vilken som är vilken... Använder de ens sin egen app?

    Och man måste väl lyssna jättemycket för att alla mina pengar ska gå till de artister jag lyssnar på? Någon som räknat ut hur många låtar man kan lyssna på för att det ska utbetalas 100:- eller vad det kostar (har ju gratis nu)?

  32. #32
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var är YMO???
    EXAKT. Utan YMO & rätt version av "Ekkoleg" så är dessa streamingtjänster helt ointressanta. Inget jag skulle lägga några pengar på.

  33. #33
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ jättemånga pet shop boys 12" mixar från 80-talet (och säkert andra bands mixar också) som känns rätt så essentiella i musikhistorien saknas.
    Därför gååååår det ju inte att hyra musik! Allt kul saknas jämt! *ger sina gamla PSB 12:or en kärleksfull blick*

  34. #34
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EXAKT. Utan YMO & rätt version av "Ekkoleg" så är dessa streamingtjänster helt ointressanta. Inget jag skulle lägga några pengar på.
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför gååååår det ju inte att hyra musik! Allt kul saknas jämt! *ger sina gamla PSB 12:or en kärleksfull blick*
    High five på er båda!

  35. #35
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    High five på er båda!
    Yeah highfive på er treda! Tror faktiskt folk börjar ledsna på att hyra musik. Flera jag känner som dammat av sammlingen och lägger 2 gubbar i månaden på plattor istället. Men det är kanske bara min bubbla? Edit: hyra en vps eller fast ip att ha ditt egna mediatek i målnet på, för dom där abonemangspengarna vetja..

  36. #36
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Känner bara DJs som fortf lägger pengar på fysisk media. Spotify regerar stort i umgängeskretsen.

  37. #37
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    I min närmsta umgängeskrets är det väldigt delat; de som gör musik köper skivor, de som inte gör musik använder Spotify/Tidal.

  38. #38
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Trorinte en sekund på att folk skullebörja köpaplattor igen. Entusiaster ja. Men gemene man.. Nej. Kolla barnen idag. Inte en chans. Gå å bära på massa bröte liksom.
    Sålde precis av min samling till en polare som gillar vinyl. Dom har legat i källaren i 10 år.
    Förövrigt testade jag apples spelare. Inte så bra asså. Själva utformningen på appen var jobbig. Kul med lite notiser sådärmen njaeeä.. Vet inte. Spotify känns än så länge bättre.

  39. #39
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    bära på bröte gjorde vi inte heller då det hette 'fristajl' men visst, det är nog min krets som fattat streambluffen... Dom är smarta..

  40. #40
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Tja, lyssnar man bara på max 50 låtar och aldrig på något nytt så lönar det sig att inte köra Spotify. Annars, absolut inte.

  41. #41
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, lyssnar man bara på max 50 låtar och aldrig på något nytt så lönar det sig att inte köra Spotify. Annars, absolut inte.

    Haha! Dels fins internet, desutom fins det rätt mycket nytt på physiskt som alldrig kommer hamna spotify apple InTunes. Att physiska saker inte hamnar på internet är däremot rätt osannolikt.... Jag menar, vi vet vem streaming lönat sig för...
    Senast redigerat av reSet den 2015-08-10 klockan 08:49.

  42. #42
    @ndreas
    @ndreas är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    De flesta låtar är på engelska och Siri med inställd som svensk är en klurig gåta! Inte ofta det prickar rätt.

  43. #43
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många lyssningar måste man upp i för att tjäna 100 kr på respektive tjänst?
    http://www.bbc.co.uk/newsbeat/articl...m-178m-streams

    "Kevin Kadish, who wrote All About That Bass, says he made just $5,679 (£3,700) from 178 million streams of the song."

    Om man avrundar det grovt till 200 miljoner streamningar för 50.000:- så krävs det 400.000 streamningar för att tjäna hundra spänn. Dvs 4000 streamningar per krona. Korrekt?

    Fast jag hittar inte om det framgår exakt vilka streamingtjänster som de räknat på:/

  44. #44
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Bytte till AM från spotify för en månad sedan.

    Bäst: Curated playlists, utbud, grym iPhoneapp
    Sämst: Meckig PC-klient genom iTunes, ingen Last.fm skrobbling, kontrollera PC via Remote-appen är meckigt

  45. #45
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.bbc.co.uk/newsbeat/articl...m-178m-streams

    "Kevin Kadish, who wrote All About That Bass, says he made just $5,679 (£3,700) from 178 million streams of the song."

    Om man avrundar det grovt till 200 miljoner streamningar för 50.000:- så krävs det 400.000 streamningar för att tjäna hundra spänn. Dvs 4000 streamningar per krona. Korrekt?

    Fast jag hittar inte om det framgår exakt vilka streamingtjänster som de räknat på:/
    Musikförbundet om Spotifydomen: "Skivbolagen tar 90% av intäkterna - De gör en rövare"

  46. #46
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.bbc.co.uk/newsbeat/articl...m-178m-streams

    "Kevin Kadish, who wrote All About That Bass, says he made just $5,679 (£3,700) from 178 million streams of the song."

    Om man avrundar det grovt till 200 miljoner streamningar för 50.000:- så krävs det 400.000 streamningar för att tjäna hundra spänn. Dvs 4000 streamningar per krona. Korrekt?

    Fast jag hittar inte om det framgår exakt vilka streamingtjänster som de räknat på:/
    Samtidigt så är han "co-writer". Han får inte hela kakan efter att skivbolaget tagit sitt utan summan delas mellan flera.

  47. #47
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samtidigt så är han "co-writer". Han får inte hela kakan efter att skivbolaget tagit sitt utan summan delas mellan flera.
    Enda övriga kompositören är Meghan själv, som framför låten. Han äger även ett av bolagen som tar förlagsbiten.

  48. #48
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Alltså, om jag lyssnar på en av Apple skapad spellista och jag känner att jag vill utforska artisten som spelas eller lyssna det på albumet som låten är ifrån, finns det inget lättare sätt en att göra en sökning? Känns som jag missat något uppenbart för så dåligt kan det väl inte vara?

    - - - Uppdaterad - - -

    På iPhonen alltså

  49. #49
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av salrip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, om jag lyssnar på en av Apple skapad spellista och jag känner att jag vill utforska artisten som spelas eller lyssna det på albumet som låten är ifrån, finns det inget lättare sätt en att göra en sökning? Känns som jag missat något uppenbart för så dåligt kan det väl inte vara?

    - - - Uppdaterad - - -

    På iPhonen alltså
    Längst ner till höger, klicka på de tre punkterna:


    Sedan på den grå pilen till höger om albumet:

  50. #50
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Tack! Hade helt missat den pilen

  51. #51
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Händer ofta, dock, när jag trycker på pilen att jag får en vit sida och "okänd artist" och "okänt album" är det enda som står. Händer det er också?

    Sen är det oerhört irriterande med alla dessa låtar och album som är fel låtordning eller tom fel låtar. Tex fennesz album venice har korrekt låtordning på titlarna men fel låtar till titlarna. Tex transit är lagd under rivers of sand. Och nåt townes-album är helt fel låtar från ett annat album (men korrekta titlar). Vet inte vems ansvaret är men dåligt är det. Vet man inte om att det är fel låt så lär man sig ju fel titel till fel låt.

  52. #52
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Hittar inte Apple music för Android så jag kan inte ens testa

  53. #53
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Provkör Apple Music nu. Har haft Spotify i massvis av år så ska bli intressant att se om jag kan vänja mig vid deras upplägg. Så här långt kan jag säga att jag upplever deras rekommendationer av efterföljande låtar som bättre än på Spotify. Alltså om jag lyssnat på ett album och det sen fortsätter spelas upp liknande musik.

    Dock upplever jag det svårt att hitta de artister jag följer. I Spotify ligger allt enkelt upplagt i mitt bibliotek. Men just artister som jag bara följer, men inte har lagt till någon musik av, är inte lika lätta hitta på Apple Music. Utan man får gå till "Lyssna nu" och scrolla längst ner.

    Upplever även det svårt att hitta bra spellistor. Men ska ge det ett tag så kanske de börjar rekommendera mig mer sådant jag gillar. Precis som på Spotify så har Apple en tendens att trycka upp populärmusiken i ansiktet på en.

    Själv uppspelningen av musik och hur de visar köade låtar och att man kan gå tillbaka i historiken är smart.

  54. #54
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock upplever jag det svårt att hitta de artister jag följer. I Spotify ligger allt enkelt upplagt i mitt bibliotek. Men just artister som jag bara följer, men inte har lagt till någon musik av, är inte lika lätta hitta på Apple Music. Utan man får gå till "Lyssna nu" och scrolla längst ner.
    I apple music har du ju ett artistbibliotek där alla artister sparats om du gillat nåt album av dem ( add to library ). Jag tycker det är mycket bättre än spotifys variant, känns lite mera oldschool som ett mp3 bibliotek. Likaså dyker ju alla album upp på samma sätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2024-01-10_100923344.png 
Visningar:	10 
Storlek:	277,8 KB 
Id:	116368 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2024-01-10_100941990.png 
Visningar:	8 
Storlek:	486,4 KB 
Id:	116369

  55. #55
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I apple music har du ju ett artistbibliotek där alla artister sparats om du gillat nåt album av dem ( add to library ). Jag tycker det är mycket bättre än spotifys variant, känns lite mera oldschool som ett mp3 bibliotek. Likaså dyker ju alla album upp på samma sätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2024-01-10_100923344.png 
Visningar:	10 
Storlek:	277,8 KB 
Id:	116368 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image_2024-01-10_100941990.png 
Visningar:	8 
Storlek:	486,4 KB 
Id:	116369
    Jo, det vet jag. Men jag pratar om artister jag bara följer utan att ha lagt till deras musik i mitt bibliotek. Något man kan göra på både Apple Music och Spotify. Kanske låter udda, men jag gillar att följa en artist jag kan vara intresserad av men inte nödvändigtvis vill spara någon av deras album i mitt bibliotek ännu. Utan sparas av nyfikenhet helt enkelt. För att kolla in senare, eller om det kommer något nytt släpp som kan vara spännande att lyssna på.

    Men jag överlever att scrolla längst ner på Lyssna nu-sidan. Behöver bara vänja mig.

  56. #56
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, det vet jag. Men jag pratar om artister jag bara följer utan att ha lagt till deras musik i mitt bibliotek. Något man kan göra på både Apple Music och Spotify. Kanske låter udda, men jag gillar att följa en artist jag kan vara intresserad av men inte nödvändigtvis vill spara någon av deras album i mitt bibliotek ännu. Utan sparas av nyfikenhet helt enkelt. För att kolla in senare, eller om det kommer något nytt släpp som kan vara spännande att lyssna på.

    Men jag överlever att scrolla längst ner på Lyssna nu-sidan. Behöver bara vänja mig.
    Aha, ja det var ett lite annorlunda use case.. men ok, det förklarar problemet. Om du kör favourite på en artist i apple music så får man en notifikation på nya releaser även om man inte har nåt tidigare album tillagt i bibiloteket. En måste bara godkänna notifications i telefonappen först.

  57. #57
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Dock finns det som sagt andra positiva saker som hur Apple hanterar köad musik och att man kan scrolla genom historiken både bakåt och framåt för kommande låtar på ett enkelt sätt. Samt att de har lagt till haptik så t ex telefonen vibrerar till när man träffar på låten som spelas just nu.

    Igår när jag promenerade lät jag den spela vad än som kom näst efter den låt jag hade själv valt och i princip 99% av det som spelades upp passade min smak så är imponerad över hur bra musiken väljs ut.

    Det är något som har kraftigt försämrats på Spotify. Det brukade fungera bra men upplever att jag började få lite väl knasiga rekommendationer på Spotify. Så på så vis uppskattar jag bytet till Apple Music just nu.

  58. #58
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock finns det som sagt andra positiva saker som hur Apple hanterar köad musik och att man kan scrolla genom historiken både bakåt och framåt för kommande låtar på ett enkelt sätt. Samt att de har lagt till haptik så t ex telefonen vibrerar till när man träffar på låten som spelas just nu.

    Igår när jag promenerade lät jag den spela vad än som kom näst efter den låt jag hade själv valt och i princip 99% av det som spelades upp passade min smak så är imponerad över hur bra musiken väljs ut.

    Det är något som har kraftigt försämrats på Spotify. Det brukade fungera bra men upplever att jag började få lite väl knasiga rekommendationer på Spotify. Så på så vis uppskattar jag bytet till Apple Music just nu.
    Kan inte göra annat än att hålla med. Fördelen är ju att i apple music så gör man mera ett aktivt val för det som ska läggas till, dvs allt du gillar och de album/artister som du lägger till i ditt bibliotek.. det känns som att det viktas högre än det som en kanske slentrianlyssnar på, där känner jag spotify skjuter riktigt snett ibland. Mina rekommendationer har varit helt jävla off på spotify .. även om jag försökt att aktivt inte lägga till playlists etc i min lyssnarprofil.

    Sen gillar jag mobilappen, den är sjukt intuitiv och lättmanövrerad, och att musik som en lägger till i biblioteket, tex wavfiler för ett kommande gig lätt kan synkas till alla andra enheter där man har apple music installerat.

  59. #59
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag försökte med Apple Music. Ljudet är bra och jag är ju helt inne i Apple-infrastrukturen, men det gick bara inte. Har de exempelvis fixat så spelhistoriken även inkluderar spelningar från när den "spelar vidare", samt från genererade spellistor motsvarande release-radar m fl?

  60. #60
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hur söker man på skivbolag? Eller utgåvor för ett särskilt år? Sådant går enkelt att göra på Spotify. Att söka efter utgåvor på ett särskilt skivbolag är något jag använt ofta på Spotify. Även sortera/söka på ett särskilt år. T ex vad släppte MUTE år 2020. Går det ens?

Liknande ämnen

  1. Music Thing Radio Music
    Av jonachi i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 130
    Senaste inlägg: 2015-05-30, 16:44
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •