Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 83 av 83

Ämne: Apple Music

  1. #61
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur söker man på skivbolag? Eller utgåvor för ett särskilt år? Sådant går enkelt att göra på Spotify. Att söka efter utgåvor på ett särskilt skivbolag är något jag använt ofta på Spotify. Även sortera/söka på ett särskilt år. T ex vad släppte MUTE år 2020. Går det ens?
    Sök på mute bara, så dyker det upp nere i sökresultatet som record labels.. sortera på år vet jag inte riktigt hur det funkar dock.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2024-01-12 at 20.42.28.png 
Visningar:	3 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	116405

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2024-01-12 at 20.43.18.png 
Visningar:	10 
Storlek:	2,18 MB 
Id:	116406

  2. #62
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ok, det var ett dåligt exempel. Större bolag har egna sidor. Välj ett mindre bolag. Då går det inte. T ex Synphaera.

    Apple har lagt upp sidor för vissa bolag. Men gör det inte per automatik för alla. Tyvärr. Så tänkte om det gick att söka på något annat sätt.

  3. #63
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, det var ett dåligt exempel. Större bolag har egna sidor. Välj ett mindre bolag. Då går det inte. T ex Synphaera.

    Apple har lagt upp sidor för vissa bolag. Men gör det inte per automatik för alla. Tyvärr. Så tänkte om det gick att söka på något annat sätt.
    Nä men, det är ju inte apple som bestämmer vad som ska läggas upp.. utan bolaget måste ju själva claima sin profil per streamingtjänst. Om nu Synphaera inte gjort det på apple så kommer de inte synas där som "label". Dock så ser jag inte dem heller som label på spotify.. så jag kanske missat nåt ?

  4. #64
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Du kan använda https://www.lbl.fm annars.

  5. #65
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä men, det är ju inte apple som bestämmer vad som ska läggas upp.. utan bolaget måste ju själva claima sin profil per streamingtjänst. Om nu Synphaera inte gjort det på apple så kommer de inte synas där som "label". Dock så ser jag inte dem heller som label på spotify.. så jag kanske missat nåt ?
    Spotify använder inte sidor för bolagen och inte det jag är ute efter. Att se en sida för bolaget. Utan kunna söka på släpp från ett särskilt bolag.

    På Spotify om du söker på label:synphaera och väljer album kommer du bara se album från det bolaget. Du kan även t ex lägga till year:2020 för att se album som släppts det året på bolaget.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5964.png 
Visningar:	9 
Storlek:	934,7 KB 
Id:	116409  

  6. #66
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan använda https://www.lbl.fm annars.
    Jo. Såg den sidan och visst, går väl. Men lite trist att behöva gå en omväg. Men verkar inte finnas något alternativ.

  7. #67
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotify använder inte sidor för bolagen och inte det jag är ute efter. Att se en sida för bolaget. Utan kunna söka på släpp från ett särskilt bolag.

    På Spotify om du söker på label:synphaera och väljer album kommer du bara se album från det bolaget. Du kan även t ex lägga till year:2020 för att se album som släppts det året på bolaget.
    Ahaa okok, ja den biten hade jag missat helt på spotify. Nej, mig veterligen så finns inget liknande du kan söka på direkt i appen, utan som _Peter_ nämnt så får en nog då förlita sig på metadata sök på andra tjänster som lbl.fm.

  8. #68
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Inte hela världen. Men det har varit ett enkelt sätt att söka fram släpp från ett bolag utan att behöva söka fram varje album individuellt. Vilket jag nu behöver om jag vill lägga till dem i mitt bibliotek eller lyssna på dem. Särskilt när det gäller favoritbolag.

    Men kan väl alltid använda Bandcamp och kolla upp släpp sen lägga till i mitt bibliotek på Apple Music. Men det gör att jag inte kan vara lika spontan i mitt lyssnande. Lite omständigare helt enkelt och något som skulle kunna få mig att gå tillbaka till Spotify om det inte kommer som funktion längre fram.

    Där är Spotify mycket bättre med tanke på att de faktiskt gör metadatan sökbar. Något Apple inte verkar göra.

  9. #69
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det är faktiskt något som skulle kunna få mig att byta tillbaka till Spotify. Om inte sådana funktioner läggs till. För det är något jag har använt väldigt mycket.

  10. #70
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Av skäl som vi inte behöver diskutera här tänkte jag (och resten av familjen om de inte börjar betala själva) lämna Spotify. Nu undrar jag om Apple Music, jag jag är i övrigt helt inne med Logic Pro X, iPhone och klocka och skit.

    Kan man föra över playlists? Min sambo har "en lax", en playlist med lusen tåtar som tagit sin tid att sätta ihop.
    Är det uthärdligt?

    Skulle egentligen inte vilja ha Apple, men nu blir det nog så, och då eventuellt ett sådant där kombofamiljabonnemang.

    Vänligen, Ylan

    Ps. Hur är Google Music förresten?
    Senast redigerat av Ylan den 2024-01-30 klockan 16:14. Anledning: Post scriptum

  11. #71
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Det finns tredjeparts program som kan överföra playlists och sånt. Har dock igen erfarenhet av dessa, men det ska gå.

    https://www.wired.co.uk/article/appl...tify-playlists
    Senast redigerat av _Peter_ den 2024-01-30 klockan 16:22. Anledning: Hittade länk

  12. #72
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns tredjeparts program som kan överföra playlists och sånt. Har dock igen erfarenhet av dessa, men det ska gå.

    https://www.wired.co.uk/article/appl...tify-playlists
    Tack!

    Vänligen, Ylan

  13. #73
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns tredjeparts program som kan överföra playlists och sånt. Har dock igen erfarenhet av dessa, men det ska gå.
    Jag har testat, har funkat bra.

  14. #74
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat, har funkat bra.
    Jag har testat Playlisty och SongShift, men båda hävdar att jag inte slagit på Sync Library. Jag har testat att slå på, att logga ut, starta om logga in och slå på flera gånger. Funkar inte.

    Skall testa på damens telefon nu.

    Vänligen, Ylan

  15. #75
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hur ser man upphovsperson på Apple Music? Går det? Inte jätteviktigt men hade varit intressant att kunna se låtskrivare osv som man kan på Spotify.

  16. #76
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser man upphovsperson på Apple Music? Går det? Inte jätteviktigt men hade varit intressant att kunna se låtskrivare osv som man kan på Spotify.
    Via de tre punkterna bredvid en låt får man upp en meny, sedan visa upphovsmakare.

  17. #77
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Via de tre punkterna bredvid en låt får man upp en meny, sedan visa upphovsmakare.
    Hittade detta kort efter jag hade postat. Men jag får inte fram menyn ”Upphovsmakare” i appen på telefonen när jag trycker på de tre punkterna.

  18. #78
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittade detta kort efter jag hade postat. Men jag får inte fram menyn ”Upphovsmakare” i appen på telefonen när jag trycker på de tre punkterna.
    Skumt, så här ser det ut på min iPhone:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1416.png 
Visningar:	5 
Storlek:	1,40 MB 
Id:	117322

  19. #79
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jo, såg att den ska gå nå via de tre prickarna. Men den dyker inte upp här. Aja, inte hela världen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_6136.PNG 
Visningar:	4 
Storlek:	1,21 MB 
Id:	117323

  20. #80
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Tydligen måste man ha iOS17, har du det?
    Visa låtupphovsmakare
    På iPhone med iOS 17 kan du visa låtupphovsmakare som omfattar artister, kompositörer och textskrivare, produktions- och ingenjörsroller och tillgänglig ljudkvalitet.
    Öppna appen Musik på iPhone.
    Gör något av följande:
    Öppna Spelas nu genom att trycka på spelaren. Tryck på merknappen och tryck sedan på Visa upphovsmakare.
    Tryck på merknappen bredvid en låt i listan och tryck sedan på Visa upphovsmakare.

  21. #81
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ok. Det är där problemet ligger. Har en äldre iPhone som är på iOS 16.

  22. #82
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Nu har apple även fixat bilder till playlists och rekommendationer på låtar i listorna, hur bra som helst! rekommendationerna är inte spot on än, men jag tänker att det tar en liten stund att träna algoritmen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	photo_2024-03-08_11-29-38.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	117324 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	photo_2024-03-08_11-29-41.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	117325

  23. #83
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har apple även fixat bilder till playlists och rekommendationer på låtar i listorna, hur bra som helst! rekommendationerna är inte spot on än, men jag tänker att det tar en liten stund att träna algoritmen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	photo_2024-03-08_11-29-38.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	117324 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	photo_2024-03-08_11-29-41.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	68,2 KB 
Id:	117325
    Är det bara jag som tycker att det är lite tråkigt att det är så enkelspårigt med rekommenderade låtar osv?
    Jag menar med tanke på hur mycket bra musik jag hittar genom algoritmerna så tycker jag inte det vore mer än rätt att man blev tilldelad någon slags kontaktperson från Apple som man kunde dela tillbaka lite tips på bra låtar till?

Liknande ämnen

  1. Music Thing Radio Music
    Av jonachi i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 130
    Senaste inlägg: 2015-05-30, 16:44
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •