Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 173 av 173

Ämne: Beatstep PRO

  1. #121
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Såg ingen 1.2v/oct inställning sist jag kopplade den i datan och jag tankade senaste OS (tror jag?!?!?) bara 1v el Hz/v.... men jag är ju helt tappad när det gäller data så lita inte på det

    AIRA går ju att köra i dämpat läge ju Max. .....måste fan koppla in min BS nu för att kolla...

  2. #122
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AIRA går ju att köra i dämpat läge ju Max. .....måste fan koppla in min BS nu för att kolla...
    Inte System-1 såvitt jag vet. Om det går, BERÄTTA GENAST!!!!!!!!

  3. #123
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte System-1 såvitt jag vet. Om det går, BERÄTTA GENAST!!!!!!!!
    Ah ..ok har inte den ..men TR-8 går ju fint

  4. #124
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    1v/oct in i något som väntar sig 1.2v/oct måste ju ge mikrotonal stämning i 10TET. Det är väl bara att köra på och vänja sig vid den skeva skalan!

  5. #125
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har inte jobbat så mkt med Aira-prylarna va? Bara att vänja sig vid att bli totalbländad. Jag kör System-1 och Beatstep Pro, I know
    Nej, är helt ointresserad av Aira. Främsta anledningen är faktiskt just ljuset.
    Solglasögon ska man ha på scen, inte i studion. T o m Keith Jagger vet ju det.

  6. #126
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, är helt ointresserad av Aira. Främsta anledningen är faktiskt just ljuset.
    Solglasögon ska man ha på scen, inte i studion. T o m Keith Jagger vet ju det.
    Du får bara tejpa den som du gör med dina 303:or

  7. #127
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Håller med om att Beatstep lyser lite väl mycket. Tog en bild i studion och inget annat syntes förutom den överexponerade Arturiaburken. Den är dock extremt prisvärd för vad den kan göra.

  8. #128
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ni tar för lite syra helt enkelt

  9. #129
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om att Beatstep lyser lite väl mycket. Tog en bild i studion och inget annat syntes förutom den överexponerade Arturiaburken. Den är dock extremt prisvärd för vad den kan göra.
    Tycker den är ganska subtil, men så står den framför mitt eurorack iofs :P

    Min kommande TR-8 skulle jag dock gärna vilja ta bort belysningen helt på, det gröna ihop med svart är inte snyggt någonstans..

  10. #130
    Havfsdjur
    Havfsdjur är inte uppkopplad
    Havfsdjurs avatar
    Inte så pratsam än
    Är det någon som vet vad det är för skillnad på midi och din adaptrarna (mini tele) som följer med Beatstep pro? Kan man använda den svarta din adaptern som en midi adapter också eller är den kopplad på något annat sätt?

    Jag skulle behöva fler midi-adapters.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dinmidi.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	27,1 KB 
Id:	71710

  11. #131
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Havfsdjur Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som vet vad det är för skillnad på midi och din adaptrarna (mini tele) som följer med Beatstep pro? Kan man använda den svarta din adaptern som en midi adapter också eller är den kopplad på något annat sätt?

    Jag skulle behöva fler midi-adapters.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dinmidi.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	27,1 KB 
Id:	71710
    Dom kör på olika pins så det fungerar nog dessvärre inte.

  12. #132
    Havfsdjur
    Havfsdjur är inte uppkopplad
    Havfsdjurs avatar
    Inte så pratsam än
    misstänkte att det var något i den stilen. Tack för snabbt svar.

  13. #133
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Jag har en Beatstep Pro på ingång och undrar om någon vet om man kan använda den som midiinterface till datorn. Det går ju bra att skicka mididata från datorn och få ut det via CV/Gate, så då tänkte jag att den kanske kunde skicka vidare data till/från sina midiportar också.

  14. #134
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Har de lyckats med att lösa buggarna?

  15. #135
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de lyckats med att lösa buggarna?
    Vad var buggarna?

  16. #136
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Det går inte att flytta sekvenser stegvis höger/vänster va?

  17. #137
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Inte än vad jag fattar det som.

  18. #138
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    I senaste videon från Look mum no computer ser det ut som att snubben spelar in polyphoniska accord till sin BSP, trodde inte detta skulle funka. kan någon berätta om detta går/hur man gör?

    https://youtu.be/eTAmQDQbxP8
    Senast redigerat av HEK den 2018-08-07 klockan 07:33.

  19. #139
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I senaste videon från Look mum no computer ser det ut som att snubben spelar in polyphoniska accord till sin BSP, trodde inte detta skulle funka. kan någon berätta om detta går/hur man gör?

    https://youtu.be/eTAmQDQbxP8
    Drumtrack är polyfonisk: ge alla pads de midi keynumber du vill använda, och koppla en midisynt till den midikanalen på Beatstep Pro.
    Det finns en liten demo av detta på min Soundcloudsida:
    https://soundcloud.com/jocks13/beatstep-pro-demo1

  20. #140
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    DET.... var som fan. Tack för infon!

  21. #141
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Har problem med att min beatstep ligger efter med några ms när den klockas externt. Slagen hamnar helt enkelt utanför griden.

    Har provat med sync via midi-usb samt med analog sync.

    Testat att skicka seq-ut både via USB-midi och via jacket.

    Upplever inte samma lag när man sequencar CV.

    Går det att få bra/tight synk på denna egentligen?

    Jag vill helst köra bara via USB. Hur gör ni?

  22. #142
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har problem med att min beatstep ligger efter med några ms när den klockas externt. Slagen hamnar helt enkelt utanför griden.

    Har provat med sync via midi-usb samt med analog sync.

    Testat att skicka seq-ut både via USB-midi och via jacket.

    Upplever inte samma lag när man sequencar CV.

    Går det att få bra/tight synk på denna egentligen?

    Jag vill helst köra bara via USB. Hur gör ni?
    Jag har gett upp att få denna att synka bra med dator. Midi utan USB funkar bättre, och klockpuls från extern källa funkar minst dåligt...

  23. #143
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Förstår, trist! Ska prova klockpuls och midijacket ihop då.

    Min SQ-1 funkar hur bra som helst med klockpuls in och USB-midi ut förövrigt.

  24. #144
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Vill ni ha tight synk dator -> Midi måste den typ va audio accurat...
    Skaffa en synklösning, värt!

    Jag har E-rm Multiclock, finns ju även Syncgen...

  25. #145
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Jo, men, analog klockpuls in borde väl typ bli samma sak? Är det inte så dom där synklösningarna funkar? Fast den översätter det till midi.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vill helst inte blanda in mer grejer, vore fett att bara ha data + beatstep. Tänker när man vill göra musik på lunchen osv.

  26. #146
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men, analog klockpuls in borde väl typ bli samma sak? Är det inte så dom där synklösningarna funkar? Fast den översätter det till midi.

    - - - Uppdaterad - - -

    Vill helst inte blanda in mer grejer, vore fett att bara ha data + beatstep. Tänker när man vill göra musik på lunchen osv.
    Njae den skickar audio från datorn som kodas till Midi i devicet och så kan man ha lite inställningar för förskjutning osv...

    Tror fasen min lirat bra. Och jag kan ju förskjuta klockan på varje port jag skickar til ett instrument. Så man har rätt fördröjning för det instrumentet... tr808 och tr909 ligger ju helt off. Hur gjorde de gamla grekerna brukar jag fråga mig. Eller levde de helt enkelt i osynk

  27. #147
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vet inte om det är till hjälp, men har det någon betydelse hur många klockpulser den skickar ut? Man kan väl ställa om det med hjälp av programvaran (som jag inte ens har fått igång).

    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gjorde de gamla grekerna brukar jag fråga mig. Eller levde de helt enkelt i osynk
    De hade en mycket avancerad lösning med flera självständiga feedback-kopplade neurala nätverk som såg till att allt var i synk.

  28. #148
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Programvaran startar typ inte på min dator. Men, jag prövade att skicka sextondelar in i den från ljudkortet. (Bitwig analog clock-devicen). Men beatstepe skickade midi ut lika otight för det (via USB).

    Har svårt att tro att en synk-device skulle ändra på nåt. Som sagt så ligger noterna dead-on när jag synkar min SQ1 med samma metod : '(

  29. #149
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Programvaran startar typ inte på min dator. Men, jag prövade att skicka sextondelar in i den från ljudkortet. (Bitwig analog clock-devicen). Men beatstepe skickade midi ut lika otight för det (via USB).

    Har svårt att tro att en synk-device skulle ändra på nåt. Som sagt så ligger noterna dead-on när jag synkar min SQ1 med samma metod : '(
    Uppe i 2 timmar tight Sync nu... ska filma när det gått lite längre!

  30. #150
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Har ny dator och där startar programvaran. Har uppdaterat till senaste firmware nu också. Fortfarande samma problem. Det måste nästan vara något fel på min enhet. Skapade en ticket hos arturia om det nu hur som helst.

    Gillar verkligen beatstepen men lockande att sälja den och köpa fler SQ1or istället.. arghhhh

  31. #151
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Måndags ex???

    https://youtu.be/mRtqfb30KoM

    Efter 3 timmar... fortfarande perfekt Sync från Ableton via E-RM Multiclock (audio accurate Midi) till TR-909 / TR-808 / Beatstep Pro

  32. #152
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Den tappar inte synken över tid utan problemet är att noterna alltid ligger lite efter i griden.

  33. #153
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den tappar inte synken över tid utan problemet är att noterna alltid ligger lite efter i griden.
    ah flummigt...
    Men då kan du ju lösa det med att justera synken med offset?
    Alltså förkjuta syncen så att den ligger tight...

    Jag har allt jag synkar förskjutet så det ligger helt tight i förhållande till Abletons klick och i förhållande till varandra... detta då alla maskiner diffar lite... eller jättemycket som i exemplet diffen mellan 808 och 909a ...

  34. #154
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Ja, tänkte också det, men provade att justera offset på midi-klockan ut och det gav ingen större skillnad. Det är ju bara midi i kedjan också, så att justera recording-offset för audio gör heller ingen skillnad.

  35. #155
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, tänkte också det, men provade att justera offset på midi-klockan ut och det gav ingen större skillnad. Det är ju bara midi i kedjan också, så att justera recording-offset för audio gör heller ingen skillnad.
    Ah kanske därför jag inte är berörd, kör ju min synkad från audio från datorn och sedan satt i timing via offset på min Multiclock...
    Kanske finns större spann för offset. Ska testa att klocka via Midi vid tillfälle och se om det blir delay...

    Spelar du grejerna som går otight via Midi eller cv/Gate?

  36. #156
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    OK erkänner att jag är inkompetent :')

    Hade kompenserat åt fel håll i midi-inställningarna när jag testade det. Blir nästan bra med typ 25ms delay på. Bara ett litet problem som består i att dom två första noterna när man börjar spela in blir aningen mer förskjutna än resten. Kanske nåt man får leva med?

  37. #157
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK erkänner att jag är inkompetent :')

    Hade kompenserat åt fel håll i midi-inställningarna när jag testade det. Blir nästan bra med typ 25ms delay på. Bara ett litet problem som består i att dom två första noterna när man börjar spela in blir aningen mer förskjutna än resten. Kanske nåt man får leva med?
    skumt med nothickan...

  38. #158
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Vill passa på att höja ett varningens finger.
    Periodvis har jag haft ett jordbrum eller snarare typ "elfasigt" ljud i vissa av mina modluarer...
    Idag lät min euro modular, ttsh och allra mest system100M helt sjukt...

    Gick till botten och testade att byta ström och testa maskinerna en och en ensamma i pluggen...

    Visade sig va usb-strömdosan som var boven... Och iom att cv/gate kablar gick till alla mina modularer gick ljudet in i deras audio...
    Fett störigt men skönt att det va så lätt att åtgärda.

    Nu låter System100 som den va nytillverkad, blev typ tråkig :=)

  39. #159
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Hur är det med Trum sequencern? Kan det ställas så att den kan skicka MIDI på flera olika kanaler samtidigt?
    Vill kunna styra min Nord drum på ett smidigt sätt.

  40. #160
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är det med Trum sequencern? Kan det ställas så att den kan skicka MIDI på flera olika kanaler samtidigt?
    Vill kunna styra min Nord drum på ett smidigt sätt.
    Kommer inte ihåg hur det är konfat, men jag kör min Nord Drum 3 utan problem med trum sequencern. Funkar bra.

  41. #161
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är det med Trum sequencern? Kan det ställas så att den kan skicka MIDI på flera olika kanaler samtidigt?
    Jepp, antingen kör man allt på en drum channel (default Ch10) eller så ställer du respektive PAD manuellt i Arturias Midi Control Center. Se bild

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Arturia Midi Control Center.png 
Visningar:	18 
Storlek:	415,1 KB 
Id:	89994

  42. #162
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Grymt ang. separata MIDI kanaler per pad! Öppnar upp för en del roliga styrningar...

  43. #163
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Kalas!

  44. #164
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Fick min BSP i torsdags och har hunnit testat den i någon timme. Känns verkligen som en kreativ boostmaskin! Skitkul vid en första anblick!

    Det här står ju säkert i manualen men går det skicka midi samtidigt som gate på trumspåret? Tänkte om jag skickar midi på typ 5 pads till Tanzmaus och gate till en eventuell tiptop 909 hats?

  45. #165
    redidiot
    redidiot är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick min BSP i torsdags och har hunnit testat den i någon timme. Känns verkligen som en kreativ boostmaskin! Skitkul vid en första anblick!

    Det här står ju säkert i manualen men går det skicka midi samtidigt som gate på trumspåret? Tänkte om jag skickar midi på typ 5 pads till Tanzmaus och gate till en eventuell tiptop 909 hats?
    Yes det går bra!

  46. #166
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av redidiot Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes det går bra!
    Så bra! Tack!

  47. #167
    Littorinasounds
    Littorinasounds är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så bra! Tack!
    Jag säljer en för 1200 sek om det är intressant

  48. #168
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Hmm, har redan stött på patrull, och jag har inte ens börjat använda den skarpt ännu, håller på och lära mig.

    1. Varför, Arturia, har ni bara en Pad-bank på trumspåret? Hur svårt kan det vara? Iaf två banker hade varit OTROLIGT trevligt. T.ex. välja bank som padsen svarar på med <shift>+<drum> och trumspårets << >>.

    2. Varför kan jag inte, från maskinen, välja vilket notnummer jag vill skicka ut från en pad? T.ex. <shift>+<drum>+<pad> och sedan välja notnummer antingen/och med trumspårets << >> eller med ratten ovan som motsvarar den valda paden...


    Blir ett mail till Arturia, ska sitta mer med det här i morgon och se om jag kommer på något mer först bara.





    Angående (1), så skissar jag på en lösning med min Blokas Midihub, där jag kan använda inkommande midikanal, notnummer, och dess velocity, som styrparameter på midi in i Midihuben, och sen mappa om till midi ut till vad jag vill skicka ut för midi meddelande(n) + värde(n), och till vad, helt beroende på inkommande osv.

    Eftersom både min Drumbrute och RD-6 bara svarar annorlunda på velocity om den är över 110, för accent, så skulle det inte vara några problem att bygga upp en "dynamisk" mappning baserad på velocity per pad/step.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-03-28 klockan 00:40.

  49. #169
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    @Gammal Kuf: Japp, flera Pad-banks/Project borde vara en baggis kan man tycka.
    Och flera Pad assign Banks kan inte ta mycket plats i internminnet. Och redigering av Pad assign på hårdvaran. Det var länge sedan nån uppdatering kom till Beatstep Pro tyvärr. Men vi håller tummarna för dina förslag. Och lägg gärna upp förslagen på user forum, så kanske fler pushar för en uppdatering där

  50. #170
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Gammal Kuf: Japp, flera Pad-banks/Project borde vara en baggis kan man tycka.
    Och flera Pad assign Banks kan inte ta mycket plats i internminnet. Och redigering av Pad assign på hårdvaran. Det var länge sedan nån uppdatering kom till Beatstep Pro tyvärr. Men vi håller tummarna för dina förslag. Och lägg gärna upp förslagen på user forum, så kanske fler pushar för en uppdatering där

    Jepp, skapade ett konto där och lade upp mina önskemål.

  51. #171
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Extremt korkat att det inte går att länka Scenes alt. länka fler än 16 Patterns.

    Som det är nu går det inte, i 120 bpm, att göra hela sammanhängande låtar som är längre än 128 sekunder...

    Samma sak på Korg SQ64 enligt dokumentationen.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-03-29 klockan 16:28.

  52. #172
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och redigering av Pad assign på hårdvaran.
    Det som slår mig efter att ha suttit med den nu i ett par dygn, är att detta finns ju på dess melodisequencers, man ställer ju not med ratten för varje steg i "pitch" läge, men på trumsequencern har de bytt ut pitch mot "shift" för att pusha en trumma framåt eller bakåt istället, detta skulle de ju kunna lösa på annat vis och istället behålla pitch...

  53. #173
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Dum fråga kanske, men kan man inte välja mellan midi och/eller CV. Skickar den alltid ut både och?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •