Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 12v i 15v-system

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    12v i 15v-system

    Jag lider av uppfattningen att många 12v-moduler går att köra även i 15v-system ... och vice versa. Någon som gjort detta flitigt med framgång? Särskilt Doepfer skulle vara intressant att få feedback på - enligt dem själv funkar de flesta av deras moduler även på 15v. Med en ny panel och ev ny strömkontakt skulle man ju kunna modda över dem till ett 5U-format ...

    Amon

  2. #2
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Rent teoretiskt så är det väl inga problem. Men praktiskt så blir det något annat. Många moduler använder matningen som referens, t.ex. VCO:er. Vilket då skulle betyda att skalning och annat blir fel. Så om du ska flytta över modulerna så blir det till att ändra motstånd och annat för att få allt att stämma.

    Det enklaste är nog att sätta in en ±15V strömkälla där du vill ha modulerna och sedan regulera ner den till ±12V för de moduler som behöver det.

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    För en del moduler blir det naturligtvis så, dock inte alla. Jag skulle gärna höra från någon som provat?

  4. #4
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Svarar utan praktisk erfarenhet, bara rent elektriskt perspektiv...

    Utan att veta säkert hade jag aldrig vågat prova. Det beror väl helt på hur modulen är designad.
    Det kan ju vara så att 12V-modulen använder chip som är specade till max 25V mellan + och - eller nåt. Då vill de inte ha 30V. (Taget ur luften. Vet inte ens om det finns, eller förekommer i "vår värld", men bara som exempel)
    Först och främst skulle jag för varje enskild modul fråga tillverkaren eller undersöka alla kretsar om schema finns (eller i alla fall kolla på modulen).
    Ser det ut som om inget kommer gå sönder så kan man ju därefter prova och se om den beter sig som den ska.

    Det är väl lite som att köra in en 15VDC adapter till en apparat som det står 12VDC på. Funkar kanske, men jag hade inte chansat blint.

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Även om era tankar är intressanta att ta del av står den ursprungliga frågan fast: Någon som provat?

  6. #6
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har gjort det massa gånger, åt båda hållen, men som jag sa - Det blir till att göra förändringar för att få det att skala rätt i de flesta fall.

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gjort det massa gånger, åt båda hållen, men som jag sa - Det blir till att göra förändringar för att få det att skala rätt i de flesta fall.
    Aha - då förstod jag dig fel förra inlägget!

  8. #8
    KNYSTs avatar
    Senior
    Doepfers lista över moduler som inte funkar med ±15V:
    http://www.doepfer.de/faq/a100_faq.htm#Power supply
    (vet dock inte hur uppdaterad listan är)

    "matningen som referens, t.ex. VCO:er", som zthee skrev, är ju fortfarande ett problem.
    Men med listan som grund, bör du ju i alla fall kunna testa utan risk.

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av KNYST Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doepfers lista över moduler som inte funkar med ±15V:
    http://www.doepfer.de/faq/a100_faq.htm#Power supply
    (vet dock inte hur uppdaterad listan är)

    "matningen som referens, t.ex. VCO:er", som zthee skrev, är ju fortfarande ett problem.
    Men med listan som grund, bör du ju i alla fall kunna testa utan risk.
    Ja precis, jag gick igenom den härom dagen och tycker ändå att det ser rätt ok ut på kompabilitetsfronten!

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag snappade också upp någon kommentar på MuffW att Doepfer(euro)modulerna har en jordning mot aluminiumrailsen de sitter fästade i och att de inte går att skruva in i ett vanligt dotCom-system som ju fäster direkt i trät - utan att man jordar om dem på något sätt.

    Stämmer detta? Det lät besynnerligt.

  11. #11
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag snappade också upp någon kommentar på MuffW att Doepfer(euro)modulerna har en jordning mot aluminiumrailsen de sitter fästade i och att de inte går att skruva in i ett vanligt dotCom-system som ju fäster direkt i trät - utan att man jordar om dem på något sätt.

    Stämmer detta? Det lät besynnerligt.
    Det stämmer. Inte ovanligt inom euro heller verkar det som.

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer. Inte ovanligt inom euro heller verkar det som.
    Jaha där ser man - attans. Nåväl, det går väl att lösa på något sätt antar jag - skulle det bli aktuellt.

  13. #13
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Bara att dra en jord genom pottar och jacks annars, det är med största sannolikhet de som är ojordade. Iaf jacksen

  14. #14
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ot

    det e vellan lite som att köra veckarklockor på 50 vs 60Hz i staterna
    - sakerna trimmar ur och klockar fel
    - haha det e ett skämt både jag och många med mig i staterna gjort som europé

    → satt otyget på 50Hz för sovmorgon hahaha
    piper och väsnas för sent [extra snooze minuter]

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av steffensen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer. Inte ovanligt inom euro heller verkar det som.
    Skickade ett mail till Dieter him self angående denna. Här är hans svar - kanske kan vara intressant för andra. (Frågan gällde jordning och montage direkt på trä).

    most of the A-100 modules are also grounded via the bus board (whenever there is a potentiometer on the module it's grounded via the case of the potentiometer). But front panels of modules without potentiometers are not grounded that way. I'd recommend to add an electrically conducting stripe that connects all front panels and is connected to GND (e.g. the GND flat connectors on the bus boards). But in most cases it will not make much difference because the A-100 uses high signal levels and the shielding by the front panels is not that important. Only if you will detect hum or interference noise the connection of the front panels should be added.
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2015-07-17 klockan 10:18.

  16. #16
    KNYSTs avatar
    Senior
    ^
    intressant.

Liknande ämnen

  1. Roland System-1m
    Av Fogelberg i forum Nyheter
    Svar: 167
    Senaste inlägg: 2016-07-27, 16:28
  2. Radio som ser ut som en system 100 :)
    Av Morglurg i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 14:04
  3. Roland System 100 AC
    Av supro i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •