Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: Skulle "Grexit" påverka euron (därmed musikpriserna a.k.a den enese död?)

  1. #1
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran

    Skulle "Grexit" påverka euron (därmed musikpriserna a.k.a den enese död?)

    Jag vet inte exakt hur mycket priserna diffar men de ligger väl på runt 20% på bara något år? Jag menar att saker som kostade 8 lax på tysken nu kostar 10 och att det faktiskt kan löna sig att köpa i svenska butiker även med frakten till svedala exkluderad. Begg. priserna har ju också gått upp.

    Som humaniorastudent så har jag inte riktigt koll på sånt här men noterar bara att vissa saker som jag skulle kunna tänkt mig köpa för ett år sedan inte finns på kartan. Det gäller även ny-beggat som gått upp.

    Eftersom vi ska hålla oss lugna med politiska diskussioner så får det här helt enkelt vara en krass fråga vad som händer med euron om Grekland försvinner. Min gissning är att euron sjunker i värde men nämnvärt? Har det någon reell effekt när alla marknadsfaktorer är inräknade? I slutändan så är ändå det viktigaste, vad kostar synten

  2. #2
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Synthen är till att börja med dyr för att sek under senaste året rasat som en sten. Främst relativt usd, men även relativt eur. Hur en grekisk exit kommer påverka valutakurser kan nog ingen svara på. Som det ser ut har de flesta länder redan säkrat upp för ettgrekiskt utträde, men som en mycket insatt bekant sa, risken finns attman missat något, som rasar, och drar med sig nästa, som lehman-brothers ungefär...

  3. #3
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Intressant. Är det så enkelt som det är därför saker som DSI och MOOG upplevs som ha stuckit iväg mer än övrigt? Att dollarn har gått upp är jag bekant med men trodde att euron låg likvärdigt i ökning.

  4. #4
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    De flesta sätter ändå sina priser i USD, så om Euron går upp eller ned har mindre betydelse. SEK mot Dollar är det du ska hoppas på en förbättring. Så det landar helt sonika i vem "marknaden" tycker är snyggast. Obama eller Löfven.

  5. #5
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta sätter ändå sina priser i USD, så om Euron går upp eller ned har mindre betydelse. SEK mot Dollar är det du ska hoppas på en förbättring. Så det landar helt sonika i vem "marknaden" tycker är snyggast. Obama eller Löfven.
    Mmm men tysken gör väl inte det, om det inte är amerikanska produkter.

  6. #6
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Allt tillverkas i US eller Asien ändå, och alla dessa kör USD på ett eller annat sätt. Klart, en ny-synthex som är Europaproducerad kanske skulle kunna bli lite billigare, men alla komponenterna köps säkert i USD.

  7. #7
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt tillverkas i US eller Asien ändå, och alla dessa kör USD på ett eller annat sätt. Klart, en ny-synthex som är Europaproducerad kanske skulle kunna bli lite billigare, men alla komponenterna köps säkert i USD.
    Japp. Dollarkursen låg ju t ex bakom den rätt kraftiga prisökningen på elektron-produkter, trots att de är svenska.

  8. #8
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Man lär sig något nytt varje dag.

  9. #9
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Enligt exportlandmodellen är den naturliga oljehandeln obefintlig 2030. De som har långsiktiga kontrakt och grejer att byta med kan köpa olja. Evig tillväxt?

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Bara för att dollarn fortfarande är viktigare som internationell valuta innebär det inte att eurons fluktuationer inte alls har betydelse - särskilt på europeiska produkter.

    Eftersom vi handlar mot Europa i euro och inte i dollar är kronans nivå i förhållande till euron naturligtvis väldigt viktig.

  11. #11
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Den grekiska tragedin är redan till största delen inräknad i börskurser och valutakurser, så eventuella förändringar kommer med stor sannolikhet att vara små och kortlivade.

  12. #12
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Köp synthar medans det fins en morgondag! Pengarna är bara en ide. Den funkar inte om ingen tror på den. Vad producerar Europa? Patent, vapen, ordningslagar och ädelostar™! 9miljoner lökar byter kronor med varandra på kafferasten liksom! lycka till!

  13. #13
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp synthar medans det fins en morgondag!
    Precis! Och hur ska en kunna ljudsätta en grexit medan det händer om en inte har den där nya synthen som kommer göra ens musik såååå mycket bättre?!

  14. #14

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Det jag tror kommer att hända är att EUR:on står "still" men att Grekland kommer att bli dyrare, mycket dyrare, oavsett om man nu måste betala med EUR eller Drachme:r (igen). (Nu är jag (tyvärr) varken börshaj eller ekonom, men det är mina 25-öre).

    Mvh

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Lordlondon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag tror kommer att hända är att EUR:on står "still" men att Grekland kommer att bli dyrare, mycket dyrare, oavsett om man nu måste betala med EUR eller Drachme:r (igen). (Nu är jag (tyvärr) varken börshaj eller ekonom, men det är mina 25-öre).

    Mvh
    Min bild att tanken är den omvända från finanshåll - om Grekland tillåts lämna eurosamarbetet så kommer Grekland att bli billigare. Därmed kan man ta tillbaka mycket, eller delar av, av den turism som försvunnit till Turkiet, Kroatien osv, varpå man får in mer pengar - varpå man kan betala av effektivare på sina lån (om man alls avser göra detta).

  16. #16

    tillfälligt låst - kontakta admin
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min bild att tanken är den omvända från finanshåll - om Grekland tillåts lämna eurosamarbetet så kommer Grekland att bli billigare. Därmed kan man ta tillbaka mycket, eller delar av, av den turism som försvunnit till Turkiet, Kroatien osv, varpå man får in mer pengar - varpå man kan betala av effektivare på sina lån (om man alls avser göra detta).
    (det är väl det man egentligen hoppas )
    Mvh

  17. #17
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synthen är till att börja med dyr för att sek under senaste året rasat som en sten. Främst relativt usd, men även relativt eur.
    dollar ja, euro, njae:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kurs.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	59696

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Det är ett ganska skapligt fall relativt euro med, bara det attfallet relativt dollarn är extremt. Sen skakar ju euron lite nu av andra orsaker...

  19. #19
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Euron borde ju bli starkare mot kronan utan Grekland som bojsänke.

  20. #20
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett ganska skapligt fall relativt euro med, bara det attfallet relativt dollarn är extremt. Sen skakar ju euron lite nu av andra orsaker...
    det kanske det är, jag är inte så bevandrad i den här typen av ekonomi (eller ekonomi ö.h.t.), men maj14-maj15 sjönk kronan (om jag är korrekt underrättad) gentemot euron ca 2,4 % och mot dollarn 27,2%.

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det kanske det är, jag är inte så bevandrad i den här typen av ekonomi (eller ekonomi ö.h.t.), men maj14-maj15 sjönk kronan (om jag är korrekt underrättad) gentemot euron ca 2,4 % och mot dollarn 27,2%.
    Ja, euron har ju falltit rätt skapligt sista tiden. Oavsett, som sagt, fallet mot dollarn är ju väldigt stort.

  22. #22
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Som sagt, produktionen av fossila bränslen har slagit i taket, och den globala ekonomin påverkas naturligtvis av detta. Detta är varför vi nu upplever diverse knasigheter i nationalekonomin. Finansmarknader sätts ur spel, spelplanen förändras i grunden. Detta är vad Grekland egentligen handlar om. Men belåna er lite mer, blir säkert bra.

  23. #23
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran

  24. #24
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det inte kronan som sjunkit som en sten utan dollarn som stärkts. Kronan är bara marginellt svagare mot Euron.
    Små valutor får ta en smäll när det är finansoro.

  25. #25
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthjohan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men lite missvisande. "€1.6bn is what the Greeks need" står det. Men detta är bara dagens avbetalning på IMF, sen ska de ha €5 miljarder i juli till ECB, och typ tiotals miljarder eurosar till under hösten... De är i deep shit.

  26. #26
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men lite missvisande. "€1.6bn is what the Greeks need" står det. Men detta är bara dagens avbetalning på IMF, sen ska de ha €5 miljarder i juli till ECB, och typ tiotals miljarder eurosar till under hösten... De är i deep shit.
    Sen verkar de missat att räkna med att det kommer kosta att leverera de utlovade gåvorna, de skulle nog behöva dubbla beloppet om de ska gå 1,6 plus för att betala lånet. Sen tillkommer skatt, men de pengarna går ju ändå till staten (dessutom verkar ju grekerna mest skita i att betala den i vilket fall)

  27. #27
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    rydan: Dom enda jordlingar som inte verkar försöka skita i att betala skatt är nog svenska folket. Ja, privat alltså. Svenska företag är INTE inkluderade i min stereotypiska contrastereotyp.

  28. #28
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Om synthar blir dyrare? Nej.

    I sådan fall påverkas hela världen i olika grad och då är det annat vi bör oroa oss över. Som räntor(Negativ ränta) eller Jobben.

    Inga pengar- ingen synth.

    men det verkar ju inte vara så farligt...

  29. #29
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran

  30. #30
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rydan: Dom enda jordlingar som inte verkar försöka skita i att betala skatt är nog svenska folket. Ja, privat alltså. Svenska företag är INTE inkluderade i min stereotypiska contrastereotyp.
    Mja, med tanke på att en majoritet av alla svenskar inte betalar sina kostnader på välfärdssamhället under sin livstid så är företagens skatt rätt avgörande. Med det inte sagt att man planerar rätt rejält. En del är arga på detta men ingen vill göra något åt det i praktiken då samhället skulle behöva förändras rätt mycket.

  31. #31
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mja, med tanke på att en majoritet av alla svenskar inte betalar sina kostnader på välfärdssamhället under sin livstid så är företagens skatt rätt avgörande. Med det inte sagt att man planerar rätt rejält. En del är arga på detta men ingen vill göra något åt det i praktiken då samhället skulle behöva förändras rätt mycket.
    ja, samhället BEHÖVER förändras väldigt mycket. Men det är på väg, hoppas bara det kommer innan robotpolisstyrkan

  32. #32
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    0% skatt på arbete, och ta igen det med fyrdubbel momssats på konsumtion istället.Borde minska slitaget på miljön lite också.

  33. #33
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    0% skatt på arbete, och ta igen det med fyrdubbel momssats på konsumtion istället.Borde minska slitaget på miljön lite också.
    Så vitt jag vet är det samma moms för alla, oavsätt inkommst.... dvs, jag tycker det låter som en otroligt dålig ide. Skatta börstransactioner istället (edit: köpa och sälja actier är ifs en typ av konsumtion hhehe), så ska ni se att skulderna försvinner på ett par år.

  34. #34
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vitt jag vet är det samma moms för alla, oavsätt inkommst.... dvs, jag tycker det låter som en otroligt dålig ide. Skatta börstransactioner istället (edit: köpa och sälja actier är ifs en typ av konsumtion hhehe), så ska ni se att skulderna försvinner på ett par år.
    Det är ju redan avgifter på aktieaffärer och denna avgift heter Courtage. Antar att den som utför tjänsten betalar skatt precis som alla andra.

  35. #35
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    0% skatt på arbete, och ta igen det med fyrdubbel momssats på konsumtion istället.Borde minska slitaget på miljön lite också.
    Skulle om inte annat sätta rejäl fart på företagandet i landet!

  36. #36
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21070716.ab
    Empati?!!
    Sjuk tråd.
    Ok, det var politik, men blocka mig eller stäng av mig då.

  37. #37
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Även mot Engelska pundet så är det en rätt deprimerande utveckling.
    Från 9.5 till 13.2 de senaste två åren.

    Syntpriserna är väl dock mest kopplade till dollarkursen

    Personligen nojjar jag mest över Eurokursen, då min skokartong med Euro som jag använt till alla resor till Euroländer under en följd av år börjar tryta. Snart måste jag börja växla till dagens kurs när jag skall ha Euro.

  38. #38
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    0% skatt på arbete, och ta igen det med fyrdubbel momssats på konsumtion istället.Borde minska slitaget på miljön lite också.
    Haha, lönt med arbete och produktion om inget får konsumeras utan att allt intjänat ska beskattas bort...
    (påminner mig om en bekant som ibland upplevde att han arbetade för att ha råd att pendla till jobbet)

  39. #39
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även mot Engelska pundet så är det en rätt deprimerande utveckling.(
    Jag vidhåller att SEK rasat. Att det inte märks så kraftigt mot euron beror på att euron också dykt rätt bra på senare tid...

  40. #40
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle om inte annat sätta rejäl fart på företagandet i landet!
    Tvärt om eftersom att konsumtionen skulle minska radikalt.

  41. #41
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tvärt om eftersom att konsumtionen skulle minska radikalt.
    Detta hade naturligtvis skapat en svart sektor där man sålde & köpte varor illegalt & skattefritt.
    Som i Grekland.

  42. #42
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vidhåller att SEK rasat. Att det inte märks så kraftigt mot euron beror på att euron också dykt rätt bra på senare tid...
    A race to the bottom med Grexit på ena laget och riksbankens räntesänkningar på andra. Kraschar euron så får vi väl sikta på världsrekord i minusränta.

  43. #43
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lingondricka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    A race to the bottom med Grexit på ena laget och riksbankens räntesänkningar på andra. Kraschar euron så får vi väl sikta på världsrekord i minusränta.
    ja och det är ju det som är riktigt farligt... ja inte för mig då men för dom som slår till på att låna ännu mera. Själv tycker jag att det är helt sjukt, tror jag tar och håller mig borta. Minns 80 talet när räntan var uppe i helt sjuka nivåer och det bara bara för vissa att lägga ner rätt av.

    Vad är det som säger att det inte händer igen?

    Eller skall man rusa för att köpa bostad för att man kanske inte har en chans alls om ett par år? Nu när räntan är eller närmar sig minus...

  44. #44
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller skall man rusa för att köpa bostad för att man kanske inte har en chans alls om ett par år? Nu när räntan är eller närmar sig minus...
    Mitt råd är att amortera av bara helvete nu när räntan är så låg, så står man rustad när det, förr eller senare, vänder uppåt igen.

  45. #45
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    På kort sikt tror jag att det kan vara smart att låna på sig till den här låga räntan. Riksbanken har ju gett sig fan på att få upp inflationen och inflationen kommer inledningsvis att vara högre än räntan, mao kommer skulden att minska snabbare än det kostar att ha den. Med tanke på hushållens extremt höga belåning kommer nog riksbanken att vara försiktiga med räntehöjningen för att inte skjuta hushållen i sank.

    Det är dock ett gyllene läge att amortera och ett betydligt säkrare kort än ovanstående.

    Behöver man ett hus att bo i så är det klart att man ska köpa, men mitt intryck är att bopriserna är onormalt höga pga räntan och hur villiga bankerna har varit att låna ut. Jag kan för lite för att uttala mig om det är en bubbla eller ej, men jag tycker att mycket tyder på att priserna kommer att gå ner inom ett par år.

  46. #46
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Fast det där med att priserna kommer att gå ner... Så har dom snackat i typ tio år eller något sånt.

    Känns som att i alla fall Malmö, Göteborg, Stockholm och mindre samhällen runtikring är så jävla hett så om en liten kris kommer det ändå finnas horder med folk som vill ha en bostad.

    6 vuxna kinser kom ur en lägenhet häromveckan och jag har hört att det kan bo 10 i en liten lägenhet och då är det bara i stort sätt madrasser i dessa lägenheter, tror inte dom bor så för att dom vill bo på det viset... Kanske är förståeligt att ingen i styrande position vill ta i frågan om bostadsbyggandet på allvar för det förlorar dom ju själva på om dom tar itu med det på riktigt för då faller ju värdet på deras eget rätt av...

  47. #47
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju redan avgifter på aktieaffärer och denna avgift heter Courtage. Antar att den som utför tjänsten betalar skatt precis som alla andra.
    Courtage är väl en avgift, inte en skatt. Vem får courtage:et vid en värde pappes affär?

    Jag tänker mer på system som a.t.t.a.c. https://www.attac.org/

  48. #48
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tvärt om eftersom att konsumtionen skulle minska radikalt.
    Nej, för företag handlar utan moms...

  49. #49
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja och det är ju det som är riktigt farligt... ja inte för mig då men för dom som slår till på att låna ännu mera. Själv tycker jag att det är helt sjukt, tror jag tar och håller mig borta. Minns 80 talet när räntan var uppe i helt sjuka nivåer och det bara bara för vissa att lägga ner rätt av.

    Vad är det som säger att det inte händer igen?

    Eller skall man rusa för att köpa bostad för att man kanske inte har en chans alls om ett par år? Nu när räntan är eller närmar sig minus...
    Samtidigt 80-talets kombination av inflation, hög fullt avdragsgill ränta och otroligt höga marginalskatt gjorde en hel generation väldigt rika. Röntorna var höga, men med 80% marginalskatt och full avdragsrätt betalade många bara 20% av sina räntor, samtidigt som inflationen åt upp lånen. Därav de många nypensionärer som äger hus värda 7-10mille mer eller mindre utan lån.

  50. #50
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, för företag handlar utan moms...
    Fast dom som konsumerar är väl mest privatpersoner.

  51. #51
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Courtage är väl en avgift, inte en skatt. Vem får courtage:et vid en värde pappes affär?

    Jag tänker mer på system som a.t.t.a.c. https://www.attac.org/
    Mäklaren får courtaget och dessa har ju företag som betalar skatt.

  52. #52
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samtidigt 80-talets kombination av inflation, hög fullt avdragsgill ränta och otroligt höga marginalskatt gjorde en hel generation väldigt rika. Röntorna var höga, men med 80% marginalskatt och full avdragsrätt betalade många bara 20% av sina räntor, samtidigt som inflationen åt upp lånen. Därav de många nypensionärer som äger hus värda 7-10mille mer eller mindre utan lån.
    Jag undrar om dom gör lika dant i dag om räntor går upp...?

    Men att allt totalkraschar lär väl alla försöka undvika på alla sätt för ingen tjänar väl på det förutom bankerna så klart som alltid är skyddade på skattebetalarnas bekostnad.

  53. #53
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast dom som konsumerar är väl mest privatpersoner.
    Inte om privatpersonerna startar bolag för att konsumera. =)

  54. #54
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar om dom gör lika dant i dag om räntor går upp...?
    Nja, det går väl aldrig att styra sådär helt och hållet, men jag betvivlar att stat/riksbank kommer låta inflationen sticka iväg uppåt 10%-strecket någon mer gång. Målet är ju som bekant 2% och börjar den röra sig markant över det lär det bli krafftag mot...

  55. #55
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte om privatpersonerna startar bolag för att konsumera. =)
    Hmm det där är ju en ide... Så har jag aldrig tänkt.

    men vad jag vet så brukar ju skattemyndigheten vara rätt grinig på det där, tror man knappt får tanka frugans bil ens en gång. Antalet mil skall ju noga antecknas i en särskild bok eller bokföras via GPSmokajeng. även att åka runt med företagets bil är jättesvårt och där är en hel del regler att följa. har försökt köpa ut Tv/Stereo med mera på en firma där jag var anställd. Kanske kunde färgföretaget bokföra detta som färg... men det va stopp där med.

    Rätt vad det är så vill jag handla privat på färgföretag men det är extra krångligt på sådan ställen för det handlas ju mest mot faktura.

    Nä det där har dom koll på så det blir väldigt svårt- Går inte. Folk har redan försökt med lite olika modeller av den typen tydligen

  56. #56
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Skulle en grexit göra Euron billigare så får vi nog massa andra problem som stänker över på oss. Dessutom lär ju Grekland vid det här laget vara dammsuget rent på gamla Akai MPC 60, om någon trodde sig kunna välja & vraka från konkursbon.

  57. #57
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Vangelis bor ju på La Rive Gauche i Paris så hans grejor lär ju inte slumpas ut.

  58. #58
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Euron har gått upp 1.7% mot kronan den senaste veckan
    Dollarn har gått upp 3% mot kronan den senaste veckan

    Så oavsett grexit eller ej, den svenska sek:en är inte den bästa att få sin lön utbetald i för tillfället. Jag skulle inte basera mina synthköp på hur det går för grekerna. De är trots allt bara 11 miljoner av EUs 500 miljoner invånare.

  59. #59
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vangelis bor ju på La Rive Gauche i Paris så hans grejor lär ju inte slumpas ut.
    Öh, greker i Grekland, öh. :P

  60. #60
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öh, greker i Grekland, öh. :P
    Där finns nog bara en & annan Bouzouki som ligger & skräpar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 109
    Senaste inlägg: 2016-11-24, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •