Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Var köper ni kassettband?

  1. #1
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran

    Var köper ni kassettband?

    Ni som ger ut grejjer på kassett. Var köper ni banden?

    Vi leker med tanken att fixa några kassetter att sälja för självkostnadspris. Bara för att det vore kul.
    Men det blev genast mindre kul när bara banden kostar 20:- styck att skaffa.

  2. #2
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Det är väl här alla handlar kassetter? http://tapeline.info/v2/index.php

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Yep. Tapeline är det som gäller.

  4. #4
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    sanslöst vad det gått inflation i band. alla utom typ 4 band är kvalitetsband. de andra är av den kvaliten man köpte på bensinmack förr som var av usel kval som dessutom skramlar och rasslar rent mekaniskt.
    de bra kostar från 110 till 230kr/st.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sanslöst vad det gått inflation i band. alla utom typ 4 band är kvalitetsband. de andra är av den kvaliten man köpte på bensinmack förr som var av usel kval som dessutom skramlar och rasslar rent mekaniskt.
    de bra kostar från 110 till 230kr/st.
    Mjo. Fast det är itne riktigt vad vi är ute efter i dethär fallet

  6. #6
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Jag är helt förbluffad över att någon ens använder kassettband!? Menar inget illa med inlägget men man blir ju lite nyfiken över orsaken?

  7. #7
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Samma anledning som att man fortfarande begagnar sig av sin gamla fru/man. Av ren vana och nostalgiskäl.

  8. #8
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    eller kanske samma anledning som man kör med en analog monosynth, värme, brus, svaj i diskant, azimuth problem, bandtrassel (nja det får man väl aldrig numer) tid det tar att spola, känsliga för "allt".

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    I dethär fallet, för att ett fysiskt släpp är kul, men cd känns meningslöst.
    Fast det får kanske bli cd ändå.

  10. #10
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    CD for the lose! Tape!!!

  11. #11
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I dethär fallet, för att ett fysiskt släpp är kul, men cd känns meningslöst.
    Fast det får kanske bli cd ändå.
    I lördags blev jag avkrävd en motivering för att ge ut på kassett. Jag sa ungefär detsamma, att CD känns meningslöst nu och vinyl är för dyrt och komplicerat. Men det behöver väl inte ta så lång tid innan cd får motsvarande status som kassett har idag, bortsett från att man kan operera in glitch istället för bandsvaj.

  12. #12
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Joråsåatte... Förstår precis

  13. #13
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Om några år kommer posten: "Hur får jag till det där fadda platta soundet i en gammel MP3?"

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om några år kommer posten: "Hur får jag till det där fadda platta soundet i en gammel MP3?"
    Jag har för mig att det redan har diskuterats huruvida man kan få det att låta mp3 med diverse moduler.

  15. #15
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Ge ut det på USB-sticka istället, så blir det fysiskt, men ändå modernt.

  16. #16
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Nää fan, tape + download är bättre. Vem vill samla på usbpinnar?

  17. #17
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har för mig att det redan har diskuterats huruvida man kan få det att låta mp3 med diverse moduler.
    Jag kan då erkänna att jag mp3-snålkodade en trumloop på i en låt på Boulderdash - We never went to Koxut Island, för att få en effekt. Och den släpptes för drygt 15 år sen...
    Fattar inte riktigt varför CDn är så hårdratad. Med ett digipack konvolut tycker jag den är riktigt nice, det är jewelcase som är urkigt. Det är schysst att ha något i handen och titta och känna på när man lyssnar. Och det mest trissta med internet är att det lyssnas som lösa låtar istället för hela album. Så det schyssta med tape är väl kanske att det är ett bök att spola förbi som man då drar sig lite för...

  18. #18
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Frågan är ju också vilket format har störst chans att vara avspelbart om 10 eller 30 år. Inte säkert att usb har bäst överlevnadsförmåga. Vad tror ni?

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte riktigt varför CDn är så hårdratad. Med ett digipack konvolut tycker jag den är riktigt nice, det är jewelcase som är urkigt. Det är schysst att ha något i handen och titta och känna på när man lyssnar. Och det mest trissta med internet är att det lyssnas som lösa låtar istället för hela album. Så det schyssta med tape är väl kanske att det är ett bök att spola förbi som man då drar sig lite för...
    Där tror jag du är inne på något. Jewel case övergår ju förr eller senare i plastgrus. Med pappomslag blir det mycket mer trevligt.

  20. #20
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är ju också vilket format har störst chans att vara avspelbart om 10 eller 30 år. Inte säkert att usb har bäst överlevnadsförmåga. Vad tror ni?
    Redan idag (sedan flera år tillbaks) är det sällsynt med kassettdäck i folks anläggningar - och om 10 år har det lilla antal som inte redan idag har hamnat på tippen, gått sönder, så det är stendött enligt min mening.
    Vinyl har haft ett litet uppsving bland nostalgiker under ett par år, men det är en tillfällig fluga som kommer att försvinna eftersom det säljer för dåligt för att vara försvarbart kostnadsmässigt i längden.
    CD har klarat sig länge - och är spelbara i både DVD- och Blurayspelare, så det kommer nog att funka länge till, även om det kommer ny teknik som ersätter Bluray. Rimligt framtidssäkert trots sin ålder, skulle jag vilja påstå.
    USB har varit bakåtkompatibelt hela tiden och kommer att ha överlevt både Firewire och Thunderbolt eftersom det är billigt och användarvänligt, så det är också rimligt framtidssäkert, tror jag.

  21. #21
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nää fan, tape + download är bättre. Vem vill samla på usbpinnar?
    Det finns USB-ingång i typ alla bilstereo idag - och på hemmabioreceivers, ja till och med på TV-apparater, så USB-sticka är inte alls fel. Liten och smidig att ha med sig - och om man tröttnar på innehållet så kan man använda stickan till något annat.

  22. #22
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Hur menar du att vinyl säljer dåligt? Det säljer väl av bara fan och bara ökar ju. Kassetter är mysiga. Musik ska låta skit och skramla ändå.

  23. #23
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    "Säljer av bara fan" kan väl diskuteras - men visst ökar det för stunden...
    Ökningen är en tillfällig fluga och kommer inte att bli mer än en kuriositet i historien. Kom ihåg var du läste det först...

    http://www.digitalmusicnews.com/2015...ly-looks-like/

  24. #24
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Redan idag (sedan flera år tillbaks) är det sällsynt med kassettdäck i folks anläggningar - och om 10 år har det lilla antal som inte redan idag har hamnat på tippen, gått sönder, så det är stendött enligt min mening.
    Vinyl har haft ett litet uppsving bland nostalgiker under ett par år, men det är en tillfällig fluga som kommer att försvinna eftersom det säljer för dåligt för att vara försvarbart kostnadsmässigt i längden.
    CD har klarat sig länge - och är spelbara i både DVD- och Blurayspelare, så det kommer nog att funka länge till, även om det kommer ny teknik som ersätter Bluray. Rimligt framtidssäkert trots sin ålder, skulle jag vilja påstå.
    USB har varit bakåtkompatibelt hela tiden och kommer att ha överlevt både Firewire och Thunderbolt eftersom det är billigt och användarvänligt, så det är också rimligt framtidssäkert, tror jag.
    Intressanta synpunkter. Men jag tänker att det är två aspekter här: vilka medier kan vi räkna med att det kommer att vara enkelt att spela av, och vilka medier är hållbara för lagring över lång tid?

    När det gäller hemproduktion står väl valet mellan kassett, cd-r och usb-sticka, där cd-r förmodligen har sämst hållbarhet. Underskatta inte heller den där "mysfaktorn" med kassetter och vinyl. Men den kanske bara finns där för oss som fortfarande har ett förhållande till dessa medier.

  25. #25
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran

  26. #26
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressanta synpunkter. Men jag tänker att det är två aspekter här: vilka medier kan vi räkna med att det kommer att vara enkelt att spela av, och vilka medier är hållbara för lagring över lång tid?
    Ingenting är hållbart för långtidslagring, utan man får kopiera data till nytt media efter kanske 10 år eller något för att vara säker.
    Säkrast är hårddisk, eftersom det är enkelt och snabbt gjort att kopiera data - men för att vara säker, så behöver man förstås komma ihåg att göra backup också, så att det inte bara finns på ett ställe...

    När det gäller hemproduktion står väl valet mellan kassett, cd-r och usb-sticka, där cd-r förmodligen har sämst hållbarhet. Underskatta inte heller den där "mysfaktorn" med kassetter och vinyl. Men den kanske bara finns där för oss som fortfarande har ett förhållande till dessa medier.
    Det är precis det jag menar. Nostalgi är det enda det handlar om - och det räcker bara till en viss gräns, men sedan inser även de värsta nördarna att det är kört.

    Jag är uppvuxen med vinyl, kassettband och hela köret. Mina första inspelningar gjorde jag på en enkel rullbandare med sound-on-sound funktion, fortsatte med två kassettdäck att pingponga mellan, innan något geni kom på nästa steg; kassettportan. Sedan vidare till flerspårs rullbandare och sedan hårddisk på Atari Falcon (när Mac och PC fortfarande inte var tillräckligt stabila för DAW-bruk utan att lägga till dyr speciell hårdvara som skötte det egentliga DAW-jobbet). Jag har alltså gått igenom hela vägen - och idag saknar jag ingenting alls av det gamla, utan det är skönt att slippa det. Det enda jag egentligen har ångrat under resan, är att jag inte övergav Atari som musikdator tidigare, utan fortsatte envist av nostalgiskäl - trots att Cubase gav väldigt mycket större möjligheter på PC redan några år innan jag bytte...

  27. #27
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingenting är hållbart för långtidslagring, utan man får kopiera data till nytt media efter kanske 10 år eller något för att vara säker.
    Säkrast är hårddisk, eftersom det är enkelt och snabbt gjort att kopiera data - men för att vara säker, så behöver man förstås komma ihåg att göra backup också, så att det inte bara finns på ett ställe...


    Det är precis det jag menar. Nostalgi är det enda det handlar om - och det räcker bara till en viss gräns, men sedan inser även de värsta nördarna att det är kört.

    Jag är uppvuxen med vinyl, kassettband och hela köret. Mina första inspelningar gjorde jag på en enkel rullbandare med sound-on-sound funktion, fortsatte med två kassettdäck att pingponga mellan, innan något geni kom på nästa steg; kassettportan. Sedan vidare till flerspårs rullbandare och sedan hårddisk på Atari Falcon (när Mac och PC fortfarande inte var tillräckligt stabila för DAW-bruk utan att lägga till dyr speciell hårdvara som skötte det egentliga DAW-jobbet). Jag har alltså gått igenom hela vägen - och idag saknar jag ingenting alls av det gamla, utan det är skönt att slippa det. Det enda jag egentligen har ångrat under resan, är att jag inte övergav Atari som musikdator tidigare, utan fortsatte envist av nostalgiskäl - trots att Cubase gav väldigt mycket större möjligheter på PC redan några år innan jag bytte...
    word!

    I nuvarande digitalt ditrubuerade värld - kan man på något sätt återfå det fysiska, känslan av att hålla i något som man kan titta på och läsa, där det faktiskt finns en koppling till det man hör. Och hur reclaimar man formatet album? (Flera låtar, musik, grafik etc i ett sammanhang som tillsammans utgör något mer!)

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I nuvarande digitalt ditrubuerade värld - kan man på något sätt återfå det fysiska, känslan av att hålla i något som man kan titta på och läsa, där det faktiskt finns en koppling till det man hör. Och hur reclaimar man formatet album? (Flera låtar, musik, grafik etc i ett sammanhang som tillsammans utgör något mer!)
    En "återgång" till äldre typer av media lär inte hända - men tanken på "det taktila" och "albumformatet" inbillar jag mig är mer tidlösa idéer än de faktiska formaten. Det är läge för innovationer...

  29. #29
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Var köper ni kassettband? -Tapeline för mig. Effektiva att ha och göra med. När de har små upplagor av vissa produkter kan man få dem billigare, så det kan vara värt att hålla koll på deras hemsida om man vill köra trots en snäv budget...

  30. #30
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En "återgång" till äldre typer av media lär inte hända - men tanken på "det taktila" och "albumformatet" inbillar jag mig är mer tidlösa idéer än de faktiska formaten. Det är läge för innovationer...
    Som enapas variant nu nyligen.

    Usb-stickor har fel format för att lagras sida vid sida i en stor samling. Det är heller inte uppenbart hur man trycker ett tilltalande "omslag" för en sticka. Det är vinyl, cd och kassett som har rätt format för det.

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Usb-stickor har fel format för att lagras sida vid sida i en stor samling. Det är heller inte uppenbart hur man trycker ett tilltalande "omslag" för en sticka. Det är vinyl, cd och kassett som har rätt format för det.
    ...kan iofs tänka mig förpackningar som typ datatillbehör i USB-format (t ex Chromecast). Om CD-fodral kan accepteras som format är det ju inget problem att ha en USB-vagga istf CD-hållare?

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som enapas variant nu nyligen.
    Ja det är intressant helt klart! Inte omöjligt att tänka sig ett "omslag" eller snarare "companion" till någon substans i molnet?

Liknande ämnen

  1. Pro Kassettband
    Av tangent dream i forum Inspelning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-12-01, 16:44
  2. Kassettband typ 1/2
    Av carrl i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •