Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: Hur skapa 4 X 16 MIDI-kanaler med ett 4 X 4-interface?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Hur skapa 4 X 16 MIDI-kanaler med ett 4 X 4-interface?

    Nu skall ni få något att bita i. Jag har kliat hjässa helt kal.

    Scenario: Jag har ett MIDI-interface med 4 utgångar och 4 ingångar. Interfacet är kopplat till datorn via USB. Jag har tre grupper med syntar, A, B och C. Dessa är inom grupperna seriekopplade på gammalt hederligt vis via syntarnas MIDI THRU och det är helt okej. En synt, en Roland JX-3p, har kronisk OMNI ON, den tar alltså emot på alla MIDI-kanaler samtidigt (om man inte ställer in den på kanal 1 genom en sinnessjuk manöver som ingen med vett och sans pallar att göra).

    Vad jag vill uppnå: Jag vill ha 16 MIDI-kanaler på interfacets port A, 16 MIDI-kanaler på port B och så vidare. De 16 MIDI-kanalerna på portarna A – D skall helt enkelt vara helt oberoende av varandra. Jag vill alltså ha 64 kanaler fördelade enligt 4 portar X 16 kanaler. JX3:an som har kronisk OMNI ON kan då få en helt egen MIDI-port där den kan leka med alla 16 kanaler. Busenkelt. I teorin.

    Till problemet: Kan någon på lätt svenska (så att en femåring skulle begripa) förklara hur jag skall göra för att uppnå enligt ovan? I Logic kan jag utan vidare välja MIDI-port A – D på varje MIDI-kanal. Problemet är bara det att om jag på MIDI-port A använder MIDI-kanal 1 – 4 (Nord Lead 3:an) så kan jag inte välja kanal 1 – 4 på MIDI-port B utan att porten ställs om till B där jag redan valt kanal 1 – 4 för port A.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Logic alltså? Ingen aning. Men klart att det ska gå. Så gör jag på min Atari med Steinberg Midex-påhäng. Så jag har 5x16 kanaler ut. (Brukar tänka på dem när Lackan säger att man inte ska ha fler syntar än man har midiutgångar).

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    ...å man kan alltid skaffa fler MIDI-interface. Fast man är aldrig koolare än antal mixeringångar.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det ska ju gå. Track 1 port A kan 3
    Track 2 port B kan 1. Ändrar du på track 2 ändras väl inte trk 1?

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    jag har samma problem med mitt motu midi express. Jag klarar mig på 16 ch så jagharaldrig orkat bråka med det.
    Men jag tror det kan lösa sig om man kör med external instrument pluggen ist för external midi track.

  6. #6
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Måste ju vara nåt i Logic, i Sonar funkar det hur enkelt och bra som helst med flera portar och MIDI-kanaler.

  7. #7

    Redaktör
    Det bör vara någon inställning i Logic eller något du behöver peta på i Environment – det ska gå att köra med flera midiportar och kombinera kanaler valfritt. Kolla i midiinställningarna kanske, vad de nu heter i Logic-versionen du kör?

  8. #8
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Kanske ett tecken på att pensionera Logic 5

    Ändrar du på track 2 ändras väl inte trk 1?
    Jo, det är just det som sker. Då byter även track 1 till samma MIDI-port som track 2. Ockult som bara den.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låter som knas m mididrivaren.

    Logic har alltid klarat flera portar.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    känns som en blind hjälper en döv över gatan i denna tråd. Nästa gång jag är i studion skall jag hjälpa till. Är det Logic 9 eller X ?

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    När du lärt dig läsa också kan du installera Logic 5 för att kunna hjälpa till ordentligt.

  12. #12
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Som sagt det funkar om du kör external instrument pluggen istället för vanliga midispår.

  13. #13
    ygg
    ygg är inte uppkopplad
    yggs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast man är aldrig koolare än antal mixeringångar.
    74! Jag måste vara kallast.

  14. #14
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske ett tecken på att pensionera Logic 5
    va i hel....

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    va i hel....
    Sista versionen som går att köra på Windows…

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Asså det känns som om det är ett kryss ikryssat (eller ej) i nån setting. Läge att grotta in sig i settings. Utgå från att detta ska fungera. Nån switch på interfacet? Vilken midifeja?

  17. #17
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Jag är rätt säker på att jag kör min vanilla JX-3P på en kanal. Har för mig det går att skicka något till den som gör att den stänger av OMNI.
    Kan vara MIDI CC 127 value 127. Prova skicka det till den (på vilken kanal som helst) så tror jag den bara lyssnar på kanal 1 efter det. Osäker...

    Hm, ser nu att MIDI CC 124 är Omni Off.. Kanske är det man ska skicka?
    Prova det. Du kan ju testa skicka MIDI CC 124 value 127 och om inte det funkar så testa MIDI CC 127.

  18. #18
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är rätt säker på att jag kör min vanilla JX-3P på en kanal. Har för mig det går att skicka något till den som gör att den stänger av OMNI.
    Kan vara MIDI CC 127 value 127. Prova skicka det till den (på vilken kanal som helst) så tror jag den bara lyssnar på kanal 1 efter det. Osäker...

    Hm, ser nu att MIDI CC 124 är Omni Off.. Kanske är det man ska skicka?
    Prova det. Du kan ju testa skicka MIDI CC 124 value 127 och om inte det funkar så testa MIDI CC 127.
    Det spelar egentligen ingen roll då det inte löser problemet. Synten tar ändå bara emot på kanal 1 och jag behöver har fler MIDI-kanaler än 16 för att vara lycklig

    Det är som sagt vad Logic 5 jag kör. 5.3 för att vara petig. Jag vill bara klargöra att det är jävligt vintage! Jag kör in mina moderna syntar i gammal mjukvara. Det är tufft på riktigt

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Javisst Jag ska göra samma grej tänkte jag, har lyft upp en gammal G3/266 från förrådet Älskar gamla (fungerande) datorer. Peppar peppar...

  20. #20
    Bigstone
    Bigstone är inte uppkopplad
    Bigstones avatar
    Senior
    Går det inte att routa om med tex. MIDI-OX?
    Typ Port A - kanal 1 blir Port "A - kanal 1"
    Port A - Kanal 2 blir Port "B - kanal 1"
    Port A - Kanal 3 blir Port "C - kanal 1"
    osv. osv.
    En jä***a massa portar men du slipper kanal strulet.

  21. #21
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det spelar egentligen ingen roll då det inte löser problemet. Synten tar ändå bara emot på kanal 1 och jag behöver har fler MIDI-kanaler än 16 för att vara lycklig

    Det är som sagt vad Logic 5 jag kör. 5.3 för att vara petig. Jag vill bara klargöra att det är jävligt vintage! Jag kör in mina moderna syntar i gammal mjukvara. Det är tufft på riktigt
    Det löser ju "JX3:an som har kronisk OMNI ON kan då få en helt egen MIDI-port där den kan leka med alla 16 kanaler."
    Då kan du ju ha 15 andra syntar på samma kedja om du så vill, så länge de i sin tur går att konfigurera Men jag antar att du inte håller på att fippla runt med MIDI-kanalerna bland dina syntar så om du fixat en setup där JX3P ligger på ch1 och massa annat bös på 2-16 så är det väl bra? Eller vad missade jag?

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ta steget till Atari, enda rätta.

  23. #23
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det löser ju "JX3:an som har kronisk OMNI ON kan då få en helt egen MIDI-port där den kan leka med alla 16 kanaler."
    Då kan du ju ha 15 andra syntar på samma kedja om du så vill, så länge de i sin tur går att konfigurera Men jag antar att du inte håller på att fippla runt med MIDI-kanalerna bland dina syntar så om du fixat en setup där JX3P ligger på ch1 och massa annat bös på 2-16 så är det väl bra? Eller vad missade jag?
    Asså det funkar redan som det är att JX-3:an får en egen port/sladd som bara går till den. Problemet är att 16 kanaler inte räcker.

  24. #24
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ta steget till Atari, enda rätta.
    Hade en 1040 i säkert ett år och testade den minst tre gånger under den tiden

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu känner jag att du inte svarade riktigt...

  26. #26
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu känner jag att du inte svarade riktigt...
    M-Audio Midisport 4 X 4, någon jubileumsmodell.

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok den har jag själv kört m Logic 3 & 4 och naturligtvis m 64 midikanaler in & ut, på gamla Powermac 7200 och 8600. Det var 1996-98 det

    Nej vänta nu då var det deras seriella föregångare från Midiman. Som M-Audio hette då. Då var det kanske något senare med G3 & G4 Runt 1999-2000 då

  28. #28
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag känner igen problemet. Ganska säker på att jag också hade det (också på PC). Minns ärligt talat inte om det fanns någon lösning, det här var ju rätt många år sedan... Ja, jag tror du kan se det som ett tecken på att det är dags att byta. På riktigt. DAW'sen är bättre nu...

  29. #29
    Bigstone
    Bigstone är inte uppkopplad
    Bigstones avatar
    Senior
    Men köp/bygg ett aktivt midi-filter annars, ett som enbart släpper igenom en kanal och tillhörande data på kabeln in till JX3P'n, problem solved!
    Alla andra innan JX påverkas inte.

  30. #30
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja, Logic på PC det var länge sen... men så här gör du.
    Finns två sätt som nästan är likadana.

    Gå in i Environment Window och skapa ett Instrument för varje MIDI instrument du vill ha , det tar lite längre tid men då kan du döpa varje instrument till det du vill , tex JX3P.
    Välj port och MIDI kanal på varje respektive instrument.

    eller

    Du öppnar Environment Window. Skapar ett MULTI instrument som du döper tex till Port A, bocka ur de kanaler du vill använda och markera i en ruta upp till vänster att det är Port A som är MIDI porten. Nu skall alla kanaler dyka upp som separata MIDI tracks.
    Repetera med ett till Multi Instrument för respektive Port B, C och D.



    Mvh

    Mr Firedude

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ibland är lösningen enklare än man tror. Förutsatte att detta var fixat men det är klart att det här var problemet.

  32. #32
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bigstone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men köp/bygg ett aktivt midi-filter annars, ett som enbart släpper igenom en kanal och tillhörande data på kabeln in till JX3P'n, problem solved!
    Alla andra innan JX påverkas inte.
    Jo, men det löser inte problemet med för få kanaler. Dessutom behöver jag inte filtrera något eftersom det redan fungerar genom att JX-3:an får en egen sladd från en av portarna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Logic på PC det var länge sen... men så här gör du.
    Finns två sätt som nästan är likadana.

    Gå in i Environment Window och skapa ett Instrument för varje MIDI instrument du vill ha , det tar lite längre tid men då kan du döpa varje instrument till det du vill , tex JX3P.
    Välj port och MIDI kanal på varje respektive instrument.

    eller

    Du öppnar Environment Window. Skapar ett MULTI instrument som du döper tex till Port A, bocka ur de kanaler du vill använda och markera i en ruta upp till vänster att det är Port A som är MIDI porten. Nu skall alla kanaler dyka upp som separata MIDI tracks.
    Repetera med ett till Multi Instrument för respektive Port B, C och D.



    Mvh

    Mr Firedude
    Tusen tack. Kollar detta imorgon.

  33. #33
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Bara så att ni vet så finns detta problem även i Logic X. Så att uppgradera löser inte alltid saker och ting.

  34. #34
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Logic på PC det var länge sen... men så här gör du.
    Finns två sätt som nästan är likadana.

    Gå in i Environment Window och skapa ett Instrument för varje MIDI instrument du vill ha , det tar lite längre tid men då kan du döpa varje instrument till det du vill , tex JX3P.
    Välj port och MIDI kanal på varje respektive instrument.

    eller

    Du öppnar Environment Window. Skapar ett MULTI instrument som du döper tex till Port A, bocka ur de kanaler du vill använda och markera i en ruta upp till vänster att det är Port A som är MIDI porten. Nu skall alla kanaler dyka upp som separata MIDI tracks.
    Repetera med ett till Multi Instrument för respektive Port B, C och D.



    Mvh

    Mr Firedude
    Ha ha ha!!! Det funkar. Hade du vart här så hade jag pussat dig

  35. #35
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Grejt !

Liknande ämnen

  1. MIDI-mixer 4 kanaler
    Av Yake i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-07, 14:06
  2. Återanvända miditemplate på olika midi kanaler?
    Av Ashaz i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 21:00
  3. Skapa MIDI-instrument
    Av Pajaspojken i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 00:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •