Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Mastring på forumet

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Mastring på forumet

    Den här tråden är i första hand tänkt att bli en liten katalog över de medlemmar på 99musik som kan tänka sig att utföra mastring på i första hand färdigmixat material och ev. stems. Jag tycker att även länkar med rekommendationer till externa mastringsföretag är OK, av medlemmar som har personlig erfarenhet av dylika.

    Skapa ett inlägg om du vill finnas med här. Information som kan vara vettig att ha med:
    - vilket geografiskt område du huserar i
    - vilken typ av jobb du tar.
    - om verksamheten är kommersiell eller privat/hobby.

    Tråden ska innehålla första hand information från de som är intresserade av uppdrag - förfrågningar m.m. bör gå via PM.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mitt företag heter Earthbound Mastering och som namnet antyder så är det enbart mastering jag jobbar med (däremot inte enbart musik, utan även exempelvis tal, podcasts.. oljudborttagning osv).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	classic_800x500.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	136,1 KB 
Id:	84789

    https://earthboundmastering.se

    Rum: Ett av norra europas finaste masteringrum!
    Högtalare: ATC SCM110ASL PRO (senaste 2019-modellen som är optimerad för inbyggnad)
    Öron: Tränade i finljud sedan barnsben.
    Omvandlare: Lavry Gold mk3, Acousence ARFI-ADC2, Mytek Manhattan mk2 och SPL Mercury.
    Master/monitorkontrollers: SPL DMC, SPL Hermes och SPL Gemini.
    EQs: SPL PQ, Buzz Audio REQ 2.2 MEA med ett par moddar för ännu renare ljud, Hendyamps Michelangelo ME och TubeTech HLT-2AM (rör-pimpad så klart).
    Kompressorer: Elysia Alpha Compressor, Knif Pure Mu, FCS P4S ME och Weiss DS-1 mk3.
    Limiters: Bettermaker DarthLimiter och Pendulum PL2.
    Färgning: Whitestone Audio P331 och Sonicfarm Creamliner II.

    Dvs, inte bara "analog utrustning", utan det är utrustning som är lämpligt för mastering på riktigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Studion.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	1,78 MB 
Id:	104306

    Helt sjuka mängder mjukvara på det.. bland annat det mesta av värde från Acustica Audio, MAAT, Universal Audio, Softube, Leapwing, Massenburg, FabFilter, Plugin Alliance, DMG Audio, Tokyo Dawn Labs, iZotope, Flux, Waves, Slate Digital och mycket mycket mer.

    Jag utför stem-mastering och normal mastering. I mån av tid även "indie mastering" som då är märkbart billigare, men då lägger jag inte alls lika mycket tid på det. Jag erbjuder även större mastering-projekt där jag exempelvis kan vara inblandad redan från mix.

    De jag mastrar åt är välkomna att hälsa på här i studion (Järna/Södertälje)! Vissa artister vill vara med och kanske vrida på någon ratt själv för att få känslan av att de varit med även i mastering-steget. Vissa andra vill t ex höra hur mixarna låter i ett riktigt bra lyssningsrum och få input i hur de kan levla upp till nästa mix. Jag kör även en del sessioner över videosamtal.

    Till mig skickar du ett stereospår per låt alternativt ett gäng stems (fråga mig gärna om du vill veta mer om vad som är lämpligt). Jag kan leverera anpassade spår för olika typer av digitala distributioner, CD (DDP-image), kasett eller vinyl. Jag är reggad som Apple Digital Masters Certified Engineer. Bäddar gärna in all metadata osv där det är nödvändigt.
    Senast redigerat av Volantiz den 2024-02-01 klockan 10:06.

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Priser (cirkus)?

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Uppdatering angående priser: https://earthboundmastering.se -> Services
    Senast redigerat av Volantiz den 2019-04-08 klockan 11:20.

  5. #5
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Jag mastrar mot 100:- timmen eller enligt avtal. Mina mastringar är digitala men men starkt inspirerade av analoga postproduktioner.
    Bland mina förebilder vad gäller en vacker ljudbild kan nämnas King Tubby, Legowellt och Kraftwerk.
    När jag jobbar efter eget huvud så fokuserar jag på att få ett varmt och dynamiskt slutresultat som kommer låta skarpare och högre än den omastrade låten utan att för den sakens skull låta obehaligt eller platt.

    Har tidigare mastrat mot ersättning åt bland andra Dolce, Jumjum och Transmission.
    Band inom ett brett indie-spektrum. Men jag har väldigt mycket erfarenhet också av att mastra elektronisk musik av alla tänkbara slag (samt klassisk Hip Hop och Jamaicansk musik) från att alltid ha mastrat mina egna låtar.

    Jag var också med på ett litet hörn på filmen Kung Fury (där jag smutsade till och sedan mastrade extramaterialet Hackermans hacking tutorial)
    Jag bor i Umeå men har inget emot att Mastra på distans.

  6. #6
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Bra trådstart!

  7. #7
    itZa
    itZa är inte uppkopplad
    itZas avatar
    Inte så pratsam än
    Inspelning, mixning och mastering i Jönköpingstrakten.
    Tar givetvis även jobb över nätet för mix eller mastering.
    Några referenser är bl a Nomy och Hellspray.
    Prislista: https://pmstudio.wordpress.com/prislista/
    Senast redigerat av itZa den 2015-12-10 klockan 15:19.

  8. #8
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    ännu en fellow jönne medlem ! Vi kan snart ha våran egna 99-träff lokalt :P

  9. #9
    nixpix
    nixpix är uppkopplad nu

    Senior
    Jag bor numera också i Jönnet. Blir det 99-träff här är jag intresserad. Jag driver en liten studio i stan.

    Kan ju lägga till lite så inlägget platsar i tråden:
    - Kommersiell verksamhet
    - Inspelning, mixning, mastring, produktion
    - Håller mest på med traditionell "bandmusik", klubbmusik kan andra här garanterat mycket bättre än jag.
    - Jag har ingen prislista, jag vill att vi kommer överens om något som känns bra för båda parter och jag tar bara ett uppdrag om jag känner att jag kan bidra med det som behövs.
    - Förkärlek för 70- och 80-talets produktioner

    PM:a mig för spotifylista/exempel.
    Senast redigerat av nixpix den 2015-12-13 klockan 02:51.

  10. #10
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mastring och Restaurering

    Erbjuder helt digital mastring på färdigmixat projekt eller stems. Kan tillföra analog känsla om det behövs/önskas. Har verktyg från främst Waves, iZotope, Plugin Alliance och Fabfilter för ändamålet. Kan mastra till de flesta olika digitala format (har dock inte gett mig på surround-ljud än), olika standarder för ex. broadcast, iTunes, SoundCloud, YouTube, Podcasts osv. Använder olika tekniker baserat på innehåll och syfte. Anpassar från dina önskemål och utifrån de referensspår du väljer.

    Utför även restaurering av ljud. Kan vara allt från att fixa problem i en hel inspelning/mix till att fixa ett enstaka instrumentspår. Går att göra otroligt mycket. Brusreducering, reverbtvätt, störande bakgrundsljud, folk som hostar mitt i inspelningen osv.


    Bara att fråga (i PM) så ser jag om det du söker är något jag kan/hinner att göra. Passa på tillfället! Gillar du resultatet så får du självklart ge en slant, men det är inget grundkrav. Tjänar du pengar på det jag gör så hoppas jag att du ersätter mig i någon form. Det enda jag egentligen vill ha, förutom erfarenhet, är att du ger mig cred för jobbet

    Än så länge pysslar jag mest med detta som hobby, men funderar på att eventuellt dra igång någon slags verksamhet vid sidan av så småningom om jag märker att det finns tillräckligt stort underlag.
    Behöver träna mig på olika sorters uppdrag både när det gäller mastring och restaurering av ljud. Jag har nära 25 års erfarenhet av musikproduktion/ljuddesign i olika former och de senaste 8 åren har jag även grottat ner mig i mastringens olika trollerier

    Jag finns i Karlstad, men nuförtiden har ju de flesta tillräckligt snabb uppkoppling så att allt kan skötas helt via nätet

    Som referens för tidigare jobb får du gärna kolla med sickanovic här på 99.
    Senast redigerat av Mr Matrix den 2018-08-22 klockan 01:59.

  11. #11
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Hepp! Har några låtar som jag vill mastrade. Det är enbart synt och trummor. PM'@ om du vill ta dig an detta

  12. #12
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mr Matrix Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mastring och Restaurering

    Erbjuder helt digital mastring på färdigmixat projekt eller stems. Kan tillföra analog känsla om det behövs/önskas. Har verktyg från främst Waves, iZotope, Plugin Alliance och Fabfilter för ändamålet. Kan mastra till de flesta olika digitala format (har dock inte gett mig på surround-ljud än), olika standarder för ex. broadcast, iTunes, SoundCloud, YouTube, Podcasts osv. Använder olika tekniker baserat på innehåll och syfte och utifrån de önskemål du har.

    Utför även restaurering. Kan vara allt från att fixa problem i en hel inspelning/mix till att fixa ett enstaka instrumentspår. Går att göra otroligt mycket. Brusreducering, reverbtvätt, störande bakgrundsljud, folk som hostar mitt i inspelningen, den jäkla mobilen... Vill ha utmaningar


    Bara att fråga (i PM) så ser jag om det du söker är något jag kan/hinner att göra. Passa på tillfället! Gillar du resultatet så får du självklart ge en slant, men det är inget grundkrav. Tjänar du pengar på det jag gör så hoppas jag att du ersätter mig i någon form. Det enda jag egentligen vill ha, förutom erfarenhet, är att du ger mig cred för jobbet

    Än så länge pysslar jag mest med detta som hobby, men funderar på att eventuellt dra igång någon slags verksamhet vid sidan av så småningom om jag märker att det finns tillräckligt stort underlag.
    Behöver träna mig på olika sorters uppdrag både när det gäller mastring och restaurering av ljud. Jag har drygt 20 års erfarenhet av musikproduktion/ljuddesign i olika former och de senaste 5 åren har jag även grottat ner mig i mastringens olika trollerier

    Jag finns i Karlstad, men nuförtiden har ju de flesta tillräckligt snabb uppkoppling så att allt kan skötas helt via nätet

    Som referens för tidigare jobb får du gärna kolla med sickanovic här på 99.
    Rekommenderar Janne för mastring, extremt bra och kunnig!

  13. #13
    Aminozyra
    Aminozyra är uppkopplad nu

    Senior
    Jag håller på att slå in en fot i mastering och tänkte nu till en början erbjuda lite gratis jobb en kort period för att träffa lite folk och få prova på några scenarior.

    håller till i götet men att skicka filer har visat sig gå väldigt smidigt via nätet.

    förutom ett mindre (men växande) antal highend outboard så har jag två väldigt bra öron som hjälpt till att betala hyran i över 10år inom ljud och konsert branschen som ljudtekniker.

    ambitionen är i första hand inte ta kommandot o mixtra med folks verk utan först och främst lyssna och förstå vad mixen vill säga och framhäva det så att musiken/mixen gör jobbet på egen hand. och för det andra att skivan blir en KLASSIKER redan från början!

    gillar att kommunicera och prata om musiken.
    jobbar gärna med all musik (yrkes skada)
    tar mig gärna an allt från låtar som ska bli vinyl eller digitalt, till dj sets som ska till soundcloud etc.

    har gjort enstaka jobb på prov där responsen har varit ungefär:

    -det låter som på skiva!
    -kul att veta att min musik kan låta så här bra. ska få ihop några fler låtar!

    nästa outboard bygger jag själv just nu. en passiv rör eq. ganska lik pultec fast med induktorer på varje band som jag lindat själv samt dom största utgångstrafosarna som lundahl tillverkar. tror att den kommer att sätta leende på många människors ansikten.
    Senast redigerat av Aminozyra den 2016-12-01 klockan 20:50.

  14. #14
    rhizomatik
    rhizomatik är uppkopplad nu
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Jag mastrar professionellt.
    Arbetar till 85% helt digitalt, men gillar att förbereda för vinyl.
    Öronen är dock de viktigaste verktygen och är garanterat 100% analoga.
    Har också bra kunskaper om alla digitala plattformar (DDP, loudness management osv).

    Den senaste tiden har jag avslutat projekt för bland annat Radio Dept, Fylkingen records, Death & Vanilla, Blackest Ever Black, Saigon, Labrador, Fire Records, Kalligrammofon och Snickars Records.

    Inga fasta, men mycket rimliga priser. Mer info via PM.

  15. #15
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Kopierar Volantiz pedagogiska upplägg ovan:

    Högtalare: Volantiz gamla Tyler Acoustics D2X full range-torn. Drivs av ett par rena monoblock från Nord Acoustics. Inget oljud passerar obemärkt i denna set up.
    Övrig: Använda och invanda Sennheiser-lurar
    Öron: Dipp vid 7 kHz enligt läkaren.
    Monitorcontroller: Palmer billig passiv volymkontroll. Gör jobbet.

    Omvandlare: Antelope Goliath, Focusrite Blue 245 AD & Blue 260 DA, Burl B2 AD och DA.... samt Yamaha AD2X och DA2X, om man är lagd åt det hållet.
    Masterkontroller: Manley Backbone (och Focusrite Blue 300 nedpackad i en låda)

    Arbetar i Cubase och Wavelab. Har såklart några pluggar.
    Vill ha dina filer i .wav. Jobbar helst i 44.1 eller 48 kHz.

    Masteringsgrejor:
    EQ: Avalon Design AD 2077
    EQ: Focusrite Blue 315 mk1
    EQ: Gyraf G14
    EQ: TK Audio tk-lizer

    Kompressor: Focusrite Blue 330 mk1
    Kompressor: 2 * Chandler LTD-2
    Kompressor: Stam Audio Stamchild SA-670 (18 rör!!)

    Limiter: Inward Connections TSL-4V
    Limiter: Waves Maxx BCL.

    Annat:
    Klark Teknik DN60 spektrumanalysator
    TC Electronic Clarity M
    2 x SPL Spectralizer
    SPL Loudness Maximizer
    Ridge Farm Boiler
    2 x AML ez627 Fairchild-eq-kloner
    2 x Summit Audio EQF-100
    Thermionic Culture The Freebird
    SSL G series compressor
    UBK fatso
    UBK clariphonic
    2 x dbx 166
    Aphex 250

    FX:
    2 x Roland R-880 v.2
    Lexicon PCM 60, 70 och 80
    Barco EMT 248, dubbel-stereo.
    Korg SDD-2000 delay

    500:
    Kompressor: 2 x AML 54F50, Neve 2254-kloner.
    EQ: 4 x Electrodyne 511
    2 x Capi VC528 mkII trafo/filter/fader lådor.

    All gear förutom masteringsprylarna går via tre st balanserade patchbays.
    Allt är strömsatt via nätfilter.

    Har djupdykt i musik (gitarr & keys) sedan 87 och produktion & mix sedan 92. Är hyggligt duktig på efterproduktion och mix. Vill inte påstå att jag mastrar "på riktigt", likt t ex Volantiz, Mr Matrix & Jätten här ovan, utan erbjuder snarare möjligheten till en slags pre-mastering eller slutmixprocess, d.v.s om du vill piffa till, filtrera, lyfta och fjäderlätt trycka ihop ditt programmaterial inför riktigt mastering. Eller bara vill dra dina spår genom gear för att färga med trafos & rör mm.

    Ersättning kopplad till min tidsåtgång och din framgång, d.v.s liten betalning i efterskott är helt ok om du streamas miljontals ggr. Jag jobbar och lever tyvärr inte på detta.
    Senast redigerat av 8_bit den 2024-04-02 klockan 15:13.

  16. #16
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag vill prova på att mastra, utan löften om kvalitet eller snabbt jobb, men gratis. Men å andra sidan kan man skicka låtar som inte är släpp-färdiga utan med "den här lägger jag upp på soundcloud ett tag"-nivå. Kommer köra i datan bara och gärna bolla lite. Vill mest öva på främmande material liksom. Hör av er :-)

  17. #17
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    En god vän till mig (och tillika bandkompis i improvisationsduon NERW) har börjat med en Pay What You Want -mastringstjänst:

    https://millhousemastering.com/

    Det handlar alltså om analog utrustning och du betalar vad du tycker det är värt.

Liknande ämnen

  1. Mastring sökes
    Av PeterH i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 07:04
  2. Vad är mastring?
    Av johey i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 03:39
  3. vinyl mastring?
    Av chambre noire i forum Övrig mjukvara
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 20:10
  4. Mastring igen
    Av imported_Squid i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-03-16, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •