Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 254

Ämne: Verbos i euro

  1. #61
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MBPn är väl ojordad, finns bara 2 stift på adaptern? Så själva höljet (som förmodligen är 0V enligt den interna strömförsörjningen) har ingen referens till utomstående system. Därav konstigheter om man t.ex. datar och gör annat som kräver referenspunkt samtidigt.
    Näe, mbp är jordad (förutsatt att du använder kabeln och inte den lilla stickproppen). Det feta metallstiftet som håller kabel/stickproppsplupp på plats är även jordanslutning.

  2. #62
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick väl typ alla trasiga verbos som skeppats till europa. Köpte en HarmonicOsc å en VoltageMultistage. Båda defekta. Fick ny uppsättning av Ulf, och där var Harmonic defekt och VoltageMultistage udda (fast bättre. Maxtid per steg på runt 11minuter istället för ca 5sekunder, och har det visat sig vid jämförelse med en "rätt", även betydligt snabbare kortaste stegtid). Hämtade ytterligare en Harmonic hos Ulf, och den var som den skulle. Efter denna sväng var jag inte så jäkla pepp på Verbos alls. Men, efter att ha anvönt grejirna ett tag nu har icke-peppen gått över. De är helt enkelt grymt bra moduler! Låter schysst och är rätt unika (är ju mixom kloner med twist). Gillar! Kommer säkerligen bli mer Verbos i framtiden.
    Idag ankom Harmonic Oscillator och Voltage Multistage. Trevligt! Stegtiden verkar rätt på multistagen, runt 5 s maxtid. Det gick bra att använda den som komplex EG, utifrån demon på tuben. Och som sequencer var det inga konstigheter. Men jag har massor kvar att lära mig!

    @Rydan: Var det något mer som var fel på dina? Nåt särskilt man bör kolla efter? Det man ser mest om på muff är ju just steglängden och den verkar ju rätt.

    Harmonic Oscillatorn är ju makalös! Men CV input funkar inte riktigt som jag förväntade mig, den flippar liksom när man passerar en viss gräns med attenuvertern, men det kan vara gränsen för vad den klarar uppåt/neråt och kanske egentligen precis förväntat beteende. Det verkar som att man behöver en buffrad mult om man ska multa vidare v/oct också, men det kanske inte är något fel och förresten kanske det beror på multistagen och inte oscillatorn, jag har inte provat med annan v/oct-källa. Det ante mig hursomhelst att det kunde behövas, för jag såg på nån närbild på Marks case på nån mässa, att han hade en buffrad mult.

    Vad var det som var fel på din, Rydan? Nåt särskilt man ska kolla efter där?

    Skulle ju vara skönt att testa igenom eventuella issues, så att man kan släppa den tanken.

  3. #63
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Rydan: Var det något mer som var fel på dina?
    Voltage Multistage: Så fort ett steg stod på slide och sequencern passerade det, fick den spader och CV out föll sakta men säkert mot -10V och stannde där.

    Harmonic nr1: När pitch-ratten gick över ungefär kl 2 vände pitch och gick hastigt nedåt igen. Efter kl 3 var den nere under hörbara frekvenser.

    Harmonic nr2: Harmonic scan fungerade inte som den skulle, alls...

    - - - Uppdaterad - - -

    Det var inte direkt subtila problem, om vi säger så...

  4. #64
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj, nej, inga såna problem här!

    Alltså detta med harmonic scan och center och tilt. Det är ju inte svårbegripligt, men jag har aldrig använt en liknande oscillator förut. Det känns som att jag har massor kvar innan jag börjar haja alla möjligheter. Och det känns ganska skitbra!

  5. #65
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Nyheter: min TPK har helt havererat och vill nu enbart spela andra E-tangenten, gate fluktuerar mellan 0-6v och pressure har slutat fungera. Mailat Verbos två gånger men inget svar. Värdelöst.

  6. #66
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Fyfanken!

    Men den måste ju vara defekt i så fall. Hur länge sen var det du mejlade Verbos om att den pajat? Summer Namm avslutades just och det är ju möjligt att de varit där.

  7. #67
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyheter: min TPK har helt havererat och vill nu enbart spela andra E-tangenten, gate fluktuerar mellan 0-6v och pressure har slutat fungera. Mailat Verbos två gånger men inget svar. Värdelöst.
    elände vad trist !!
    Egentligen ska väl firman du köpte den av hantera den som garantiärende. Har själv råkat ut för moduler som knasat men jag vände mig till distributören och dom tog tillbaka det som var trasigt och skickade mig nytt i utbyte per omgående.
    Eller du kanske köpte direkt från tillverkaren kanske?

  8. #68
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Limestream Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    elände vad trist !!
    Egentligen ska väl firman du köpte den av hantera den som garantiärende. Har själv råkat ut för moduler som knasat men jag vände mig till distributören och dom tog tillbaka det som var trasigt och skickade mig nytt i utbyte per omgående.
    Eller du kanske köpte direkt från tillverkaren kanske?
    Köpte från synthesizer network så jag ska ta upp detta med morgan istället. Mailade verbos igen nu men förväntar mig ingen assistans eftersom de inte svarat på mina senaste mail. Vill egentligen bara returnera den nu känner jag.

  9. #69
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Mark är stundtals lite seg på att svara, han kan vara bortrest eller nått. Tog väldig tid innan jag fick svar r jag hade strul, men när han väl var tillbaks vid tangentbordet var han både trevlig och hjälpsam.

  10. #70
    Limestream
    Limestream är inte uppkopplad
    Limestreams avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte från synthesizer network så jag ska ta upp detta med morgan istället. Mailade verbos igen nu men förväntar mig ingen assistans eftersom de inte svarat på mina senaste mail. Vill egentligen bara returnera den nu känner jag.
    Skickade min knasiga QMMG tillbaka till Schneiders och även om det tog ganska lång tid så ordnade det sig fint tillslut iaf. Man får komma ihåg att både tillverkare och distributörer av euromoduler ofta sköter allt själva som enmansföretag så man ska nog inte vara för tuff men visst, det är drygt när man inte ens får svar. Nu råkar jag veta att Synthesizer Network har semester så det kanske tar tid att få svar där också. Juni, Juli, Augusti är inga bra månader att köra garantiärenden på. Gäller allt från bildelar, vitvaror till modulsynthar.
    Men ha tålamod så kommer det där att lösa sig.
    Senast redigerat av Limestream den 2015-07-20 klockan 02:53.

  11. #71
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1246 (1).jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	98,5 KB 
Id:	60043

    Det är ett provisorium, jag väntar fortfarande på en Dual Four Pole, en Amplitude & Tone och ett större case. Och mixern ska väl bytas mot en Scan & Pan, när den väl släpps. Väntar på grayscale-panel till buggen ("i höst, förhoppningsvis"), samt röda Rogans från kanske världens segaste säljare också, för att snygga till icke-verböseriet.

    Ett par av modulerna har jag haft ett tag, men jag har inte kunnat ha alla inkopplade, jag har för lite plats ledigt i mitt andra case och det här har caset jag diy:at så sakteliga. Så det var först i kväll jag fyrade upp alla Verbos-modulerna samtidigt och efter en stund satt jag bara och garvade. Det här är ju lite "djupare" moduler än jag har i mitt Pittsburgh-case om man så säger... Det kommer att ta en god stund innan jag uttömt vad man kan göra med detta, det vill jag lova! Vem bryr sig om att sommaren regnar bort?

  12. #72
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte från synthesizer network så jag ska ta upp detta med morgan istället. Mailade verbos igen nu men förväntar mig ingen assistans eftersom de inte svarat på mina senaste mail. Vill egentligen bara returnera den nu känner jag.
    Har du fått detta löst?

    Jag testade ett tidigt ex, med i stort sett ingen tryckkänslighet (eller snarare, från 0 - 100 på 1 ms) hos EFN. Men Uffe skickade den till distributören (Alex4, garanterat samma som Morgan använder) och efter några veckor återkom den med en helt annan respons.

    Jag vet ju inte hur komplicerat det är att reparera själva felen på ditt ex, men det är tydligen bara ett motstånd som skiljer mellan nya och gamla modellen och som gör hela skillnaden för tryckresponsen.

    Ändringen påverkar alla touchplattorna, och pitchbenden som jag tyckte var rolig redan innan, är nu i mitt tycke fantastisk, och tämligen unik skulle jag tro. För nu reagerar även den på hur stor del av plattan du täcker med fingret. Man kan göra fantastiskt skeva grejer tack vare det.

    Och det är verkligen kul att styra olika parametrar med tryckkänsligheten på de vanliga tangenterna nu. Man kan göra helknasiga grejer förstås. En stund ikväll blev det plötsligt instant Radiophonic Workshop av det hela! Men om man attenuerar signalen ganska mycket, så kan man snarare få en sorts väldigt organisk känsla, bara genom den naturliga variationen på hur stor del av tangentytorna man träffar.

    Jag var skeptisk till nyttan med TPK:n först, det är ju fortfarande ett traditionellt arrangerat klaviatur det handlar om. Men att klaviaturet inte är mekaniskt och att det har den här "tryckkänsligheten", leder till att man ändå spelar väldigt annorlunda, även om man hamnar i en traditionell tempererad skala. Man kan kanske jämföra med skillnaden som uppstår i spel mellan en blockflöjt och en saxofon. Greppen är (i stort sett, i grundoktaven) desamma, men det är ändå så annorlunda känsla att man leds att spela på olika sätt. (Faktiskt kan jag nästan få lite blockflöjtskänsla i fingrarna av TPK:n)

    TPK:n är ju svindyr och om den är värd pengarna kan man väl diskutera. Men rolig är den.

  13. #73
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Spännande! Jag har inte haft råd att skicka ner den ännu, men jag har goda förhoppningar att den blir bra när den kommer tillbaka. Jag kommer måsta sälja den direkt när jag får tillbaka den dock, så det är tyvärr ingenting jag kommer få njuta av.

  14. #74
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Trist! Jag rekommenderar i så fall att du inte testar den när den kommer tillbaka...

  15. #75
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande! Jag har inte haft råd att skicka ner den ännu, men jag har goda förhoppningar att den blir bra när den kommer tillbaka. Jag kommer måsta sälja den direkt när jag får tillbaka den dock, så det är tyvärr ingenting jag kommer få njuta av.
    Men, om det är Schneiders så kostar det inget att skicka på reparation. Det där får ju definitivt betecknas som defekt modul, och i så fall fixar de en fraktsedel åt dig, bara att lämna paketet till budet.

  16. #76
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, om det är Schneiders så kostar det inget att skicka på reparation. Det där får ju definitivt betecknas som defekt modul, och i så fall fixar de en fraktsedel åt dig, bara att lämna paketet till budet.
    Inte Schneiders - köpte via The Synthesizer Network - fick bara en adress i tyskland att skicka till.

  17. #77
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Menar du att The Synthesizer Network inte tog ansvar för hanteringen av den felaktiga modulen, utan menade att du skulle returnera den till Alex4 (antar jag) själv?! Kass i så fall!

  18. #78
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att The Synthesizer Network inte tog ansvar för hanteringen av den felaktiga modulen, utan menade att du skulle returnera den till Alex4 (antar jag) själv?! Kass i så fall!
    Bryter mot konsumentköpslagen i så fall.

  19. #79
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Scan & Pan släppt. €439 ink moms hos Schneider är ju inte jättebilligt, men jag kan inte låta bli att fundera på hur det skulle vara att ha tre, med två av dem patchade in i den tredje...

    http://www.schneidersladen.de/en/verbos-scanpan.html

  20. #80
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jag skulle nog säga att det är jättebilligt. Kolla vad övriga 4-kanals-mixers med CV-styrd nivå och pan kostar...

  21. #81
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Sputniks mixer är väl jämförbar, och billigare.
    Cwejman har väl en i den prisklassen, finns det fler?

  22. #82
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog säga att det är jättebilligt. Kolla vad övriga 4-kanals-mixers med CV-styrd nivå och pan kostar...
    Låt mig korrigera: det är inte lite pengar. Vilket förstås inte är samma sak som att det är dyrt.

  23. #83
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sputniks mixer är väl jämförbar, och billigare.
    Cwejman har väl en i den prisklassen, finns det fler?
    Sputniks mixer kan väl ganska mycket mindre? CV-styrd pan på kanal 1 och 6 är väl den enda CV-styrningen, eller har jag missförstått? Scan & Pan har CV-styrning av varje kanals pan och av varje kanals nivå och CV-styrd center och width, som ärvts från Harmonic Oscillatorn.

  24. #84
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sputniks mixer är väl jämförbar, och billigare.
    Cwejman har väl en i den prisklassen, finns det fler?
    Cwejman har en, MX-4S. (Vilken är fantastisk f ö). Den kostar nära det dubbla.

    Intellijel DubMix m expander kan också (och en del mer), men kostar också betydligt mer.

  25. #85
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt mig korrigera: det är inte lite pengar. Vilket förstås inte är samma sak som att det är dyrt.
    Fair enough.

  26. #86
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Och nu har EFN Scan & Pan i lager. Klickade just på Köp och om Uffe är lika snabb som vanligt, så borde jag väl ha mitt ex typ tisdag. Återkommer med rapport!

    Ska detta vara sista modulköpet på ett tag? Det är planen (till Double Helix ev släpps), men fan tro't...

    F.ö. så har EFN uppenbarligen fått in påfyllning på övriga Verbos också, bara Complex Oscillator som saknas i lagret just nu. Tur det, för jag är bra sugen på en till!

  27. #87
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Och där ankom Scan & Pan! Oj, vad skoj! Mycket roligare än jag föreställt mig faktiskt och då har jag bara hunnit lägga 30 minuter på den än. Låter bra dessutom.

    På muff verkar många tro att det är ett antal fel på den (samma på alla ex dessutom), men jag tror det är by design och ganska logiskt faktiskt. Men Mark Verbos borde nog överväga riktiga manualer. Han och de flesta andra inom euro...

    Jag orkar inte översätta inlägget jag nyss gjorde på muff, men om nån undrar vad folk tror är fel, eller varför jag tror det är rätt, så finns tråden här: https://www.muffwiggler.com/forum/vi...asc&start=1150

  28. #88
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Har lekt lite till med Scan & Pan nu och måste hajpa den lite till. En sak många hoppades på, men som inte är uppenbart från den rudimentära dokumentationen, är att den verkligen kan användas som en Quad VCA (med riktigt skönt ljud och trevlig responskurva). Givetvis samtidigt som en använder övriga skojigheter hos den.

    Så att jag lite slarvigt kallade den "dyr" ett par inlägg upp, var verkligen tokfel! Alla som är ute efter multipla VCA:er borde ta en titt på den, för "extragodiset", som CV-styrd pan och de sköna CV-styrda width- och scan-parametrarna gör den verkligen till något extra. I all sin (skenbara) enkelhet kanske faktiskt Verbos bästa modul.

  29. #89
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Tycker den verkar grym, har Harmonic Oscillator med samma princip, scannandet funkar ju fint. Är lite tveksam till att introducera stereo dock, det förändrar ju allt. Jag spelar in separata kanaler och jobbar vidare i daw, och då blir ju denna bara för ett "ljud" trots sina fyra kanaler. Vet inte hur jag skulle få in den riktigt.
    Senast redigerat av beem den 2015-10-23 klockan 11:14.

  30. #90
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, det är ju onekligen stereo som är grejen med denna.

    Jag vet inte vad du gör för musik, men vad jag märkte direkt var att man kunde skapa en ljudbild som kändes mycket mer komplett mha S & P. Mycket användbart både för självgenerativa grejer, sekvensade pryttlar och handspel.

    När jag testade igår kväll tog jag bara en Complex Oscillator med ena oscillatorn in i Dual Four Poles högpass, andra in i lågpass, vidare till varsin kanal i S & P och så en Sputnik Quad Function generator med synkade loopande EG:n till S & P - och det kändes nästan som en färdig produktion.

    Vid ett tillfälle tog jag den enkla patchen från buchlaismer till nån sorts funkigt elpianoartat med stereotremolo synkat med stereofilter, bara genom att byta ut ett loopande envelope som gatekälla, mot TPK:ns gate out. Makalöst inspirerande med såna oplanerade slumpvisa genrehopp!

    Och du har väl för tusan stereospår i din DAW!

  31. #91
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ni får ju scanna mellan vågformer och ljudkällor, med feedback på ena kanalen ut...

  32. #92
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm, det där med mixerfeedback har jag aldrig jobbat med, inte med vilje åtminstone.
    Har du nån god idé på nån patch för S & P, så får du gärna beskriva lite mer! Lite oljud har väl ingen dött av!

  33. #93
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag fattar inte hur Scan funkar på den där. Har inte center och width med total stereobild att göra eller?

  34. #94
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Tänk snarare att man scannar mellan kanalerna, och width anger hur brett/skarpt spektrum man scannar med.

    Känns som att man kan göra massa fint. Man kan ju skita i pan när man vill ha mono. Men då jämför den ju sig plötsligt mer med andra moduler, rxmx tex.

    Jag borde väl bara öppna dörren till att spela in stereokällor oftare.

  35. #95
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, det där med mixerfeedback har jag aldrig jobbat med, inte med vilje åtminstone.
    Har du nån god idé på nån patch för S & P, så får du gärna beskriva lite mer! Lite oljud har väl ingen dött av!
    Det beror ju på vad du har tillgängligt, men t.ex. skicka in såg och trekant i två ingångar, ena utgången till ett lågpassfilter, den andra utgången till ett högpassfilter. Och så modulerar du scan med en annan oscillator, kanske synkad, eller med en mix av filtrenas utgångar... eller något. Width med en lfo t.ex, eller en 8/dels-klocka från lågpassfiltret, genom en slew. En dist någonstans på vägen är säkert trevligt.

    Eller så skippar du oscillatorer helt och kör no input med förstärkare, distar, filter, inverterare och annat. Man får dra på lite gain så det börjar svänga, bara.

  36. #96
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag är lite trög, men var kommer feedbacken in?
    HPF ut->Mix1 in +
    LPF ut->Mix2 in +
    Mix L Ut->HPF in +
    Mix R Ut->LPF in?
    Men ska jag helt enkelt splitta Mix L och R ut, för att få ut resultatet? Funkar stackables för det, eller?

    Eller tänker jag helt fel nu? Jag är oljudsoskuld som du märker!

  37. #97
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Återkoppla!

    Precis som reglersystemet i din bil... Typ.


  38. #98
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, men hur? Left (eller Right) Out till en ingång? Men då tappar jag ju stereo och pan blir inte lika kul. Eller kan man på nåt vänster splitta utgångarna utan att det knasar ur (på ett dåligt sätt), så att de både kan feedbacka och vara audio ut? Passivt med bara typ ett par tiptop stackables?

  39. #99
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ja, det går bra att använda stackables på det viset. Bara att prova, brukar vara intressant att leka med. Men utan tillräcklig förstärkning i loopen blir det ingen action.

    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut som ett reverb, till exempel.

  40. #100
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Förstärkning ska vi nog kunna ordna - Scan & Pans ingångstrimmer har unity gain runt kl 9, men går till klockan 5.

  41. #101
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Perfekt!

  42. #102
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Verbos har helt galen nivå. Av någon anledning tyckte han att 10V var en bra maxnivå...

  43. #103
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    På audio?

  44. #104
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tror han kör 10V över hela brädet, annars skulle det ju inte funka att audiorate-modulera grejorna. Men det går väl att mäta...

  45. #105
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo. (Var är O'tool 2?!) Fast jag tyckte Scan & Pan verkade maxa ut vänster-höger med +- 5v. Iofs 10v skillnad där, men det finns väl hetare LFO:er? Inte mätt dock. Får väl fyra upp storoscilloskopet.

    Låter ju som att det var ett bra beslut att fokusera Verbos-modulerna till ett eget case m.a.o...

  46. #106
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Måste f ö vara det enskilt mest irriterande och urkorkade med hela euro-formatet. Hur fasen kan man ha en "standard" utan att ha specificerat spänningsnivåer. Så jäkla puckat. "Jag vet, nu ska jag modulera A med B, nähä, då fick jag inte hela modulationsrangen nej, för B levererade inte spänning nog, jag tar C istället, nähä nu blir A hängande i ytterläge, för signalen är för stark å klipps, jaha, men då får jag väl försöak attenuera lagom mycket då." Borde för tusan bara vara att koppla B till A med ev ingångsattenuator på fullt. Så jäkla störande, särskilt med moduler som inte har attenuator på antingen ut- eller ingång. Hade det varit såååå jäkla svårt att komma överens om en spänningsnivå och hålla sig till den.

  47. #107
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Grejen är ju att det inte är en standard. Det finns ingen standardiseringsorganisation, inga överenskomna standardiseringsdokument, inga RFC:er. Så egentligen är det ganska fantastiskt att det ändå funkar så bra som det gör.

  48. #108
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Menar ni att verbos kör 20V p2p?

  49. #109
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Hmm det va väl doepfer själva som banade väg för cv anarkin genom att själva göra moduler utan standard.
    Vissa är 2.5v vissa 5v vissa 7v och vissa typ 8v osv.
    Den enklaste lösningen på env/vca problemet är väl att ha samma märke på env som på vca.
    Själv kör jag inte så ofta med vca efter filter utan kör med lpg's istället. Vca är mest till cv för mig.

  50. #110
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar ni att verbos kör 20V p2p?
    Japp, det menar jag. I alla fall går VoltageMultistage till ungefär +10V, och man behöver ungefär +10V för att svepa harmonic scan hela vägen. I symmetrins namn får man därmed förutsätta att han använder -10V som negativ referens. För att svepa "tilt" på Harmonic Osc hela vägen från fullt negativ till fullt positiv behöver du förmodligen -10V till +10V, men jag har inget som genererar det så jag har aldrig lyckats testa...

    Kan väl tänka mig att han valt det för att hans designer (i alla fall på CV-sidan) lär vara anpassade till buchla +10V max. Han beklagade sig ju t o m i nån intervju att det var knepigt att ha 10V som referens när man bara har 12V på strömskenorna...

    Sen, som sagt, jag är inte säker på att hans osc har 20V p2p ut, men jag har inte mätt på dem. (ModulationOsc på ComplexOsc är väl f ö positive-only?)

  51. #111
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Detta innebär ju i praktiken att kör man en Verbosmodul bör man ha alla för att man ska kunna använda dem fullt ut... hmmm... bra att veta.

  52. #112
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen är ju att det inte är en standard. Det finns ingen standardiseringsorganisation, inga överenskomna standardiseringsdokument, inga RFC:er. Så egentligen är det ganska fantastiskt att det ändå funkar så bra som det gör.
    Det är ju inte helt sant. Självklart är det ingen fullutvecklad standard med standardiseringsorgan m m, därför skrev jag "standard", men formatdokumentation finns ju. Hade ju inte skadat om dieter även inkluderat spänningar (utöver strömmatning) i det dokumentet, inte minst för att hålla samma referenser på sina egna produkter...

  53. #113
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jag har på många sätt en väldigt skum känsla inför Verbos-modulerna. Hat-kärlek. Tycker de både konstruktions- och kvalitetsmässigt har uppenbara (och förvånande, inte minst med tanke på prisnivån) brister. Problemet är bara att jag även tycker de är fantastiska moduler, och strängt taget är sugen på samtliga moduler från honom (har Harmonic Osc och VoltageMultistage nu). Inte bara kloner, utan westcoast med med sin egen, tämligen unika, twist. Dessutom låter de fantastiskt bra (när de fungerar som de ska).

  54. #114
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det verkar tyvärr som att Verbos slarvat en del med de tidiga versionerna. Jag vet ju att du t.ex. fått ett par rejält defekta ex och det finns ju en hel del liknande historier på muff.

    Men jag har samtliga Verbos-moduler i sena revisioner och har inte upplevt kvaliteten som annat än väldigt gedigen på dem. Den enda jag har något frågetecken kring är just Scan & Pan, som förstås inte en sen version, den är ju just släppt. Den har ett knasigt beteende där manuellt satt volym påverkar manuellt satt panorering. Alla ex. verkar bete sig likadant, så det känns som ett medvetet men udda designval, snarare än att något är paj. Flera har mejlat Mark om det, så vi får väl se vad han säger och om det kommer en "fix". Udda designval har han ju gjort förr och backat på, tidiga TPK:ers klena tryckrespons ska ha varit ett sådant.

  55. #115
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Får man tro ett inlägg på muff idag, så har Verbos konfirmerat att avigheterna hos Scan & Pan (som jag nämnde en bit upp i tråden) inte var avsiktliga och att de går att fixa. Eftersom det verkar som att väldigt många (kanska alla) ex har avigheterna, så är det nog läge att vänta med att köpa ett ex tills det finns en ny version.

    Väldigt trist att det här ska upprepa sig gång på gång, för Verbos-modulerna är verkligen kanon och Scan & Pan inget undantag.

    Mufftråden: https://www.muffwiggler.com/forum/vi...035591#2035591

  56. #116
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    EFN har fått felet konfirmerat, så jag ska skicka tillbaka modulen för fix. Scheiss pommes freis...

  57. #117
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Segt! Men bra att det går att fixa.

    Men är det något som bara uppkommer vid speciella lägen? Eller hur funkar det? För jag menar han testar ju sina moduler så det måste vara så att den används på något sätt som han inte använder den, eller?

  58. #118
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är ganska tydligt måste jag säga, så det känns som att kvalitetskontrollen brustit rejält.

    Om man har den manuella volymen på en kanal på max (med gaintrimmen på unity gain), så ligger pan center på klockan tolv på kanalens panoreringspot, som väntat. Men i takt med att man sänker den manuella volymen, så flyttar sig panoreringen rejält åt höger, mer och mer ju lägre volym man har, tills man måste panna c:a klockan nio, för att få center pan.

  59. #119
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det här är vad Mark svarade en muffwigglare som mejlade honom om problemet:

    "As it turns out, the panning is symmetrical at the top, but there is a mismatch in the curve of the volume on the left and the right. This appears as the signal falling to the right as you turn it down. We were not aware of this condition. I have now developed a solution, that involves changing some resistors. I don't think a user can do the fix, since the parts are so small. You could send it to me to mod."

  60. #120
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jäkligt segt, för modulen är annars grym på alla sätt och vis, låter jättebra, kanalerna svarar jättebra som VCA:er och CV-styrningen av övriga parametrar kan verkligen användas kreativt.
    Senast redigerat av slirak den 2015-10-29 klockan 00:13.

Liknande ämnen

  1. Verbos-röda rattar?
    Av slirak i forum Modularer & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-11, 19:40
  2. Svar: 53
    Senaste inlägg: 2015-05-20, 09:50
  3. Verbos + Eurorack =
    Av GOAB i forum Modularer & sånt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2015-02-14, 08:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •