Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 254

Ämne: Verbos i euro

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Verbos i euro

    Jag vet att det finns en annan tråd om euro-Verbos, men det mesta där är ju inte baserat på egna erfarenheter, så jag tänkte att en ny tråd var på sin plats. Särskilt som jag har svår GAS på dem...

    Jag har nyss köpt en beggad Complex Oscillator och bara spenderat ett par timmar med den, men den är ju mäktigt kul. Den bör dock matas med en oherrans massa CV-källor för att man ska få ut maximalt av den.

    Jag hade tänkt komplettera med en Amplitude & Tone och sen fylla på med Quadra + Expander och en Wogglebug är på ingång också. Samtidigt vore det ju najs att köra Verbos-rejset fullt ut och köpa en Multi Envelope och en Voltage Multistage istället för Quadran, men både prislappen och HP:na sticker ju iväg då.

    Sen vill man förstås ha en Harmonic Oscillator också. Och kanske filtret. Och Pan & Scan. Och keyboardet. Och en Lotto-vinst.

    Nån som har några erfarenheter att dela med sig av? Bra/dåligt? Användbara/mindre användbara moduler i sortimentet? Lämpliga komplement? Har nån erfarenhet av att ha fått en modul med nåt av problemen som många hade i början?

  2. #2
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    du missade Mark på EMS! där fanns en hel del folk med erfarenhet som hänger här

    http://www.99musik.se/showthread.php...ht=mark+verbos

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Har en av de tidigaste Touchplate Keyboardsen - den gör det den ska, men allas fingrar är olika - pressure är helt oanvändbart. Ska dock vara bättre på nyare moduler.

    För min del så var det drömmen om en Buchla 218 i euro som fick mig att slå till, och vissa måste vara early adopters! Jag tycker dock mycket om den så det är ingen fara, men ja - den är inte värd 8,000kr.

    Det Verbos som hägrar för mig framöver är Pan&Scan och Harmonic Oscillator, dem ska jag absolut ha!

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jo, dessvärre. Jag hade inte trillat dit på Verbos än då.

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kolla in Sputnik i stället.. Romans key ser betydligt sjysstare ut... och bättre utbud i moduler kommer ju..ganska rakt av rip av Buchla...

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Har hört från flera håll att kvaliteten på Sputnik är siså och att de inte vill erkänna uppenbara fel. Så jag känner inte för att ta den risken. Inte förrän jag hört att de shejpat upp sig åtminstone.

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag har i och för sig hört att kvaliteten på Verbos är lite sisådär ...inte minst keyet blev ju dessutom uppgraderat.

    Men alltså Make noise är ju härliga och DPO är ju grym... av det jag hört av Verbosen så tycker jag DPO lät bättre...och mer möjligheter dessutom

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det lär ha funnits en del issues, men Mark Verbos har gjort sig känd för att ta in grejerna och fixa dem utan snack, viss skillnad.

    Sen startade jag den här tråden för att få höra erfarenheter från de som faktiskt kör Verbos. Det finns redan en annan tråd där de som inte gör det har åsikter om dem...

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ok fair enough


  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    <3

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag fick väl typ alla trasiga verbos som skeppats till europa. Köpte en HarmonicOsc å en VoltageMultistage. Båda defekta. Fick ny uppsättning av Ulf, och där var Harmonic defekt och VoltageMultistage udda (fast bättre. Maxtid per steg på runt 11minuter istället för ca 5sekunder, och har det visat sig vid jämförelse med en "rätt", även betydligt snabbare kortaste stegtid). Hämtade ytterligare en Harmonic hos Ulf, och den var som den skulle. Efter denna sväng var jag inte så jäkla pepp på Verbos alls. Men, efter att ha anvönt grejirna ett tag nu har icke-peppen gått över. De är helt enkelt grymt bra moduler! Låter schysst och är rätt unika (är ju mixom kloner med twist). Gillar! Kommer säkerligen bli mer Verbos i framtiden.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har hört från flera håll att kvaliteten på Sputnik är siså och att de inte vill erkänna uppenbara fel. Så jag känner inte för att ta den risken. Inte förrän jag hört att de shejpat upp sig åtminstone.
    Har en WCRS. Förmodligen bästa random-modul jag har, och de issues den har påverkar egentligen inte användbarheten på den för mig nämnvärt, men JÄVLAR va issues den har, och det är inte trasiga komponenter som i Verbos-fallet, utan rena designfel. (Svajig sample&hold som inte är unity, digital-artefakter i bruset, quantized random voltages inte ens nära 1V/oct, väljaren av antal steg stämmer inte m m).

  13. #13
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en WCRS. Förmodligen bästa random-modul jag har, och de issues den har påverkar egentligen inte användbarheten på den för mig nämnvärt, men JÄVLAR va issues den har, och det är inte trasiga komponenter som i Verbos-fallet, utan rena designfel. (Svajig sample&hold som inte är unity, digital-artefakter i bruset, quantized random voltages inte ens nära 1V/oct, väljaren av antal steg stämmer inte m m).
    Ja, det är väl ungefär såna stories jag hört. Kanske inte så viktigt för en randommodul, nej. Fast kvantiserade spänningar vill man kanske ska vara kvantiserade trots allt...

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick väl typ alla trasiga verbos som skeppats till europa. Köpte en HarmonicOsc å en VoltageMultistage. Båda defekta. Fick ny uppsättning av Ulf, och där var Harmonic defekt och VoltageMultistage udda (fast bättre. Maxtid per steg på runt 11minuter istället för ca 5sekunder, och har det visat sig vid jämförelse med en "rätt", även betydligt snabbare kortaste stegtid). Hämtade ytterligare en Harmonic hos Ulf, och den var som den skulle. Efter denna sväng var jag inte så jäkla pepp på Verbos alls. Men, efter att ha anvönt grejirna ett tag nu har icke-peppen gått över. De är helt enkelt grymt bra moduler! Låter schysst och är rätt unika (är ju mixom kloner med twist). Gillar! Kommer säkerligen bli mer Verbos i framtiden.
    Låter ju som att man ska undvika att köpa dem beg.

    Jag har just upptäckt en issue med min Complex Oscillator. Förhoppningsvis lättfixat, det är skalningen på V/Oct-ingångarna som är rejält off och om jag förstått det rätt på muff, så ska den skala bra över minst 5 oktaver. Förhoppningsvis bara att kalibrera själv, finns två trimmers jag antar är till för det, men jag har mejlat Mark och frågat. Fast jag är lite brydd över att jag inte upptäckte det under mina första timmar med den. Iofs lekte jag mest med icke-melodiska knasmodulationer då.

  15. #15
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har just upptäckt en issue med min Complex Oscillator. Förhoppningsvis lättfixat, det är skalningen på V/Oct-ingångarna som är rejält off
    Bara att kalibrera med de trimmers som är åtkomliga via hålen från frontpanelen. Har kalibrerat min Harmonic och hjälpt till att kalibrera en Complex, och de är lätta att kalibrera bra, i alla fall de ex jag kalibrerat.

  16. #16
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    OK, det var de trimpottarna jag antog var för skalning. Är en grundpitch och en skalning? Eller är båda bara skala, en per oscillator?

  17. #17
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Skala. En per osc.

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Topp! Fram med instrumentmejslarna och stämgaffeln...

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jaha, men du har Voltage Multistage alltså. Jag är inte säker på att jag hajar den ordentligt. Har den nåt unikt att bjuda på jämfört med att kombinera en mer ordinär 8 x 2-stegs sequencer + t.ex. Intellijel Quadra, eller nån annan VCS-inspirerad grunka? Är den värd pengarna?

  20. #20
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Har fet gas på Voltage Multistage. Men jag ska ju inte ha något mer euro.

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, men du har Voltage Multistage alltså. Jag är inte säker på att jag hajar den ordentligt. Har den nåt unikt att bjuda på jämfört med att kombinera en mer ordinär 8 x 2-stegs sequencer + t.ex. Intellijel Quadra, eller nån annan VCS-inspirerad grunka? Är den värd pengarna?
    Tja. Värd pengarna är ju alltid subjektivt. Jag betraktar den i stort sett helt som en sequencer, även om man givetvis kan patcha upp den som en komplex envelop, men det känns rätt meckigt och kräver en del patchande. Som sequencer däremot är den väldigt fin, och har ju en del saker som få andra sequencers har. Möjligheten att CV-styra stegval, antingen löpande eller motsvarande buchlavärldens Strobe (d v s den hoppar till CV-definierade steget när den får en trig) är ju fint. Det gör även att den kan göra reset till valfritt steg, inte bara till 1. Sen är det rätt kul att kunan experimentera med olika glide/step/off för stegen, men det är det ju fler sequencers som kan. Jag tycker den är väldigt trevlig att jobba med. (Däremot ersätter den ju inte precis envelops, i alla fall inte för mig...)

  22. #22
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Hm, så, om man då tar en annan sequencer och drar in i CV och ev strobe, så kan man t.ex. bygga sin egen Metropolis? Det är ju najs. Tillsammans med Ableton + Push stegsequencer + ett MIDI->CV-interface, så borde man kunna ha riktigt kul alltså. T.ex.

    (Vän av ordning frågar sig då raskt om jag inte kan åstadkomma detta och mer därtill med bara Ableton + Push + Max + ett MIDI->CV-interface. På det svarar jag att vän av ordning helt missförstår mina intentioner. Jag försöker bara hitta sätt att hjälpligt rationalisera ett på det hela taget dyrt och onödigt, men ack så lockande, köp.)

  23. #23
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara att kalibrera med de trimmers som är åtkomliga via hålen från frontpanelen. Har kalibrerat min Harmonic och hjälpt till att kalibrera en Complex, och de är lätta att kalibrera bra, i alla fall de ex jag kalibrerat.
    Ja, det var ju inte svårt, tack för hjälpen!

  24. #24
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jahaja. Jag är ju uppenbarligen helt dum i huvudet. Men jag kunde inte riktigt hålla mig. Så nu har jag beställt övriga Verbos-moduler också. Blir visst ingen utlandssemester i år...

  25. #25
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Jag älskar mina Verbos-moduler. Första gången jag fått den där rushen av lekfullt upptäckande med nya moduler sen jag började med eurorack. Kan pastea några self-indulgent halvdana techno-jams kasst inspelade med mobilkamera, vet inte om det ger någon något men..


    https://youtu.be/ExVfaBwJxq8


    https://youtu.be/VuiQoZeWn9c

    Har sedan dessa videos även införskaffat Dual Four Pole filtret som är magiskt vällåtande men inte helt utan problem. Plockar upp en del brus och annat från övriga moduler. Totally worth it oavsett.

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jahaja. Jag är ju uppenbarligen helt dum i huvudet. Men jag kunde inte riktigt hålla mig. Så nu har jag beställt övriga Verbos-moduler också. Blir visst ingen utlandssemester i år...


    Keyen också?
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2015-06-12 klockan 18:39.

  27. #27
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Nä. Jag vill ju ha råd med att ta en öl på Dovas åtminstone.

    Blir kanske sen, men jag skulle vilja prova det först. Fanns ju en del synpunkter på det initialt. Ska vara fixat iofs, men man vet aldrig om efterhandsfixar gör det bra, eller bara OK. Massa pengar också. Man måste ju köpa en skiff också, att ha det i.

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Och sen måste du ju ha WheedyWiz låda till...så snyggt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3591_img_0472_1.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	59357Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11889_weedywhizz_case_2.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	88,0 KB 
Id:	59358
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3591_img_0050_2.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	59355Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0041-e1418328078879.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	90,4 KB 
Id:	59356

  29. #29
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Scan & Pan har inte släppts än heller. Får bli sen det också.

  30. #30
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jamen, jäklars vad snyggt! <3

    Var skriver jag på lånehandlingarna?

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och sen måste du ju ha WheedyWiz låda till...så snyggt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3591_img_0472_1.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	46,5 KB 
Id:	59357Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11889_weedywhizz_case_2.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	88,0 KB 
Id:	59358
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3591_img_0050_2.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	93,6 KB 
Id:	59355Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0041-e1418328078879.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	90,4 KB 
Id:	59356

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Han är faktiskt inte så jäkla dyr... jämför du med Doepfers "low-cost" så är han riktigt billig faktisk.. för att vara custom

  32. #32
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag hittar ingen sajt för honom. Knappt några googlemaskinträffar alls. Har du nån länk?
    *dräggel*...

  33. #33
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Schyssta demor!

    När det gäller filtret så antar jag att du har koll på att fram till nån viss version, så lönar det sig att skicka det till Verbos för nån form av fix?


    Citat Ursprungligen postat av splump Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar mina Verbos-moduler. Första gången jag fått den där rushen av lekfullt upptäckande med nya moduler sen jag började med eurorack. Kan pastea några self-indulgent halvdana techno-jams kasst inspelade med mobilkamera, vet inte om det ger någon något men..


    https://youtu.be/ExVfaBwJxq8


    https://youtu.be/VuiQoZeWn9c

    Har sedan dessa videos även införskaffat Dual Four Pole filtret som är magiskt vällåtande men inte helt utan problem. Plockar upp en del brus och annat från övriga moduler. Totally worth it oavsett.

  34. #34
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schyssta demor!

    När det gäller filtret så antar jag att du har koll på att fram till nån viss version, så lönar det sig att skicka det till Verbos för nån form av fix?
    Har koll och är i kontakt med Mark om det. Visade sig att problemet är lite större än vad han trodde med den biten. Vet inte hur mycket jag ska våga förvänta mig att det blir någon lösning dock. Snyggaste filtret jag har oavsett.

  35. #35
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Aj fanken. Kollar man på muff så verkar det ju som att somliga inte har några problem, men det kanske mer handlar om att en del inte gillar att höra fel på sina grejer. Eller är det, som en del spekulerar om, olika beroende på nätagg och vilka moduler man har i övrigt i caset?

  36. #36
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hittar ingen sajt för honom. Knappt några googlemaskinträffar alls. Har du nån länk?
    *dräggel*...
    http://www.weedywhizz.com

    Finns trådar om case på Muffwiggler också.

  37. #37
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Aha, så om man stavar rätt så...

    Jäklars, han var ju billig, t.o.m. klart billigare än Pittsburgh-casen jag redan beställt!
    Fast det vetefanken om hans case skulle få plats hos mig på djupet, tror faktiskt det vore kört. Men ack så snygga.

  38. #38
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, så om man stavar rätt så...

    Jäklars, han var ju billig, t.o.m. klart billigare än Pittsburgh-casen jag redan beställt!
    Fast det vetefanken om hans case skulle få plats hos mig på djupet, tror faktiskt det vore kört. Men ack så snygga.
    Notera att priserna är utan strömförsörjning...

  39. #39
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    OK... Men ändå. Verkligen inte dyrt för custom. Och så snygga! På bild åtminstone.

  40. #40
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Och custom betyder... han kan skräddarsy efter hur du vill ha det.... för djup..no problem, han löser det

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, så om man stavar rätt så...

    Jäklars, han var ju billig, t.o.m. klart billigare än Pittsburgh-casen jag redan beställt!
    Fast det vetefanken om hans case skulle få plats hos mig på djupet, tror faktiskt det vore kört. Men ack så snygga.
    Avbeställ

  41. #41
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Och custom betyder... han kan skräddarsy efter hur du vill ha det.... för djup..no problem, han löser det

    Jo, det förstås. Fast beställer man de facto skräddarsytt, så misstänker jag att priset går upp. Och skulle jag få för mig att gå den skräddarsydda vägen, så skulle jag nog hellre gå till t.ex. Summa, eller nån annan 99:a. Man kan ha ett tätare samarbete och stöttar sina lokala medberoende.

    Avbeställ

    Skulle kännas taskigt mot EFN-Ulf. Casen befinner sig nog halvvägs över atlanten just nu. Och även om jag säkert skulle ha rätt att bryta avtalet enligt distansköpslagen, så skulle han sen sitta med grejer som kanske inte är helt lättsålda när folk i gemen (dvs inte såna som jag!) prioriterar resor etc.

    Och hursomhelst så får jag massa moduler snart, så att sitta caselös i några veckor till, när semestern kommer och det finns lite mer tid att använda grejerna... ...nä. Går väl att sälja Pittsburgh-casen om jag skulle få för mig att byta till nåt custom sen.

  42. #42
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Lattjat med min touchplate keyboard hela kvällen - en riktig fröjd

  43. #43
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lattjat med min touchplate keyboard hela kvällen - en riktig fröjd
    Kul! Har du haft det länge, så att du haft möjlighet att upptäcka eventuella problem?

  44. #44
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Har du haft det länge, så att du haft möjlighet att upptäcka eventuella problem?
    Jag har haft den snart tre månader, och yeah - det finns en del problem:

    Den lever lite sitt eget liv ibland och kan byta oktaver fram och tillbaka

    Pressure är helt oanvändbart, går från 0-100% direkt när man lägger fingret på tangenten och detta går inte att justera

    Vita och svarta tangenter har olika trigger treshholds och olika pressure-känsligheter

    Bender modulerar olika mycket beroende på om du tar på tangenter med andra handen i och med att din kropps resistans blir lägre, så gillar du att benda en viss semiton osv så är det väldigt pilligt

    Tar du med kroppen på jordade objekt samtidigt som en tangent ballar det helt ur och låter som en Sample and hold-effekt (ex. Macbook pro med ena handen, TPK med andra)

    Finns säkert fler fel som jag inte hittat ännu :P

  45. #45
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Varför skickar du inte tillbaka den till Verbos? Det där är ju liksom inte på något sätt acceptabelt.. har fått min 218 att bete sig lite åt det hållet en gång när jag hållt på med en filt och var ruskigt statisk... men det där..nej skicka tillbaka för bövelen.

  46. #46
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Haha, Mark borde anställa dig som försäljare... not! Bender och det där med jordning kanske ligger i sakens natur iofs. Men det där med oanvändbar pressure är ju just det som påstås vara åtgärdat numer. Har du varit i kontakt med Verbos om detta?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skickar du inte tillbaka den till Verbos? Det där är ju liksom inte på något sätt acceptabelt.. har fått min 218 att bete sig lite åt det hållet en gång när jag hållt på med en filt och var ruskigt statisk... men det där..nej skicka tillbaka för bövelen.
    Jaa, what emu said! ^^^

  47. #47
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har mailat Verbos och svaret jag fått från support är att det går att ändra en overall känslighetsparameter på baksidan, vilket stämmer, men det gör ingenting för Pressure - jag ställde frågan om Pressure och om det går att ändra separat men har inte fått svar.

  48. #48
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Hm. Dåligt. Annars tycker jag allmänna intrycket man får från muff etc är att Verbos på allvar försöker fixa de issues folk har. Bilden man får är att de brukar svara och reparera snabbt.

    Har du varit tydlig med att den funkar riktigt illa?

    Om man skriver att man har issues, men att man kul med grejen som den är, kan jag tänka mig att man hamnar långt bak i kön.

    (På jobbet så sitter jag typ tio meter från en supportavdelning. De som skriker högst får hjälp först. De som säger att det inte är nån fara, ta det när ni har tid, de får vänta lääänge...)

  49. #49
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag får vara lite mer burdus kanske. Det sägs att nyare serienummer at TPK fungerar bättre, kanske går att modifiera själv så att det blir bättre.

  50. #50
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får vara lite mer burdus kanske.
    Det tycker jag verkligen.

    Men om du köpt den från nån sorts proffssäljare, struntsamma om det är på webben, så borde det vara deras problem och dem du ska skrika på.

    Ekvationen torde hursomhelst vara: Skitdyr sak -> Skitdålig funktion -> ett jävla hallaballaoo tills funktionen eller priset justerats.

  51. #51
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aj fanken. Kollar man på muff så verkar det ju som att somliga inte har några problem, men det kanske mer handlar om att en del inte gillar att höra fel på sina grejer. Eller är det, som en del spekulerar om, olika beroende på nätagg och vilka moduler man har i övrigt i caset?
    Är nog lite båda två i detta fallet skulle jag tro.

  52. #52
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar du med kroppen på jordade objekt samtidigt som en tangent ballar det helt ur och låter som en Sample and hold-effekt (ex. Macbook pro med ena handen, TPK med andra)
    MBPn är väl ojordad, finns bara 2 stift på adaptern? Så själva höljet (som förmodligen är 0V enligt den interna strömförsörjningen) har ingen referens till utomstående system. Därav konstigheter om man t.ex. datar och gör annat som kräver referenspunkt samtidigt.

    Mark gjorde ju grejer med en rev. 1 TPK när han var här sist, bytte några motstånd och fixade, så att den skulle funka lika bra som en rev 2. Han hade även en lång förklaring om varför det var som det var.

  53. #53
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MBPn är väl ojordad, finns bara 2 stift på adaptern? Så själva höljet (som förmodligen är 0V enligt den interna strömförsörjningen) har ingen referens till utomstående system. Därav konstigheter om man t.ex. datar och gör annat som kräver referenspunkt samtidigt.

    Mark gjorde ju grejer med en rev. 1 TPK när han var här sist, bytte några motstånd och fixade, så att den skulle funka lika bra som en rev 2. Han hade även en lång förklaring om varför det var som det var.
    Hehe, macbookproblemet är inte så stort, mer en observation. Du har säkert rätt

    Men yeah, den funkar skitdåligt, jag hoppas jag kan få hjälp av Verbos.

  54. #54
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MBPn är väl ojordad, finns bara 2 stift på adaptern? Så själva höljet (som förmodligen är 0V enligt den interna strömförsörjningen) har ingen referens till utomstående system. Därav konstigheter om man t.ex. datar och gör annat som kräver referenspunkt samtidigt.

    Mark gjorde ju grejer med en rev. 1 TPK när han var här sist, bytte några motstånd och fixade, så att den skulle funka lika bra som en rev 2. Han hade även en lång förklaring om varför det var som det var.
    Har du provat en rev 2 zthee? Tyckte du i så fall att den funkade bra?

  55. #55
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har inte provat något alls om jag ska vara ärlig. Jag har kollat på när han demade, men det är ju inte riktigt samma sak. Jag är dock imponerad av modulerna och om jag skaffade något Euro (Vilket jag förmodligen aldrig kommer göra) så har han de enda modulerna jag skulle köpa. Det beror dels på formfaktorn och sedan på funktionerna. De båda oscillatorerna är ju fantastiska! Och 8 stegs env/seq är grym! Hade gärna sett än 16 stegs variant av den.

    Pratade lite med honom om det här med att i Euro så är det vanligt att många tillverkare klämmer in så många funktioner som möjligt på så liten yta som möjligt. Och han (liksom jag) kommer från 4U och Buchla/Serge där det är mer att man ser mer till den egentliga användningen än mängden praktiska funktioner. Eller det jag vill säga utan att skriva en uppsats är att jag uppfattade hans moduler som musikaliska, fokus ligger på HUR man kan skapa ljud av dem - Istället för att skapa moduler med 100 funktioner som inte gör något alls egentligen.. Det är ju mer en filosofifråga än något annat. Sen finns de väl de som tycker att han inte riktigt lyckas med det (vad jag förstått), men hellre det än tvärtom.

  56. #56
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag tror jag förstår vad du menar.

    Jag tycker det känns som att det finns en tydlig musikalisk filosofi bakom designen, både av funktionerna, ergonomin och estetiken. Det är åtminstone den känslan som gör att jag dras till Verbos grejer, precis som jag dras till Pittsburghs grejer. Deras filosofi, ergonomi och estetik är inte samma som Verbos, men den är lika tydlig och genomgående tycker jag. Och båda prioriterar just de sakerna, över den där schweiziska arméknivsfilosofin, som jag kan störa mig på hos mycket euro. Samtidigt är det väl en filosofi det också och vem vet, nån dag kanske jag dedicerar ett helt case till Maths och liknande kan-allt-moduler.

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte provat något alls om jag ska vara ärlig. Jag har kollat på när han demade, men det är ju inte riktigt samma sak. Jag är dock imponerad av modulerna och om jag skaffade något Euro (Vilket jag förmodligen aldrig kommer göra) så har han de enda modulerna jag skulle köpa. Det beror dels på formfaktorn och sedan på funktionerna. De båda oscillatorerna är ju fantastiska! Och 8 stegs env/seq är grym! Hade gärna sett än 16 stegs variant av den.

    Pratade lite med honom om det här med att i Euro så är det vanligt att många tillverkare klämmer in så många funktioner som möjligt på så liten yta som möjligt. Och han (liksom jag) kommer från 4U och Buchla/Serge där det är mer att man ser mer till den egentliga användningen än mängden praktiska funktioner. Eller det jag vill säga utan att skriva en uppsats är att jag uppfattade hans moduler som musikaliska, fokus ligger på HUR man kan skapa ljud av dem - Istället för att skapa moduler med 100 funktioner som inte gör något alls egentligen.. Det är ju mer en filosofifråga än något annat. Sen finns de väl de som tycker att han inte riktigt lyckas med det (vad jag förstått), men hellre det än tvärtom.
    Ja Verbos dual osc har väl färre funktioner än Buchla 259:an .... jag har dock aldrig förstått varför han och sputnik väljer euro när modulerna ändå blir så breda att de blir typ som 4U fast på längden... det säljer bättre visst... men å andra sidan han hade lika gärna kunnat gjort dom i 4U format men till ett billigare pris än Buchla och med en helvetes mkt bättre formfaktor. Grejjen med euro var ju att de var små och korten vertikalt.. nu ska alla kort vara horisontella och alla moduler breda som satan men platta som pannkakor.
    Efter att ha petat på Harmonic oscillatorn i 4u så känns ju eurovarianten bara stympad...samma med keyet.. stympat.. med hålen dessutom rätt B. ...jag får bara känslan när jag lyssnar till Marks föredrag (som fanns på muff) att han trots stor erfarenhet av att reparera Buchla ..osv...egentligen missat själva filosofin...... men det är min högst subjektiva åsikt.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2015-06-14 klockan 01:17. Anledning: Flåt Slirak...har ju svårt att knipa ibland :-)

  58. #58
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har dock aldrig förstått varför han och sputnik väljer euro när modulerna ändå blir så breda att de blir typ som 4U fast på längden... det säljer bättre visst...
    ---SNIP---
    ...jag får bara känslan när jag lyssnar till Marks föredrag (som fanns på muff) att han trots stor erfarenhet av att reparera Buchla ..osv...egentligen missat själva filosofin...... men det är min högst subjektiva åsikt.
    Haha, emu, svårt att knipa???!!!

    Jag har ju inte frågat Mark, men har lyssnat på ett längre föredrag på tuben, som nog är det du menar, samt ett gäng kortare intervjuer och rena säljsnack på mässor etc.

    Och visst är det högst troligt att han väljer euro för att den marknaden är mycket större. Modularer må ha blivit på modet, men ska man ha minsta chans att försörja sig i den svängen, så är det nog bara euro som gäller. Och det där blir ju en självförstärkande loop, användarna väljer euro pga utbudet, varefter tillverkarna väljer euro pga mängden användare, varefter användarna väljer... ...ja, ni hajar...

    Men jag tycker också Mark verkar tycka att det finns en poäng med en filosofi mittemellan Buchla/Serge och euro. Dvs att det nog finns en poäng med moduler som inte är fullt lika allomfattande gigantiska som Buchla-skolan, utan att för den skull vara europlottriga. Det är åtminstone exakt den saken jag gillar med Verbos euro-grejer.

    Buchla-skolans jättepaneler är för mig helt feltänkta - det känns som att Buchla missat själva den modulära filosofin typ... Min högst subjektiva åsikt givetvis!

  59. #59
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast flera av verbos modulerna är ju... typ större än Buchla... bara horisontella liksom..... och definitivt inte ett "i melon" Buchla och Serge... men jag väntar på att zthee får rätta mig på alla punkter så klart

    Sen är det lite svårt att säga att Buchla missat den modulära filosofin HAN ÄR JU DEN MODULÄRA FILOSOFIN PER SE.

    ...börjar mer och mer uppskatta Doepfer faktiskt.....original euroknark går inte av för hackor....... och vem gillar verbos design om man byter ut rattarna mot nåt gråare tristare....

  60. #60
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Hahahahaha, jag ville bara retas lite med dig och det gick ju utmärkt!

    (Sen var väl iofs RCA Mark II förmodligen allra först med modulär syntes.)

    Men det som jag tycker är en viktig del av poängen av det modulära, dvs det, öh, modulära, tycker jag nog faktiskt försvinner med en del Buchla/Serge-grejers jättelikhet. Och med prislappen...

    Sen tror jag att du kanske missar en annan inte helt oviktig detalj, min gode emu, nämligen att Mark Verbos visserligen aldrig stuckit under stol med att han är väldigt Buchla-influerad - men heller aldrig påstått sig försöka göra Buchla-kloner i euroformat. Tvärtom har han väl varit tydlig med att han inte är ute efter att klona.

    Vad Mark Verbos gör i euro är Verbos-euro, inget annat. Och det tycker jag känns mer spännande än original-Buchla, som alltid känts lite för avigt på fel sätt (jättestort! jättedyrt! audiosignaler och kontrollsignaler går inte att mixa!).

    Vilket förresten är vad jag tänkte tråden skulle handla om, egna erfarenheter av Verbos-euro, har jag nämnt det? <3

Liknande ämnen

  1. Verbos-röda rattar?
    Av slirak i forum Modularer & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-11, 19:40
  2. Svar: 53
    Senaste inlägg: 2015-05-20, 09:50
  3. Verbos + Eurorack =
    Av GOAB i forum Modularer & sånt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2015-02-14, 08:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •